Nájdený trolejbus poslúži na opravu historického Oerlikonu

Starý trolejbus stál 51 rokov na záhrade.

Históriu moderných bratislavských trolejbusov, ktorá sa začala písať v roku 1941, zastupuje v zbierke dopravného podniku niekoľko vozidiel. V našich končinách najzaujímavejším z nich je švajčiarsky trolejbus vyrobený firmami FBW, Tüscher a MFO (Maschinenfabrik Oerlikon), ktorý je ľudovo nazývaný Oerlikon. Šesť vozidiel tohto typu bolo objednaných v roku 1943 a dodaných až po skončení 2. svetovej vojny v roku 1947. Na ich príbehu je zaujímavá skutočnosť, že po ich vyradení po 16 rokoch prevádzky, sa päť z nich podarilo odpredať súkromným majiteľom, ktorí ich odstavili na rôznych miestach v Bratislave a využívali zväčša ako záhradné chatky.

Napriek pôvodnému vysokému počtu zachránených vozidiel, boli v roku 1994 dva z nich už zošrotované, osud jedného bol neznámy a ďalšie dva sa nachádzali nekompletné a v zlom stave. Dopravný podnik síce v uvedenom roku získal do svojej zbierky jeden z nich, #80, ten však stál roky odstavený. Prelom nastal v roku 2005, keď sa podarilo získať ďalší z trolejbusov, #78, ktorý poslúžil ako zdroj náhradných dielov, a tak sa mohol pri príležitosti 110. výročia zriadenia MHD v Bratislave predstaviť verejnosti opravený historický trolejbus Oerlikon.

Keďže sa však nezachovali všetky dielce, najmä niektoré mechanické súčasti a elektrická výzbroj, atraktívne vyzerajúce vozidlo nie je pojazdné. Nádej na dokončenie rekonštrukcie sa zvýšila po tom, čo sa podarilo zistiť, že existuje ešte jeden trolejbus tohto typu. „V roku 2013 na dni otvorených dverí podniku (DPB) som bol kontaktovaný pani Caletkovou s tým, že u nich na záhrade stojí trolejbus Oerlikon, chcú na pozemku stavať, chatku budú likvidovať a boli by veľmi radi, keby nám to pomohlo pri kompletovaní vozidla č. 80," spomína Dragan Zednikovič, ktorý je jedným zo zamestnancov DPB, ktorí sa venujú historickým vozidlám.

Pri obhliadke sa zistilo, že „na torze vozidla sú obe švajčiarske nápravy, relatívne v dobrom stave a skoro kompletné," hovorí Zednikovič. Na jeseň 2014 sa za pomoci veteránistov, aktivistov a zamestnancov DPB podarilo zorganizovať záchrannú akciu, pri ktorej bol 21. októbra trolejbus prevezený na podvalníku z Trnávky do areálu dopravného podniku.

Súčasti nájdeného torza trolejbusu budú slúžiť na doplnenie chýbajúcich dielcov čiastočne zrekonštruovaného vozidla. „Vďaka tomu je (historický) Oerlikon #80 podstatne bližšie k sprevádzkovaniu," tvrdí Zednikovič. Presný harmonogram prác ešte nebol stanovený, podstatné však je, že náhradné dielce sa podarilo zachrániť.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: gejza #11:
prepac ale v diskusii o najdenom trofli z 1947 pisat o tom ako neznasas sor, je na jednoznacne prehodnotenie zaujatosti a tiez prejavu.
Akakolvek posadnutost, akykolvek extremizmus je na skodu.
Reakcia na: Ibiza #9:
len na vysvetlenie ... ja sa nesnažím viezť na "modernej vlne", ja už dlhodobo tvrdím, že SOR neznášam ... a vždy sa kedykoľvek rád pridám k jeho kritikom a odporcom ... ďakujem za porozumenie
Reakcia na: d3k0 #7:
dik, uz som medzitym aj nasiel v katalogu ? ja som si nepamatal, ci to bol Oerlikon. pamatam si ho uz rozpileny najma, ked boli steny oprete o dom, ako celok uz len velmi matne..skoda ho, tak ako sa pekne zrekonstruoval ten dom, mohli aj svoju "zahradnu chatku"
Reakcia na: Roberto #5:
Roberto - plne suhlasim! Fakt sa tu uz SOR spomina len aby sa spomenul, len aby sa dotycny zviezol na modernej vlne skritizovat SOR a nestal mimo.
Reakcia na: Hug0 #6:
Pochybujem, ze ma(l) zenu.?
Reakcia na: Ttom #3:
To bola #76 🙂
Reakcia na: gejza #4:
To aj keď si zo ženou, tiež jej povieš, že bola lepšia než ľubovoľný SOR ? Alebo vtedy nemáš nutkanie to spomínať ?
Reakcia na: gejza #4:
to sa musí naozaj pomaly v každej téme spomenúť SOR ? Osobne si myslím že SORky sú celkom dobré vozy kinderká 15 rokov dožili, niektoré "hrbáče" doteraz ani nepískali, ani nie sú rozklepané a celkovo cesta s nimi je príjemná, žiaľ kazia to NBčka a ich neúdržba a zároveň záleží kto s tým a ako jazdí ...
ešte aj v tomto stave je podľa mňa kvalitnejší, než ľubovoľný SOR ....
dobre si pamatam, ze jeden Oerlikon resp.jeho pozostatky boli zaciatkom 90.r. v Dubravke na Jadranskej za jednym starsim domom na zahrade?
#150400 Tak už je objasnené, čo som to vtedy videl.
A ja, ze preco je ten zrekonstruovany Oerlikon, nepojazdny. Myslel som si, ze asi jeho elektricka vyzbroj nie je kompatibilna s modernym el. vedenim. A on vlastne asi ziadny motor nema...