Električky na Račianskej radiále s problémami

Nedostatočná preferencia električiek na Račianskej radiále má za následok meškanie a preplnenosť električiek.

Nový školský rok priniesol so sebou aj problémy v električkovej doprave na Račianskej radiále. V súvislosti s aktuálne platným linkovým vedením električiek kvôli výluke v Karlovej Vsi a Dúbravke premáva do Rače iba električková linka 3. V úseku ŽST Vinohrady - Blumentál ju od 2. septembra posilňuje aj linka 7 premávajúca počas špičiek.

Zhoršenie intervalu

Pred júnovými zmenami premávali v rannej špičke z Rače linky 3 5 a 7, ktoré vytvárali následný interval medzi spojmi 2 - 3 minúty. V popoludňajšej špičke mali linky 3 a 5 do Rače spolu interval 4 minúty.

V súčasnosti má linka 3 v rannej špičke interval 4 minúty, v sedle a popoludní premáva každých 5 minút. V rovnakom intervale premáva aj linka 7. Oproti predvýlukovému stavu tak prišlo k miernemu predĺženiu intervalu spojov ráno aj popoludní. Prax však ukazuje, že pravidelný interval 4 minúty v úseku Komisárky - ŽST Vinohrady a 2 minúty v úseku ŽST Vinohrady - Blumentál zostal len na papieri z dôvodu meškaní jednotlivých spojov. Niektoré meškajúce spoje sú preto preplnené a cestujúci na zastávkach bližšie k centru sa už do električiek nedostanú.

Podľa cestovných poriadkov by mala linka 7 odbremeňovať linku 3 od ŽST Vinohrady do centra, ale vzhľadom na meškania linky 3 sa to často nedeje a cestujúci z vlakov tak nastupujú do preplnenej električky linky 3 z Rače, ktorá príde na zastávku ako prvá.

Linka 3 je navyše v centre previazaná s linkou 9 do Ružinova, takže meškania získané na jednej radiále sa prenášajú aj na druhú radiálu a opäť nastáva nepravidelná premávka.

Chýbajúca alebo nespoľahlivá preferencia električiek

Za meškaniami električiek na Račianskej radiále je najmä chýbajúca preferencia električiek na križovatkách Detvianska - Čachtická a Hečkova - Račianska. Električky často zabrzdí aj nespoľahlivá preferencia na križovatkách na Púchovskej, na Peknej ceste a pri ŽST Vinohrady. Problémom sú aj automobily stojace v zápche na Račianskej, ktoré nezriedka zablokujú výjazd električiek od ŽST Vinohrady.

Nepravidelnosti v premávke električiek spôsobuje aj rozdielny spôsob jazdy jednotlivých vodičov električiek. Niektorí svojou pomalou jazdou naberajú meškanie. Sú však aj vodiči, ktorí sa svojim aktívnym prístupom snažia vzniknuté meškania minimalizovať.

Do vyriešenia vyššie uvedených problémov by situáciu na Račianskej radiále mohlo zlepšiť predĺženie električkovej linky 7 až do Rače.

Doplnené vyjadrenie DPB:

"Veľmi nás mrzí, že v súčasnosti nie je kapacita električiek v Rači dostatočná. V spolupráci s mestom túto situáciu už aktívne a prioritne riešime. Podľa preberaného návrhu by električky do Rače mohli jazdiť až dvojnásobne častejšie, čím by prišlo k navýšeniu ich kapacity až o 100 %. Vieme si predstaviť, že interval v rannej špičke by mohol byť iba 120 sekúnd a električky by tak jazdili ešte častejšie, než mnohé systémy metra v západnej Európe. Kapacita by sa mohla zvýšiť až na cca 10 tisíc cestujúcich za hodinu a čakanie na zastávkach by sa taktiež výrazne skrátilo. Veríme, že mesto, ktoré je objednávateľom dopravných výkonov, tento návrh schváli. Takéto posilnenie by bolo naozaj na mieste, pretože električková doprava je pre obyvateľov Rače absolútne kľúčová. 

