Lepší prestup na „Šafku“ zrejme nebude

Sľubované priblíženie autobusovej zastávky k zastávke električiek na Šafárikovom námestí pravdepodobne nebude zrealizované.

Po tom, čo sa vlani podarilo presadiť umiestnenie zastávky petržalskej električky na Šafárikovom námestí do blízkosti auly Univerzity Komenského, pozitívnych zmien sa mali dočkať aj autobusové zastávky v okolí. Magistrát hlavného mesta 22. mája 2014 schválil premiestnenie autobusovej zastávky Malá scéna bližšie k električkovej trati do Petržalky. Po zrušení obratiska autobusov na Šafárikovom námestí mala práve táto zastávka prebrať funkciu prestupnej zastávky pre cestujúcich z petržalskej električky prestupujúcich na autobusy. Bez jej presunu by bolo pri prestupovaní potrebné prekonať niekoľko stoviek metrov, čo by zneatraktívnilo celý uzol.

Vybudovanie obojstrannej autobusovej zastávky MHD pred Umeleckou besedou malo byť samostatným projektom, ale s rovnakým termínom ukončenia  ako  prvá etapa výstavby petržalskej električky. Predpokladalo sa umiestnenie autobusových nástupíšť v jednom smere pred Umelkou a v druhom pred bývalým vydavateľstvom Smena. Medzi zastávkami električiek a autobusov mali pribudnúť nové priechody pre chodcov, aby sa minimalizovali pešie presuny pri prestupovaní.

Riešenie sa našlo

„Hoci v tomto priestore niet veľa voľného miesta, predsa sa projektantovi podarilo nájsť riešenie, ktoré umožnilo umiestniť zastávku pred Umeleckú besedu a zároveň zachovať pravé odbočenie na Pribinovu ulicu. S týmto riešením súhlasil aj zástupca Krajského dopravného inšpektorátu. Zastávka pred Umelkou bola zakreslená aj v dokumentácii, ktorú mesto predložilo do stavebných konaní o zmene stavby pred dokončením. Presun zastávky mal síce byť financovaný zo samostatného projektu, avšak mal sa realizovať súčasne,“ hovorí Martin Fundárek z Občianskej iniciatívy Lepšia doprava.

Reálnosť riešenia potvrdzuje aj štúdia od aktivistu Erika Žiaka, ktorý stojí za združením Tram Štefánikova. „Eurovea bude z novej polohy zastávky lepšie dostupná, keďže chodci nebudú musieť prechádzať cez cestu a celková vzdialenosť sa takmer nezmení. Dnes je to približne 200 metrov pričom je nutné započítať ešte zdržanie a obchádzky cez kľukaté priechody, po novom by to bolo asi 220 metrov,“ uvádza Erik Žiak. Dodáva tiež, že „priepustnosť Šafárikovho námestia zostane porovnateľná aj pri umiestnení zastávky autobusu pred Umelkou“.


Štúdia riešenia zastávky autobusov pred Umelkou a vjazdu do Pribinovej ul. (autor: Erik Žiak, viac podkladov je dostupných na Google Drive)

Presun stopla dohoda Ftáčnika s Eurovea

Napriek schválenému zámeru mesta primátor Milan Ftáčnik na konci svojho funkčného obdobia 5. novembra 2014, len 10 dní pred komunálnymi voľbami, podpísal dohodu s firmou Eurovea, a. s., v ktorej sa mesto zaviazalo, že zastávku autobusov pred Umelku nepresunie. Mesto tiež v dohode deklarovalo, že o presune zastávky ani nerokuje s tretími stranami a zaviazalo sa, že presun zastávky do tejto polohy nebude navrhovať ani podporovať. Dohoda ustanovila, že zastávka môže byť až za Pribinovou ulicou a jej umiestnenie musí odsúhlasiť Eurovea. Tým mesto v podstate umožnilo súkromnému subjektu rozhodovať o tom, kde môžu cestujúci prestupovať a kde nie – aj bez ohľadu na verejný záujem.

„V rámci stavebného konania na zmeny stavby pred dokončením podal stavebnému úradu svoju námietku majiteľ Eurovea ako účastník konania zo zákona, ktorý namietal, že priestor pred Umelkou bude príliš úzky a zhorší sa vjazd do obchodného centra,“ uvádza bývalý primátor Milan Ftáčnik. Podľa neho majiteľ obchodného centra považoval svoju námietku za natoľko zásadnú, že bol pripravený napadnúť aj stavebné povolenie na zmeny stavby a skomplikovať tým časový harmonogram stavby. „To si mesto nemohlo vzhľadom na termíny dovoliť, tak sme dali prednosť dohode, ktorej výsledkom bolo stiahnutie námietky a vydanie stavebného povolenia na zmeny stavby pred dokončením. Vďaka tomu sa začiatkom roku 2015 obnovili práce na Štúrovej a výstavba nosného systému pokračuje,“ vysvetľuje bývalý primátor.

