VozidláTrolejbusy › Škoda 31 Tr SOR

Škoda 31 Tr SOR
Škoda 31 Tr SOR
Škoda 31 Tr SOR (stav r. 2021)
Škoda 31 Tr SOR (stav r. 2021)
Škoda 31 Tr SOR (stav r. 2024)
Škoda 31 Tr SOR (stav r. 2024)

Úvod

Kĺbový trolejbus Škoda 31 Tr SOR vznikol zástavbou elektrickej výzbroje firmy Škoda Electric do autobusovej karosérie SOR NB 18 City. Prototyp vozidla Škoda 31 Tr SOR bol predstavený v roku 2010. Následná sériová výroba tohto typu trolejbusu prebiehala v Plzni do roku 2020. Väčšinu vyrobených vozidiel nakúpili dopravné podniky na Slovensku, časť vozidiel sa dostala aj do Brna a Hradca Králové v Českej republike.

Spoločnosť Škoda Electric sa s týmto typom trolejbusu (spolu s 12-metrovou verziou Škoda 30 Tr SOR) stala v roku 2013 víťazom výberového konania na dodávku nových trolejbusov pre Bratislavu. Prvá dodávka 50 vozidiel Škoda 31 Tr prebiehala od polovice roka 2014 do marca 2015. Ďalších 20 vozidiel bolo dodaných v prvej polovici roka 2015. Cena jedného vozidla bola 561 825 €.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 31 Tr SOR 6801 – 6850 2013 – 2015 2014 – 2015 50
2. Škoda 31 Tr SOR 6851 – 6870 2015 2015 20
Spolu 2013 – 2015   70

Technické parametre

Dĺžka 18750 mm
Šírka 2550 mm
Výška 3400 mm
Rázvor 6180 mm a 6570 mm
Počet dverí 5
Počet miest na sedenie 50 + 1 + 2
Počet miest na státie 106
Celkový počet miest 156 + 1 + 2
Pohotovostná hmotnosť 16520 kg
Celková hmotnosť 27230 kg
Elektrická výzbroj Škoda Electric SJ 4.3, IGBT-tranzistorový
trakčný menič riadený mikroprocesorom (vstup 600 V DC, výstup 3 x 0-420 V AC/310 A, 0-150 Hz), s rekuperáciou energie pri brzdení
Motor Škoda Electric 2 ML 3846 K/6, trojfázový asynchrónny
Výkon motora 250 kW
Počet motorov 1
Celkový výkon 250 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Riadenie RBL C 500V, s hydraulickým posilňovačom
Nápravy predná: SOR, nezávislé zavesenie kolies, lichobežníková konštrukcia
stredná: ZF AVN 132, portálová
zadná: ZF AV 132, portálová, hnacia
Pneumatiky 285/70 R 19,5 (predná náprava)
275/70 R22,5 (stredná, zadná náprava)
Klimatizácia 2x Eberspächer Sütrak AC 515 G2
Chladiaci výkon klimatizácie 2x 22 kW

Fotografie

Opis

Skelet dvojčlánkového trojnápravového trolejbusu zvarili z oceľových profilov a opláštili kompozitnými a plastovými materiálmi. Oba články spojili kĺbom a zakryli prechodovým mechom. Pre zvýšenie odolnosti voči korózii použili na spodnú časť vozidla nehrdzavejúce materiály. Rýchlu výmenu cestujúcich zabezpečili v pravej bočnici päticou dvojkrídlových dverí otvárajúcich sa dovnútra s elektropneumatickým pohonom a dopytovým ovládaním. Zasklenie trolejbusu previedli technológiou lepenia s determálnymi sklami.

Asynchrónny motor poháňajúci zadnú nápravu zavesili na rám zadného článku. Na streche predného článku umiestnili v uzavretom kontajneri komponenty elektrickej výzbroje. Manuálne ovládané zberače LEKOV TSS 5.7 s laminátovými palicami Esko a brzdový odporník Heine Resistors BWD 138 so vzduchovým náporovým vetraním umiestnili na streche zadného článku. Sťahováky zberačov Railtech umiestnili na zadnom čele vozidla.

