Sci-fi: Akcia kulový blesk

Opravný podnik v spolupráci s Mestským zapredajstvom (MsZ) a investorom Tritisíc Eská, a. s. so sídlom na Cypre pripravil na deň bláznov pre fajnšmekrov lahôdku - Akciu kulový blesk.

Ide o komédiu o dvojnásobnej zmene vozovní, ktorú jej organizátor právom nazval Akcia kulový blesk. Pripraviť, zorganizovať a uskutočniť výmenu dvoch vozovní a 99,9 ks autobusov je dielo hodné majstra. Náhle ťažkosti a komplikácie sa riešia za pochodu a pre istotu, aby sa v deň D všetko podarilo, sa uskutoční malá generálna skúška, ktorá veľa odhalí. Objavia sa drobné problémy spôsobené napríklad nepojazdnosťou 10% autobusov alebo rozpadajúcimi sa Ikarusmi na trase Einsteinova - Dolnozemská. Ak chcete o deji tejto komédie vedieť viac, čítajte novinky na imhd.sk.

Rozhovor s (ne)priateľom

Nemenovaný činiteľ magistrátu (Č) poskytol menovanému autorovi (A) rozhovor o plánoch magistrátu v oblasti dopravy. Z rozhovoru vyberáme:

A: Stav vozidlového parku DPB je kritický. Chýbajú najmä kĺbové autobusy a všetky krátke trolejbusy majú životnosť za sebou. Ako chce mesto túto situáciu riešiť?
Č: Problematiku vozidlového parku DPB sme začali riešiť už v minulom volebnom období. Za štyri roky sme zakúpili až 31 autobusov. Na túto úspešnú obnovu vozidlového parku nadviažeme aj v nasledujúcich štyroch rokoch. Zgenerálkujeme ďalších sedem trolejbusov a razantne obnovíme kĺbové autobusy. Tento rok ich zakúpime až päť a každý ďalší rok dva. Presnejšie, každý párny rok.
A: Električková trať do Petržalky sa mala začať stavať do konca minulého volebného obdobia. Je pol roka po voľbách a nič.
Č: Začiatok výstavby sme svedomito pripravovali. Nemohli sme tušiť, že ministerstvo životného prostredia nám projekt neschváli do troch dní. Keďže však medzičasom boli voľby, bude potrebné vypracovať projekt znova, aby do neho mohli zavŕtať aj novozvolení poslanci. Primátor sa už dohodol so železnicami, že vlastne električku stavať nebudeme, ale železnice postavia trať, po ktorej budú premávať aj električky.
A: Čože? Petržalská električka mala mať špičkový interval 1,5 minúty. Ako by sa mohli medzi to zmestiť ešte vlaky?
Č: Priemerný interval 1,5 minúty bude dodržaný. Napríklad od 7.00 do 7.10 pôjdu električky každú pol minútu. Potom o 7.20 pôjde vlak. Od 7.30 do 7.40 pôjdu zasa električky každú pol minútu a tak ďalej.
A: A čo technické problémy? Napríklad rozdielny profil kolesa?
Č: Takéto drobnosti sa dajú hravo vyriešiť. Za výhybkami bude mať službu čata, ktorá bude vracať na koľaje vykoľajené vozidlá.
A: Bratislavčania už pamätajú viacero projektov nosného systému, ktoré sa nepodarilo realizovať. Čo ak nevýjde ani spoločný projekt so železnicami?
Č: Pripravujeme sa aj na takýto variant. Rokujeme s Povodím Dunaja o vybudovaní plavebnej trasy Chorvátskym ramenom, ktorú by mohli využívať aj električky. Stačilo by pridať koľajnice na dno.
A: A čo keď rameno v zime zamrzne?
Č: Pripravení sme na všetko. Do prevádzky vtedy zaradíme električky doplnené nožmi, ktoré sa budú po ľade kĺzať. Ak sa ľad prelomí, použijú koľajnice na dne.

Ochranári proti navrhnutej podvodnej trati protestujú a rýchlodrážne vozidlá nazývajú "Tichá smrť". Údajne zabíjajú labute a ničia lekná, to však nevadí, veď rýchlodráha za to stojí, keď je taká pekná...


