Klimatizáciu dostanú aj niektoré staršie vozidlá MHD

Hlavné mesto chce postupne zvyšovať podiel klimatizovaných vozidiel mestskej hromadnej dopravy.

S nástupom tohtoročných horúcich dní sa Bratislavčania pričasto stretávajú pri cestovaní MHD s autobusmi, ktoré sú síce vybavené klimatizáciami, ale tieto sú nefunkčné. Dopravný podnik tieto problémy priznáva a zdôvodňuje ich technickými poruchami klimatizačných jednotiek. Zároveň však vyvíja úsilie na odstránenie nevyhovujúceho stavu. Nejde teda o úmysel vodičov nezapínať klimatizáciu, ako si cestujúci častokrát myslia. Ani im sa nepracuje príjemne v rozhorúčených vozidlách.

"Problémy s klimatizáciou sú prevažne technického charakteru a DPB ich zaznamenáva prevažne u starších typov vozidiel, kde k nim prichádza hlavne z dôvodu poddimenzovania a zastaranosti klimatizačných jednotiek. Tieto musia pracovať neustále na maximálny výkon z dôvodu častého otvárania okien cestujúcimi a tiež častého otvárania dverí (dochádza pritom k enormnému úniku vychladeného vzduchu počas státia vozidiel na zastávkach). S problémami tohto typu sa stretáva DPB na dennej báze, avšak v čo najkratšom možnom čase sa snaží prípadné poruchy odstrániť. Od začiatku leta Dopravný podnik navýšil počet pracovníkov zaškolených na servis klimatizácií, rozšíril kapacity špecializovanej servisnej techniky a zabezpečil dodatočné kapacity externých dodávateľov servisných služieb. Denne pracuje na odstránení problémov s klimatizáciou cez 20 pracovníkov," uviedol primátor hlavného mesta na sociálnej sieti.

V súčasnosti je klimatizáciou priestoru pre cestujúcich vybavených 60 nízkopodlažných električiek, čo je necelá tretina vozidlového parku električiek, 120 nízkopodlažných trolejbusov (~ 90 % vozidlového parku) a takmer 300 autobusov (~ 60 % vozidlového parku). Hlavné mesto chce naďalej zvyšovať podiel klimatizovaných vozidiel v mestskej hromadnej doprave.

Momentálne sa pripravuje nákup 80 nových kĺbových klimatizovaných autobusov, ktoré by mohli byť v prevádzke do leta 2020. V roku 2021 plánuje dopravný podnik nakúpiť ďalšiu polstovku nových 12-metrových klimatizovaných autobusov a 16 nových klimatizovaných trolejbusov. V roku 2022 je plánovaný nákup 100 nových klimatizovaných autobusov a 30 plne nízkopodlažných klimatizovaných električiek. O tri roky by tak mala byť prevažná väčšina vozidlového parku bratislavskej MHD klimatizovaná.

"V teplách, ktoré sú každým rokom neznesiteľnejšie, si však kvôli komfortu cestujúcich nemôžeme dovoliť čakať len na prirodzenú obnovu vozového parku, a preto, hoci sme si vedomí, že nie je najekonomickejšie riešenie dokupovať do starých vozidiel so životnosťou pár rokov nové klímy, mesto a DPB k takémuto kroku čiastočne pristúpi," uviedol primátor. Do budúcoročného leta chce preto dopravný podnik a mesto zabezpečiť montáž klimatizačných jednotiek aj do 70 starších autobusov a 29 električkových súprav.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Dispecer #21:
Tak u mna mal dlzku 12000mm a bol poloprazdny.

si: no serverovnu som dal ako vseobecne pomenovanie, lebo to bol maly sietovy uzol v podpivnicenom pristore vo vyssej nadmorskej vyske (chladny aj okolity vzduch v lete) s vlastnou klimou, t.j. nie centralnou.
Reakcia na: dupe #20:
kompletnu serverovnu vychladenu pod 20 stupnov som uz dost davno nevidel (len spominam na casy ked bolo v SIXe 16-17 stupnov aj v najhorucejsom lete.... to po celodennej praci v takej serverovni mi dost dlhu chvilu neprekazalo ani to teplotne peklo co bolo vonku....)
Reakcia na: dupe #20:
Tento rok som najväčšie dusno zažil v istom bližšie nešpecifikovanom 11,1-metrovom elektrobuse (akurát nie v Bratislave).
Treba rozlisovat aj medzi vozidlami. V zadnej casti nad motorom moze byt uz pri okolitych 20 stupnoch neznesitelne teplo a naopak v elektrobuse s velkymi oknami je aj 26 stupnov bez klimy stale prijemnych. A to neriesim vlhkost vzduchu. Teraz som sa v klimatizovenaj serverovni potil ako prasiatko, lebo tam bola velmi vysoka vlhkost pri teplote do 20 stupnov.
Reakcia na: SuchSoft #17:
pre mna je uz aj tych 24 vela a pokial voz nie je zrovna karosa s vietnamskymi oknami (ktore este musia byt pootvarane) v kombinacii s prazdnu cestou tak dnu za slnecneho dna bude presne tak ako ti napisal 810zssk minimalne 30+ ...
Reakcia na: SuchSoft #17:
Ked je vonku 24, vo voze je minimalne 30 a peklo. Postav sa na lubovolnu krizovatku ked je 24 stupnov a rataj kolko percent aut ma zavrete okna ( = pustenu klimu).

