Sci-fi: SOR Lechtavý v roku 2001

V roku 2001 prišla firma SOR Lechtavý s radom najzaujímavejších nápadov. Mnohé z nich sa v Bratislave aj uplatinili, preto prinášame rekapituláciu toho, čo sa v rámci tejto značky za rok 2001 udialo.

Návrhy nových vozidiel

MonsterSOR B12.8

Tento autobus vznikol preto, lebo otázka ďalšej prevádzky HoverSORov nie je jasná. Dôvodom pre zakázanie prevádzky Hoverbusov sú aj teroristické útoky v USA. Magistrát mesta sa obáva, že by hoverbusy mohli teroristi zneužiť aj u nás. Preto v súčasnosti nelieta ani jeden. Ale nielen preto:

Prototyp ev. č. 3601 dňa 1.9.2001 padol do Dunaja a vylovili ho až v Gabčíkove. Momentálne je na rekonštrukcii v továrni SOR Lechtavý, uvidíme čo s neho bude. Ešte stále sa skúma, či aj túto nehodu nezapríčinil Osáma bin Aladín.

Ev. č. 3602 stojí v Krasňanoch a nelieta, pretože palivo, motorový olej z autobusu LFCB 15, došlo. Dôvod: Autobus LFCB 15 licenčne vyrábaný v Ústredných dielňach sa rozpadol už počas prezentácie na veľtrhu v Brne. V súčasnosti sa skúma, či by nebolo možné upraviť antigravitačné články na pohon železným šrotom, ktorého má dopravný podnik dostatok.

HoverSOR č. 5001 dopadol naozaj doslova. Dopadol tak šťastne, že sa s ním teraz nemusí nič, ale absolútne nič robiť. Dňa 8.9.2001 o 22.08 pri nálete na Vozovňu Jurajov dvor ho trafil blesk. Pilot stihol iba zabrániť najhoršiemu. Podarilo sa mu vymanévrovať okolo vysokonapäťového vedenia, bohužiaľ sa však zrútil do ohrady, kde donedávna stáli TAM-BUSy. Teraz tam stojí a ak niekam odletí, tak akurát do šrotu, alebo sa použije ako palivo pre 3602. SOR Lechtavý ho odmietol opraviť vo vlastnej fabrike, nakoľko tam teraz majú 3601 a ďalšie už nechcú.

Ako náhrada za 5001 bol práve poslaný MonsterSOR B12.8. Bude premávať pod továrenským č. 5001. Vypravovaný bude najmä na linku 43, keďže HoverSORy dopravu na odľahlé miesta, ako Kačín, už zabezpečovať nebudú. Tento autobus spolu s Ykarusom 280000 bude premávať aj na iných linkách, kde to stav vozovky vyžaduje (rozumej: objaví sa na takmer všetkých linkách). Nastupovanie je zabezpečené pomocou štyroch lanových rebríkov, visiacich pri každých dverách. Motor autobusu je s rušňa rady 781 zvaného "Sergej", prevodovka značky ZF (zubatý fekál) je manuálna, 8-stupňová, nesynchronizovaná. Obsaditeľnosť autobusu je 158 cestujúcich. Minimálny polomer otáčania je 35,5 metra, preto bude obzvlášť ťažké s ním jazdiť. Jednou s výhod je, že naproti Ykarusu 280000 dokáže predbiehať aj dopravné zápchy - autá pod sebou jednoducho zvalcuje.

SORULF II

Ďalší príklad úspešnej spolupráce dvoch spoločností - významného a úspešného SORu Lechtavý a menej známeho rakúskeho SGP. Náterom (upravenom pre DPB) pripomína skôr vozidlo SOR, ale jedná sa o nízkopodlažnú električku novej generácie. Či bude v Bratislave jazdiť, to ešte nie je isté, lebo DP zatiaľ nenašiel takú trať, ktorá by vyhovovala vysokým požiadavkám vozidla.

