Výmena označníkov zastávok finišuje, nových prístreškov ešte pribudnú desiatky

Aj v tomto roku na zastávkach MHD vyrastú desiatky nových moderných prístreškov.

Bratislavský dopravný podnik (DPB) v týchto dňoch končí s výmenou starých označníkov zastávok MHD za označníky nového typu. Nové modulárne označníky antracitovej farby postupne v hlavnom meste nahradili pôvodné červené označníky používané od začiatku 1990-tych rokov. S plošnou výmenou označníkov začal DPB pred troma rokmi, no prvé označníky nového typu sa po prvýkrát objavili už počas jesene 2019 na zrekonštruovanej električkovej trati v Karlovej Vsi. Súčasťou nových označníkov sú v prípade zastávok bez prístreškov aj nové vitrínky pre cestovné poriadky, ktoré zabezpečujú ich lepšiu ochranu pred poškodením. Výrobu nových označníkov realizovala česká firma Zliner. „Dopravný podnik Bratislava doteraz vymenil 1431 označníkov zastávok, výmena posledných 5 označníkov za nové je v pláne tento týždeň," priblížil nám počet vymenených označníkov hovorca DPB Jozef Vozár. So starými červenými označníkmi sa ešte môžme stretnúť počas rekonštrukcií zastávok, kedy sú náhradné polohy zastávok označované týmto typom označníka.

Podobne dopravný podnik pokračuje aj pri výmene, resp. budovaní nových zastávkových prístreškov. V roku 2023 ukončil veľký eurofondový projekt, ktorý zahŕňal postavenie 106 nových osvetlených prístreškov s fotovoltaickou strechou. Mnohé z nich boli postavené na zastávkach, kde sa predtým prístrešky nenachádzali, ďalšia časť nahradila prístrešky starších typov. Pôvodne malo do konca roka pribudnúť aj ďalších 97 prístreškov, ktoré sa zaviazala postaviť reklamná firma Recar na základe zmluvy s dopravným podnikom. Nedávno však bol podpísaný dodatok k zmluve, ktorým sa termín na vybudovanie prístreškov posúva na koniec roka 2024, pričom sa zároveň zvýšil počet nových prístreškov na 105.

Aktuálny stav v budovaní týchto prístreškov, ktoré sú vybavené osvetleným reklamným panelom, nám opäť priblížil Jozef Vozár: Doposiaľ bolo na základe zmluvy so spoločnosťou Recar dokončených 45 prístreškov, z toho boli na troch zastávkach prístrešky dokončené v minulom týždni (zastávky Lanfranconi, Hroboňova, Červený kríž). Ďalších 6 prístreškov sa podľa plánu začína budovať v týchto dňoch (zastávky Ríbezľová, Homolova, Štefana Králika, Uhrovecká, Štepná, Planét). Zo spomenutých 9 prístreškov sú tri úplne nové, päť je náhradou za staré laminátové prístrešky Slovšport a jeden v Devínskej Novej Vsi nahradí pôvodný murovaný domček. Kompletný zoznam 105 nových prístreškov, ktoré pribudnú do konca roka 2024, je uvedený v spomínanom dodatku.

Zastávkové prístrešky sa zatiaľ nepodarilo vrátiť do lokality Pálenisko, kde boli v rámci výstavby cesty R7 a súvisiacich komunikácií prístrešky z pôvodných zastávok odstránené. Na novovybudovaných zastávkach prístrešky dodnes vybudované neboli. A tak kým motoristi môžu využívať novú cestnú infraštruktúru už takmer 2,5 roka, používatelia verejnej dopravy ostali na vedľajšej koľaji. Dôvod tohto stavu nám priblížil hovorca DPB: „Vlastník pozemkov pod spomínanými zastávkami neudelil súhlas na umiestnenie prístreškov. V súčasnosti sa však rozbieha proces, ktorého výsledkom by malo byť odovzdanie pozemkov a príslušných spevnených plôch hlavnému mestu. Následne bude môcť hlavné mesto pristúpiť k umiestneniu prístreškov na vybrané zastávky."

Behom na dlhú trať je aj osadenie elektronických zastávkových tabúľ na zastávkach MHD v okolí novej autobusovej stanice Nivy otvorenej v roku 2021. Hoci súčasťou výstavby novej stanice bola aj kompletná rekonštrukcia ulice Mlynské nivy a zastávok MHD, elektronické tabule tu inštalované neboli. Osadenie tabúľ komplikoval fakt, že pozemky pod zastávkami sú v súkromnom vlastníctve, preto bolo potrebné nájsť dohodu s vlastníkom pozemkov. Podľa DPB by sa ale situácia v tomto dôležitom dopravnom uzle mohla čoskoro vyriešiť. Na osadení elektronických informačných tabúľ na zastávke Autobusová stanica spolupracuje DPB s mestom a externým partnerom. Elektronické informačné tabule už sú objednané a momentálne čakáme na ich výrobu a dodanie. DPB zároveň pripravuje súťaž na zhotoviteľa," vysvetlil hovorca dopravného podniku.

V blízkom čase pribudnú elektronické tabule aj na zastávke na Panónskej ceste pri železničnej stanici Petržalka, kde mali byť osadené v rámci minuloročnej eurofondovej rekonštrukcie, ale zatiaľ sa tak nestalo. Tento uzol je počas rekonštrukcie železničnej trate do Marcheggu hlavnou vstupnou bránou do hlavného mesta v smere z Rakúska. „DPB pri príprave podkladov na osadenie elektronických informačných tabúľ na zastávke Stn. Petržalka poskytol iba špecifikácie tabúľ. Podľa informácií z magistrátu by mal výrobca elektronické informačné tabule začať distribuovať posledný marcový týždeň," uzavrel stanovisko DPB Jozef Vozár.