Taktiež ak chceme dostať do MHD ďalších cestujúcich z áut a plánuje sa spustiť parkovacia politika, musíme spoločne hľadať riešenia, ako kapacitu verejnej dopravy zvyšovať. Napriek tomu, že dnes električky jazdia plné, vítame, že cestujúci aj v tejto oblasti mesta začínajú dávajú prednosť cestovaniu MHD pred cestovaním v autách. Za posledné roky došlo na račianskej radiále k výraznému nárastu počtu cestujúcich a aj z tohto dôvodu sme tu napr. testovali prevádzku až trojvozňovej električkovej súpravy. Električkami začínajú cestovať aj ľudia z regiónov, ktorí nechcú pri ceste do mesta trčať v zápach, ale auto odstavia na konci Bratislavy a ďalej do centra cestujú električkou. Taký bude aj zmysel plánovanej parkovacej politiky, ktorou sa význam MHD v Bratislave ešte zvýši. Pracujeme na tom, aby sa naďalej zvyšoval aj komfort cestujúcich," uviedol Martin Žarnovický z marketingového oddelenia DPB.

Doplnené vyhodnotenie dopravného prieskumu v Rači:

Na naše otázky ohľadne dostatočnosti prepravnej kapacity a intervalu na Račianskej radiále od začiatku školského roka nám Dopraný podnik Bratislava poskytol výsledky dopravného prieskumu vykonaného počas prvého septembrového týždňa. Zároveň sme dostali porovnanie pravidelnosti premávky pred zmenami k 22.6. a v súčasnosti.

"Pracovníci DPB, a.s. vykonali v súvislosti so začiatkom školského roka dopravný prieskum, na základe ktorého odporučili Magistrátu hl. m. SR Bratislavy vykonať zmenu v linkovom vedení v podobe predĺženia linky 7 do Rače v čase ranných zvýšených prepravných nárokov. Prieskum sa vykonal prostredníctvom pracovníkov na to určených a prostredníctvom systému automatického počítania cestujúcich (APC) vo vozidlách, ktoré sú týmto vybavené," uviedla hovorkyňa DPB Adriana Volfová.

Z hľadiska pravidelnosti premávky bolo z palubných počítačov električiek zistené, že pred 22. júnom, kedy z Rače premávali do centra linky 3 5 a 7, bola výrazne vyššia nepravidelnosť premávky, t.j. väčšie meškania jednotlivých spojov. Z údajov vyplýva, že priemerné meškanie linky 3 na Račianskom mýte smerom z Rače bolo takmer 140 sekúnd, linka 5 meškala priemerne 91 sekúnd a linka 7149 sekúnd.

Počas prvého septembrového týždňa, kedy z Rače premávala len linka 3, bolo priemerné meškanie na Račianskom mýte smerom z Rače iba 78 sekúnd. Pravidelnosť premávky sa tak napriek spomenutým problémom zlepšila.

Z hľadiska obsadenosti vozidiel bolo počas prvého septembrového týždňa zistené, že maximálne zistené hodnoty boli v úseku ŽST Vinohrady - Račianske mýto a dosahovali hodnoty tesne nad hranicou 200 cestujúcich/spoj medzi 7. a 8. hodinou rannou, čo je ešte pod udávanou maximálnou kapacitou nízkopodlažnej električky, resp. súpravy T3/T6A5.

Prieskum zároveň ukázal, že v sedle a popoludní je ponúkaná prepravná kapacita smerom do Rače plne postačujúca. Priemerná obsadenosť spojov z centra mesta do Rače sa pohybovala v približne okolo 50 - 60 cestujúcich. Maximálne hodnoty sa pohybovali okolo 100 až 120 cestujúcich/spoj.

