Požiar električky v tuneli. Ako majú reagovať cestujúci?

V roku 2015 si pripomíname 30 rokov od požiaru električky v tuneli pod hradom. Elekričky v roku 1985 jazdili tunelom ešte len dva roky a práve vtedy došlo k doposiaľ najkritickejšej situácii počas celej existencie tunela. Kĺbová električka K2 #7025 vošla do tunela a začala horieť v dôsledku skratu medzi jej článkami. Hoci požiar električku úplne zničil, cestujúcich z nej aj z ďalších električiek v tuneli sa podarilo evakuovať, a tak sa tento incident zaobišiel bez strát na životoch.

Hoci požiar pred tridsiatimi rokmi skončil iba škodami na majetku, všeobecne požiare v tuneloch patria k tým najnebezpečnejším. Napríklad v roku 2000 pri požiari vozňov v tuneli pozemnej lanovej dráhy v rakúskom lyžiarskom stredisku Kaprun zahynulo 155 ľudí a prežilo len 12 cestujúcich.

Uniknúť je možné tromi východmi

Ako teda môžu prispieť cestujúci k bezpečnej evakuácii z tunela? "V prípade zastavenia električky v tuneli cestujúci konajú na základe pokynov vodiča električky, ktorý je usmernený príkazmi z dopravného dispečingu," informovala hovorkyňa DPB Adriana Volfová. Ak vodič v prípade požiaru vyhodnotí situáciu tak, že je nutné zastaviť električkový vlak, potom po zastavení cestujúcim otvorí dvere a umožní vystúpenie cestujúcich. Menší požiar je možné uhasiť prenosným hasiacim prístrojom, ktorý sa nachádza v kabíne vodiča každého vozidla. Prenosný hasiaci prístroj však účinkuje len približne 10 sekúnd.

Cestujúci by pri úniku z tunela mali zachovať pokoj a rozvahu. Chybné rozhodnutie sa totiž môže stať osudným, podobne ako to bolo v prípade nešťastia v Kaprune, kde sa len niekoľko cestujúcich vydalo od horiacich vozidiel správnym smerom.

792-metrov dlhý tunel pod hradom má tri východy: západný portál na nábreží, východný portál na Skalnej ulici a únikový východ približne uprostred tunela, ktorý vyúsťuje na Palisády. Únikový východ, teda úniková štôlňa, je označený a nachádza sa vo vzdialenosti 309 metrov od východného portálu tunela resp. 483 metrov od západného portálu. Vzdialenosti k únikovým východom sú vyznačené aj na tabuľkách umiestnených na stenách tunelovej rúry.

"Vchod do chodby je osvetlený osobitným svietidlom, dvere sú vyhotovené v zelenej farbe s označením EXIT. Dvere sú vybavené panikovým kovaním. Ich otvorenie je signalizované do dispečingu. Pri otvorení dvier sa samočinne zapne osvetlenie a vetranie. Úniková chodba je dlhá 139 metrov a stúpa v sklone 17,5 %, pričom výškový rozdiel je prekonávaný dvojicami schodov v pravidelnej vzdialenosti. Na oboch stenách je umiestnené držadlo. V hornej časti je chodba uzatvorená dverami s panikovým kovaním a na východe mrežovými vrátami s únikovým kovaním označeným červenou farbou," doplnila Volfová.


Vchod do únikovej štôlne v tuneli

Na smere úniku záleží

"Po vyhodnotení situácie (vodič) zvolí smer úniku k núdzovým východom nasledovne:

  • k východnému portálu (na Skalnú ul. - pozn. red.), ak sa električka nachádza bližšie k východnému portálu - ak je požiar lokalizovaný medzi únikovou štôlňou a východným portálom
  • do únikovej štôlne (smerom na Palisády - pozn. red.), ak sa električka nachádza v strednej časti tunela
  • k západnému portálu (smerom na nábrežie - pozn. red.), ak sa električka nachádza bližšie k západnému portálu a požiar je lokalizovaný v smere k východnému portálu.

Smer úniku je potrebné voliť s prihliadnutím na miestne podmienky, nakoľko sa dym a splodiny budú spravidla intenzívne šíriť vplyvom komínového efektu v smere stúpania tunela k východnému portálu. Z tohto dôvodu je spravidla správnejší smer úniku v smere klesania tunela," uviedla Volfová.

