Zmeny vo vozidlovom parku a výprave autobusov

Na lamačské linky 23 30 123 boli nasadené väčšie autobusy, staršie autobusy postupne končia.

V prvých decembrových dňoch sa do premávky zaradili posledné tohtoročné nové autobusy SOR NS 12 diesel. V priebehu jesene sa na linky bratislavskej MHD zaradilo spolu 94 nových autobusov, z toho 31 kĺbových vozidiel Otokar Kent C 18,75 a 63 dvanásťmetrových vozidiel SOR NS 12 diesel. Zaradenie nových autobusov umožnilo ukončiť prevádzku časti starších neklimatizovaných vozidiel a zvýšiť prepravnú kapacitu na niektorých linkách.

Z nových autobusov SOR NS 12 diesel premáva 40 na linkách vypravovaných vozovňou Petržalka, kde postupne nahradili autobusy typu Irisbus Citelis 12M, ktoré premávali od roku 2009. Ďalších 20 nových autobusov vypravuje vozovňa Jurajov dvor na linky 20 23 30 65 67 78 123, kde nahradili staršie autobusy Tedom C12 G, SOR BN 10.5 a SOR BN 9.5 a zároveň na linkách 23 30 123 prišlo k zvýšeniu prepravnej kapacity ich nasadením na väčšinu poradí namiesto midibusov Solaris Urbino 10. Posledné tri nové vozidlá SOR NS 12 vypravuje vozovňa Trnávka podľa potreby na linky, kde bežne vypravuje 10,5- alebo 12-metrové vozidlá.

Uvoľnené midibusy Solaris Urbino 10 z lamačských liniek boli nasadené na linky 57 130 X70 a podľa potreby aj na linku 66. Na linkách 57 a X70 nahradili o málo väčšie midibusy Iveco Urbanway 10,5M, naopak na linke 130 sa kapacita mierne zvýšila oproti pôvodnému Solarisu Urbino 8,6. Štyri midibusy Iveco Urbanway 10,5M (2411 - 2414) boli súčasne preradené z vozovne Jurajov dvor do vozovne Trnávka.

Zo spomínaných starších typov autobusov z rokov 2006 - 2010 zatiaľ úplne nedojazdil žiadny. Aktuálny stav je podľa našich pozorovaní takýto:

  • SOR BN 9.5 - z posledných dvoch prevádzkových vozidiel #3536 a 3547 je v súčasnosti jedno požičané do vozovne Trnávka, ktorá ho vypravuje podľa potreby. Druhé vozidlo premávať tiež v prípade nedostatku iných pojazdných autobusov. V stave technologických vozidiel je ešte autobus #3542, ktorý prevzal úlohu prevážača nakoľajovacieho zariadenia pre nízkopodlažné električky po vozidle SOR B 9.5 #3529.
  • SOR BN 10.5 - v prevádzke sú v týchto dňoch ešte vozidlá #3409, 3413, 3414, 3420, 3424, ktoré vypravuje vozovňa Trnávka podľa potreby na svoje linky. V evidenčnom stave prevádzkových vozidiel by ešte mali byť aj vozidlá #3422, 3423 a 3425. K technologickým autobusom #3407 a 3408 pribudli túto jeseň autobusy #3410, 3415, 3416, 3417, 3419, 3426, 3427, 3430, 3435 pre zimnú údržbu zastávok, ktoré tak nahradili doterajšie midibusy SOR BN 9.5.
  • Irisbus Citelis 12M - v súčasnosti je prevádzkovaná šestica oranžových "vozíčkarských" vozidiel #1031 - 1036 z vozovne Trnávka, z ktorých tri jazdia na školských linkách a tri ako záložné autobusy. Červené Citelisy z vozovne Petržalka boli do konca novembra postupne odstavované z prevádzky a ak nenastanú väčšie problémy s novými autobusmi, pravdepodobne už do premávky nezasiahnu. Odstavené vozidlá boli presunuté do vozovní Jurajov dvor a Krasňany, aby sa uvoľnilo miesto v Petržalke.
  • Tedom C12 G - do polovice novembra dojazdila väčšina zostávajúcich vozidiel a v súčasnosti je pravidelne do premávky nasadzované už len autobus #2116, ktorý je vypravovaný na linku 163. Pre príprad jeho nepojazdnosti je v zálohe pripravený ešte autobus #2104. K nasadeniu ďalších vozidiel do premávky však môže prísť v prípade nedostatku iných prevádzkyschopných autobusov.
  • Solaris Urbino 15 CNG - po nasadení kĺbových vozidiel na linky 191 a 196 sa v pracovných dňoch vypravuje do premávky už len 5 vozidiel na linku 74, pričom v premávke sa striedajú už len vozidlá #1206, 1207, 1209, 1214, 1218, 1219 a 1221. Zvyšné vozidlá boli odstavené do zálohy a pravdepodobne už do premávky nezasiahnu. Ďalšia prevádzka plynových autobusov bude zrejme závisieť od toho, či dopravný podnik zabezpečí dodávateľa CNG aj pre budúci rok, keďže súčasná zmluva skončí na konci decembra.

