DPB plánuje do roku 2011 zakúpiť 348 vozidiel, ďalších 12 zmodernizuje

Mestské zastupiteľstvo 3. júla 2008 rokovalo o koncepcii obnovy vozového parku Dopravného podniku Bratislava, a. s. (DPB). Poslanci vzali na vedomie zámer DPB financovať obnovu vozového parku MHD pomocou externých zdrojov prostredníctvom komerčného úveru. Mesto sa tiež zaviazalo, že počas splácania úveru zostane 100%-ným vlastníkom podniku, nezmení prevádzkovateľa MHD a bude mu poskytovať dotáciu na realizáciu výkonov vo verejnom záujme. Tieto záväzky sú jednou z podmienok niektorých bánk na poskytnutie úveru.

Podľa predloženého materiálu je v súčasnosti po životnosti až 53,4% autobusov MHD, pričom z kategórie kĺbových autobusov je po životnosti 67,1%. Trolejbusov je po životnosti 77,3% a električiek 31%, pričom toto číslo by sa malo do troch rokov zvýšiť na 54,6%. Nákup a modernizácia vozidiel by mali zvýšiť spokojnosť cestujúcich s MHD, zvýšiť jej spoľahlivosť, znížiť náklady a zlepšiť podmienky pre vodičov.

V tomto roku DPB ešte dokončí rekonštrukciu 17 vozidiel Karosa B 741 s pohonom na zemný plyn a taktiež plánuje zrekonštruovať 4 električky K2 na typ K2S. Podľa našich informácií sa však bude jednať o novostavby vysokopodlažných električiek. Rovnaký počet električiek by mal byť zrenovovaný aj budúci rok. Modernizácia sa dotkne aj trolejbusov – v roku 2009 sa majú zrenovovať 4 sólo trolejbusy.

V kategórií midi-autobusov chce DPB nakúpiť 60 nových nízkopodlažných autobusov, na ktoré už bola vypísaná súťaž za 300 000 000 Sk. Malo by ísť ako o mestské, tak i prímestské autobusy, pričom objem zahŕňa 3 kusy pre autoškolu. Prvých 8 vozidiel by malo do Bratislavy doraziť už tento rok, ďalších 52 kusov postupne do roku 2011. Tento rok by mali tiež pribudnúť štyri autobusy kategórie mini, ktoré by mali jazdiť napríklad na linke na Slavín a v Karlovej Vsi.

Najväčšou položkou je však nákup 240 ks nových nízkopodlažných kĺbových autobusov. Prvých 100 vozidiel DPB očakáva už budúci rok, v roku 2010 dorazí rovnaké množstvo. Posledných 40 by mal DPB zakúpiť v roku 2011.

Okrem modernizácie vozidiel elektrickej trakcie sa očakáva aj ich nákup. Už budúci rok chce DPB zakúpiť 4 veľkokapacitné električky (podľa našich informácií by mohlo ísť o podobnú koncepciu, akú ma električka Vario LF3) a v rokoch 2010-2011 by ich malo pribúdať po osem. Taktiež sa zvažuje možnosť ich finalizácie v dielňach DPB. V oblasti trolejbusov by tiež mali pribudnúť vysokokapacitné - kĺbové trolejbusy a to v počte 10 kusov v roku 2009 aj 2010 a 4 kusy v roku 2011.

Miliardové investície však stav vozového parku zlepšia iba čiastočne. V prípade krátkych trolejbusov bude v roku 2011 po životnosti celá flotila s výnimkou šestnástich vozidiel. Ostatné trolejbusy budú buď vyradené, alebo ich vek bude 20 - 24 rokov. Len niekoľko krátkych trolejbusov bude nahradených novými kĺbovými.

Problematická je aj obnova "krátkych" autobusov vozidlami s dĺžkou do 11 metrov. V tomto prípade nie je možné hovoriť o adekvátnej náhrade, ak DPB nezlepší na linkách intervaly, pretože kratšie vozidlá než súčasné majú nižšiu kapacitu. Pri počte 60 kusov sa nepodarí nahradiť ani všetky staré Karosy B 732, ktorých vek bude v roku 2011 od 18 do 24 rokov. Momentálne vlastní DPB 87 autobusov tohto typu a ďalších 43 krátkych Ikarusov 415 bude mať v roku 2011 13 resp. 14 rokov. Veľký nákup kĺbových autobusov však pri zachovaní generálnych opráv autobusov dáva predpoklady pre náhradu niektorých krátkych vozidiel kĺbovými.

Prezentované počty vozidiel zohľadňujú len obnovu súčasného vozidlového parku. Prípadný rozvoj MHD – napríklad stavby nových električkových a trolejbusových tratí – si vyžiada ďalšie investície do vozidiel.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.