Starý most: Vízie o kolapse sa nenaplnili

„Bolo to nevyhnutné pre bezpečnosť,“ reagoval primátor Bratislavy Andrej Ďurkovský na otázku, prečo bolo nutné uzavrieť Starý most od januára pre autá. Už samotná dokumentácia k posudzovaniu zámeru nosnému systému MHD preukázala, že vylúčením automobilovej dopravy zo Starého mosta nedôjde k preťaženiu ostatných komunikácií, a to ani v horizonte dvadsiatich rokov. Promotoristická komunita napriek tomu prejavila znepokojenie nad nerovnocenným prerozdelením dopravného priestoru a priliala olej do ohňa domnienkami o budúcom dopravnom kolapse. Mestská doprava v jednej z internetových diskusií obdržala značku bezdôvodne privilegovanej.

Individuálne pohodlie niektorých však nie sú povinní trpieť ostatní, a najmä nie tí, ktorí si pre cestu zvolili použitie MHD. Práve im je venované „privilégium“ cestovať v autobusoch liniek 50 78, ale predovšetkým 95, od nového roka bez väčšieho zdržania spojeného s kolónami. Mostom sa rýchlejšie prepraví väčšie množstvo ľudí než predtým, keď bola komunikácia v rannej špičke zahltená autami, často obsadenými jediným cestujúcim - vodičom.

Ani tento fakt však neviedol mesto ku zvýšenej propagácii používania verejnej dopravy pri ceste do centra. Pravdou však je, že kvôli dlhodobému zanedbaniu MHD ďalších cestujúcich už nie sú petržalské autobusy schopné pojať. Zvlášť, ak sa začiatkom jesene interval nosnej petržalskej linky 95 zhoršil na štyri minúty v rannej špičke a ak k zhoršeniu intervalu navyše prišlo aj v prípade linky 78, ktorá v tomto úseku linku 95 kapacitne dopĺňa.

Medzi pozitíva možno zaradiť upokojenie križovatky na Šafárikovom námestí, následkom čoho zmizli kolóny z Vajanského nábrežia a Dostojevského radu. Upokojila sa aj Špitálska a Štúrova ulica. „Pravé odbočenie zo Štúrovej na nábrežie je tiež plynulejšie,“ vysvetľuje jeden z vodičov jednoduchý dôvod, pre ktorý uzavretie mosta aj on víta.

Väčšinu záťaže prebral Most Apollo, časť aj Nový most. Väčšie zdržania sa objavili bezprostredne po skončení zimných prázdnin a mohol tak vzniknúť dojem, že „nútená preferencia MHD“ sa minula účinku, pretože opačný efekt pocítili cestujúci v autobusoch na zvyšných mostoch a priľahlých komunikáciách. Tento stav mal krátke trvanie, preto dnes možno konštatovať, že vízie o kolapse sa nenaplnili. Úlohu zohral aj fakt, že intenzita dopravy na Starom moste predstavovala iba niečo cez 6 % z celkovej intenzity dopravy všetkých mostov.

Uzáveru v konečnom dôsledku možno považovať za úspešne preukázaný príklad dopravnej redukcie v podmienkach Bratislavy. „Útlm automobilovej dopravy v širšom centre do zavedenia bezkolízneho nosného systému MHD pri súčasnom tempe výstavby nových objektov je nevhodné a takmer nemožné,“ nesúhlasí vedúci oddelenia dopravného plánovania na magistráte. Aké opatrenia urobil magistrát vo veci zníženia vysokej kolíznosti súčasného koľajového systému, nepovedal.

Práve politika v zmysle uvedeného citátu viedla v lete k „zabetónovaniu“ blízkeho Dostojevského radu, prestavba ktorého nerátala s úplnou uzáverou Starého mosta, zeleňou, cyklistami ani BUS-pruhom. Na podobnej argumentácii stroskotal aj návrh samostatného pruhu pre MHD na Štefánikovej ulici, ktorý odmietol dopravný inšpektorát z obáv pred zhoršením plynulosti cestnej premávky a z hrozby "dopravného kolapsu".

Vylúčenie automobilovej dopravy z mosta vedúceho do centra mesta našlo podporu aj u časti verejnosti. Tá žiada, aby vylúčenie neekologickej dopravy zo Starého mosta nebolo iba dočasným, ale definitívnym riešením, s ohľadom na možné rozšírenie pešej zóny.

Zdá sa, že istá nádej sa črtá. Magistrát hlavného mesta zmenil rétoriku a most zatiaľ opraví - zrekonštruuje tak, aby bol schopný prevádzky minimálne ďalších 25 rokov. Denník Pravda uvádza, že na moste sa ráta okrem električky s autobusmi, chodcami a cyklistami. Na tlačovej besede sa však primátor Andrej Ďurkovský vyjadril, že most umožní aj jednosmernú premávku áut. Politici odobrením premávky áut po moste neprihliadajú na pozitíva, ktoré už za krátky čas obmedzenie automobilovej dopravy prinieslo. Navrhované dočasné riešenie je preto možné hodnotiť len ako polovičatý krok v preferencii MHD, hoci malo vedenie mesta príležitosť ukázať najvýraznejšie počas celého volebného obdobia, že podpora MHD je preň skutočnou prioritou. Náš zdroj blízky magistrátu tvrdí, že premávka áut na moste bude tak či tak nereálna vzhľadom na nepostačujúcu šírku jazdného pruhu. Je teda možné, že napriek momentálnym vyjadreniam predstaviteľov mesta nakoniec po moste autá premávať nebudú.

Myšlienky výstavby nového mosta v budúcnosti sa mesto nevzdalo. Tá je ale podmienená jazdnými pruhmi pre autá, pretože most, ktorý by bol zárukou bezproblémového spojenia oboch brehov Dunaja pre peších, cyklistov, záchranné zložky, políciu a MHD za akejkoľvek dopravnej situácie, je vraj luxusom.

Viac k téme

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.