Úvod

Koncom roku 1991 boli do Nitry dodané aj prvé sériovo vyrábané kĺbové mestské autobusy značky Karosa. Išlo o dve Karosy B 741. Odvodené boli od medzimestskej verzie C 744, ktorá sa začala vyrábať v druhej polovici 1980-tych rokov. Pre cestujúcich boli Karosy B 741 pohodlnejšie, pretože v nich bolo v zime teplo, mali pohodlné sedadlá a ich motor bol tichý. V roku 2003 bola zakúpená jedna zgenerálkovaná Karosa B 741 od firmy Rošero. V rokoch 2007 - 2008 bolo na preklenutie nedostatku kĺbových vozidiel prenajatých niekoľko kusov Karos B 741 z Čiech a Banskej Bystrice.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 741.1908 NRA 51-20 – NRA 51-21 1991 1992 2009 – 2012 2
2. Karosa B 741.1908 NR-199BT 1991 2003 2011 1
3. Karosa B 741.1908 1S7 7906 1994 2007 2009 1
4. Karosa B 741.1908 TPB 01-78 – TPB 01-80 1992 2008 2009 3
5. Karosa B 841.1920, Karosa B 741.1908 BB-033BM, BB-035BM, BB-036BM 1992 – 1997 2008 2009 3
Spolu 1991 – 1997   10

Technické parametre

Dĺžka 17355 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 42+1
Počet miest na státie 108
Celkový počet miest 150+1
Motor LIAZ ML 637 N
Výkon motora 190 kW pri / rpm
Maximálna rýchlosť 71 km/h
Prevodovka automatická ZF 5HP500

Fotografie

Opis

Prvé dva autobusy boli dodané v klasickom červeno-bielom laku. Autobusy po generálnej oprave boli v celobielom nátere, podobne ako ostatné generálkované a novododané autobusy ostatných typov v tom čase. Sedadlá a tyče v interiéri boli po generálke modrej farby. Cestujúci mohli vstupovať štyrmi dvojkrídlovými dverami otvárajúcimi sa smerom von. Prvé a posledné dvere boli užšie ako ostatné. Dvere boli ovládané elektropneumaticky z miesta vodiča; pri každých dverách boli dva schody. Podlaha bola po celej dĺžke voza rovná, len sedadlá umiestnené nad priestorom motora boli vyvýšené. V nástupnom priestore oproti obom stredným dverám bol priestor pre kočíky. Karoséria bola polosamonosnej konštrukcie spojená z desiatich povrchovo upravených panelov.

Úpravy

Prvý z dvoch dodaných autobusov sa podrobil v roku 2003 generálnej oprave vo firme Rošero. Pri tejto oprave bol podstatne zmenený vonkajší vzhľad autobusu. Vozidlo dostalo nové predné a zadné čelo po vzore Karos radu 950. Nad harmoniku bola umiestnená biela strieška a na kolesá boli dosadené biele puklice. Kompletne bol opravený aj interiér vozidla. Rovnakou opravou prešla pred zakúpením aj tretia dodaná Karosa B 741. Koncom roku 2003 dostali zgenerálkované vozidlá elektronické linkové tabule R&G Mielec.

Prevádzka

Karosy B 741 boli vypravované na všetky linky, kde boli potrebné kĺbové vozidlá.

Vyraďovanie a likvidácia

Väčšina vozidiel bola vyradená v roku 2009, zgenerálkované vozidlá dojazdili v pravidelnej premávke v roku 2010 a neskôr slúžili už len ako prevádzková záloha. Ako posledný bol začiatkom roka 2012 vyradený autobus 137AP.

Katalóg vozidiel

NR-137AP NR-138AP

NR-199BT

3E2 5676

TPB 01-78 TPB 01-79 TPB 01-80

BB-033BM BB-035BM BB-036BM

Legenda a štatistika

NR-137APvyradené vozidlo: 10 (100 %)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.
NRA 51-20 NR-137AP 
NRA 51-21 NR-138AP 
1S7 7906do 20083E2 5676od 2008

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.