Návrh na upokojenie dopravy v uzle Palisády/Partizánska/Svoradova

Palisády s robustnou mestskou zástavbou z konca 19. storočia spolu s okolitými ulicami vilovej štvrte so zaujímavými historickými stavbami a zeleňou vytvárajú potenciálne veľmi atraktívny priestor pre peší pohyb. Podmienky pre peších sú však obmedzené zvyšujúcou sa intenzitou automobilovej dopravy a neexistenciou opatrení na utlmenie sprievodných negatívnych dopadov. Kľúčový problém predstavuje neregulované parkovanie na chodníkoch, najmä na pravej strane Palisád od Štefánikovej až po Partizánsku, čo znemožňuje plynulý peší pohyb a vytvára na chodníku úzke miesta. V zákrute pred Maróthyo ul. parkujúce autá sťažujú aj pohyb vozidiel MHD, ktoré sa musia pri stretnutí v protismere navzájom vyhýbať. V uzle Palisády/Partizánska/Svoradova predstavuje okrem parkovania na chodníkoch osobitný problém aj nedostatočne upokojená dynamická doprava a znížená bezpečnosť peších pri prechode cez komunikáciu. V tejto súvislosti vzniká potreba navrhnúť nové dopravné riešenie, s modernými prvkami dopravného plánovania, čiastočným upokojením automobilovej dopravy, adekvátnymi podmienkami pre peších a preferenciou mestskej hromadnej dopravy. Svoj návrh ako zlepšiť dopravu v okolí zastávky Partizánska predstavil poslanec mestskej časti Staré Mesto Ivan Bútora s tímom spolupracovníkov.

1. Základná charakteristika priestoru – Palisády od Zochovej po Svoradovu ul.

  • dôležitý peší ťah medzi centrom a vilovou štvrťou (križovanie Palisád), lokalita s relatívne hustým peším pohybom na hranici centra
  • priestor ohraničený zaujímavými stavbami (budova bývalej Evanjelickej nemocnice, internát Svoradov, historická budova meštianskej školy)
  • ekologická trolejbusová doprava ako súčasť urbanizmu Palisád
  • uličná zeleň na chodníku z východnej strany Palisád, stromy izolované v štvorcových ohrádkach
  • trolejbusová zastávka Partizánska – smerom na Hodžovo nám. v nike, v smere na hrad v jazdnom pruhu, s možnosťou obiehania vozidla MHD
  • v križovatke Svoradova/Palisády len jeden priechod pre chodcov cez Palisády, v hornej križovatky
  • Svoradova jednosmerná smer centrum, Partizánska jednosmerná smer hore kopcom


2. Charakteristika problémov súčasného stavu

A. Pešia doprava
  • Priechod pod hornou zastávkou Partizánska je vizuálne nezvýraznený, chodci sa častokrát boja vstúpiť na priechod kvôli rýchlo idúcim autám v oboch smeroch.
  • Chodník na Partizánskej ul. smer centrum (dole kopcom) je zriadený pre peší pohyb na ľavej strane, napriek tomu absentuje priechod cez Palisády v dolnej časti križovatky. Chodci sú teda nútení ísť obchádzkou. Obdobne chodci idúci po pravej strane hore Svoradovou ul., smerujúc napr. k zastávke MHD Partizánska (smer Červený kríž), sú nútení obchádzať križovatku cez tri priechody, pokiaľ nechcú prejsť cez Palisády mimo oficiálneho priechodu.
  • Priechod cez Partizánsku ul. (v pozdĺžnom smere popri Palisádoch) nie je vyznačený.
  • Osobitné ohrozenie pre chodcov predstavujú automobily obchádzajúce vozidlo MHD stojace na zastávke Partizánska (smer Červený kríž). Vodiči sa tu rozbiehajú so zvýšenou akceleráciou a často sa rútia ďalej bez ohľadu na chodcov čakajúcich na priechode.
  • Autá parkujúce na chodníku pred budovou bývalej Evanjelickej nemocnice nechávajú voľnú len úzku medzeru a priamo obmedzujú peší pohyb.
  • Existujúce hrany priechodov a chodníkov na Svoradovej ul. boli nedávno rekonštruované, na Partizánskej ul. zostávajú rozbité.