Nepotrebné staršie autobusy by mali byť časom vyradené a buď odpredané, alebo zošrotované. Či sa z uvedených typov zachovajú nejaké vozidlá pre zbierku historických autobusov dopravného podniku, zatiaľ nie je známe.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Geravy #14:
Ano je, ale tam je velmi malo "vychodnych" komponentov ci sa mylim ?
Reakcia na: Petto #2:
Netreba zabúdať ale na to, že je tender na 18m CNG vozidlá. Ak sa podarí niečo kúpiť, tak tento problém bude vlastne vyriešený, lebo bude treba naďalej plničku na CNG.
Reakcia na: Petto #12:
Inak Otokar je tiez vychodna znacka mimo EU. 😉
Reakcia na: Petto #2:
Je to naozaj neprekonateľná prekážka, alebo je to len výhovorka? Je to problém, aby aj po skončení pravidelnej CNG prevádzky DPB kúpil trochu plynu pre nejaký historičák? Plnička tam je, zrejme ju nebudú likvidovať.
Reakcia na: not.my.god #11:
Len 15/metrak uz nema takmer nikto v ponuke.Vies o tom,ze ? Mozno nejaka vychodna znacka mimo EU.
No sláva momentu, kedy v DPB pochopili, že netreba mať medzi mini a 12m dve dĺžkové kategórie 9,5 a 10,5m. 👍 I keď pamätám ako tvrdili, že 10,5m SORky sú plnohodnotná náhrada za Karosy B731/732, hoci teraz tvrdia, že 11-12m voz je naozaj kapacitne väčší. Čo je však ale na prd, že 15m kategóriu neplánujú obstarávať a pritom by sa to zišlo na linky kde je 12m voz málo a 18m veľa.
Reakcia na: TeBeCe #8:
Cesta k srotovisku ? 😁
Tedomy nepovedali este svoje posledne slovo, uz coskoro aj na Vasich cestach 😃
Tedomy sa dnes rozsvietili ako svetielka na vianočnom stromčeku, niečo sa asi chystá 😁
OK, takze beriem tak, ze L29 pokracuje v prehliadke historickych nepodarkov.
Reakcia na: Petto #4:
Vsak u nas tiez mame zachovanu diesel 741ku vo forme 1306 😃
Som zvedavý či sa aj L51 dočká konečne zmeny výpravy a to 8m. vozítko pošlú inam..
Reakcia na: LUKY 87 #3:
Ano, lebo zhumplovali/ prerobili vsetky diesel karosy, museli by daco odkupit z CR/SR ak chceli nejaku diesel 741tku. A tie tu boli predsa len takmer dvojnasobok casu ako SU15. Tj od 1991 a v pocte 107ks.
Reakcia na: Petto #2:
Aj 2653 je CNG voz a je historičák.
Reakcia na: johnnyjanko #1:
Dost pochybujem o historicak, kedze je to CNG voz. Ale bol by som za.
SU15 mi budú chýbať. Tieto vozidlá boli takým prvým závanom modernosti v dobách, kedy ešte v Bratislave vládli Ikarusy. Hoci ich nebolo veľa a so svojou atypickou dĺžkou nemohli plne nahradiť kĺbové autobusy, predsa som ich mal rád. Ani dnes nepôsobia vyslovene morálne zastaralo. Verím, že sa nejaký kus zachová ako historičák.