"Snaha dodržiavať cestovný poriadok aj v čase zvýšených dopravných nárokov na linke 7 a meškanie linky 3 spôsobujú situácie, v ktorých sa počas rannej prevádzky na električkovej trati vyskytne vozidlo linky 3 pred vozidlom linky 7. To vedie k neúnosnému obsadeniu už preplnených vozidiel linky 3 a minimálnemu využitiu linky 7. Veríme, že predĺžením linky 7 sa zabezpečí rovnomerná obsluha ako z hľadiska frekvencie spojov, tak aj z hľadiska dostupnej voľnej kapacity vozidiel," uzavrela stanovisko DPB Adriana Volfová.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Dnes ráno okolo ôsmej som vyskúšal L7. Nastupoval som na Hečkovej a všetky miesta boli obsadené. Čo mne osobne nevadí, ale ak niekto bude naďalej tvrdiť, že cestujúci na Peknej ceste si budú vyberať aj ráno kde si sadnú, tak klame. Každopádne za mňa palec hore DPB.
Reakcia na: fanatikmhd #48:
A ty čo už vyrábaš z polhodiny necelú hodinu? Si sa pýtal, koľko trvá kolo a tvrdil si, že pol hodiny bohate stačí.
Reakcia na: fanatikmhd #52:
Kokos, ty fakt cestuješ po inom meste než všetci ostatní... Ak nechávanie ľudí na zastávkach je pre teba rovné pohodovému zaplneniu L1, tak naozaj nie si vhodná vzorka pre zlepšovanie MHD.
Reakcia na: fanatikmhd #56:
Je zásadný rozdiel medzi:
a) na Peknej ceste si budú vyberať aj ráno kde si sadnú (tvoja hypotéza),
b) na Peknej ceste sa nezmestia do električky (súčasný stav).
Máš radiálu, kde už LTT stíha kapacitne a máš radiálu, kde nestíha kapacitne. Ktorú budeš riešiť?
Fakt je, že interval 4 minúty v úseku Komisárky-Vinohrady je nedostatočný.
Reakcia na: si #57:
PS: aj aj to to neskusaj tuto nedelu, ma byt vinobranie, to verim tomu ak bude pouzitelne pocasie ze by sa asi narvalo aj v nedelu rano...
Reakcia na: fanatikmhd #56:
chcem vidiet ten spoj rano v spicke aj pri 2minutovom intervale kde si budu moct ludia na peknej ceste vyberat kde si mozu sadnut....
mozno leda ak tu 2minutovu "spicku" spravis v nedelu rano....
Reakcia na: si #55:
Alebo sa tak vozím každý deň, každý druhý deň prímestskými vlakmi v najexponovanejších časoch a smeroch, a vidím realitu.
Tú istú ako keď dakto povie že vlaky do Petržalky nie sú vyťažené, a ráno o deviatej príde do PTA jánoš s troma stovkami cestujúcich.
To však neznamená, že tam pôjdu dva jánoše.
Nie, pracujem s tým, čo mám. Áno, osobne by som videl potenciál na každej radiále 90 sekúnd a v sedle 3-4 minúty, ale proste nejsou lidi, nejsou vozy, a nejsou prachy.
Dosť je to sôsobené tak. ako u david1 nepochopením systému objednávky výkonov:
Pri vlakoch objednáva GVD MDV, ktoré zazmluvní zssk o výkone. Lenže MDV a Érsék tak ako na Jiřího K. každý druhý pľuje, realita je inde.
Ministerstvo financií dostane objednávku na uvoľnenie časti rozpočtu. MinFin vezme túto sumu, a okreše ju o nejakých 20%. Tento pľuvanec do tváre následne MDV musí transformovať na GVD. Prídu politické objednávky, ktoré sa skrátka musia splniť (bez ohľadu na ministra, či riaditeľa sekcie, tento stav stál Kubáčka miesto), a následne zo zbytku vyrobiť použiteľný GVD. Nie, ministerstvo financií ti nedá ani o korunu naviac. Máš na jeden vlak. Dáš ho do košíc? Do bratislavy? Kam? Z galanty do Petržalky? Na Záhorie? Na Trnavu? Čo tak žilina? Máš iba jeden, musíš si vybrať.