Rozhodnutie o smere úniku by teda malo padnúť na základe aktuálnej vzdialenosti od portálov, prípadne od únikovej štôlne a na základe smeru prúdenia splodín horenia. Splodiny sa šíria v smere prúdenia vzduchu. Ako už bolo uvedené, zvyčajný smer prúdenia vzduchu je od nábrežia ku Skalnej ulici (od západného portálu k východnému). Môže však nastať inverzná meteorologická situácia, kedy prúdi vzduch opačne – smerom k nábrežiu. Smer prúdenia cestujúci môžu zistiť podľa toho, ktorým smerom prúdia viditeľné splodiny horenia (dym).

Pokiaľ je to možné, osoby by z horiaceho vozidla mali unikať proti smeru prúdenia vzduchu. Ak je však vzdialenosť k portálom alebo únikovej štôlni krátka, cestujúci môžu v prvých minútach požiaru unikať aj súbežne s prúdením vzduchu, pretože splodiny horenia sú teplé a držia sa pod stropom tunela.


Vzdialenosť k únikovým východom je uvedená na tabuľkách na stene tunela

V roku 2010 pribudli nové bezpečnostné prvky

Od roku 1985 sa v tuneli bezpečnostná situácia zlepšila. Počas jeho rekonštrukcie bola v rokoch 2009 – 2010 viditeľne označená dovtedy tmavá úniková štôlňa. Vybavená bola aj požiarnym uzáverom (požiarnymi dverami), ktorý zabraňuje šíreniu požiaru a splodín do únikovej cesty. V celom tuneli je tiež nainštalovaný požiarny vodovod, ktorý môžu využiť hasiči na uhasenie požiaru.

Tunel od roku 2010 vyhovuje európskym bezpečnostným predpisom platným pre železničné tunely. Jednotlivé prvky sú vyhotovené z nehorľavých materiálov a dispečing má nad celým tunelom vrátane únikovej štôlne dohľad prostredníctvom kamier. Doplnené tiež bolo núdzové osvetlenie nad chodníkmi, pričom podobne ako stropné osvetlenie by malo svietiť niekoľko desiatok minút aj po výpadku elektrického prúdu.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: dopravak88 #8:
ak myslíš ten únikový východ tak tu: https://goo.gl/maps/HmnE1
Reakcia na: TeBeCe #10:
Udajne tam bolo este malym pismom napisane, ze to plati len v pripade vyluky elektriciek? ale ci to tam bolo aj predtym ako sme sa o to zaujimali, tym si nie som isty...napokon vsak papier zmizol.
Reakcia na: TomJ #9:
Uz dlhsie tam nie je. Stacilo sa zaujimat preco to tam je ?
Reakcia na: CraneMan #6:
Mám taký pocit, že dnes tam už ten papier nebol.
kde to presne na spominanych miestach vyustuje?
Reakcia na: CraneMan #6:
Treba to posunúť požiarnikom... možno bude za túto aktivitu DPB aj honorovaný.
Reakcia na: TomJ #2:
Je to tak, je tam napísané "uzamknuté" a ten papier je tam nalepený už minimálne rok. Neviem z akého dôvodu to tam aké jelito uzamklo a horšie je, že s tým stále nikto nič nerobí. Načo je človeku potom taký únikový východ, keď v prípade evakuácie cez neho nebude môcť opustiť tunel? Náhodou dôjde k požiaru keď elina bude akurát v strede tunela a potom vodiči aj cestujúci nebudú vedieť či majú utekať na východ alebo západ a katastrofa je na svete.
Reakcia na: Kokopelli #4:
Lenze ak by tam dali po celej dlzke zabradlie, tak by to uz tazko sluzilo ako unikovy chodnik v pripade problemov 🙂
Zaujímavá je posledná veta: "Doplnené tiež bolo núdzové osvetlenie nad chodníkmi ...", takže na oboch stranách sú chodníky, ale pritom je zakázané ísť cez tunel pešo alebo bicyklom. Nechápem prečo nedali po oboch stranách zábradlie a kludne tadiaľ mohli chodiť ľudia aj cyklisti. Je to dobrá skratka zo starého mesta rovno k PKO.
Reakcia na: TomJ #2:
Treba tam ísť bleskovo pozrieť na bicykli a následne sa stratiť 😃
Na tých zelených dverách únikového východu je už dlhšie nalepený nejaký papier A4. Mám pocit, že je tam napísané "Uzamknuté", ale nie som si istý, lebo pri tej rýchlosti sa to nedá celé prečítať. A pod tým je menšími písmenami ešte niečo.
Nevie niekto, čo tam je presne napísané?
Tieto články sú podľa mňa dosť podstatné a mali by byť niekde neustále k dispozícii na imhd.sk

Článok je skvelý, dúfam že bude viac podobných. ?