Kym nebude klimatizacia v MHD pustena aspon od 20 stupnov (pustena klima NEZNAMENA ze cielova teplota je nizsia ako vonkajsia teplota) tak budem jazdit autom, lebo tam klimu mam.
Reakcia na: 810zssk #10:
Keď je vonku 24 °C načo treba zapnúť klimatizáciu???! Som nepochopil. Keď je vonku 24 °C. vždy je vo voze príjemne, teda pokiaľ nebeží klimatizácia.
Reakcia na: 810zssk #10:
Možné/nemožné, je to síce rarita, ale už som zažil SOR so zamknutými oknami a vypnutou klimatizáciou, lebo bolo pod 24... Takže áno, používanie klimatizácie v DPB je jeden veľký chaos. Keby aspoň bola k dispozícii telefonická linka, kde by sa podobné veci dali nahlásiť.
Reakcia na: N/A #14:
Nie je zly napad 🙂
Stále sa dajú dolepit tmave folie.
Okrem neotvárateľných okien by nové autobusy mohli mať aj zatmavené sklá ako napr. Mercedesy či 29T/30T. Mohla by to byť aj podmienka v tendri.
Keby mali vozidlá také silnejšie determálne skla ako MBCC alebo nové eliny, tak by bol vplyv klímy možno ešte o niečo účinnejší. Nebude asi náhoda, že účinnosť klímy je práve v týchto dvoch typoch vozidiel ďaleko výraznejšia ako v iných vozidlách. Samozrejme, veľa robí aj typ klimatizačnej jednotky.
Chválim tento nápad, avšak je dôležité, aby klimatizácia bola primeraná vozidlu, keďže ako niektorí možno tiež viete, doplnenie klimatizácie na SOR C 12 Slovak Lines dopadlo tak, že jednotky sú dve a tá zadná nedokáže uchladiť interiér. Napríklad Karosy C954E majú za to výkonnú klimatizáciu. Super nápad!
Dúfam že ruka v ruke s tým pôjde aj zmena prístupu k používaniu klímy, lebo zbytočne budeme mať klimatizované vozidlá ak bude klíma vypnutá lebo vonku je pod 24 stupňov (a nikoho netrápi že v prehriatom buse je 35).

Nové vozidlá by sa už mohli objednávať v európskej konfigurácií, teda bez otvárateľných okien, s tým že cirkuláciu vzduchu by zabezpečovala výlučne vzduchotechnika. Tým pádom by nepoužívanie klímy bolo prakticky nemožné.
Ako dlho bude trvat namontovanie jednej jednotky na vozidlo? Nebude najskor potrebne zosilnit ram?
Reakcia na: Petto #4:
Síce OT, ale dúfam že nikomu nenapadne spájať 32 a 204. Teda minimálne dovtedy nie, kým nebudú po celej trase buspruhy.
Otvaraniu okien v klima vozoch,by mohli zamedzit ich zamykanim..ale sak naco take daco objednavat. Pevne dufam, ze ked budu montovat AC do suniek, tak nejak domyslia aj zamykanie ich okien 👽
Myslim si, ze by mohli investovat aj do elektriciek skor miesto autobusov...
Reakcia na: si #3:
K tomu si mozes pripocitat aj T3RP, pretoze ide o reko vozy (a tusim tri supravy dokonca relativne zanovne). Ako najmenej potrebne toto vnimam pri K2S. Jednak uz by bolo nacim, keby sa toho zacali zbavovat, dvak maju aspon tmave skla a vnutri to nie je tak hrozne ako napr. v T3.

Inak snahu klimu doplnit len vitam.
Reakcia na: Andy #2:
Potencialne 14 ks 31tr z 201 by malo stacit na 32+33 alebo 204 predlzena + 33. S 25tr uz neratam no mozno este budu schopne na dake ranky sluzby po meste.