Pre cestujúcich osadili v interiéri plastové sedadlá s textilným čalúnením prevažne v priečnom usporiadaní 2+2. Strop a bočné steny v interiéri obložili plastovými materiálmi. Pracovisko vodiča oddelili od priestoru pre cestujúcich uzavretou kabínkou. Nástup a výstup cestujúcich uľahčili možnosťou naklonenia vozidla k vozovke prostredníctvom systému ECAS a pri tretích dverách osadili manuálnu výklopnú plošinu pre cestujúcich na vozíku. Priestor pre detský kočík a invalidný vozík vyčlenili oproti tretím dverám. Kamerovým systémom poskytli vodičovi lepší prehľad o dianí vo vozidle a okolo neho. Vozidlo vybavili informačným systémom BUSE s vonkajšími DOT-LED displejmi a vnútornými TFT LCD displejmi. Pre nevidiacich vybavili trolejbusy diaľkovo ovládaným dopytovým systémom s vonkajšími reproduktormi pri prvých a štvrtých dverách.

Osvetlenie interiéru zabezpečili zapustenými osvetľovacími pásmi so žiarivkami. Vykurovanie vozidla zabezpečili teplovodným rozvodom s elektrickým ohrevom vody. Vetranie vyriešili pretlakovým spôsobom doplneným otváracími posuvnými časťami bočných okien a strešným ventilátorom. Tepelnú pohodu v interiéri zabezpečili pomocou dvoch strešných klimatizačných jednotiek Eberspächer Sütrak AC 515 G2 napájaných trojfázovým meničom SM 54.2.

Úpravy

Počas jesene 2023 prebehla úprava vozidla #6801 na výcvikové vozidlo. Úprava spočívala v doplnení sedadla pre inštruktora a doplnení prídavného brzdového pedálu.

V roku 2025 bol v 50 vozidlách vymenený kamerový systém za novší typ. Výmenu realizovala firma BUSE Blansko, pred výmenou prebehlo v novembri 2024 otestovanie nového kamerového systému (9 kamier, monitor, záznamové zariadenie) na vozidle #6819.

Od jesene 2025 boli trolejbusom postupne vymieňané pôvodné textilné poťahy sedadiel za koženkové. Ako prvé boli prečalúnené vozidlá #6857, 6868 a 6870.

Prevádzka

Prvé vozidlo prišlo do Bratislavy 19. júna 2014. V priebehu leta 2014 na ňom prebiehal zácvik vodičov a dielenských pracovníkov. Ďalšie vozidlá (#6802 - 6807) boli dodané v druhej polovici augusta 2014 a do premávky sa zaradili 22. septembra 2014 na linkách 201 a 202.

Zaraďovanie ďalších vozidiel do premávky na niekoľko mesiacov pribrzdili administratívne problémy so schválením trolejbusov na prevádzku a tak ďalších 8 trolejbusov, ktoré boli dodané v septembri 2014, sa zaradilo do premávky až v prvej polovici decembra 2014. Ďalšie vozidlá boli uvádzané do prevádzky postupne od konca decembra 2014 do apríla 2015. Všetkých 50 vozidiel bolo pôvodne zaradených do vozovne Hroboňova.

Od januára 2015 boli trolejbusy Škoda 31 Tr vypravované aj na linky 33 a 212 a súčasne na linkách 201 a 202 úplne nahradili trolejbusy Škoda 15 Tr(M).

Posledných 20 vozidiel bolo dodávaných od mája do polovice júla 2015 a do premávky boli zaraďované postupne od 4. júla do konca augusta 2015, pričom boli vypravované z vozovne Trnávka na linky 204, 212 a zakrátko aj 206 a 208. Od 1. februára 2016 sa do vozovne Trnávka preradili aj vozidlá #6846 - 6850, čo umožnilo nahradiť aj posledné trolejbusy Škoda 15 TrM v premávke.

