Branislav Záhradník odstúpil z pozície predsedu predstavenstva DPB

Predseda predstavenstva Dopravného podniku Bratislava, Branislav Záhradník, oznámil vo štvrtok 1. júla 2010 odstúpenie z tejto funkcie. Počas jeho viac ako trojročného pôsobenia v DPB dostal podnik nové logo, webstránku, zaviedol sa elektronický predaj cestovných lístkov (SMS lístky a internetový predaj električeniek) a krátko pred jeho odstúpením bola zavŕšená obnova vozového parku kĺbových autobusov. Zrekonštruovalo sa tiež niekoľko (najmä) krátkych úsekov koľajových tratí. Počas trvania jeho funkcie však bol aj často často obviňovaný z netransparentných tendrov a tiež, že pri zmenách linkovania, prípadne zaraďovaní nových vozidiel preferuje mestskú časť Karlova Ves, ktorej je poslancom. Bol tiež politicky aktívny, popri práci predsedu predstavenstva stál pri základní strany Občianski kandidáti a tiež Únie - Strany pre Slovensko (fúzia OK, SF a strany Liga), kandidoval tiež vo voľbách do orgánov VÚC kde síce nezískal funkciu predsedu Bratislavského samosprávneho kraja, stal sa však poslancom. Podľa jeho vyjadrenia pre denník SME funkcie nezloží - poslanecké mandáty v mestskom zastupiteľstve Bratislavy a miestnom zastupiteľstve MČ Bratislava - Karlova Ves mu skončia po komunálnych voľbách koncom roka, v krajskom zastupiteľstve môže zotrvať do roku 2014. Záhradník už kandidovať neplánuje, venovať sa chce súkromnému podnikaniu.

Najdôležitejšie udalosti v DPB pod vedením Branislava Záhradníka:

  • Apríl 2007: Ing. Ján Zachar končí vo funkciách predsedu predstavenstva a generálneho riaditeľa DPB. Na pozícii generálneho riaditeľa ho nahrádza Róbert Kadnár, predsedom predstavenstva sa stáva Branislav Záhradník, predtým známy najmä z pôsobenia v Slovenskej televízii.
  • Máj 2007: Dochádza k požiaru autobusu Solaris Urbino #1216 na linke 70 na čo DPB reagoval tým, že o niekoľko dní tento typ vozidiel stiahol z premávky čo viedlo ku kapacitným problémom a tiež roztržke medzi DPB a Solarisom. V nasledujúcich rokoch horeli aj iné typy vozidiel, nikdy však nedošlo k podobnému riešeniu.
  • Júl 2007: Zavádza sa nové linkovanie nočnej dopravy a navyšuje sa počet spojov na dvojnásobok, čím sa výrazne zvýšila kvalita MHD v nočných hodinách. Istú dobu tiež v autobusoch vybraných liniek pôsobili pracovníci SBS, čo sa neskôr použilo ako argument pri zdražovaní cestovného na nočných linkách v novembri 2007. V júli sa tiež obmedzil počet spojov na trolejbusových linkách pre nedostatok vodičov, ktorý v tom čase sužoval MHD v Bratislave.
  • August 2007: Po oprave sa autobusy Solaris Urbino na konci mesiaca vracajú do premávky.
  • Február 2008: DPB uviedol nové logo, ktoré sa však nezaobišlo bez škandálov. Dopravca ho vybral formou verejnej súťaže, v ktorej zvolil 3 logá, z ktorých mohli víťaza mohli vybrať občania prostredníctvom SMS. Tieto tri logá však boli veľmi podobné a navyše nespĺňali podmienky súťaže. DPB v tomto mesiaci tiež vyradil posledný autobus typu Ikarus 280, avšak bez adekvátnej náhrady.
  • Máj 2008: Do premávky sa zaradili autobusy prenajaté z Banskej Bystrice, ktoré slúžili ako záchrana neútešnej situácie vo vozovom parku. Vozidlá v Bratislave jazdili do roku 2010. Bola tiež zavedená linka medzinárodná linka 901 na trase Bratislava - Wolfsthal, neskôr predĺžená do mesta Hainburg an der Donau - dopravca do dnešného dňa nepredložil údaje dokazujúce, že linka je zisková a nespôsobuje mestske firme straty. Linka totiž nespadá medzi linky financované v zmysle zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme na území mesta Bratislava.
  • Júl 2008: DPB prijal koncepciu obnovy vozového parku pre roky 2009-2011, ktorú sa mu však k dnešnému dňu napĺňať nedarí - napríklad v rokoch 2009-2010 malo pribudnúť 200 kĺbových autobusov, reálne však zrejme pribudne 50. V roku 2009 nepribudol ani jeden takýto autobus, napriek tomu, že v koncepcii sa plánovalo 100 vozidiel. Na zostávajúcich 190 vozidiel, ktoré sa mali do roku 2011 zakúpiť, nie je vypísaný tender a zrejme ani nebudú nakúpené, pre nedostatok prostriedkov.
  • Leto 2008: Prebehla rekonštrukcia električkovej trate na Záhradníckej trati. Krivosť trate bola odôvodnená ochranou stromov. Trať bola neskôr aj zatrávnená.
  • September 2008: Spoločnosť vyhlásila tender na kĺbové autobusy. Víťazom sa stalo Iveco s autobusmi Citelis 18M, Úrad pre verejné obstarávanie však skonštatoval, že tender bol nezákonný a zrušil ho. Stalo sa tak napriek tomu, že dlhé čakanie na vyhlásenie tendra bolo odôvodňované jeho "dôkladnou prípravou".
  • November 2008: Boli zavedené SMS lístky. imhd.sk neskôr informoval o tom, že systém sa dá oklamať a zneužiť, na čo Branislav Záhradník reagoval hrozbou žaloby.
  • December 2008: Súčasťou MHD sa stali vozidlá Iveco Daily, ktoré obsluhujú minibusové linky a tiež prímestské autobusy SOR C 10.5.
  • Január 2009: Došlo k zmene cien a štruktúry cestovných lístkov. Väčšine cestujúcich cestovné nezdraželo.
  • Február 2009: Elektronický predaj cestovných lístkov sa rozšíril o službu ePCL - predaj predplatných cestovných lístkov cez internet. V tomto mesiaci sa tiež prezentovali nové vozidlá DPB: midibusy SOR, sólo autobusy Tedom a vysokopodlažné dvojčlánkové električky K2S.
  • Apríl 2009: Bol zavedený kamerový systém vo vybraných vozidlách DPB. Jeho cena je doteraz verejnosti neznáma.
  • Máj 2009: Po zrušení tendra na 240 kĺbových vozidiel sa rozhodlo o rozdelení tendra do niekoľko menších. Prvým sa stal tender na 40 vysokokapacitných vozidiel, ktorého víťazom sa stal Mercedes-Benz s vozidlami CapaCity. Zmluva bola nakoniec podpísaná len na 15 kusov, pre finančné problémy DPB však nateraz bude zrejme dodaných len 10 vozidiel, ktoré sa do premávky zaradia v najbližších dňoch. Začala sa tiež ročná rekonštrukcia električkového tunela, ktorá bola ukončená v uplynulých týždňoch.
  • September 2009: Bol vyhlásený druhý tender na 100 vozidiel, ktorý vyhrala spoločnosť SOR Libchavy. Tá nakoniec dodala 40 vozidiel, ktoré sa v najbližších dňoch zaradia do premávky. Bez tendra sa tiež zakúpili vozidlá Irisbus Citelis 12M. Údajne išlo o výhodnú ponuku, imhd.sk však dokázalo pri porovnaní s inými nákupmi podobných autobusov opak.
  • Novembra 2009: DPB si krátkodobo prenajal 11 čiastočne nízkopodlažných Mercedesov, ktoré predtým jazdili v rozličných nemeckých mestách. Pôvodne krátkodobý prenájom trvá doteraz.
  • Počas celého roku 2009 sa postupne zavádzali nové linky v Karlovej Vsi - 36, 133, 135 a 139.
  • Február 2010: DPB spustil novú web-stránku.
  • Jún 2010: Dopravca predstavuje nové vozidlá SOR NB 18 a Mercedes-Benz CapaCity novinárom. Vozidlá majú byť v premávke od druhého júlového týždňa.
  • 30.7.2010: Branislav Záhradník opúšťa funkciu predsedu predstavenstva, ktorej obdobie sa do histórie zapíše ako etapa kedy sa podarilo stabilizovať počet vodičov MHD (aj vďaka hospodárskej kríze), nakúpili nové autobusy, rozšírila obsluha mesta mestskou hromadnou dopravou, ale tiež ako etapa zbabraných tendrov, zvýhodňovania Karlovej Vsi, ignorovania reálnej obnovy električiek a trolejbusov a častých politických a populistických rozhodnutí pred odbornými. Vo funkcii predsedu predstavenstva ho vystriedal od tohto dátumu pôvodne generálny riaditeľ DPB Pavel Derkay.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.