Podivné nezrovnalosti

Občianska iniciatíva Lepšia doprava upozornila na ďalšie nezrovnalosti. Napriek tomu, že dohoda mesta a Eurovea bola podpísaná 5.11.2014, odvoláva sa na ňu stavebné povolenie na zmenu stavby nosného systému MHD, ktoré mesto vydalo už 30.10.2014, teda 6 dní pred podpisom dohody. „Spoločnosti Ballymore Eurovea, a.s., Ballymore Real Estate, s.r.o., a Fuxton, s.r.o., podali v stavebnom konaní námietky, medzi ktoré patril aj nesúhlas s lokalizáciou zastávky autobusov pred Umelkou. Stavebný úrad v rozhodnutí o námietkach na jednej strane konštatuje, že zastávka pred Umelkou nebola predmetom žiadosti stavebníka o zmenu stavby pred dokončením, a teda nebola ani predmetom konania ani rozhodnutia, na strane druhej uvádza, že budúce umiestnenie zastávky bude riešiť stavebník v osobitnom konaní za križovatkou Dostojevského radu s Pribinovou ulicou smerom ku Krupkovej ulici, k čomu sa mesto zaviazalo dohodou s účastníkmi konania,“ informuje Martin Fundárek.

„Nie je to však jediná čudná okolnosť v súvislosti s dohodou. Hoci v námietkach v stavebnom konaní Ballymore Eurovea, a.s., tvrdila, že úprava organizácie dopravy v križovatke na Šafárikovom námestí, kde sa údajne navrhuje zrušenie možnosti pravého odbočenia na Pribinovu ulicu v dôsledku umiestnenia zastávky MHD pred Umelkou, nebola overená dopravno-kapacitným posúdením, dohoda už v bode 1 tvrdí, že umiestnením zastávky pred Umelkou by sa ‚významne obmedzila dopravná priepustnosť Šafárikovho námestia a Pribinovej ulice v smere k polyfunkčnému centru Eurovea‘. Toto tvrdenie vari bolo overené nejakým dopravno-kapacitným posúdením?,“ pýta sa Fundárek.

Nádej existuje

Súčasné vedenie mesta je presunu zastávky k Umelke naklonené. „Zmena rozhodnutia týkajúca sa zastávky je len jedným z mnohých problémov, ktoré nám nechalo bývalé vedenie, ktoré tento dôležitý projekt za 70 mil. podcenilo. Presun zastávky k Umelke by uľahčil prestup všetkým cestujúcim. Preto toto rozhodnutie bývalého primátora vnímame ako krok späť, v neprospech cestujúcej verejnosti. Primátor Nesrovnal v tomto smere spoločne s hlavnou dopravou inžinierkou vyvíjajú snahu na zmenu. Zatiaľ bez konkrétneho výsledku,“ uzatvára hovorkyňa mesta Ivana Skokanová.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: slavius #14:
Deje sa to bohužiaľ všade, v každom meste a hlavne vtedy keď je po voľbách, no ešte má primátor kompetencie podpisovať. Toto by mal zákon zamedziť. Napadlo ma, že zmluvy podpísané ešte v istom čase pred voľbami by mal zákon umožniť novým zvoleným zástupcom anulovať bez alebo s minimálnymi sankciami, lenže to by sa zas zneužívalo a mohlo by mesto príjsť aj o výhodné zmluvy. Bohužiaľ rozum a charakter zákonmi nenalejeme nikomu. A trestné stíhanie ešte neposlalo nikoho kto viedol tento štát, či kraje alebo mestá/obce do basy za podvody a nevýhodné zmluvy a zjavne sa nič také nechystá ... ?

Ja na Nesrovnala pozerám zatiaľ neutrálne, uvidíme na konci jeho volebného obdobia. Ftáčnik bol lepší ako Ďurkovský, ale tiež nasral ľudí. Hlavne Belfiho do DPB dať, to je obdobný krok ako bol Pavel Kravec vo vedení ZSSK.
Reakcia na: 723.6 #13:
Síce nie je isté aké nesrovnalosti tu ostanú po bačovaní toho terajšieho, no v podstate s Tebou súhlasím 🙂
"Krása", čo dodať?! Človek sa vráti do rodného mesta raz za čas, pozrie si čo nové v doprave a chce sa mu ? ... najprv nájdem, že v Karlovke sa nebudú zlučovať dve nahustené zastávky a potom, že zastávka Malá Scéna sa nepresunie pred Umelku lebo "boľševici" z J&T nepovolia. To sme v akom bordeli, že nejakí mamonári rozkazujú mestu, kde si dajú zastávku?! Nemusí sa ozaj vôbec zastávka Malá Scéna rušiť, mesto si môže postaviť novú pri Umelke, nazvú ju Šafárikovo námestie a zastávka Malá Scéna sa bude jednoducho prechádzať. A do kolien dostáva mňa aj ten argument, že "zastávka zníži priepustnosť. Normálne má IAD 2+2 pruhy a zastávka vybočuje do boku do výrezu na náčrte v smere k ASMN a v smere na most SNP je v BUS-pruhu. Hlavne, že výjazdy z garáží a parkovacie miesta kade tade sú velice prospešné aj bezpečnosti, aj životnému prostrediu aj neviem čomu ešte.

