VozidláTrolejbusy › Škoda 21 Tr

Škoda 21 Tr AC
Škoda 21 Tr AC
Škoda 21 Tr AC (stav: r. 2022)
Škoda 21 Tr AC (stav: r. 2022)

Úvod

V roku 2002, t. j. 11 rokov po poslednej dodávke "krátkych" trolejbusov, vypísal Dopravný podnik Bratislava, a. s. verejnú súťaž na nákup krátkych nízkopodlažných trolejbusov. Súťaž vyhrala česká spoločnosť VIKO, s. r. o., ktorá následne v roku 2003 dodala nízkopodlažný trolejbus Škoda 21 Tr AC vyrobený v Škode Ostrov. Bol to prvý nízkopodlažný trolejbus nielen v Bratislave, ale aj v rámci celého Slovenska. Ďalšími novinkami na Slovensku boli elektronická výzbroj založená na IGBT tranzistoroch, asynchrónny trakčný motor, ABS a ASR systém. Skôr než sa trolejbus stihol zaradiť do premávky, objavili sa informácie o ukončení výroby v závode Škoda Ostrov, čo znamenalo aj koniec výroby trolejbusov Škoda 21 Tr. Trolejbus s evidenčným číslom 6401 sa tak stal prvým a zároveň aj posledným trolejbusom tohto typu v Bratislave.

Prehľad vozidiel

Séria Typ Evidenčné čísla Rok výroby Sprevádzkovanie Vyraďovanie Počet
1. Škoda 21 Tr AC 6401 2003 2004 1
Spolu 2003   1

Technické parametre

Dĺžka 11760 mm
Šírka 2500 mm
Výška 3365 mm
Výška podlahy 340 mm (1. - 2. dvere)
560 mm (3. dvere)
Rázvor 5700 mm
Počet dverí 3
Počet miest na sedenie 26 + 1
Počet miest na státie 69
Celkový počet miest 95 + 1
Pohotovostná hmotnosť 11430 kg
Celková hmotnosť 18000 kg
Elektrická výzbroj Škoda NSC136 GE 01 M, IGBT-tranzistorový
trakčný menič (vstup 600 V DC, výstup 3 x 0-500 V AC/400 A, 0-150 Hz), s rekuperáciou energie pri brzdení

Statický menič AnteCarE TSA 21-AK pre napájanie striedavých pomocných pohonov a klimatizácie

Statický menič Cegelec SMTK 10D (náhrada pôvodného maďarského meniča AnteCarE TSA 21-AK, od 2019)
Motor Škoda MLU 3649 K/4, asynchrónny štvorpólový trojfázový motor, vzduchom chladený, s integrovanou prevodovkou (1:1,85)
Výkon motora 160 kW
Počet motorov 1
Celkový výkon 160 kW
Maximálna rýchlosť 65 km/h
Nápravy predná: Škoda 21, nezávislé zavesenie kolies
zadná: RÁBA AU-10948, portálová, hnacia
Pneumatiky 275/70 R 22,5

Fotografie

Opis

Karoséria tohto dvojnápravového nízkopodlažného trolejbusu je samonosná, okná sú lepené, čelné sklo nedelené. Trolejbus má troje dvojkrídlové dvere s elektrickým pohonom a dopytovým ovládaním. Vozidlo umožňuje naklonenie na zastávke (tzv. kneeling) za účelom zníženia podlahy pri nastupovaní. Pri stredných dverách je umiestnená výklopná plošina pre vozíčkarov, ktorá sa však v premávke s cestujúcimi nepoužíva. Vodič má k dispozícii veľkú kabínu (ako v type 14 Tr) s vlastnou klimatizáciou Thermo King SR-15, ktorá je umiestnená na streche vozidla. Polovica predných dverí slúži iba pre vodiča. Interiér je vybavený protišmykovou podlahou a plastovými sedadlami s plyšovým poťahom, pričom boky pokrýva umakart.

Časť komponentov trakčnej výzbroje je umiestnená v zadnej časti na streche vozidla, menič pomocných pohonov bol umiestnený v zadnej časti za výklopným vekom. Dodávku prúdu zabezpečujú odľahčené laminátové zberače. Vozidlo má prípravu na montáž pomocného diesel-elektrického agregátu. Trolejbus je vybavený informačným systémom BUSE, ktorého súčasťou je aj akustický hlásič zastávok. Náter sa nesie v znamení červenej, bielej a tmavosivej.

Úpravy

Pôvodný statický menič TSA 21-AK od maďarskej firmy AnteCarE, ktorý bol častým zdrojom technických problémov, bol v roku 2019 vymenený za nový menič Cegelec SMTK 10D.

Prevádzka

Trolejbus sa zaradil do premávky s cestujúcimi 18. marca 2004. Garážovaný bol vo vozovni Trnávka, od roku 2010 vo vozovni Hroboňova. Kvôli rôznym poruchám (najmä statického meniča) však viac nejazdil ako jazdil a od januára 2009 bol celé desaťročie odstavený z prevádzky.

Oprava trolejbusu bola pre jej finančnú náročnosť od roku 2009 viackrát odkladaná, čo bolo spôsobené aj masívnou obnovou vozidlového parku trolejbusov v rokoch 2014 a 2015, kedy DPB zakúpil 120 nízkopodlažných trolejbusov spolufinancovaných z eurofondov.

V roku 2019 sa po oprave trolejbus objavil v premávke len na príležitostnej jazde v rámci osláv trolejbusového výročia. V bežnej premávke sa objavil až v máji 2020, kedy bol vypravený na linku 203. Následne sa sporadicky v pracovných dňoch vypravoval iba na túto linku (od novembra 2021 prečíslovanú na 44).

