Prečo začali jazdiť v Bratislave ďalšie prenajaté autobusy?

Keď sa v októbri 2009 objavilo v uliciach Bratislavy 11 prenajatých starších kĺbových autobusov značky Mercedes-Benz, cestujúci na linkách 21 a 63, kde sa prevažne objavovali, mali zmiešané pocity. Na jednej strane zmierňovali akútny nedostatok kĺbových autobusov a uľahčovali nástup cestujúcim svojou nízkopodlažnosťou, na druhej strane výmenu cestujúcich na zastávkach spomaľoval fakt, že väčšina z nich mala iba trojicu dverí (prímestský charakter) a zároveň vzhľadom na svoj vek 12 - 15 rokov často vypadávali z dôvodu porúch. Podľa našich zistení, autobusy boli dovezené z Nemecka, kde už doslúžili a boli v rámci bazárov ponúkané na predaj. Dopravnému podniku Bratislava (DPB) ich prenajala firma Abuss, s.r.o. z Nitry.

Oficiálne zdroje (Pribudne ešte ďalších desať prenajatých autobusov, Bratislavské noviny 24.9.2009) tento krok komentovali s tým, že ide o krátkodobý prenájom do konca roku 2009, resp. do času dodávky nových kĺbových autobusov. V súvislosti s cenou takéhoto riešenia bolo uvádzané „V prenájme sa platí za každý reálne odjazdený kilometer, ceny sú približne od 35 do 43 centov za jeden vozokilometer. Na cenu má vplyv aj vek a technický stav vozidiel“. Prenájom vozidiel by bol v čase ich nedostatku logický, keby boli vypravované len počas špičiek pracovných dní, kedy bol akútny nedostatok vozidiel tohto typu. Zarážajúce je, že nielenže neprestali jazdiť ku koncu roku 2009, resp. k dodaniu nových kĺbových vozidiel, ale tieto prenajaté vozidlá boli vypravované na celodenné poradia liniek s najväčších kilometrickým prebehom. A teda pokiaľ je pravdou tvrdenie v Bratislavských novinách o závislosti ceny prenájmu od reálne odjazdených kilometrov, čím viac jazdili, tým vyššie boli náklady prenájmu. Taktiež počas víkendov, kedy mal dopravca dostatok kĺbových vozidiel, prenajaté vozidlá boli pravidelne vypravované na linku 21. Napríklad, len počas víkendov od októbra 2009 do júna 2010 podľa nášho odhadu odjazdili cca 180 tisíc kilometrov plateného prenájmu, kým vlastné vozidlá stáli v garáži. Situácia je o to komplikovanejšia, že väčšina z týchto prenajatých Mercedesov nemá žiadne otvárateľné okná a nie sú vybavené klimatizáciou pre cestujúcich. Neúmerne vysoká teplota v nich a fakt, že linka 21, na ktorej väčšinou premávali, má počas svojej trasy úsek, kde ide asi 12 minút bez zastávky, podnietili cestujúcich k sťažovaniu sa na premávku týchto vozidiel na linke 21. Následkom toho bolo rozhodnuté o nasadzovaní týchto vozidiel na linky 21 a 63 iba pokiaľ teplota vzduchu nedosiahne určitú hranicu. V opačnom prípade sú tieto vozidlá vypravované iba počas špičiek pracovného dňa, ale na ľubovoľné linky.

Aj po dodávke nových vozidiel sa tieto prenajaté autobusy objavujú v premávke naďalej, pričom sa vyraďujú vlastné vozidlá. Navyše, od 2.8.2010 si DPB od rovnakej firmy prenajal ďalšie ojazdené vozidlá pôvodom z Nemecka, tentokrát 5 vozidiel značky MAN a dĺžky 15 m, ešte aj s vodičmi. V rovnakom čase denne minimálne 5 ks vlastných vozidiel značky Solaris a rovnakej dĺžky/kapacity stojí nevyužitých v garáži, pričom vlastné vozidlá majú 4 roky, kým dovezené sú 10-ročné a prenajaté. Je zvláštne, že ani v čase krízy a relatívne vysokej nezamestnanosti personalisti dopravného podniku nedokážu prípadne nemajú záujem dokázať zabezpečiť dostatok vlastných vodičov. Je pre mestskú firmu, v situácii nízkych daňových príjmov, výhodnejšie prenajímať vodičov i vozidlá od externej firmy, ak vlastné vozidlá stoja "na dvore"?

Dopravný podnik využil rovnaké zabezpečenie záložných vozidiel v rokoch 2008 – 2009 od spoločnosti Zájazdy Bratislava. Detaily tohto prenájmu sa verejnosť nikdy nedozvedela. Nie je tiež bez zaujímavosti personálny prienik firmy Abuss s.r.o. so zaniknutou firmou Zájazdy Bratislava s.r.o. v osobe spoločníka jednej a prokuristu druhej firmy (zdroj: OR SR).

Viac k téme

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.