Súťaž na 12-metrové elektrobusy bola zrušená

Ďalšie elektrobusy v bratislavskej MHD v blízkej dobe nepribudnú.

Bratislavský dopravný podnik vyhlásil ešte v lete roku 2021 viacero verejných súťaží na dodávku 12-metrových autobusov s rôznymi typmi pohonov. Kým v prípade naftových a vodíkových autobusov boli dodávatelia vybratí a prvé autobusy aj objednané (naftové už aj dodané), v prípade autobusov s plynovým (CNG) pohonom bola súťaž zrušená v marci tohto roka a posledná súťaž na dodávateľa autobusov s elektrickým batériovým pohonom bola zrušená až teraz, v decembri 2022.

Dôvodom zrušenia súťaže na nákup elektrobusov je podľa správy o zákazke nepridelenie finančných prostriedkov z eurofondov a tiež zmena potrieb na strane obstarávateľa. Taktiež sa tu uvádza, že v najbližšom čase dopravný podnik neplánuje 12-metrové elektrobusy opäť obstarávať. O dodanie elektrobusov malo záujem päť uchádzačov (vzhľadom na zrušenie súťaže neboli bližšie informácie o ponukách zverejnené):

  • Solaris Bus & Coach, Poľsko
  • BYD Europe, Holandsko
  • Škoda Electric, ČR
  • SOR Libchavy, ČR
  • YES-EU, Nórsko

Aj keď sa nákup ďalších elektrobusov teraz neplánuje, flotila ekologických dopravných prostriedkov s elektrickým pohonom sa už v budúcom roku rozrastie o 50 hybridných trolejbusov, ktorých výroba už bola objednaná.

Pri už skôr zrušenej súťaži na dodávku 12-metrových CNG autobusov bola ako dôvod zrušenia súťaže uvedená potreba prehodnotenia parametrov verejného obstarávania a zmena technickej špecifikácie vzhľadom na covidovú situáciu a požiadavky na zabezpečenie dostatočného osobného priestoru pre cestujúcich pri preprave. V tejto súťaži mali o dodanie autobusov záujem štyria uchádzači:

  • Scania Slovakia
  • MAN Truck & Bus Slovakia
  • MB Servis
  • SOR Libchavy

V septembri 2022 dopravný podnik vyhlásil nové súťaže na možných dodávateľov kapacitnejších CNG a naftových kĺbových autobusov. Výsledky týchto súťaží zatiaľ nie sú známe. Aj ich nákup bude závisieť od získania zdrojov financovania.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Dispecer #10:
Podla mna sa hlasili s Solarisovym modelom, ako ma Zilina. To 34BB sa tiez moc nepredava.

Otazka do plena
Budapest ide nakoniec kupovat tie 12m ebusy ? O tusim 35 EUR lacnejsie vyhrala SkodoTemsa pred eCitarom.
Reakcia na: Petto #6:
S čím iným by sa Škodovka mohla ešte hlásiť? 26BB? 34BB?
Je možné niekde dohľadať stanovisko, správu, resp. podobný dokument, ktorým je vysvetlené nepridelenie finančných prostriedkov z eurofondov ?
Reakcia na: hroch #7:
Podla mna tam diesel nespada v ziadnej forme. Naco by davali ten povinnny % podiel eko vozidiel. To by potom dopravca mohol donekonecna kupovat vzdy najnovsi diesel a splnal by % podiel.
Reakcia na: N/A #3:
To, ze je to diesel, neznamena, ze je kategorizovany ako neekogicky. Ak sa nemylim, tak novsie formy Euro 6 pohonov su tiez v kategorii ekologickych. Cize tie by do tej minimalnej tretiny stale spadali. Urcite ma niekto doplni alebo opravi…
Reakcia na: Dispecer #2:
SkodoTemsa sa myslim este nemohla hlasit, lebo nema referencie na ten nepodarok, co jazdi v Prahe.
Reakcia na: N/A #3:
Moj typ je, ze 18m CeeNGace sa uz kupia - lebo musia. Ak to ma byt vsak SOR NSG 18, tak to uz nemusi chodit nic radsej. Ocakavam ale zase vyhru Otokaru alebo IvecoOtokaru.
Dakto tu bol naivny, ak si myslel,ze to vsetko ma zaujem DPB kupit. Plan bol 240 ks 12m vozidiel so styrmi typmi pohonov, kdezto ani denna vyprava mikro,midi a 12m ani len polovica nie je z toho.
Uvidime ako dopadnu 2 sutaze na 18m.
Len tak na zamyslenie:

Od augusta minulého roka je v platnosti zákon 214/2021, ktorý upravuje minimálny 34-percentný podiel ekologických vozidiel pri zadávaní zákaziek. Za tento čas DPB objednal 31 Otokarov a 63 NS 12 = spolu 94 neekologických vozidiel. Zároveň bolo objednaných 50 trolejbusov + 4 vodíkové Solarisy = 54 eko vozidiel. Aktuálne tak má DPB "rezervu" na nákup ešte desiatich naftových autobusov.

Čo bude potom? Dúfa snáď mesto/DPB že získa eurofondy na ďalšie vodíkové autobusy či nebodaj trolejbusy? Alebo pôjde cestou nákupu CNG autobusov?
Takže pri elektrobusoch by zrejme boli na výber vozidlá značiek Solaris, BYD, Škoda/Temsa, SOR a Yutong? 🤔
Ja si myslím, že dobre. Bratislava má potenciál a ten treba využiť. Viem, závisí to všetko od peňazí, ale keďže sme mesto s trolejbusovou a električkovou sieťou, tieto formy dopravy by sa mali zveľaďovať a rozširovať kam sa len dá, toto je jediná udržateľná forma dopravy.