B. Dynamická doprava (MHD, IAD)
  • Existujúca nika pre MHD v smere dole kopcom čiastočne zdržuje príchod do a výjazd zo zastávky. Autá smerujúce dole kopcom nie vždy umožňujú výjazd vozidlu MHD zo zastávky.
  • Zastávka Partizánska (smer Červený kríž) je umiestnená v jazdnom pruhu. Prerušovaná čiara a absencia fyzickej zábrany umožňuje obiehanie vozidla MHD vozidlami IAD, čo znižuje bezpečnosť všetkých účastníkov, zdržuje premávku MHD a spôsobuje najmä v pracovných dňoch pravidelne kolízne situácie. Pozri bod 4 pre podrobnosti.
  • Dynamická doprava nedostatočne javí prvky „upokojenia“, napriek predpísanej rýchlosti 40 km/h.
  • Parkovanie na chodníku pred budovou bývalej Evanjelickej nemocnice sťažuje príchod vozidla MHD do zastávky Partizánska (smer Červený kríž).


C. Urbanizmus a estetika
  • rozbité hrany priechodov a chodníkov
  • absencia vizuálnych stimulov (napr. farebné vyznačenie priechodov, dlažba priechodov, chodníkov alebo zastávok MHD) a estetickej koncepcie priestoru
  • parkujúce autá na chodníkoch (pred budovou bývalej nemocnice pred aj za zastávkou Partizánska, ako aj medzi stromami na náprotivnej strane)
  • nesúrodo pôsobiaca a zle udržiavaná zeleň


3. Návrh riešenia

Navrhované zmeny majú za cieľ:
  • humanizáciu uličného priestoru;
  • zvýšenie bezpečnosti chodcov;
  • upokojenie automobilovej dopravy;
  • zlepšenie komfortu a plynulosti MHD.


A. Bezpečné priechody pre chodcov
  • Vytvoriť plnohodnotnú štvoricu priechodov, čo najbližšie ku hrane križovatky, pre podporu peších ťahov a zlepšenie komfortu chodcov. Nový priechod cez Palisády v dolnej časti križovatky bude slúžiť ako priame pokračovanie chodníka od Partizánskej na Svoradovu, v opačnom smere analogicky, navyše ako lepšia spojnica so zastávkou MHD. Horný priechod posunúť bližšie ku hrane križovatky, ako pokračovanie chodníka od Svoradovej ul. Vyznačiť priechod aj cez Partizánsku ul.
  • Bezbariérové riešenie priechodov, rekonštrukcia rozbitých hrán chodníkov (priechod cez Svoradovu ul. už realizovaný).
  • Vizuálna diferenciácia. Priechody cez Palisády (Zochova, Partizánska (2x), Škarniclova) zvýrazniť červenou farbou, obdobne ako napr. priechod pri ZŠ Mudroňova. Alternatívne priechody v uzle Partizánska/Svoradova ponechať v bielej farbe, pokiaľ budú zastávky MHD zrekonštruované s červeným betónovým podkladom v jazdnom pruhu.
  • Priechody budú chránené deliacimi ostrovčekmi na Palisádoch, ktoré budú znemožňovať predbiehanie v protismere a pôsobiť ako upokojujúci prvok dopravy.


B. Upokojenie dopravy a preferencia MHD
  • Zrušiť niku pre zastávku Partizánska v smere na Hodžovo nám. – zastávku umiestniť priamo v jazdnom pruhu, bližšie ku priechodu pre chodcov. V získanom priestore posunúť chodník a zriadiť prístrešok, alternatívne osadiť zeleň.
  • Inštalovať v strede komunikácie deliacu bariéru (de facto plná čiara, avšak fyzicky zabezpečená), od zastávok MHD až ku hrane križovatky (priechodom pre chodcov) v oboch smeroch. Pred zastávkou v smere na Hodžovo nám. vzhľadom na zrušenie niky, vznikne pri nevyhnutných úpravách priestor pre zelený pás v strede komunikácie. V smere na Červený kríž možno osadiť nízkoprofilové fyzické zábrany, aby nebolo možné predbiehať vozidlá.
  • Navrhované riešenie bude chrániť priechody pre chodcov, zároveň znemožní obiehanie vozidiel MHD počas pobytu v zastávke, čím sa zásadne zvýši bezpečnosť všetkých druhov dopravy a eliminuje sa riziko kolíznych situácií. (Podobne riešená je napr. sústava zastávok na brnianskej trolejbusovej trati na Pisárkach.)
  • Pre vozidlo MHD bude zabezpečené plynulé pokračovanie jazdy zo zastávky, čím sa zlepší rýchlosť MHD a komfort cestujúcich.


