Pozvánka: 30 rokov s električkami ČKD Tatra KT8D5 v Košiciach (16.7.2016)

Električky ČKD Tatra KT8 premávajú po „metropole východu“ už 30 rokov. Električkoví nadšenci si toto výročie pripomenú fotojazdou.

Pred 30 rokmi začala prevádzka vtedy ešte pomerne nezvyčajných, vyše 30 metrov dlhých, takmer 2,5 metra širokých a vyše 60 ton ťažkých električiek ČKD Tatra KT8D5 v „metropole východu“. Po výrobe prototypov v roku 1984, práve 15. júla 1986 prvýkrát s cestujúcimi vyšla na košické električkové trate dvojica týchto električiek z desaťkusovej overovacej série, ktoré dostali evidenčné čísla 500 a 501. Tie neskôr, v rokoch 1989 - 1991, v rámci sériovej výroby a plánov na veľkú expanziu električkovej siete doplnilo ďalších 38 kusov z celkovo 206 električiek, ktoré boli vyrábané až do roku 1999 a dodané nielen do niektorých miest v Českej republike (Brno, Most a Litvínov, Ostrava, Praha a Plzeň), ale niekoľko kusov bolo dodaných aj do Bosny a Hercegoviny, Ruska a Severnej Kórey.

Krátko na to, najmä kvôli nedostatku financií, nerealizovaniu výstavby nových tratí a s tým súvisiacim prebytkom vozidiel sa začal odpredaj týchto električiek z mesta na Hornáde zahraničným dopravným podnikom. Posledná električka vyrobená pre Košice - s ev. č. 539 - si kvôli odpredaju na košických koľajách ani nezajazdila a do Miškovca putovala priamo zo závodu ČKD Tatra. Okrem spomínaného maďarského Miškovca (10 ks), boli košické „kátéčka“ (resp. ich časti) predané do dopravných podnikov v nemeckom Strausbergu (3 ks), v bosnianskom Sarajeve (4 ks), v českom Brne (3 ks) a Ostrave (len článok B #515 pre voz #1502). V Košiciach tak zostalo 19 električiek, z ktorých menšia časť v rokoch 2003 až 2009 prešla modernizáciou spojenou s dosadením nízkopodlažného článku C (v strede).

Deň po 30. výročí začiatku prevádzky týchto električiek v Košiciach Vás na jazdu pozývajú električkoví nadšenci v sobotu 16. júla 2016 o 11:00 pred električkovou vozovňou na Bardejovskej ulici. (Najbližšie zastávky ku vozovni sú zastávky Dopravný podnik mesta Košice a Spoločenský pavilón. Spojenie k nim si môžete nájsť v našom plánovači.)

Spolu prejdeme 60 km po električkovej sieti v Košiciach, pričom nebudú chýbať rôzne fotozastávky po trase. Cena za jazdu je 10 € na osobu.

Registráciu a bližšie informácie možno získať na e-mailovej adrese cifra.tom@gmail.com a stránke udalosti na Facebooku.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
vozidla na nástup účastníkov budú pristavené o 11:00, cca 11:10 bude odchod od vozovne aby sme pred seba pustili električky na linkách č. 9 (smer jazero o 11:12) a linka 6 (smer maratón o 11:13) zo zastávky Spoločenský pavilón.
Reakcia na: Osky #31:
Pretože už boli k dispozícii spoľahlivé bzučiaky. BA tiež neprešla na zvončeky.
Reakcia na: S499.1023 #30:
1) A hlavne neboli z ČSSR, kde sa používali bzčiaky. Zvonček mohol byť len náhoda.
2) Ale neprešli na zvončeky. Prečo?
Reakcia na: Osky #29:
1) To síce súviseli ale nie s východným.
2) To už neboli "tie" bzučiaky.
Ikarusy sa vyvážali aj do NDR, ba dokonca s Nemeckom súviseli aj viac, než len vývozom. ?
Zaujímavé, že tie poruchové bzučiaky prežili aj dodávky T6tiek do Prahy, Brna i Ostravy. ☺
Reakcia na: Osky #27:
Že by boli Ikarusy z NDR ? ? Podľa mňa bol zvoncekový signál dôsledkom poruchovosti bzučiakov.
Reakcia na: S499.1023 #24:
Inak, nebol aj zvončekový signál "nevystupovať" DDR prvkom? ?