To isté u DPB. Tiež ťahanie liniek dakto musí zaplatiť. Keď mesto dokáže pržnejšie reagovať na požiadavku zvýšenia rozpočtu, je to fajn. Máme tu oblasti úplne bez obsluhy MHD, a máme oblasti kde sa ráno dve hodiny musia potlačiť ľudia. Ktorú oblasť budeš riešiť?
Máme v kopcovitom teréne bez dostupnosti MHD (viac ako 500m) niekoľko tisíc dôchodcov bez obchodov, zdravotníckeho zariadenia, a potrebu nasadenie 0,0ks vozidla (po prepočte stačí správne presmerovanie jednej linky a vzhľadom na dlhé vyrovnávacie, by to vyšlo). Alebo môžeš pomôcť že na peknej ceste si budú vyberať aj ráno kde si sadnú miesto toho aby postáli. Rovnako máš daľšiu radiálu kde už LTT stíha kapacitne. Ďalej máme tri autobusové linky ktoré nezvládajú brať ľudí, lebo chodia príliš riedko. nemáš vodičov, vozidlá, polovica vozoparku ti stojí na drbnutých poruchách predchádzajúceho vedenia. Ktorú časť budeš riešiť skôr? Máš iba jeden budget, takže len jednu vec môžeš riešiť. Vyber si múdro.

Reakcia na: fanatikmhd #52:
niekedy mam dojem ze si sa este elektrickou v rannej spicke nikdy neviezol....
ale specialne pre Teba by mali asi na koniec este privesit jednu "Z"ku (dobytciak), cestovanie v takych podmienkach by bolo asi pre Teba najlepsie....
Reakcia na: david1 #42:
Vieš kto objednáva a schvaľuje GVD a aj tak ako pripečený napíšeš, že je to GVD "ala ZSSK", no aspoň keď používaš cudzie slová, tak sa ich nauč. Ten GVD a stupísnu objednávku km si ZSSK nevyberá! Je to GVD á la Érsek and his guys ... ZSSK darmo má inú predstavu o GVD v hustejšej ponuke az po Saľu a aj neskôr večer a cez víkendy keď na MDV to NECHÁPU! Je to celé zabitý čas a hádzanie hrachu o stenu, pričom ešte diletanti ako ty opľúvajú štátneho dopravcu. S tou istou objednávkou a ministrom by tu ani OBB nevyjazdilo zázračne iný GVD.
Reakcia na: fanatikmhd #52:
Nesúhlasím. Ja sa cítim trápne, keď vedenie mesta neustále verklíkuje, že "MHD - jediný účinný liek na bratislavskú zápchu" alebo nechajme auto doma a podobne a potom sa ráno nezmestím do električky. Nikde som netvrdil, že inde to je ideálne, ale to čo bolo v Rači to bola paródia na MHD alebo fakt chceme pritiahnuť ľudí z áut do MHD zmenou intervalu z 2 na 4/5 minút? A tiež nesúhlasím, že budovanie triangla na Peknej ceste, o rok na Hečkovej, o dva roky pri cintoríne je efektívne.
Reakcia na: Dave177 #51:
Tá irónia je až trápna:
Hovorím o tom, že tie vozy nie sú vôbec naplnené, iba dementori stoja vo dverách, preto sa z pohľadu fotografa z vonku môže zdať že voz je plný. nie je.
Ako bolo k jednej fotke aj spomenuté, u 29T/30T to je cítiť skrz absenciu zádržnej tyče v priestore dverí (kde nejde kočík samozrejme) čím by sa ľudia prechytili tam a vznikol by dostatok miesta pri dverách pre ďalších.