C. Koniec parkovania na chodníkoch
  • Na východnej strane Palisád osadiť kríky alebo trávu a vytvoriť tak súvislý zelený pás, optimálne od Svoradovej až po Koziu ul. Takéto riešenie zamedzí parkovaniu medzi stromami, prispeje ku kvalite životného prostredia a bude lepšie chrániť chodcov. (Legálne pozdĺžne parkovanie existuje na Palisádoch od Zochovej po Koziu ul., na kraji komunikácie.)
  • Na západnej strane Palisád vyznačiť medzi Bradlianskou a Partizánskou v celej dĺžke plnú žltú čiaru. Takáto úprava vodorovného značenia de facto postaví aj čiastočné parkovanie na chodníku mimo zákon (nutnosť ponechať šírku 1,5m podľa nového zákona o cestnej premávke).
  • Ako nadväzujúci problém treba taktiež dbať na priechodnosť chodníka na Partizánskej ul. v úseku Palisády – Červeňova (oficiálne určený na parkovanie je chodník na protiľahlej strane ulice).


4. Kolízne situácie vznikajúce pri pobyte vozidla MHD v zastávke Partizánska (smer Červený kríž)

Uvažujeme s tým, že vozidlo MHD zatvorí dvere a následne sa pohýňa zo zastávky, s použitím ľavej smerovky. Často býva trolejbus napriek použitiu smerovky a rozjazdu zo zastávky aj naďalej obiehaný osobnými vozidlami. Niektorí vodiči áut v snahe skrátiť svoj čas cestovania obiehajú trolejbus za každú cenu, aj vtedy, ak nemajú dostatočný prehľad o situácii vpredu, resp. napriek prichádzajúcim vozidlám v protismere.

Pre ilustráciu vznikajúcich situácií uvádzame päť príkladov:
  • Vozidlo MHD sa pohýňa zo zastávky. V tej chvíli je obehnuté zľava autom, ktoré však následne odbočuje doprava na Partizánsku ul. Ako následok takéhoto manévru (tzv. „myšička“) musí vozidlo MHD prudšie pribrzdiť, nakoľko už naberalo akceleráciu hore kopcom. Auto odbočujúce doprava musí potenciálne úplne zastať, keďže v tej chvíli môžu križovať Partizánsku ul. chodci, ktorí sa tak dostanú do ohrozenia.
  • Vozidlo MHD sa pohýňa zo zastávky. V tej chvíli je obehnuté autom, ktoré následne odbočuje doľava na Svoradovu ul. Vzhľadom na vozidlá idúce v protismere musí auto zastať, vozidlo MHD tým pádom nemôže pokračovať v jazde a musí už po začatí rozbiehania zo zastávky znovu zabrzdiť (podľa potreby aj prudšie) a počkať, kým auto dokončí odbočenie.
  • Vozidlo MHD sa pohlo zo zastávky a pokračuje v jazde. V tej chvíli je obehnuté autom, ktoré pokračuje jazdou po Palisádoch. Cez priechod však akurát prechádzajú chodci, ktorí sa dostanú do ohrozenia.
  • Vozidlo MHD sa pohlo zo zastávky a pokračuje v jazde. Autá však obiehajú naďalej, napriek prichádzajúcim vozidlám v protismere (dole kopcom). Vozidlo MHD je nútené pribrzdiť a pustiť obiehajúce auto/autá pred seba, v snahe zabrániť hroziacej dopravnej nehode. Týmto sa spomaľuje jazda MHD a ohrozujú cestujúci kvôli potenciálnemu prudkému brzdeniu a ich následnému zraneniu.
  • Vozidlo MHD sa rozbehne zo zastávky, prejde križovatku a pokračuje v jazde. Autá pokračujú v obiehaní vozidla MHD, následne však jedno z nich odbočuje doľava na Škarniclovu ul., kde musí dávať prednosť vozidlám idúcim v protismere. Vozidlo MHD tak nemôže pokračovať v jazde a je nútené znovu sa rozbiehať hore kopcom.