A: Sľubovali ste preferenciu električkovej dopravy. Podľa odbornej verejnosti však preferencia zatiaľ nefunguje, resp. električky ešte spomaľuje.
Č: Preferenciu sa nám zatiaľ skutočne ešte vyladiť nepodarilo. Na karloveskej radiále budeme musieť pridať ešte asi 15 semaforov, na ktorých električka dostane voľno po zastavení hneď pri najbližšej zmene riadenia signálov. Podľa našich prepočtov by tak mohla preferencia na tejto radiále fungovať už o 20 rokov.
A: Nedávno ste verejnosti predstavili projekt prestavby Predstaničného námestia. Investor síce sľuboval zachovanie Múzea dopravy, avšak v projekte sa počíta s likvidáciou budovy 2. skladu kvôli prístupovej ceste na stavbu.
Č: Bolo by nezmyslom trvať na zachovaní tejto budovy, keď by kvôli nej museli autá voziť materiál na stavbu až päťdesiatmetrovou obchádzkou. Veď takýchto budov sú na svete tisíce. Tento zásadný postoj budeme prezentovať aj v ďalších podobných prípadoch. Plánujeme napríklad splanírovať Slavín, aby sme mohli postaviť dostatočne kapacitnú spojnicu centra s Patrónkou. Veď takýchto kopcov sú na svete tiež tisíce.
A: Nezamýšľa pri takomto postoji k pamiatkam mesto prehodnotiť aj stavbu Severnej tangenty a viesť ju severne od železnice?
Č: Tak toto je úplne iný prípad. Zástavba nad železnicou je nesmierne cenná a treba ju zachovať. Osobitnú hodnotu má kadibúdka grófa von Furtmustahl, ktorej autorom je známy architekt Jožo Urobsisám. Jej zbúranie by výrazne ochudobnilo európske kultúrne dedičstvo.

Zimná prevádzka električkovej rýchlodráhy so špeciálne upraveným vozňom T3 ICE. Ako je na fotografii vidno, opravný podnik je verný tradíciám a aj na petržalskej rýchlodráhe postavil oblúky z rovných koľajníc.

Ďalšie nové druhy živočíchov v MHD

Po štúdii spred dvoch rokov, v ktorej sme predstavili nové živočíšne druhy, vyskytujúce sa vo vozidlách MHD a ich okolí, prinášame nové poznatky výskumníkov z tejto oblasti.

Čarbač dutohlavý (vandalus mentecaptus) - o existencii tohto druhu boli vedci presvedčení už dávnejšie, pretože sa po ňom nachádzali mnohé stopy na oknách, dverách, stenách, sedadlách, stropoch i podlahách vozidiel vo forme rýchlo zasýchajúcich a ťažko odstrániteľných čiar. Niektorí experti tvrdia, že ide o prejavy uvedomelého, ba dokonca umeleckého konania. Vzhľadom na výpovednú hodnotu týchto čiar blízku výkalom je však zrejmé, že nie sú produktom umeleckého vyžívania, ale skôr zažívania. V poslednom čase sa podarilo za pomoci polície odchytiť niekoľko jedincov. Keď sa ich policajti pokúšali za mreže vopchať, zistili, že sa môžu dať vypchať, pretože na zásah ochrancov prírody z radov sudcov a advokátov museli všetky chytené kusy prepustiť a za spôsobené príkorie sa im ospravedlniť pohladením po prázdnej hlave.

Po tom, čo DPB zaviedol nové označenie dojazdov, svitla nádej, že cestujúci končene pochopia, že vozidlo nejde po "ich" trase, ale niekam úplne inam. Napriek tomu je dosť jedincov, ktorým nestačí, že na vozidle je napísané "ŽST Vinohrady 9", ani poznámka v cestovnom poriadku, a tvrdošijne sa vypytujú vodiča, či nejde do Ružinova. Vedci sa zatiaľ nedohodli, ako tento živočíšny druh nazvať. Tím z Univerzity Komenského presadzuje názov "slepúch neobyčajný" (anguis rarus), kým ich kolegovia z Karlovej univerzity sa domnievajú, že ide o potomkov vyhynutého druhu blboun nejapný (raphus cucullatus). Do tretice, výskumníci z Katolíckej univerzity navrhujú názov "tomáš neveriaci" (thomas suspiciosus).

Nakoľko si už množstvo živočíchov pomýlilo minibusy Mercedes so sanitkou a u vodiča sa razantne dožadovali prvej pomoci, opravný podnik sa im rozhodol výjsť v ústrety. Vozidlá vybavil modrými majákmi a v prípade potreby každého takéhoto cestujúceho odvezú do nemocnice. Netušíme však do akej, pretože žiaden pacient sa z nej ešte nevrátil.

Názvy firiem, miest, činiteľov a podnikov sú čisto náhodné, a platí to aj pre tie firmy, ktoré by nás náhodou chceli žalovať.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.