V októbri 2015 poslanci schválili minimalistickú variantu PDO. Ako by vyzerala doprava, keby schválili odporúčanú variantu B?
Mesto Prešov vypísalo v júni 2013 verejné obstarávanie na zhotoviteľa Plánu dopravnej obslužnosti a optimalizácie liniek MHD v Prešove. Chcelo tak prostredníctvom verejného obstarávania získať návrhy riešenia MHD a na základe víťazného návrhu upraviť sieť liniek MHD a zefektívniť jej prevádzku.
V septembri 2013 nakoniec vyhrala spomedzi KPM Consult, Žilinskej univerzity a DIC Bratislava práve menovaná tretia firma. Spoločnosť KPM Consult bola zo súťaže vylúčená.
Plán dopravnej obslužnosti sa spracovával medzi mesiacmi marec a jún 2014. Prebehla analýza súčasného stavu, dopravno-sociologický prieskum, analýza územnoplánovacej dokumentácie a mnoho ďalších krokov.
Z dopravno-sociologického prieskumu v rozsahu cca 3000 abonentov vyplynuli napríklad nasledovné skutočnosti:
- V delení dopravnej práce je pomer MHD : IAD : ostatné = 58% : 27% : 15%
- Najväčšia skupina ľudí cestuje dvakrát denne
- Objem ranného a popoludňajšieho špičkového obdobia počas pracovných dní je rovnaký v hodnote cca 35% celodenných množstiev
- 54,2% hodnotení uviedlo, že najväčšia skupina ciest je venovaná ceste domov, avšak u cestujúcich nad 62 rokov prevládajú cesty za lekárom alebo na nákupy
- Hodnotenie dostupnosti k zastávkam dopadlo pozitívne, 70% ľudí hodnotilo dostupnosť ako primeranú, iba pre 5% respondentov ju hodnotilo ako nedostupnú
- Viac než 70% odpovedí Prešovčanov znelo, že hodnotia frekvenciu spojov MHD za dobrú alebo výbornú, avšak až 50% ľudí z okolitých obcí obsluhovaných MHD ju ohodnotilo ako slabú
- Väčšina respondentov považuje rýchlosť v MHD za primeranú
- 57% opýtaných považuje cenu za MHD za primeranú, avšak vyše 30% opýtaných ju považuje za príliš vysokú alebo neprimeranú.
Postupne sa zhotoviteľ dostal k tomu, že vytvoril dve varianty Plánu dopravnej obslužnosti.
- Variantu A –minimalistickú, tzv. nulový stav s ponechaným súčasným číslovaním liniek, zrušenými linkami s 1 – 3 spojmi za deň, nezmenenými školskými linkami a nezmenenými výkonmi MHD
- zrušené mali byť linky 25 (linka bola zrušená k 1. júlu 2016), 29, 33, 37, 43 a 48
- úspora vo vozokilometroch by bola cca vo výške 4 000 vzkm/rok, čo by bolo cca 2,5% výkonov
- Variantu B – odporúčanú, na ktorú sa pozrieme nižšie
Čo by teda priniesla varianta B?
- Zmeny trás liniek
- Zmeny v číslovaní liniek (trolejbusy by využívali číselnú radu 1-9, mestské autobusy 10-21 a prímestské autobusy 51-57)
- Vymiestnenie autobusových liniek z Hlavnej ulice
- Zrušenie nevyužívaných liniek s 1 – 3 spojmi za deň
- Nezmenené školské linky
- Úspory vo výkonoch MHD cca 8 – 10%
Linkové vedenie by vyzeralo nasledovne:
Linka |
Trasa |
Počet spojov počas pracovného dňa |
Počet spojov počas voľného dňa |
Počet spojov počas prac. dňa prázdnin |
1 |
SOLIVAR – Škára – Železničná stanica – Čierny most – Na Hlavnej – Dopravný podnik – Vranovská – ŠEBASTOVÁ |
57 + 57 |
33 + 33 |
55 + 55 |
2 |
BUDOVATEĽSKÁ – Čierny most – Na Hlavnej – Poliklinika – OBRANCOV MIERU |
35 + 35 |
16 + 16 |
