Vývoj počtu kĺbových autobusov DPB v rokoch 2000 - 2010

Pri príležitosti zakúpenia prvého nového kĺbového autobusu Dopravným podnikom Bratislava od roku 1999 prinášame prehľad stavu kĺbových autobusov vo vozidlovom parku DPB za uplynulé desaťročie.

Na konci roka 2000 disponoval DPB takmer s 350 vozidlami 7 typov kĺbových autobusov, pričom niekoľko vozidiel bolo dlhodobo odstavených. Išlo o vozidlá Ikarus 280, Ikarus 283, Ikarus 435, Karosa B 741, Karosa C 744, TAM 272 A 180 M a TAM 260 A 180 M. Z týchto vozidiel boli posledné nové vozidlá zakúpené v roku 1998, pričom treba poznamenať, že ani jeden z týchto typov nie je ani čiastočne nízkopodlažný. Najpočetnejšími typmi boli Ikarus 435 a Karosa B 741, tesne nasledované Ikarusmi 280. V priebehu desaťročia sa z vozidlového parku vytratili Ikarusy 280 a 283, Karosy C 744 a TAM 260. Zo zvyšných typov prešli generálnymi opravami Karosy B 741 a menšími opravami aj TAMy 272. Celkovo sa do roku 2010 vyradilo 130 kĺbových autobusov. A čo týchto 130 kĺbových autobusov nahradilo?

Celé uplynulé desaťročie bolo charakteristické nedostatkom financií na nákup nových kĺbových autobusov. V roku 2006 bolo zakúpených 22 bezkĺbových autobusov Solaris Urbino 15 CNG s dĺžkou 15 metrov, ktoré nahradili časť flotily 16,5-metrových Ikarusov 280. Kritická situácia s nedostatkom kĺbových autobusov vyvrcholila v roku 2008, kedy sa DPB rozhodol prenajať si 13 kĺbových autobusov Karosa B 941 a 961 z Banskej Bystrice. V závere toho istého roka pribudol ešte prvý nízkopodlažný kĺbový autobus Mercedes-Benz CapaCity, ktorý financovala spoločnosť IKEA pre linku k jej nákupnému centru. Nevydarený tender na veľký počet nových autobusov si v roku 2009 vyžiadal prenájom ďalších ojazdených kĺbových autobusov, tentokrát 11 nízkopodlažných Mercedesov O 405 GN od istej nitrianskej firmy. V rokoch 2000 - 2009 namiesto 130 vyradených kĺbových autobusov pribudlo 22 bezkĺbových 15-metrových autobusov, 24 prenajatých kĺbových autobusov a 1 darovaný kĺbový autobus. Celkovo tak pribudlo len 47 viac či menej veľkokapacitných autobusov, z ktorých 24 by malo byť po dodávke ďalších nových autobusov vrátených svojim majiteľom.

Prvý nový nízkopodlažný kĺbový autobus zakúpil DPB až začiatkom roku 2010, teda 12 rokov po dodávke posledných nových kĺbových autobusov. Predbežné informácie pre rok 2010 hovoria o dodávke 35 nových kĺbových autobusov SOR a ďalších 14 kusov Mercedesov CapaCity. Na konečný počet nových kĺbových autobusov si však kvôli značne redukovaným kapitálovým výdavkom pre tento rok budeme musieť ešte počkať. Isté však je, že vzhľadom na dlhodobý podstav kĺbových autobusov nebude možné ani po tohtoročnej dodávke nových vozidiel vyradiť väčšie množstvo starých vysokopodlažných autobusov.

Hoci je obnova vozidlového parku kĺbových autobusov nepostačujúca, pri trolejbusoch a električkách je situácia ešte horšia. Za uplynulých 10 rokov sa zakúpilo iba 7 nízkopodlažných trolejbusov (z nich 6 nahradilo autobusy na Dlhých dieloch a teda neprinieslo reálnu obnovu trolejbusov), do nízkopodlažných električiek sa neinvestovalo vôbec.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.