Po reorganizácii trolejbusových liniek k 4. júlu 2016 sa kĺbové trolejbusy Škoda 31 Tr nasadzovali na linky 33, 201, 202, 204, 207 a 212. Na linkách 204 a 207 však len v pracovných dňoch. Od novembra 2021 po prečíslovaní trolejbusových liniek sú kĺbové trolejbusy vypravované na linky 33, 42, 47, 64, 71 a 72 (na 47 a 64 len v pracovných dňoch). Vypravovanie kĺbových trolejbusov na linku 64 skončilo k 5. augustu 2023 po jej skrátení po Jelačičovu.

K septembru 2023 sa v rannej špičke dní školského vyučovania nasadzovalo na linky 42, 47, 71 a 72 spolu 44 vozidiel Škoda 31 Tr. Vo voľných dňoch sa na linky 42, 71 a 72 vypravovalo 23 trolejbusov. Pri nedostatku prevádzkyschopných trolejbusov Škoda 25 Tr sa jedno alebo viac vozidiel nasadzovalo aj na linku 33.

Po nasadení trojčlánkových trolejbusov Škoda-Solaris Trollino 24 na linku 71 od 3. februára 2024 bola výprava trolejbusov Škoda 31 Tr SOR v špičke pracovných dní 32 trolejbusov na linkách 42, 47 a 72, počas voľných dní na linkách 42 a 72 jazdilo spolu 14 trolejbusov. Dve-tri vozidlá boli do konca júna 2024 nasadzované aj na linku 33 a v prípade nedostatku prevádzkyschopných dvojkĺbových trolejbusov sa trolejbusy Škoda 31 Tr použili aj na doplnenie výpravy na linke 71. Súčasne boli vozidlá #6840 - 6845 preradené do stavu vozovne Trnávka. Od 1.11.2025 sa vozidlá #6840 a 6841 opäť preradili do vozovne Hroboňova (#6840 bol do tejto vozovne zapožičaný už od 9/2025).

Katalóg vozidiel

6801 6802 6803 6804 6805 6806 6807 6808 6809 6810 6811 6812 6813 6814 6815 6816 6817 6818 6819 6820 6821 6822 6823 6824 6825 6826 6827 6828 6829 6830 6831 6832 6833 6834 6835 6836 6837 6838 6839 6840 6841 6842 6843 6844 6845 6846 6847 6848 6849 6850

6851 6852 6853 6854 6855 6856 6857 6858 6859 6860 6861 6862 6863 6864 6865 6866 6867 6868 6869 6870

Legenda a štatistika

6801nevyradené vozidlo: 70 (100 %)
6802online: 31 (44,3 %)
6802dnes v premávke: 34 (48,6 %)
6850odstavené vozidlo (viac ako 2 týždne nezasiahlo do premávky): 1 (1,4 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.
Denná vypravenosť prevádzkových vozidiel za posledný mesiac: 34,5 %, v pondelok až piatok 42,3 %

Teraz v premávke na linkách

42 / 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 16
47 / 1 2 3 4 5 6
72 / 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Jur@j #32:
OK

Priznám sa, že som sa pýtal na prečalúnenie, nie na prečalúnenie koženkou... 🙄
Reakcia na: trolejbus6207 #28:
Som 🙂 V koženke sú k dnešnému dňu tie tri vozy, ktoré som napísal.