Čo sa týka logiky "plného spoja v špičke", predstav si, že X6 vyzerá rovnako, 1tka z Farského tiež, o L.50/L196 po príchode REx 1734 na BANM nehovorím ani. Tvoja logika : Miesto toho aby pretrpeli krátkodobé nepohodlie spoejeé s návalom ľudí v krátkom čase, zdvojujme spoje, skráťme interval aby voz videl na voz, a vodičov buď budeme posielať na 2h pracovné zmeny a zaobstárame desiatky vozidiel pre 2h špičky a potom môžu zbytok dňa stáť dakde vo vozovni, alebo budú cez deň neefektívne voziť vzduch...
Áno, zatraktívnenie VHD spočíva aj v pohodlnosti, ale pravidelnosti spojenej s rýchlosťou, to je bez pochýb, ale vyhadzovanie až tak vysokých čisiel na náklady je trochen neefektívne. Keď, tak by bolo vhodné hľadať zefektívnenie tejto prepravy, napríklad osobne by som videl skôr potenciál vo vybudovaní triangla či spojky + odstavnej pre obojsmerné vozy na úrovni peknej cesty kde by sa tá L.7 ukončila (po oprave KV radiály a uvoľnení 30T). Z komisárok napchaná nie je, Detvianská stále poloprázdny voz, po škaredú cestu nevidím nejaký zásadný full (možno v prípade ak sa trafia dva autobusy Slovak Lines...) Ale určite nie taký stav ako na každej inej linke ráno v špičke. Poobedie je úplne v poohode a tam by bohate stačily 4 minúty na Komisárky, a 7 končiť na Vinohradoch.
Reakcia na: si #50:
Ráno na Peknej ceste sa nedostaneš do električky = chvíľkové nepohodlie 😆. Inak nechápem prečo sa vôbec rieši nejaká parkovacia politika, za éry IK280 vôbec nebol žiaden problém s parkovaním 🙃
Reakcia na: fanatikmhd #48:
nahnat viac ludi do vozidiel MHD dokazes len tazko v situacii ked aj tym co tam uz su sa to zda byt plne a balicky ostavaju aj na zastavkach lebo sa nezmestia....
a argumentovat tym ze pred 30timi rokmi sa ludia viac potlacili a ze by sa mohli aj dnes je take, ako napriklad ze pred 100rokmi si nosili vodu v kybloch zo studne, tak pojdes byvat do domu/bytu bez vodovodu a WC ?
Reakcia na: fanatikmhd #48:
Z tvojho príspevku mám taký dojem, že vlastne žiadny problém neexistuje, pretože tlačenica je len počas dvoch hodín každé ráno a aj tak je to omnoho lepšie, než v časoch starých Ikarusov.

Výborne, nie je čo riešiť, kašlime na Raču a poďme riešiť dôležitejšie problémy! (irony off)
Reakcia na: Lurnak #47:
Nech sa páči , praha predáva T6, podvozky k dispo sú, môže sa prikúpiť za "2% ceny" ako Abusy a máš dostatok trojičiek bez zníženia počtu vlakov v súčastnosti.
Z dlhodobejšieho pohľadu na Vinohradoch z vlakov vystupuje do 30% kapacity na Vinohradoch, zbytok ide na hlst, takže opäť sa bavime tak o jednom plnom pôvodne prázdnom vlaku 2xT/skodovka. Keďže som v rači prakticky denne, v oblasti vinohradov v oboch špičkách, vidím ako to vyzerá. Ja neviem, či ste zabudli ako sme cestovali za éry IK280, kde bolo fakt 8os/m2, ale teraz poväčšine sú tak max 2os/m2. Veľké medzery ľudí, batohy na chrbte, kabelky na sedadlách. Bez urážky, ale reálne voči maximálnej kapacite to jazdí na max 70%. A ako bežný cestujúci ti to kľudne nafotím.
O Predĺžení L7 sa nehádam ako takom, ale o jeho význame, či to má zmysel pri 4min takte, pretože hovoriť o chvíľkovom (max 2h) nepohodlí spôsobenom tlačením sa vo voze a na to zháňať vodičov a vozy aby si račania pohodlne vyvážali v poloprázdnych vozoch a každý mal miesto na sedenie mi nepríde šťastné. Nezabúdaj, že "onedlho" sa postupne pospúšťa karlovka, a bude reálny problém čo vypraviť, lebo "pohodlie sediacich komisárčanov na prvom mieste".
S499 - 16 minút jednosmerne, 16 minút nazad, na obrat 4 minúty vyrovnávací (hádam nebudem pri 2h špičke rátať potrebu zrovna vtedy prestávky), a máme kolo 40 minút. Hotovo. Žiadna hodina.