35 + 35 |
3 |
SIBÍRSKA – Pavla Horova – Škára – Železničná stanica – Vysokoškolský areál – Obrancov mieru – Clementisova – SÍDLISKO III |
64 + 64 |
35 + 35 |
56 + 56 |
4 |
POD ŠALGOVÍKOM – Laca Novomeského – Škára – Železničná stanica – Čierny most – Na Hlavnej – Poliklinika – Clementisova – SÍDLISKO III |
64 + 64 |
35 + 35 |
56 + 56 |
5 |
OBRANCOV MIERU – Vysokoškolský areál – Čierny most – Na Hlavnej – Sabinovská – DÚBRAVA |
35 + 35 |
16 + 16 |
35 + 35 |
7 |
BUDOVATEĽSKÁ – Čierny most – Na Hlavnej – Dopravný podnik – ŠIRPO |
20 + 20 |
4 + 4 |
20 + 20 |
8 |
SIBÍRSKA – Pavla Horova – Škára – Železničná stanica – Čierny most – Na Hlavnej – Poliklinika – Clementisova – SÍDLISKO III |
66 + 66 |
35 + 35 |
56 + 56 |
10 |
Polokružná linka |
14 |
8 |
14 |
11 |
Polokružná linka |
22 |
15 |
22 |
12 |
SIBÍRSKA – Rusínska – Nemocnica – Šafárikova – OKRUŽNÁ |
28 + 28 |
17 + 17 |
28 + 28 |
13 |
Polokružná linka |
16 |
9 |
16 |
14 |
Polokružná linka |
17 |
8 |
17 |
15 |
DELŇA – Švábska – Pavla Horova – Pod nadjazdom – ŠIRPO |
16 + 16 |
0 + 0 |
16 + 16 |
16 |
Polokružná linka |
13 |
10 |
13 |
17 |
Polokružná linka |
26 |
15 |
24 |
18 |
Polokružná linka |
9 |
9 |
9 |
19 |
POD ŠALGOVÍKOM – Laca Novomeského – Rusínska – OKRUŽNÁ |
19 + 19 |
0 + 0 |
16 + 16 |
20 |
OKRUŽNÁ – Poliklinika – Kúty – SURDOK |
10 + 10 |
13 + 13 |
10 + 10 |
21 |
BORKÚT – Pod Wilecovou hôrkou – Železničná stanica – Čierny most – Okružná – Levočská – NA RÚRKACH |
10 + 10 |
13 + 13 |
10 + 10 |
51 |
TERIAKOVCE – Šalgovík – Pod Šalgovíkom – Laca Novomeského – Pavla Horova – Škára – ŽELEZNIČNÁ STANICA |
16 + 16 |
16 + 16 |
16 + 16 |
52 |
RUSKÁ NOVÁ VES – Škára – ŽELEZNIČNÁ STANICA |
13 + 13 |
9 + 9 |
13 + 13 |
53 |
ZÁBORSKÉ – Petrovanská – Košická – ŽELEZNIČNÁ STANICA |
20 + 20 |
9 + 9 |
18 + 18 |
54 |
HANISKA – Gemor – Košická – ŽELEZNIČNÁ STANICA |
13 + 13 |
9 + 9 |
13 + 13 |
55 |
BZENOV – Cemjata – Levočská – Poliklinika – OKRUŽNÁ |
16 + 16 |
9 + 9 |
16 + 16 |
56 |
MALÝ ŠARIŠ – Telekča – Levočská – Poliklinika – Dopravný podnik – Vranovská – Išľa – FINTICE |
27 + 27 |
12 + 12 |
23 + 23 |
57 |
VEĽKÝ ŠARIŠ – Pivovar – Sabinovská – Poliklinika – OKRUŽNÁ |
28 + 28 |
16 + 16 |
26 + 26 |
Je nutné si uvedomiť, že tento variant Plánu dopravnej obslužnosti nepočíta s obsluhou lokalít Pod Táborom, Pod Kalváriou, Pavlovičovo námestie, Tarasa Ševčenka, Limbová, Slanská či Kanaš, ktoré boli obsluhované už pred tvorením PDO. Nie je známe, ako by sa obsluha týchto lokalít vyriešila, dokument nepozná ani územia obsluhované prešovskou MHD po jeho tvorbe, napríklad Vyšná Šebastová, Severná, Terchovská, Vodárenská či novootvorenú Kuzmányho ulicu. Nezaoberá sa tak zmenou MHD, akú poznáme teraz. Ide o stav z roku 2013 navrhovaný pre rok 2014.
Je podľa vás vhodné, že poslanci napokon v októbri 2015 schválili nulový variant, ktorý už taktiež nebol aktuálny a firme, ktorá Plán dopravnej obslužnosti spracovala bolo vyplatených 39 000 €?
Ako vnímate súčasné smerovanie MHD, kedy sa namiesto schváleného obmedzovania výkonov naopak výkony zvyšujú? Diskusia pod článkom vám je k dispozícii.
S499.1023