6108 bola prečalúnená pred DOD do látky, 6819 už snáď rok späť.
Reakcia na: trolejbus6207 #30:
6819 bol na DOD tiez precaluneny a novy lak zvonka.
Reakcia na: Petto #29:
To je pravda a sme si istí, že sú to aktuálne fotky? 6868 ani 6870 toho za poslednú dobu veľa neodjazdili...
Ktorý dlhý troloSOR bol vystavený na DOD?
Reakcia na: trolejbus6207 #28:
6108 ma nove calunene sedadla od DOD v septembri, takze ten isto nie.
Reakcia na: Jur@j #27:
Si si istý? Podľa môjho zdroja je to 6108 a 6868...
Reakcia na: Petto #21:
6109, 6868, 6870.
Reakcia na: E479_1001 #23:
Tam nie je problém v klíme ako skôr v tom, ako sa servisuje. Pamätáme si, aké mrazničky tam boli, keď to boli nové vozy. Za tie roky je to dosť zanesené, je to vidieť keď sa pustí klíma po zime, ako idú z výduchov tie čierne závoje prachu. Na trolejbusoch je akurát lepší servis klímy oproti autobusom.
Reakcia na: ZiU9 #24:
Je tam aj jedna fotka "degesa" kukam. Tam uz som pisal asi 3 staznosti na "zas*ane" sedadla,ale toto bude este lepsie.
Reakcia na: N/A #22:
Nech sa páči, dovoľujem si prezdieľať fotky z FB DPB.

Verím, že ich údržba a zvyšovanie komfortu nebude končit pri výmene poťahov.

Celolak by naozaj nebol na škodu. Možno aj podlahu na niektorých porobiť. Tie odpadnuté a dolámané žlté lišty (lemovanie vyvýšenej podlahy) nevyzerajú vôbec dobre po dekáde prevádzky.

Dverové pohony sú na tom už tiež mizerne, plynulý chod dverí to naposledy malo tak 8-9 rokov dozadu.
Možno, ak financie dovolia, by si zaslúžili aj fólie proti slnku, podobné tým na Urbanwayoch.

Maximálne by sa využil výkon tej klímy, ktorú majú pretože málokedy som zažil, že by nefungovala.
Reakcia na: Petto #21:
Vedeli by ste fotky priložit pre tých, ktorí nemajú Instagram, prípadne Facebook? Vďaka.

Mimochodom, tým vozidlám by sa v rámci C/D prehliadky už hodil aj nový lak a menšie vyváranie, ak bude potrebné.

Generálne opravy sa ťažko (ekonomicky) dajú robiť na SOR karosérii, no VPčky zamerané na agregáty, spínacie prvky, 600 V elektroniku a nápravy by si tie vozidlá zaslúžili.

Budeme ich ešte veľmi potrebovať, rovnako ako ich 12-metrové sestry. Táto humanizácia interiéru im len pomôže minimálne pre mierne zvýšenie komfortu cestujúcich.

Samozrejme chápem, že na lak to nejazdí, ale zaslúžia si vyzerať lepšie, než kontajner 😉
Mame 1.voz 31Tr s kozenkovymi sedadlami - instagram DPB. Evc podla fotiek nie je vidno.
Tak predsa sa dočkali aj trolejbusy nového číslovania a piktogramy na dverách a v celom voze. Už len koženky keby tam chceli dať. 🙂
Reakcia na: Mhr1 #18:
Dlho sa čakalo na nejaké diely, momentálne čaká na voľné miesto v dielňach
A čo je so 6858? Lebo vyzerá zvonku, že je karosársky opravená. Čo ešte je za problém?
Reakcia na: Mhr1 #16:
6840 má rozsypané ložisko trakčného motora
Neviete, čo je s trolejbusom 6840? Len čo ho preradili na Trnávku, po pár dňoch prestal jazdiť.
Reakcia na: Mhr1 #13:
A trolejbusárov si naklonujeme...
Reakcia na: Mhr1 #13:
Niektoré z nich sú odstavené a hlavne výpravu 31 Tr majú štandardne už len štyri poradia na 42. Tie vozy mali jazdiť na linke 32, ale takto to dopadá, keď sa jednotlivé projekty nepodarí skoordinovať.