Reakcia na: zlomok #9:
Obávam sa, že kontext doby autor tohto príspevku nepochopil. Hlavný dôvod, prečo ČKD vyrábal určité typy a určité nie je dôsledkom jednostrannej orientácie ČKD na odberateľa zo ZSSR (Zväz sovietskych socialistických republík). Tam nejaké veľké inovácie nepožadovali, ale žiadali nízke ceny a veľké série dodávok.
Celkovo socializmus nevytváral predpoklady pre inovácie a monopolná štruktúra priemyslu aj odberateľsko - dodávateľských vzťahov nenútila výrobcov vytvárať konštrukčne nové vozidlá.
Reakcia na: S499.1023 #24:
Takže v DPB začiatkom 90. rokov zavial svieži vánok progresu. ☺
Reakcia na: Osky #23:
Tak jedine dopyt ma napadá z takých tých DDR-prvkov, lebo ESW už ponúkali aj na KT8, len to DP odmietli, lebo prevádzka dvojčiat KT8 sa veľmi nepredpokladala - nakoniec Košice vyničili ESW aj na nezdvojičkovaných T6 a aj Bratislava už tiež po nehodách s poškodením ESW na vonkajších koncoch súprav T6 dáva Atlasy.
Reakcia na: S499.1023 #22:
Môže byť, ale aj tak tie vozy mali na tú dobu celkom dosť nemeckých prvkov, niektoré dokonca aj nemeckej výroby. ☺ Na druhej strane, možno v tom čase išlo skutočne o pokrok v záujme československých DP, hoc KT8čky sa aj naďalej veselo dodávali bez týchto moderných vymožeností. ?
Reakcia na: Osky #18:
Však aj T6Aě a KT4D pre NDR mali pedálové radiče. Pred bratislavskými T6A5 mali ručné radiče (myslím, že Schaltbau) len T5C5 pre Budapešť.
Reakcia na: Tatranka #20:
Až na to, že si zabudol na kontext- ? Ergo, pokým prebiehala dodávka nových vozov, nedodávali sa náhradné diely na nabúrané vozy. Navyše, ten voz je ešte v záruke a už jazdí. Ani naše prvé T6tky sa nevyhli závažnému bezpečnostnému problém. Pár vozov boli od výroby v premávke s vadným odliatkom čapu pre otočné podvozky (čap držal na svojej základni len časťou svojho prierezu, zvyškom bol na voľno), čím boli tie vozy nebezpečné a prišlo sa na to po niekoľkých rokoch len náhodou pri prehliadke. Keby sa ten čap vo vysokej rýchlosti urval, tak to by bolo rodeo. ?
Má pravdu ten zlomok, toto by sa Taškentwagenu nikdy stať nemohlo https://imhd.sk/ba/vozidlo/10208/Skoda-29T-ForCity-Plus-7411 ? ? ?
Reakcia na: zlomok #15:
Zaujímavé. Ja som zase počul, že jedenáste prikázanie znie "lásku nezabješ" - teda aspoň chlapci z Elánu to tak spievajú. Folklóristi zase hovoria, že jedenáste prikázanie znie "nepomiešaš" - to na margo pitia alkoholu. ? Ale inak, Vario LF2+ ako vrchol električko-konštruktérskeho snaženia ľudstva, to si zabil. ? Podeľ sa o dobrotku, ktorú si si doprial. Aj ja chcem okoštovať! ? ?
Reakcia na: S499.1023 #13:
Áno, vybavené boli jednolištovými zberačmi KE27 vraj "omylom". ? Ešte som zabudol spomenúť aj ručné riadenie. Začul som kedysi aj také, že tá prvá séria bola v čase dokumentačnej a prototypovej prípravy určená na objednávku pre Schwerin, ale túto informáciu mi zatiaľ nik nepotvrdil. Ak by boli určené pre nás, vraj by boli ako KT8-ky, t. j. pedálové riadenie, klasické spriahadlá, bzučiakové "NEVYSTUPOVAŤ" a žiadny dopyt. Bol to podľa mňa len dohad, no okolo revolúcie na druhej strane, bolo možné všetko. Viaceré objednávky na nové vozy vtedy padli.
Reakcia na: S499.1023 #16:
Rádioaktívne, psíkyzabíjajúce a detičkyžerúce!
