Preferencia MHD má znížiť meškania spojov žilinskej MHD

Žilina je prvým slovenským mestom s komplexným systémom aktívnej preferencie hromadnej dopravy.

Cieľom projektu preferencie vozidiel MHD je zaistiť, aby žilinské trolejbusy a autobusy v čo najväčšej možnej miere dodržiavali cestovný poriadok a chodili v predpísaných intervaloch. Systém v praxi funguje takým spôsobom, že palubné jednotky vo vozidlách MHD aktívne komunikujú s radičom cestnej dopravnej signalizácie na križovatke, ktorý riadi ich prejazd križovatkou podľa aktuálnej pozície. „Radič vyhodnotí, či ide spoj načas alebo mešká a podľa toho mu buď podrží signál zelenej, aby stihol prejsť, alebo dostane vodič informáciu, že má počkať v zastávke, pretože v opačnom prípade by sa zbytočne rozbiehal a brzdil a následne by stál v križovatke na červenú,“ vysvetlil riaditeľ DPMŽ Ján Barienčík.

V prípade, že do križovatky vchádzajú súčasne dve vozidlá MHD, radič križovatky uprednostňuje meškajúci spoj alebo vozidlo, ktoré má zadefinovanú prioritu prejazdu. „Plynulosť prejazdu vozidiel MHD svetelnými križovatkami nám prinesie okrem optimalizácie cestovného poriadku aj úsporu na pohonných hmotách, nakoľko sa vozidlá nemusia tak často a zbytočne rozbiehať. Ušetríme tak nielen čas, peniaze, ale aj životné prostredie,“ dodal riaditeľ DPMŽ. Do projektu sú podľa jeho slov zapojené všetky svetelné križovatky v meste s výnimkou križovatky na ulici Kálov a križovatky na Rajeckej ceste pod budúcim privádzačom z diaľnice D1. Celkovo ide o 9 križovatiek, kde je premávka riadená svetelnou signalizáciou „Križovatky boli v rámci tohto projektu navyše vybavené dopravnými kamerami, vďaka ktorým majú naši dispečeri zabezpečený prehľad nad situáciou jednotlivých križovatiek v reálnom čase.“

Od systému preferencie vozidiel MHD si žilinská radnica sľubuje najmä zvýšenie plynulosti verejnej dopravy. „Pre cestujúcu verejnosť to bude znamenať hlavne skrátenie času stráveného v dopravných prostriedkoch, vyššie pohodlie a zníženie meškaní spojov. Táto aktívna preferencia spolu s platformou Invipo je ďalším krokom Žiliny na ceste stať sa smart city,“ zdôraznil žilinský primátor Peter Fiabáne. Doplnil, že súčasťou projektu je tiež integračná platforma Invipo, ktorú môžu okrem dispečerov DPMŽ využívať aj obyvatelia Žiliny. Platforma je dostupná prostredníctvom webovej stránky smart.zilina.sk, alebo mobilnej aplikácie. Vďaka aplikácii Invipo tak nájdu obyvatelia na jednom mieste všetky informácie o aktuálnej doprave v meste, o uzáverách, nehodách či obchádzkových trasách. Môžu si tak ľahšie a efektívnejšie naplánovať svoj prejazd mestom. Okrem toho tu nájdu aj reálne živé pohľady na dopravu prostredníctvom dopravných kamier. Cestujúcim mestskou hromadnou dopravou aplikácia poskytne informácie o spojoch MHD, ich aktuálnu polohu, najbližší odchod alebo umiestnenie zastávok.

Projekt preferencie vozidiel MHD na svetelne riadených križovatkách financovalo mesto Žilina prostredníctvom Integrovaného regionálneho operačného programu. Celkové náklady na projekt sa vyšplhali na takmer 1 955 000 eur.

Záznam z tlačovej konferencie, kde je možné vidieť aj ukážku preferencie MHD v praxi, nájdete na tomto odkaze.


10.9.2019
-Jur@j, podľa www.zilina.sk-

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.