História trolejbusovej dopravy

Sedemnásty november pozná väčšina z nás najmä ako Deň boja za slobodu a demokraciu. Pre Žilinu je však tento dátum významný ešte niečím iným – 17. novembra 1994 tu bola spustená pravidelná prevádzka trolejbusov.

Plány na zriadenie trolejbusovej dopravy sprevádzali žilinskú mestskú dopravu prakticky už od jej vzniku v roku 1949. Ich realizácia ale bola opakovane z rôznych dôvodov odkladaná, a tak sa trolejbusy do ulíc severoslovenskej metropoly dostali až po dlhých 45 rokoch.

Dňa 17. novembra 1994 bola uvedená do prevádzky prvá trolejbusová trať z Kvačalovej ul. v Závodí cez centrum mesta a Predmestskú ul. na Ul. Matice slovenskej na sídlisku Vlčince. Ďalšie úseky pribúdali rýchlo – od roku 1996 trolejbusy premávajú na Solinky cez Hliny a na Vlčince cez Ul. vysokoškolákov, od roku 1998 na Solinky cez Bôrik a na zastávku Fatranská na Vlčincoch, od roku 2001 ku Carrefouru, od roku 2002 na Hájik a napokon od roku 2004 cez Veľký diel. Dĺžka trolejbusovej siete dosiahla 35 kilometrov.

Premávku zabezpečujú trolejbusy typov 14 Tr, 15 Tr a 15 TrM, ktorých bolo v rokoch 1993 až 2002 zakúpených od výrobcu Škoda Ostrov štyridsaťtri. Neskôr boli nasledované ešte tromi staršími „pátnásťtéerkami“, odkúpenými zo Zlína. Do budúcnosti vystupuje ako naliehavá práve obnova vozidlového parku, ktorá sa už niekoľko rokov odkladá.

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.