Reakcia na: zlomok #15:
Ešte si zabudol napísať, že sú rádioaktívne.
Reakcia na: S499.1023 #13:
To nie sú žiadné klamstvá, to je svätá pravda, najsvätejšia aká môže byť! Nepísané jedenáste prikázanie znie: Eletričku na normálnom rozchode prevádzkovať budeš! Košice sa tým riadia a vďaka tomu majú moderné, pohodlné, tiché, kvalitné a normálnorozchodné električky Vario LF2+, ktoré sú vrcholom konštrukcie električiek na svete, majú ako jediné nízkopodlažné električky priemer kola 700 mm, čo má jednoznačne pozitívny vplyv na jazdné vlastnosti a celkovo je konštrukcia podvozku Komfort+ s dvojitým vypružením, vedením dvojkolí a uložením trakčných motorov oveľa vhodnejšia než to čo vidno v Bratislave na nových Škodovkách. Navyše sú všetky vozidlá radu Vario LF+ vybavené výlučne hnacími podvozkami, takže vozidlá majú 100% adhéziu. Jedná sa o koncepciu PCC dotiahnutú k dokonalosti a nikdy v živote nebue lepšia električka než Vario LF+ na rozchode 1435 mm! V podstate je to reinkarnácia starej dobrej produkcie ČKD. Keby nebola Bratislava nútila ČKD k výrobe úzkorozchodných T6A5, tak mohol podnik ČKD vyvinúť vo vlastnej réžii vozilo ekvivalentné typu Vario LF+. Vyprosujem si aby si mi vyčítal že píšem klamstvá! Trojčlánkové Vario LF+ by bolo oveľa lepším vozidlom než Škodovky 29T a 30T, ktoré sú špeciálne pre Bratislavu vyvinutými atypmi, zbytočne drahé, s pevnými vnútornými podvozkami, bez 100% adhézie. Sú pomalé, hlučné, krivé, škaredé a nespoľahlivé, rovnako ako ten rozchod na ktorom jazdia! Aj farba tých vozňov dokazuje že si dielom Diabla a všetci čo ich nakúpili sa budú v pekle variť v kotloch. A dúfam že ÚZKYCH kotloch, kde sa ani nebudú mocť pohnúť! Amen.
Reakcia na: matel #11:
test
Reakcia na: Osky #12:
Zberače boli pri dodaní jednolišotvé ale inak máš samozrejme pravdu - T6A5 je priamo odvodená od T6A2 pre NDR.
Zlomok, naštuduj si o tom trošku viac. ? KT8ka by bola super, keby s ňou ČKD prišla v roku 1974 (z tohto roku práve pochádzajú prvé štúdie - uverejnené boli v TZ z januára 1976), takže prísť s prototypom v roku 1984 a overovať prvú sériu od roku 1986 už bolo dosť po funuse.. Pre Bratislavu by bola relevantná profilovo lepšia verzia A5 (existuje žiaľ len na papieri). A čo sa rozchodu týka, viazlo to na neochote zo strany ČKD. No a T6ky si nik nevydupal. Rozmýšľaj v historickom kontexte - zvončekový signál "nevystupovať", automatické spriahadlá ESW, prevíjacie čelné transparenty Brose, dopytové otváranie dverí a dvojlištové zberače. No mohol byť takýto voz v roku 1991 pôvodne určený pre Bratislavu? ?
Reakcia na: zlomok #9:
Prosím, nepíš tu šestinoidné klamstvá bez smajlíkov, lebo sa toho niekto chytí.