Do leta budú elektronickými zastávkovými tabuľami vybavené aj električkové zastávky na práve rekonštruovanej Vajnorskej radiále v úseku Zlaté piesky - Odborárska.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: pressburger #20:
Asi bola príliš blízko vedľajších zastávok, aj keď si myslím, že to tú 139 veľmi nespomaľovalo.
Reakcia na: Bobinko #19:
Prečo sa vlastne zrušila?
Reakcia na: Polocan_8998 #17:
Aj ten bol vymenený pred zrušením zastávky.
Nezachovali sa nejaké staré označíky, napr v múzeu dopravy?
Reakcia na: Urbanway 2423 #8:
Jeden je na zastávke Konvalinková ale tá sa bude rušiť
Reakcia na: Viko #15:
Príklad. Nahraď to čímkoľvek užitočným, napr. viac linkami a podobne 🙂
Reakcia na: 810zssk #14:
Zrovna hlavička naozaj nie je tak premenlivá vec, aby potrebovala svietiť na displeji.
Reakcia na: birch #5:
Riadky by sa dali uvoľniť aj lepším zobrazovaním odchodov.

Nepáči sa mi model kedy to ide síce chronologicky, ale s max dvomi spojmi jednej linky/smeru. Rozumiem zámeru autora, ale občas to dopadne napr. takto:
9 Kútiky 5 min.
9 Kútiky 12 min.
9 Poštová 44 min.

Čo potom vyzerá tak že je tam vyše polhodinu diera, pokiaľ užívateľ nie je šotouš čo pozná logiku za tou tabuľou. Ešte lepšie to je na karlovskej radiále v smere do mesta, kde sa na L4 zobrazuje dvojnásobný počet odchodov ako na L9 (keďže L4 sa vetví), takže toto sa deje pravidelne, aj keď nie s až takou dierou.

Mne by sa páčilo keby sa jedna linka/smer zobrazovala vždy len v jednom riadku, ale s dvomi odchodmi, ako to majú v niektorých iných prevádzkach.

Napríklad ak dnes tam je:
4 Stn. Nové Mesto 1 min.
9 Ružinov 4 min.
4 Zlaté piesky 6 min.
9 Ružinov 11 min.
4 Stn. Nové Mesto 13 min.
4 Zlaté piesky 21 min.

...po novom by tam bolo
4 Stn. Nové Mesto 01 13
9 Ružinov 04 11
4 Zlaté piesky 06 21

Aj by to bolo informačne hodnotnejšie, aj by sa ušetrila vo väčšine prípadov polovica riadkov, ktorá by následne mohla byť použitá na iné informácie (hlavička, dátum a čas a pod.).
Reakcia na: Viko #11:
Prinesenie informácie ľuďom čo FB DPB nesledujú 🙂
Reakcia na: 3pa3ck3 #10:
Mňa by zaujímalo, prečo nedali na tie nové označníky na Moste Apollo aj ciele, keďže ostatné zastávky, kde zastavuje iba 4/5 liniek, majú aj ciele. Snáď to je len nejaká dočasná verzia a ešte ich tam ešte doplnia.
Reakcia na: 3pa3ck3 #10:
Vytvoriť článok, ktorý obsahuje len prepis fb postu, je naozaj zaujímavý žáner 😀 Čo tam je autorským prínosom?
Reakcia na: Urbanway 2423 #8:
Posledný bol na Moste Apollo, o jeho výmene dokonca vyšiel článok na Zdopravy.cz https://zdopravy.cz/konec-jedne-ery-bratislavske-mhd-vymenili-posledni-cerveny-oznacnik-199335/
Reakcia na: Urbanway 2423 #8:
nikde.
Reakcia na: samuel78 #6:
Kde sa vlastne ešte nachádzajú posledné staré označníky?
Reakcia na: samuel78 #6:
Nie, na oboch stranách stále pôvodné cortenové.
Už je aj na moste Apollo nový označník?
Reakcia na: MATU1 #1:
Čas resp. celá hlavička sa dávali preč práve preto, aby sa na vyťažených zastávkach získal navyše riadok s odchodmi, ktorý je hodnotnejší ako riadok s hlavičkou.

Ak by dodávateľ tabúľ našiel spôsob, že sa hlavička bude zobrazovať iba ak počet najbližších odchodov na danej zastávke je menší ako počet riadkov na tabuli, tak zobrazujme hlavičku, inak nie.

Ide len o pohodlnosť, v dnešnej dobe snáď už nie je nikto, kto by so sebou nemal telefón a v ňom hodiny.
Reakcia na: triskaidekafobia #3:
Taktiež sa zabúda na električkovú zastávku Hybešova smer Rača, pričom v opačnom smere stihli vymeniť starý ale funkčný prístrešok za nový.
Hm, a na tej Račianskej elektronické tabule nič? 😐
„So starými červenými označníkmi sa ešte môžme stretnúť počas rekonštrukcií zastávok, kedy sú náhradné polohy zastávok označované týmto typom označníka.“

A tie teda DPB plánuje používať už navždy alebo ako tomu mám rozumieť keď sa v článku píše že už zostáva vymeniť iba posledných 5.

Aj dočasné/prenosné označníky treba začať používať nové všade...

https://imhd.sk/ba/galeria-media/272097/Prvý-prenosný-zastávkový-označn%C3%ADk-s-novým-dizajnom

https://imhd.sk/ba/galeria-media/278746/Prenosný-označn%C3%ADk-pre-linku-N80-na-zastávke-Šafárikovo-nám

https://imhd.sk/ba/galeria-media/2217/Infraštruktúra-IDS-BK/309992/Revitalizácia-zastávky-Dunajská-Lužná-Košariská-v-réžii-obce