Sci-fi: Kĺbové trolejbusy Ikarus v Bratislave!

Po dlhom období v Bratislave konečne začali premávať trolejbusy aj inej značky ako Škoda. Škoda, ide práve o Ikarusy 435T...

Prvých 25 kusov začalo brázdiť naše ulice práve 0. feburára 2002. Napriek tomu, že trolejbusy nemajú naftový motor, aj tak majú problémy s tlakom oleja. Pre milovníkov elektrošokov sú pripravené nabité tyče a kovové označovače cestovných lístkov vlastnej výroby, pretože výrobca kvaltných umelohmotných vŕzgajúcich označovačov už skrachoval. Nášmu fotografovi sa posledný voz série (č. 6825) podarilo zastihnúť na Prievozskej ulici na linke 202/3. Nabitie trolejbusu dokazuje aj prach, ktorý sa prilepil na pravý bok.

Zahanbiť sa však Škoda Ostrovu nad Ohoří tak ľahko nedá. Firma odkúpila od TAMu Maribor licenciu na výrobu čo najhranatejších vozov, a tak vznikol typ 14.5TrM. Údajne sa začne vyrábať akonáhle bude postavená obojsmerná trolejbusová trať na Patrónke, čo znamená, že tohto typu sa obávať nemusíme...

Obávať sa však môžme typu 21Tr, samozrejme, ak sa nájdu peniaze. Nie je žiadnym tajomstvom, že v Bratislave nenájdeme "krátky" trolejbus mladší ako 11 rokov. Najstaršie dokonca majú neuveriteľných 19 rokov, takže treba hľadať náhradu. Modlime sa, aby to bola aspoň 21Tr-ka...

Máme tu však aj dobrú správu pre milovníkov histórie - keďže sa zachovali až tri trolejbusy FBW - Oerlikon, dopravný podnik sa rozhodol z nich poskladať kĺbový trolejbus, ktorý by podľa primátora mal "výrazne prispieť ku kvalite cestovania v meste". Primátor na toto prišiel zrejme po ďalšej z predvádzajúcich jázd, ktoré slúžia na to, aby vôbec vedel, čo to MHD je...

Hyperexkluzívnu meganovinku sa podarilo zistiť nášmu utajovanému spolupracovníkovi v Budapešti. Skupina pracovníkov továrne Ykarus našla na sklade niektoré staré súčiastky z Ikarusov 280 a 283, vznikol im v hlave priam diablov nápad, súčiastky za zostatkovú cenu vykúpili a v spolupráci s poľskou firmou Zwrhlik Autobusówy začali na vlastnú päsť vyrábať tento najnovší model zo série 200.

Vozidlo je na rozdiel od predchodcov v zadnej časti nízkopodlažné. Pri tretích dverách je vybavené vysúvacou plošinou. Inováciám sa nekládli medze, a tak je celý rám vozidla nový. Tichosti chodu prispievajú nápravy RÁBA, takzvané "kameňáky" známe s autobusov ŠM, ŠD a ŠL. Voz poháňa trojsústava motorov V2, ktoré boli použité z vyradených trabantov. Takýto motor po generálnej oprave a po prerobení spaľovania na CNG je podľa predbežných prieskumov až o 50% výkonnejší a 30% menej hlučný.... Aspoň to je sen pracovníkov firmy Zwrhlik Autobusówy, ktorá túto technológiu vymyslela.

Dopravný podnik samozrejme neodolal a hneď využil príležitosť na nákup týchto nových vozidiel. Keďže DP je jediný podnik, ktorý bude v Európe odoberať už nultú-skúšobnú verziu, stáva sa takto exkluzívne oficiálnym distribútorom pre Európu a priľahlé krajiny. O výhodnosti obchodu hovorí určite aj to, že z Ruskej federácie sa už ozvali poprední predstavitelia, ktorí majú záujem za zostatkovú cenu odkúpiť autobusy Karosa B732, B741, SOR B9.5, Ikarus 280, 283, 412, 415, 435, TAM 232 A 116 a 272 A 180. Ako sa vyjadril generálny riaditeľ DP, už ich nebude treba. Uvažuje sa dokonca aj o zrušení trolejbusovej dopravy, nakoľko nový typ je veľmi úsporný a ekologický, to je však zatiaľ ešte len sci-fi :-)

Keďže reči o plynofikácii začínajú byť pomaly otrepané, DP prišiel s novým nápadom, ako by sa mohli rekonštruovať polorozpadnuté Karosy. Na rozdiel od "zelených" rekonštrukcií, bude táto úprava finančne oveľa menej náročná. To, že je to pravda, je cítiť z plánu rekonštrukcie: celá rekonštrukcia bude spočívať v novom nátere v štýle 3183, 3177 alebo 2142, na ktorý bude nalepený text "Jazdím na motorový olej". Záruka platnosti tejto nálepky bude v tom, že na motore nebude vykonaná ani základná oprava, takže sa pomaly ale isto bude zaraďovať do kategórie EURO -1 až -9.

V auguste 2001 sa testoval autobus Soplaris Turbino 15 aj v našom meste a pán primátor sa po jazde s ním vyjadril, že je to pekný autobus, ale nevyjadril sa, či ho kúpime. Soplaris však neváhal a vyhotovil návrh náteru aj pre naše mesto. Asi to však bolo zbytočné, pretože zrejme nedali správny kufrík na správne miesto, takže na nízkopodlažák Soplaris si ešte počkáme...

Rekonštrukcia súpravy T3SUCS č. 7783+7784 na typ T3SUCŠ ÚD JD prezentuje nový smer, ktorými sa budú uberať prestavby vozidiel T3SUCS. Ide o pokusnú verziu, ktorá má oproti klasickým T3SUCS mnoho výhod. Za spomenutie stojí výzbroj TV8+4, pridanie dverí a nové usporiadanie interiéru. Sedadlá sú pozdĺžne, dopytové otváranie dverí cestujúcimi sa ruší. Dvere sa otvoria vždy všetky a vďaka rýchlejšej výmene cestujúcich na zastávkach sa skracuje jazdná doba. Pre tieto vozy budú platiť úplne iné chronometráže. Ruší sa "búda" vodiča v zadnom vozni pre zvýšenie kapacity. Vozy zostanú trvale spojené vo vlaku (ako doteraz) až do zošrotovania. Obsaditeľnosť je 59 miest na sedenie a 407 na státie pri 8 osobách na meter štvorcový. Celková obsaditeľnosť tak bude 466 cestujúcich. Bývalá súprava T3SUCS 7783+7784 sa ako prvá rekonštruuje v ústredných dielňach. Okrem už spomínaných úprav dostane aj blinkre a koncové svetlá oválneho tvaru, dvojo schodíkov na strechu na každom vozni a vonkajší ochranný rám. Na prednom vozni je vpredu oceľová platňa hrúbky 5 centimetrov, na zadnom vagóne je gumený nárazník hrúbky 15 centimetrov. Aby boli vozy vyvážené, nie sú spojené bežným spriahadlom, ale oceľovou tyčou o priemere 15 centimetrov. Táto je na rám uchytená pevnejšie ako bežné spriahadlo. Na ochrannom ráme vpredu je nápis: "AK NEUHNEŠ, SKAPEŠ!". Na zadnom ochrannom ráme je nápis: "NEZVOŇ, ROBÍM ČO MÔŽEM!".

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.