Reakcia na: KosickyTiger #2:
Vozy T6A5 nikdy nemali vzniknúť, to len Bratislava si "vydupala" ten omyl. Nakoniec, T6A5 boli labuťou piesňou podniku ČKD, ktorý Bratislava pochovala. Keby nemala ten hnusný, škaredý, rádioaktívny, krivý, hlučný ale najmä ÚZKY rozchod, tak sme mohli mať nielen nadčasové, moderné, kapacitné, pohodlné, tiché ale najmä NORMÁLNOROZCHODNÉ vozy KT8D5 už pred tridsiatimi rokmi. A okrem toho mohla Bratislava nakupovať vo veľkom aj na svoju dobu revolučné vozy RT6N z produkcie ČKD. Náklady na vývoj a skúšky nového koľajového vozidla mnohonásobne prevyšujú jednotkovú cenu sériovo vyrábaného vozidla. To že Bratislava donútila ČKD ísť krokom späť a vyvinúť vozidlo T6A5 bolo pre ten podnik likvidačné. Miesto toho aby venoval čas a peniaze zdokonaľovaniu vozov RT6N, musel pre Bratislavu riešiť nepohodlnú objednávku! Najstaršie vozy T6A5 nakoniec jazdia v Bratislave, vrátane všetkých prototypov. Pojazd koľajového vozidla je jeho podstatnou časťou má rozhodujúci vplyv na bezpečný a spoľahlivý chod vozidla. Jeho cena u električiek predstavuje približne 1/3 ceny celého vozidla. Predstava o zmene využitia električky pre iný rozchod jednoduchou výmenou podvozku ako je to možné u vozidiel Tatra typu T, alebo Konstal, pri aplikácii na moderné nízkopodlažné vozidlá je úplne naivná. Preto sa nemôže nikto čudovať, že ČKD nebol schopný vyrobiť pre Bratislavu úzkorozchodnú verziu žiadneho moderného vozidla (KT8D5, RT6N). A nebola v tom lenivosť. V podstate 1000-mm podvozku vyvinutého v roku 1955 (nie je originál PCC) sa nikto nechytil s výnimkou montáže tlmičov z dôvodu tlmenia výkyvov okolo pozdĺžnej osi spodku vozidlovej skrine, predovšetkým pre zníženie namáhania delenej skrine článkových vozidiel, pre normálny rozchod toto opatrenie nebolo potrebné. Dôvodom bola ekonomická nenávratnosť takejto investície, za čo trpíme dodnes a čo pochovalo aj samotné ČKD.
Reakcia na: zlomok #1:
Viem, že to myslíš ironicky, ale KT8D5 bola zastaralá už v čase uvedenia do prevádzky. Už od roku 1971 bol na svete Düwag typ Freiburg, 33 metrov dlhý a s lepším prejazdným profilo, od roku 1981 s pulznou reguláciou a od roku 1991 s nízkopodlažným stredným dielom.
Reakcia na: zlomok #1:
? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?
Reakcia na: zlomok #1:
No, síce je ten váš rozchod asi trochu nevhodný, ale zato KT8D5 / KT8D5rn.2 sú tiež hlučné, staré vozy. Podľa mňa sa pohodlnejšie cestuje aj v 2xT6. Ale majú obrovskú výhodu v dĺžke a kapacite, a aj v tom, že vďaka rekonštrukcii sme mali už v roku 2003 nízkopodlažné vozy. A vždy ste na tom lepšie so Škodami, ako my s 46 ks. Variami LF2+, ktoré po zrušení prevádzky T3 v KE jazdia skoro na každej linke. Nehovorím že sú zlé, ale na niektoré linky/poradia podľa mňa kapacitne nepostačujú.?
Keby Bratislava nemala ten hnusný, škaredý, rádioaktívny, krivý, hlučný ale najmä ÚZKY rozchod koľajníc, mohla mať miesto stoviek T3SUCS a úplne zbytočných vozov T6A5 dnes vyše sto dodnes stále moderných, kvalitných, pohodlných, spoľahlivých, NORMÁLNOROZCHODNÝCH električiek typu KT8D5, ktoré mohli byť znízkopodlažnené. Nemusela by mať špeciálne pre hnusný, škaredý, rádioaktívny, krivý ale najmä ÚZKY rozchod vyvíjané drahé, pomalé, komplikované, poruchové, nepohodlné, hlučné a krivé električky Škoda 29T a Škoda 30T. V 1990-tych rokoch mohla Bratislave nakupovať veľké série vozňov KT8D5 a sieť sa mohla rozrastať, cestujúci mohli krochkať blahom a užívať si pohodlnú jazdu na kvalitných podvozkoch ČKD, obdivovať akosť chodu, najmä parameter wz3. Ale nie, dodnes máme ten hnusný, škaredý, rádioaktívny, krivý, hlučný ale najmä ÚZKY rozchod, kvôli ktorému nikto v Bratislave nikdy v živote nezažije pohodlnú jazdu v nadčasovom vozidle ČKD KT8D5, vozidle ktoré v čase svojho vzniku plne zodpovedalo svetovým trendom a mohlo byť úspešne vyvážané aj na západ, keby neboli politické dôvody.