Inštalácia fyzickej bariéry, ktorá znemožní obiehanie vozidla MHD, rieši všetky uvedené situácie. Pre vozidlo MHD to znamená prakticky garantovaný plynulý rozjazd a pokračovanie v jazde, nakoľko dráha pred ním bude „čistá“. Státie vozidla MHD v zastávke môžu využiť aj chodci pre bezpečný prechod cez križovatku, pričom nemusia sledovať situáciu za vozidlom MHD a obávať sa nezodpovedných vodičov. Zdržanie vodičov IAD v tomto prípade pritom predstavuje v priemere iba približne 20 sekúnd.

5. Otázky a odpovede

Za trolejbusom stojacim v zastávke sa budú tvoriť kolóny, zníži sa plynulosť dopravy.

Interval spojov jazdiacich po Palisádoch cez pracovný deň je v priemere 7,5 minút, t.j. v priemere každých 7-8 minút nastane situácia, kedy bude trolejbus stáť na zastávke a autá ho nebudú môcť obehnúť. Aj pri súčasnom stave (t.j. prerušovaná čiara a možnosť obiehania) častokrát autá nemôžu vozidlo MHD obiehať, nakoľko v protismere prichádzajú iné vozidlá. Pri takejto situácii, aj vzhľadom na krátke státie vozidla MHD v zastávke, sa nedá hovoriť o vzniku kolón. Plynulosť jazdy MHD sa pri novom riešení zvýši.

Inštalácia nového priechodu v dolnej časti križovatky je zbytočná a bude spomaľovať dopravu.

Nový priechod je potrebný, nakoľko prepája chodník na Partizánskej ul. priamo s opačnou stranou Palisád a so Svoradovou ul., taktiež zabezpečí lepšie spojenie od Svoradovej ul. ku zastávke MHD. Staré Mesto deklaruje podporu pešieho pohybu a peších trás. Už dnes chodci reálne križujú Palisády na mieste, kde sa navrhuje nový priechod. Vizuálna diferenciácia priechodov/zastávok a ochrana deliacimi ostrovčekmi bude viesť k lepšej vizuálnej komunikácii medzi vodičmi a chodcami. Čiastočné spomalenie dopravy v tomto uzle je z hľadiska bezpečnosti žiaduce.

Pre bezpečnosť chodcov by bolo vhodnejšie inštalovať cestnú svetelnú signalizáciu.

Cestná svetelná signalizácia na križovatke Palisády/Svoradova/Partizánska z hľadiska bezpečnosti nie je potrebná, nakoľko bezpečnosť sa dá dosiahnuť upokojením dynamickej dopravy a lepšou priestorovou organizáciou podľa navrhnutých opatrení. Navyše, CSS je vyslovene nežiaduca, nakoľko by nadmieru a zbytočne spomaľovala všetkých účastníkov cestnej premávky, vrátane MHD a IAD. Keďže chodci by dostávali zelenú len raz za istý čas, výsledok by bol prechádzanie aj počas červenej, následne častokrát prázdny priechod pri zelenej. CSS by teda svojou neefektívnosťou zhoršovala celkovú plynulosť dopravy. Pri dvojprúdovej komunikácii v centre mesta a jednosmerných bočných uliciach v smere od križovatky existujú účinnejšie nástroje pre dosiahnutie bezpečnosti chodcov ako CSS. Zvýraznené priechody, chránené deliacimi pásmi na komunikácii, budú poskytovať chodcom zvýšenú bezpečnosť.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.