Od februára 2023 bolo vozidlo využívané krátky čas aj počas voľných dní na linke 44 z dôvodu nedostatku trolejbusov Škoda 30 Tr pre všetky služby vypravované z vozovne Hroboňova po ich dočasnom nasadení aj na linku 72. Od jesene 2023 už trolejbus nebol využívaný a v závere roka 2024 bol vyradený zo stavu prevádzkových vozidiel.

Katalóg vozidiel

6401

Legenda a štatistika

6401nevyradené vozidlo: 1 (100 %)
6401odstavené vozidlo (viac ako 6 mesiacov nezasiahlo do premávky): 1 (100 %)
6401špeciálne vozidlo: 1 (100 %)
Vozidlo môže byť priradené k viacerým kategóriám súčasne, farebne zvýraznená je iba najdôležitejšia kategória.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 6503 #110:
A prečo by sa malo TMB zbaviť exponátu, lebo Bratislavčania si nevážili to čo mali keď to mali?
Reakcia na: Viko #111:
Ale ide Viko. 🙂 Predmet sa da cielene vyradit...
Reakcia na: 6503 #110:
Ak je raz niečo evidované ako zbierkový predmet múzea, pravidlá nakladania s ním sú celkom jednoznacné. Nejde predať hocikomu s veľkým kufríkom.
Reakcia na: upravovač fotiek #109:
Vsetko okrem zdravia sa da kupit. 😉
Reakcia na: 14TrM6226 #108:
8Tr sa naozaj zohnať nedá. Technické múzeum v Brne ju zaručene nepredá.
Reakcia na: upravovač fotiek #107:
Nedá sa zohnať... To nie je pravda. To je veľmi silný pojem.

Myslím si, že ak by TMB malo dôvod, tak sa do Bratislavy bude dať vrátiť 8 Tr aj Studénka. Navyše, bratislavská 141 je ak sa nemýlim najstaršia na svete z fyzicky dochovaných 8 Tr.

Tie vozidlá už s TMB nemajú nič spoločné, v čase odovzdania aspoň rovnakú krajinu. Keď sa chce, dá sa to vrátiť.
Reakcia na: 6503 #104:
Zasa mi bol môj príspevok vymínuskovaný tak, že nie je zobrazovaný. Tak to zopakujem. Bratislava mala po Pekingu druhú najväčiu flotilu trolejbusov Škoda 8Tr. Nemáme ani jeden zachovaný historičák toho typu. Takže 8Tr by bola oveľa hodnotnejšia ako T11, lebo to bol typický trolejbus, ktorý bolo vidieť v uliciach mesta.

8Tr by bola oveľa vzácnejšia než T11.

14Tr0 by bola rarita, trolejbus s overovacej série, po ktorej nasledovali masové dodávky toho typu.

Aj tak je to jedno, lebo ani 8Tr, ani T11, ani 14Tr0 sa nedajú už nikde zohnať.
Reakcia na: Viko #105:
No to nerozporujem. 😉
Reakcia na: 6503 #104:
Lenže realita je trocha komplikovanejšia ako virtualbus. Neexistuje inštitúcia, ktorá by dokázala zachovať každé vozidlo, čo tu jazdilo.
Reakcia na: S499.1023 #103:
Ano, je. Je jedno ci tu boli 3 kusy, alebo 1 kus - vzhladom na nizky pocet je to rarita. Podobne ako 14Tr0. Co by dnes chlapci dali za dochovany kus T11, alebo 14Tr0, ze? 21Tr mozno bola sotovina, ale faktom je, ze tu JAZDILA.
Reakcia na: 6503 #99:
Nie, nie je. T 11 nebola v Bratislave jedna a nebola to šotoepizóda.
Reakcia na: 6503 #99:
Za T11 by som nedal nič. Zato taká 8Tr by bola oveľa vzácnejšia!
Reakcia na: 6503 #99:
Predpokladam však, že ako Viko podotkol, bolo naozaj veľa vozidiel vyrobených a naozaj sa nemusíme báť o zachovanie nejakého exempláru. Keby sa inde nedochová nič z 21 a 22 Tr, nepoviem ani slovo a budem stáť za rozhodnutím o zachovaní 6401.
Reakcia na: Viko #98:
Nutno však podotknúť, že naozaj v našich podmienkach zachovanie tohto konkrétneho, aj tak už nie veľmi pôvodného a zhumpľovaného vozidla nie je to čo sa dá považovať za rentabilné.

V Plzni, Brne, ale aj Pardubiciach, kde tieto vozidlá boli typické pre dané mestá, sa zachovali historické vozidlá, vrátane 22 Tr v Brne a Ústí nad Labem. Dokonca jeden exemplár v súkromnej zbierke nájdeme aj v Jihlave.
Reakcia na: Viko #98:
To ano, ale v ramci BA je to podobna rarita ako T11. A co by sme dnes dali za historicak T11...
Reakcia na: 6503 #97:
Tak pardon, ale 21Tr sa vyrobilo o dosť viac než osem kusov.
Reakcia na: 14TrM6226 #95:
Hej, takto nejak sa pristupovalo onehda aj k T11.
Jasné chápem, to bola len otázka, každopádne ďakujem za odpoveď.
Reakcia na: Boss 222 #94:
Zachovať 6401? Nebláznite prosím...
6702 alebo 6705 má väčší význam ak niečo novodobé a NP z trolejbusov.

O niekoľko rokov bude treba aj 30 a 31 Tr zachovať.

Nápad uchovať 6401 je asi ako zmýsľanie istého, na nejaký čas povereného riaditeľa podniku...
Plánuje sa to zachovať ako historické vozidlo? Lebo by to bolo škoda nezachovať