Úvod

Technicky vychádza rad 900 zo staršieho radu 700. Rovnako sa použila panelová konštrukcia karosérie, ale celý rám bol zosilnený. Predné a zadné čelo sú plastové, už nie sú súčasťou nosnej konštrukcie. Rovnako interiér sa líši len použitými materiálmi, usporiadanie ostalo rovnaké. Všetky dodané vozidlá majú protišmykovú podlahu a sedadlá Vogel.

V roku 1999 prišiel na trh inovovaný rad 900E. Aby autobus vyhovel norme Euro 2, musel sa urobiť mierne úpravy na karosérii. Pri prvých 2 dverách bola podlaha znížená pomocou tzv. vaničky o 10 cm. Priestor pre kočík je, na rozdiel od radu 700 pri stredných dverách. Vodič má v kabíne vlastný strešný axiálny vetrák.

Po jednokusových sériách B 941 sa z radu B 941E nakupovali väčšie množstvá, lebo bolo potrebné vo väčšej miere nahrádzať vyraďované Ikarusy.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Karosa B 941.1936 BB-839AK 1999 1999 2011 1
2. Karosa B 941E.1964 BB-712AO 1999 1999 2011 1
3. Karosa B 941E.1964 BB-244AR, BB-245AR 2000 2000 2011 2
4. Karosa B 941E.1964 BB-241AY, BB-244AY 2001 2001 2011 2
Spolu 1999 – 2001   6

Technické parametre

Dĺžka 17615 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3165 mm
Výška podlahy 890 mm (B 941)
790 mm vpredu, 890 mm vzadu (B 941E)
Počet dverí 4
Počet miest na sedenie 41+1
Počet miest na státie 118
Celkový počet miest 159+1
Celková hmotnosť 26000 kg
Motor Renault MIHR 062045 A41 (Euro 2), naftový šesťvalec chladený kvapalinou, preplňovaný turbodúchadlom s priamym vstrekovaním
Výkon motora 217 kW / 2100 rpm
Objem motora 9840 cm3
Krútiaci moment motora 1210 Nm / 1200 rpm
Maximálna rýchlosť 70 km/h
Prevodovka Voith D 863.3, 3-stupňová automatická

Fotografie

Opis

Rad 900 sa odlišuje oblými plastovými čelami. Tým sa rozmery mierne zväčšili. Autobusy sú lakované v bystrickej farebnej schéme. Vrchný červený pás sa na zadnom čele stretáva. Vodič má oddelenú kabínu, dvere má tradične spoločné s cestujúcimi. Sedadlá sú škrupinové Vogel. Všetky okná sú v gumenom tesnení, každé druhé má vetracie otvory.

Rad 900E sa od radu 900 odlišuje na prvý pohľad žltými obrysovými svetlami po bokoch karosérie. Dvere majú inak riešené zamykanie a v priestore pre kočík je "doska na žehlenie", zvislá čalúnená opierka. Niektoré vozidlá majú aj visiace držadlá. Vpredu sú digitálne hodiny. Nad vodičovou kabínou sa nachádza vetrák so šedým plastovým krytom. Autobus je lakovaný v bystrickej farebnej schéme. Vodič má oddelenú kabínu, dvere má tradične spoločné s cestujúcimi. Sedadlá sú škrupinové Vogel. Všetky okná sú v gumenom tesnení, každé druhé má vetracie otvory. Zmenil sa tiež priestor kĺbu. Zmizli zvislé tyče, po stranách sú len lomené opierky. Autobusy sú vybavené vonkajšími transparentami BUSE DOT, posledná séria z roku 2001 má BUSE DOT LED.

Úpravy

Do vozidiel bol inštalovaný informačný systém Emtest - pokladňa so snímačom čipových kariet a infraport na prenos údajov.

Prevádzka

BB-775AB bol dlho pridelený na linku 22. Kvôli vysokej spotrebe jazdí od roku 2003 na linke 24 (neskor 25), ktorá nemá také prevýšenie. Zvyšné vozidlá jazdia na všetkých kĺbových linkách.

Vozidlá boli do 31.12.2005 prenajaté SAD BBDS, ktorá dovtedy zabezpečovala prevádzku MHD v Banskej Bystrici. V rokoch 2006-2007 boli autobusy prenajaté novému dopravcovi SAD Zvolen. Od konca apríla 2008 do konca marca 2010 boli všetky vozidlá prenajaté Dopravnému podniku Bratislava.

Vyraďovanie a likvidácia

Všetky vozidlá boli vyradené v júni 2011.

Katalóg vozidiel

BB-390CH

BB-712AO

BB-244AR BB-294BD

BB-241AY BB-244AY

Legenda a štatistika

BB-390CHvyradené vozidlo: 6 (100 %)

Prečíslované evidenčné čísla

1.2.3.4.
BB-839AKdo 200613912008 - 200943872009 - 2010BB-390CHod 2006
BB-712AO 13922008 - 200943882009 - 2010BB-712AO 
BB-244AR 13932008 - 200943892009 - 2010BB-244AR 
BB-245AR 1394od 20084390do 2010BB-294BDod 2002
BB-241AY 43912008 - 2010BB-241AY  
BB-244AY 43922008 - 2010BB-244AY  

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.