Toto čo zanechal Ftáčnik, za to mu iba roztrepať hlavu o zem. "Milujem" tieto chvíle tvrdej práce pred voľbami, kedy sa podpisuje ako na autogramiáde štýlom "Rýchlo si želajte, kým mám namočené brko aby som to podpísal."
Prestahovať alebo zvalať Umelku a placu bude dost, ostane aj pre pamätnik Nežnej revolucie a sochy primátorov mesta. ?
Reakcia na: kecho #7:
Presne toto iste ma napadlo 🙂
Ako prve kolo na vytvorenie si vychodiskovej pozicie pred rokovanim zkratit L28 pod most a L78 k ASMN.
K vyjadreniu pána exprimátora: Nie je pravda, že by Eurovea namietala, že priestor pred Umelkou bude príliš úzky. Premetom námietok boli napríklad
- nesúhlas so zrušením ľavého odbočenia zo Štúrovej,
- nesúhlas so zrušením možnosti pravého odbočenia z Dostojevského radu na Pribinovu ul. (čo predložené úpravy projektu ani nenavrhovali),
- žiadosť o dopravno-kapacitné posúdenie navrhovaných zmien.
Zmienka o zúženom priestore pred Umelkou sa nikde v námietkach Eurovey nenachádza.
Takisto nie je pravdou, že by Eurovea vzala svoje námietky späť. Spisová dokumentácia na Špeciálnom stavebnom úrade na magistráte neobsahuje nijaký dokument, ktorým by to Eurovea urobila. Naopak obsahuje jej námietky z 12.9. a z 29.9. a námietky sú citované aj v stavebnom povolení, ktoré takisto neuvádza, že by námietky boli vzaté späť.
Presne ako som pred par dnami pisal o J&T: drancuju a okradaju mesto. A Ftakopisk (a tu tvrdia ze bol lepsi ako Nesrovnal) povazoval namietku za natolko zasadnu lebo dostal zopar chechtakov, alebo podobne... ?
Na tomto je pekne vidieť ako začne upadať kultúra manažmentu Eurovea po tom ako ho odkúpila slovenská finančná skupina začínajúca na J... Osobne si myslím, že pri bývalom majiteľovi by sa to nestalo. Taktiež by nerobil naprieky kvôli vedeniu cyklotrasy, ktorú v žiadnom prípade terajšie vedenie Eurovea nechce popred Euroveu ale chce ju cez nábrežie kde bude niekoľko kolíznych bodov s chodcami. ?
"sa mesto zaviazalo, že zastávku autobusov pred Umelku nepresunie. "
Zaviazalo sa aj k tomu, že zastávky Malá Scéna, Landererova a Nové SND 1,2,3 nezruší? 😉
Vsak nech zriadia aj zastavku "Safko" a nechaju aj "Mala Scena". Aj vlk syty a ovca cela. Alebo nech na zastavke "Mala Scena" stoji len nocak. Alebo Eurovea nakazuje aj ake linky a v aky cas tam maju zastavovat?? ?
Dúfam že sa tú zástavku podarí vylobovať, cestujúcim by to výrazne zlepšilo prístup na Šafko, dokonca si myslím že by to takto mali pešo bližšie do OC Eurovea.
Aspoň zastávka v smere Most SNP sa stále plánuje posunúť k Šafárikovmu nám., k termínu otvorenia električkovej trate?
Reakcia na: Solider #1:
A keby to niekto nezvládol odbočením, ktoré popisuje Martin Fundárek, má ďalšiu šancu na svetelnej križovatke za súčasnou zástávkou, prípadne ešte ďalšia možnosť obísť to okolo DPB. Ale takémuto vodičovi sa už potom ani nepodarí trafiť do garáže Eurovei...
Prečo nezjednodušiť prestup, keď do Eurovei je toľko možností, ako sa tam dostať autom.
Reakcia na: Solider #1:
Neruší pravé odbočenie. Len by to už nebolo odbočenie pohodlným odbočovacím pruhom ako na diaľnici, ale trochu ostrejšou zákrutou (vjazd na Pribinovu by sa trochu posunul smerom k výjazdu so zúžením ostrovčeka), takže by vodiči museli pribrzdiť možno dokonca pod predpisových 50.
Inak vzhľadom na to, že zastávka mala byť samostatný projekt, bola zakreslená v dokumentácii len v rozsahu, v akom zasahuje do riešeného územia.
A prečo potom projektant predložil dokument (http://tinyurl.com/oqd5hts), kde zastávkový pruh zasahuje do odbočovacieho pruhu na Pribinovu ul. a tým pádom ho ruší?