Vodiči jazdia do Rakúska a chýbajú v MHD

„Budú nato využívaní voľní vodiči a vozidlá, ktoré nie sú v danom čase potrebné na plnenie úloh MHD. ‚Hovorím to preto, aby som rozptýlil všetky pochybnosti o tom, že chceme jazdiť do Wolfsthalu a nestíhame to obslúžiť v Bratislave,‘ dodal B. Zahradník.“ Tento úryvok je citátom z článku uverejneného v Bratislavských novinách 30. októbra 2007, kedy B. Zahradník reagoval na kritické hlasy cestujúcej verejnosti a dopravných odborníkov k plánovanému zavedeniu linky do Wolfsthalu predpovedajúce obmedzovanie MHD na úkor linky do Rakúska. Po deviatich mesiacoch už asi slová Branislava Zahradníka neplatia, no zato sa vyplnili pesimistické prognózy jeho kritikov.

Na vypadávajúce spoje počas pracovných dní si už cestujúci pomaly zvykajú, nie je dostatok autobusov. Prázdninové obdobie však poukázalo na to, že nechýbajú len vozidlá, ale aj vodiči. Už niekoľkokrát boli vynechané spoje na linke 50, najnovšie sa cez uplynulý víkend cestujúci nedočkali autobusov na niektorých spojoch liniek 61 68 83 a 88. Dôvod je jednoduchý – chýbajúci vodiči, vysoký počet porúch a chýbajúce záložné vozidlá. Je možné, že tento stav bol ovplyvnený potrebou zabezpečiť náhradnú dopravu za električky (paradoxne, vodiči električiek s vodičským oprávnením na autobusy v takýchto situáciách nemôžu vypomôcť na autobusoch), avšak podobné výpadky vo výprave pozorujeme aj v iných prázdninových dňoch.

Vodičov je objektívny nedostatok, problémy s nevypravovaním spojov majú napríklad aj v Košiciach. Bratislavské špecifikum spočíva v ich blokovaní v linkách zriadených podľa našich zdrojov na objednávku vybraných predstaviteľov samosprávy. Linka 44 v oblasti Kramárov začala jazdiť tesne pred ostatnými voľbami do mestského parlamentu a denne vyžaduje dvoch vodičov. Zhodou okolností za volebný obvod, kde táto linka premáva, kandidoval vo voľbách aj vtedajší námestník primátora. Linka 180 k petržalskému cintorínu bola zriadená na žiadosť Mestskej časti Petržalka a lobboval za ňu aj súčasný námestník primátora, jazdí na nej denne jeden vodič. Linka 151 vznikla len z dôvodu predaja pozemku pod obratiskom a nemožnosti otáčania midi-vozidiel linky 51, vďaka čomu sú potrební ďaľší dvaja vodiči. Pompézne otvorená linka 901 do Wolfsthalu vyžaduje denne dvoch vodičov. V týchto linkách sa často vozí iba sám vodič, resp. sú využívané iba jednotlivými cestujúcimi. Ak by sme spočítali len tieto prípady, zistili by sme, že DPB by mohol z týchto liniek získať siedmich vodičov, s pomocou ktorých mohol zabezpečiť dopravu na riadnych spojoch. To by však musela byť v popredí záujmu mestská hromadná doprava v pravom zmysle slova.

Premávka lokálnych liniek a linky do Wolfsthalu je opodstatnená, no iba v tom prípade, ak DPB vie zabezpečiť štandardnú MHD v rozsahu, aký si stanovilo mesto v objednávke ročných výkonov vo verejnom záujme. Ak DPB toto zabezpečiť nevie, mal by zvážiť premávku na nízkofrekventovaných linkách. Téme sa ešte budeme venovať, pričom na stránkach imhd.sk zverejníme aj prieskum využitia vybraných liniek.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.