Mesto ide použiť 5 mil. € na nepotrebné zariadenia

Tí, čo dennodenne cestujú MHD, dôverne poznajú preplnené spoje, nedostatočnú obsluhu niektorých území a zastaralý vozový park MHD. Dopravný podnik má už niekoľko mesiacov vo vozovniach desiatky nových autobusov, na ktorých zaplatenie nebol dostatok prostriedkov. Hoci je situácia neutešená, mesto má zjavne iné priority než riešenie problémov. Rozhodlo sa za 5,2 milióna € modernizovať tarifný systém vozidiel. Ten súčasný slúži iba 10 rokov a nie je na konci svojej životnosti.

Podľa informácií zverejnených na portáli Úradu pre verejné obstarávanie má ísť o "modernizáciu tarifného systému dopravcu verejného obstarávateľa na území Bratislavy, ktorá umožní cestujúcim využívať bezkontaktné čipové karty, ako aj koncové zariadenia tarifného systému dopravcov zapojených do Bratislavskej integrovanej dopravy". Text navodzuje dojem, že v súčasnosti nie je možné využívať bezkontaktné čipové karty alebo "koncové zariadenia" iných dopravcov v Bratislavskom samosprávnom kraji. To však nie je pravda, pretože väčšina bratislavských cestujúcich už teraz používa bezkontaktné karty ako električenky, a dopravcovia si karty navzájom uznávajú. Jedinou súčasnou nekompatibilitou z pohľadu MHD je nemožnosť použiť kredit dobitý na kartách na zakúpenie jednorazovných cestovných lístkov. Je to však to, čo pri súčasnom stave MHD najviac cestujúci potrebujú? V preplnených vozidlách sa predierať k označovačom a prikladať k nim karty s kreditom miesto pohodlného cestovania s električenkami?

Celkovo sa má zakúpiť 703 palubných počítačov vozidiel a 2692 označovačov cestovných lístkov s čítačkou bezkontaktných čipových kariet, čo predstavuje vybavenie všetkých vozidiel MHD novými palubnými počítačmi aj označovačmi. Súčasné palubné počítače a označovače, do ktorých sa pred 10 rokmi investovali nemalé finančné prostriedky, by sa tak stali zbytočnými. Pri výmene systému existuje navyše riziko veľkých problémov ako sa to v nedávnej minulosti stalo v košickom dopravnom podniku. Dopravný podnik mesta Košice systém dolaďuje už štvrtý rok.

Pre spustenie Bratislavskej integrovanej dopravy (BID) nie je potrebné zakupovať nič z požadovaných zariadení pre MHD, čo sa nakoniec uvádza aj v Koncepcii BID, ktorú v roku 2007 schválili súčasní poslanci mesta a bývalí poslanci kraja. Pri zavedení BID sa uvažovalo iba s dovybavením približne 200 prímestských autobusov označovačmi cestovných lístkov, čo je výrazne lacnejšie než dokupovať 2692 ks označovačov s čítačkami a 703 palubných počítačov pre vozidlá MHD.

Okrem mesta obstaráva aj samotný Dopravný podnik Bratislava (DPB). Portál Úradu pre verejné obstarávanie informuje o rokovacom konaní bez zverejnenia s dodávateľom EMtest-SK, s. r. o.. Zákazkou by mala byť "Aktualizácia tarifného systému PLC na Bratislavskú mestskú kartu v predajniach DPB a. s." za 165 tisíc €. Dôvodom má byť spätná kompatibilita súčasných električeniek s novou Bratislavskou mestskou kartou.

Ďalším súvisiacim rokovacím konaním bez zverejnenia, ktoré uskutočnil DPB, je nákup komponentov elektronického informačného systému - BUSE za 1 030 000 €. V odôvodnení sa uvádza: "Do autobusov, ktoré budú dodané v roku 2010 a 2011 v rámci verejného obstarávania realizovaného v roku 2009 je potrebné zabezpečiť informačné systémy. Vo všetkých vozidlách DPB a. s. sa používajú informačné systémy BUSE, ktoré komunikujú aj s tarifným systémom používaným v DPB a. s.. Z dôvodu unifikácie, údržby a prevádzky informačných systémov by nebolo možné použiť v nových vozidlách iný informačný systém. Palubný počítač spoločnosti BUSE spolupracuje a riadi tarifný systém používaný vo vozidlách MHD, taktiež sa používa ako ovládací panel pre vysielačky a tiež grafikony sú stavané pre tento systém. Informačný systém by v prevádzke spôsobil neprimerané ťažkosti, resp. nefunkčnosť a nekompatibilitu s ostatnými systémami používanými vo vozidlách DPB a. s.."

Pikantné na celom je, že súčasne aj mesto aj DPB obstarávajú komponenty do vozidiel a obaja obstarávatelia tvrdia, že tieto komponenty sú potrebné pre zariadenia tarifného systému. Je teda možné, že vo vozidlách budú dva palubné počítače a dva tarifné systémy. Otázkou je, načo.

Zadanie takejto veľkej zákazky v čase finančnej krízy a krátko pred voľbami nahráva špekuláciám, aké sú skutočné dôvody na takéto obstarávanie mesta. Ak by sa aj podarilo splniť pôvodný zámer získať na projekt finančné prostriedky z fondov EÚ, tie sa dali oveľa zmysluplnejšie použiť na iné aktivity - napríklad stavby nových trolejbusových tratí alebo vybavenie zastávok MHD displejmi zobrazujúcimi najbližšie odchody liniek. Ďalším otáznikom je, prečo mesto pre DPB a DPB samotný v rovnakom čase obstarávajú dva rôzne systémy pre rovnaký účel.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.