Reply on: Richard Ščepko #10236:
"odpor k NP vozidlám" je vlastne výsledkom "práce" dopravcu i mesta: keďže sa na všetko pozerá (resp. pozeralo, keď vidím úspech s #61) len cez spotrebu bez ohľadu na výhody a nevýhody toho ktorého vozidla s klapkami na očiach, tak potom vodiči sú tlačení do niečoho, čo nie je reálne. A ak bolo, tak len pri nových vozoch a ptričnom servise vozov, čo zrovna v TN nie je výkladnou skriňou - viď #61 či #01, ktoré viac stáli posledné roky než jazdili.Ja to poviem takto
Karosa B952E - sólo voz, manuálna prevodovka (automat má B951E, jazdí v Humennom jedna tuším), takže dáva priestor vodičovi na zlepšenie, ale len ak je voz riadne udržiavaný a motor je v poriadku. Dnes v TN tieto vozy síce na prvý pohľad vďaka laku vyzerajú pekne, ale pozrite sa na tie prepadnuté podlahy niekde, predné nápravy idú vyskočiť, čo sú vytlčené a spotreba už nie je čo bývala. Tieto vozy majú 12 rokov a je to cítiť na nich. Cestovanie v nich síce nemožno považovať za zlé, ale majú schody a pri neutráli na zastávke drnčí celý voz. Týchto máme 15ks, zrelých na výmenu.
Karosa B961E - kĺbový voz, automatická prevodovka s 3 stupňami od Voithu s retardérom. Platí síce o nich všetko to, čo o B952E pokiaľ ide o schody a vek, ale tie v TN mi prídu v oveľa lepšom stave, nechcem tvrdiť že výstavnom, ale fakt je, že málokedy za tie roky bola nejaká mimo, nerátajúc nehody. Je to dané isto aj tým, že nikdy nejazdili víkend (spomínam jednu výnimku) a posledné dva roky majú aj krátke zmeny, už nejazdia od 04:10 do 23:00. Výhodou je ich kapacita, čo pri spotrebe cca 48l/100 predstavuje pre mňa výhodu a nie nevýhodu (ako inak - v spotrebe). Sú to podarené vozy, veď okre našich poslednú kúpil len Uher, takže sú to Hi-Tec B961E ? Dúfam, že ešte vydržia (nepredpkladám skoré nahradenie niečím nízkopodlažným s porovnateľnou kapacitou). Máme 4 kusy.
Citelis 12M - sólo voz s nízkou podlahou v celom vozidle, orpoti B952E vyššia kapacita, ale aj spotreba (daná stojatým motorom), avšak tento voz má hlavne výhody zrejmé pre mestskú premávku a automat dodáva vozu pohodlie pre vodiča. Ako to u nás v TN žiaľ býva, voz #01 nejazdí, ale hejno B952E až do rozsypania. Vozidla má kneeling! Máme len 5 ks.
Citelis 18M - kĺbový voz s nízkou podlahou v celom vozidle (!), ktorý v TN nabehal menej, než B952E nacúvali. Vozidlo má kneeling! Jeho spotreba sa ukázala normálna, otázny je jeho stav, veď vydržal v premávke ledva 2 dni, čo je isto príčina jeho státia a neúdržby po dlhé 4 roky. Ak sa dá do poriadku, mal by byť vlajkovou loďou MHD tak, ako sa v roku 2008 uvádzalo vo všetkých médiách. Platí o ňom všetko ako o 12M, avšak má najvyššiu kapacitu, až 152 ľudí. Tento voz by mal jednozančne jazdiť, a to denne (možno okrem víkendov).
Corssway 12LE - sólo voz, ktorý má 1/2 podlahy nízkej a polovicu vysokej. Má manuálnu prevodovku. Je to taký "bastard" medzi Citelisom a Crosswayom 12. Pre MHD šikovný voz a v TN má uplatnenie. Má skutočne dobrú spotrebu, preto dúfam, že buď nový model tohto vozu alebo Urbanway 12 nahradí naše Karosy 952E. Keďže sú to relatívne nové vozy, aj ich stav tomu zodpovedá.
Jojo-DA