VozidláAutobusy MHD - SAD ZV › Karosa B 952 (ZV)

Karosa B 952E.1716 z prvej série v pôvodnom stave
Karosa B 952E.1718 so zdvíhacou plošinou
Karosa B 952E.1718 v neskoršom stave
Karosa B 952E.1716 z druhej série
Karosa B 952E.1716 z druhej série v stave zo záveru prevádzky

Úvod

Jediné nové autobusy, ktoré dopravca SAD Zvolen zabezpečil pre MHD v Banskej Bystrici od januára 2006, boli Karosy B 952E v počte 8 kusov. O pár mesiacov neskôr k nim pribudlo ďalších 9 nových vozidiel tohto typu.

Dopravca SAD Zvolen v rokoch 2006 - 2007 využíval aj vozidlá Karosa B 952 prenajaté od Dopravného podniku mesta Banská Bystrica. V rokoch 2016 a 2017 boli do prevádzky opäť zaradené tri vozidlá, ktoré SAD Zvolen odkúpil od DPMBB a pôvodne ich využíval v prímestskej doprave, resp. v MHD v Žiari nad Hronom. Ďalšie dve vozidlá rovnakého pôvodu boli do Banskej Bystrice preradené z MHD Brezno začiatkom roka 2019.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 952E.1716, Karosa B 952E.1718 ZV-160BH, ZV-164BH, ZV-165BH, ZV-166BH, ZV-168BH, ZV-169BH, ZV-172BH, ZV-173BH 2005 2006 2020 – 2023 8
2. Karosa B 952E.1716 ZV-357BI, ZV-358BI, ZV-359BI, ZV-361BI, ZV-362BI, ZV-364BI, ZV-365BI, ZV-366BI 2006 2006 2020 – 2022 8
3. Karosa B 952E.1716 ZV-367BI 2006 2007 2022 1
4. Karosa B 952.1712 ZV-710CD, ZV-711CD 2002 – 2003 2016 2018 2
5. Karosa B 952.1712 ZV-709CD 2003 2017 2022 1
6. Karosa B 952E.1716 ZV-349CE, ZV-356CE 2004 2019 2021 2
Spolu 2002 – 2006   22

Technické parametre

Dĺžka 11320 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 790 mm (1. - 2. dvere)
890 mm (3. dvere)
Rázvor 5600 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 31 + 1
Počet miest na státie 68
Celkový počet miest 99 + 1
Pohotovostná hmotnosť 10200 kg
Celková hmotnosť 17800 kg
Motor Iveco Cursor 8 F2BE 1682D, Euro 3, radový šesťvalec chladený kvapalinou s priamym vstrekovaním, preplňovaný turbodúchadlom s meniteľným prierezom, medzichladič stlačeného vzduchu, uloženie horizontálne, 4-ventilová technika
Výkon motora 180 kW / 2050 rpm
Objem motora 7790 cm3
Krútiaci moment motora 1100 Nm / 1080 - 1500 rpm
Maximálna rýchlosť 80 km/h
Prevodovka Praga 5P 120S, 5-stupňová, mechanická synchronizovaná (B 952)

ZF 6S 1600, 6-stupňová, mechanická, synchronizovaná (B 952E)
Riadenie ZF Servocom 8098, hydraulické
Nápravy predná: Liaz/Škoda, tuhá
zadná: Meritor U 167E, tuhá, hnacia
Pneumatiky 275/70 R22,5

Fotografie

Opis

Štandardné vysokopodlažné autobusy boli dodané v základnej výbave, okrem vozidla ZV-169BH, ktoré bolo pri stredných dverách vybavené zdvíhacou plošinou pre invalidné vozíky. Okrem celobieleho vozidla ZV-169BH boli všetky vozidlá dodané v bielom nátere s červeným pásom v spodnej časti. Vozidlá prvej série boli zaradené do premávky bez optického informačného systému a bez čítačiek kariet. Autobusy druhej série už boli zaradené s LED displejmi do firmy EMtest.

Úpravy

Vozidlá z prvej série boli postupne vybavené informačným systémom EMtest a doplnené boli čítačky kariet s tlačiarňami lístkov od rovnakej firmy.

Celobielemu autobusu ZV-169BH boli v roku 2007 nárazníky nalakované červenou farbou. V roku 2013 bola z autobusu odstránená plošina pre vozičkárov. Po oprave v roku 2019 dostal aj červené pásy na spodku bočníc.

Od roku 2013 boli v rámci stredných opráv vozidlám vymieňané bočné oplechovania a obnovený bol náter, ktorý sa v detailoch odlišoval od pôvodného (biele dvere, čierny pás pod čelným oknom). Pri niektorých vozidlách sa lak obnovoval v pôvodnej schéme.

Posledné prevádzkované vozidlá dostali v rokoch 2021 - 2022 ešte odbavovacie zariadenie k tretím dverám, USB nabíjačky pre cestujúcich a Wi-Fi internet. Autobus ZV-173BH stihol krátko pred koncom prevádzky dostať aj nový tarifný systém firmy EMtest (čítačky kariet, palubný počítač).

Prevádzka

Autobusy prvej série boli zaradené do premávky na začiatku januára 2006. Autobus ZV-169BH s plošinou premával spočiatku na garantovane bezbariérovej linke 80. V máji 2006 boli sprevádzkované aj vozidlá z druhej dodávky. Autobusy ZV-357BI, ZV-358BI, ZV-359BI boli vyčlenené ako záložné vozidlá (prvý a posledný z nich až do konca ich prevádzky). V decembri 2007 bol do Banskej Bystrice preradený aj jeden autobus zo Zvolena.

Tri autobusy prvej série (160BH, 165BH, 166BH) premávali od novembra 2009 do novembra/decembra 2010 v prímestskej doprave. V rokoch 2016 - 2022 boli na linkách bystrickej MHD prevádzkované aj vozidlá, ktoré SAD Zvolen v roku 2010 odkúpil od DPMBB pôvodne pre prímestskú dopravu a MHD Brezno.

Väčšina autobusov prvej a druhej série dojazdila do leta 2022, kedy ich nahradili jazdené 12-metrové nízkopodlažné Citelisy zo Zvolena. Ako posledné bolo do premávky nasadzované vozidlo ZV-173BH, ktoré podľa potreby jazdilo až do júna 2023, kedy bol vozidlový park obnovený novými autobusmi Iveco Urbanway.

Katalóg vozidiel

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.