SORULF III

Jedná sa len o viackĺbovú variáciu SORULFu II. Vozidlo bolo skonštruované špeciálne pre DP Bratislava a má slúžiť hlavne obyvateľom sídliska Dlhé diery. Či sa ale nakoniec obyvatelia sídliska električky dočkajú, nie je isté, lebo po zakúpení pár vozidiel SORULF už asi DPB nezostanú vôbec žiadne penieze na budovanie nejakej trate.

PragaSOR

Zrekonštruovať historický autobus Praga RN sa na vlastné náklady podujala firma SOR Lechtavý. Okrem výmeny nefunkčného motora za funkčný do vozidla namontujú aj novú prevodovku značky Hard Shift a brzdy značky Squeeze. Po rekonštrukcii sa pravdepodobne objaví na linke 84.

 SOR B2x8+2

Zaujímavo riešené je obojsmerné vozidlo SOR B2x8+2. Z nákresu je jasné, že na niektorých konečných by bol problém s otáčaním, preto sa konštruktéri rozhodli vozidlo zobojsmerniť. Šanca, že sa toto vozidlo vyrobí a niekedy bude jazdiť na linke 100 k STV je asi taká, ako šanca, že STV niekedy 100 rokov oslávi.

 SOR XXL (B15.5)

Je jasné, že SOR Lechtavý sa pri tomto vozidle nechal inšpirovať autobusom značky Soplaris Turbino 15. Voz je úplne nízkopodlažný, okrem časti od motora po kabínu vodiča. V zadnej časti je vyhradených 10 miest pre kočíky, čím je tento autobus predurčený na nemocničnú linku 49.

MiniSOR

MiniSOR je prototypom elektroauta, resp. elektrobusu s celkovou kapacitou 1 malé decko. Vzhľadom na svoju veľkosť nebude mať problémy s kľučkovaním v dopravných zápchach a ľahko prejde aj zábranami proti autám. Minisor je zaujímavý hlavne pre svoj naozaj šetrný pohon - jedna 9V batéria vystačí na celých 20 hodín jazdy.

SOR B2+B2A

Jedná sa tiež o elektrobusy s malou kapacitou a malým výkonom vhodné na prepravu malého počtu malých osôb na malé vzdialenosti. Ideálne by boli napr. na malých a krátkych linkách v Horskom parku.

Double SOR

Vyriešiť problém s preplnenými linkami sa podujal Double SOR. Prízemie tohto autobusu je nízkopodlažné, prvé poschodie samozrejme vysokopodlažné. Uvažuje sa aj s variantom pre dvojposchodové zastávky, čo by značne skrátilo dobu na nastupovanie a vystupovanie z tohto autobusu.

TroubleSOR

Trouble SOR je starším bratom Double SORu. Jediný vyrobený kus skončil svoju púť pod železničným nadjazdom na Rožňavskej ulici, keď vodič na skúšobnej jazde prehliadol dopravnú značku oznamujúcu maximálnu možnú výšku vozidla, čím pod nadjazdom nechtiac z Trouble SORu spravil Double SOR.

SOR ňjú bítl

Toto elegantné vozidlo nie je určené na prepravu ľudí, ale na to, aby vyhrávalo autosalóny.

Zábery z prevádzky HoverSORov, ktorá sa skončila 11.9.2001

Štvrtý dodaný HoverSOR ev. č. 5001 ako záložné vozidlo na mimoriadnej linke 6. Aby sa viac podobal na električku, v Ústredných dielňach mu namontovali lýrový zberač a označenie linky z historickej električky GANZ, ktorá sa čírou náhodou rozpadla. Ako dôvod zlikvidovania električky a uvádza, že bola omylom postavená k radiátoru, jej kostra sa zdula, čiže ju stihol rovnaký osud ako jej predchodkyňu.

Vozovňa Jurajov dvor po nakúpení 350 nových HoverSORov (ev. č. 5001 až 5350).

Časť HoverSORov skončila aj vo vozovni Petržalka.

HoverSOR č. 5301 po nehode s osobným autom hneď v prvý deň premávky.

Testovanie nového HoverSORu č. 5051 v Ketelci.

Tretí prototyp č. 3603 v hale každoročnej údržby vo vozovni Petržalka.

Tajomný HoverSOR v Karpatoch: Testovanie na linke 25 v smere z Kačína do Lamača.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.