A tému špičky - wtf? to že existuje reálne % ľudí cestujúcich do práce na 9tu (polovica z toho je PPM/PPT, a teda v preklade musia byť v práci DO 9tej, pričom 8h si aj tak musia splniť - väčšina chodí do práce čo najskôr aby mali voľný deň), študáci rad radom do 8mej v škole (to neznamená že špičková električka z rače mu ide o 8mej, najneskôr o pol osmej už musí ísť, čiže reálne tá "špička" vzniká úmerne vzdialenosti od cieľa cesty skôr (Takže áno, tá ZSSK čo si podľa dakoho sama tvorí GVD (btw, uvedomujete si že GVD plánovanie operuje len s tým čo shváli MINFIN? ) musí zo zámkov vyraziť pred štvrtou ráno, aby ten osobný bol v BA pred šiestou (zmenoví), následne o 30 minút idú "skoršie" povolania, väčšinou na siedmu, a daľšie vlaky na ôsmu, a deviatu a ukludní sa to. A samozrejme medzi tým z kratších vzdialeností vložené spoje (Galanta napr) a REx pre vypĺňanie časov trakže v BA je pomaly každých 15 minút spoj....
Reakcia na: fanatikmhd #17:
30 minut je takmer pol kola. Kebyze je na 7, tak odpociva na hl. st. Cele kolo na L7 tym padom trva 45-60 minut (Vinohrady-hl.st)(nebol som na nej, tak neviem presne). Ale ak je na L3, tak to trva cca 2 hodiny, lebo 3 sa spaja s 9 na SnP. Najviac vlakov je okolo 5-9:00 a 12-16:00. A vlaky tahaju 3 (Janosik a nejake mensie Os) az 14 voznov (R z Kosic/Zahranicia). Jeden taky vozen zoberie tolko, kolko 2-3 29T. A to si vynasob ak je to rychlik z Kosic (teda vzdy preplneny v tych casoch). Zase si pridaj, ze trojicky nemozu len tak vzniknut a musia najst nejake supravy na to. Ano - 6 voznov su 2 trojicky a tym padom sa vyuziju 3 sety T6, ale potom bude sotva dostatok na inych linkach. Jedine, zeby zase ozili niektore T3.
Reakcia na: S499.1023 #44:
Keď prišli Škodovice a s nimi vodiči z Juráku tak sme sa aj na Račianskej dočkali svižnej jazdy..
Možno preto , že si ju tak Krasňanci šanovali nie je ani v pláne jej ďalšia reko..
Pritom sa robila posledná ešte pred Karlovkou v roku 1991.
Reakcia na: fanatikmhd #17:
Keď chceš vedieť, koľko trvá kolečko, tak sa pozri do grafikonu. Je to podstatne viac, ako pol hodiny.
Reakcia na: 5210 #5:
To nie je pravda, najväčšie meškania sa vyrábajú vetraním na zastávkach a na to sú obzvlášť Cíferania špecialisti.
Reakcia na: Solider #41:
S tým poobedím určite s tebou nesúhlasím. 5 min. int. je dobrý tak na sedlo max.do 14:30.
Reakcia na: dns.mk #37:
Vďaka S65 je tam rovnaká kapacita aj v sedle. Posilové Rexy ti zastávky neobsluhujú.
Hod.takt po Šalu máš celý deň a ďalej 120 min.v sedle.

Večer to ukončia o 19:23 zo Zámkov... to je tá obsluha ala ZSSK . Hlavne, že ráno už ide o 3:23 a za ním velmi potrebný o 30 min.

Neboj viem kto to objednáva. No jazdí sa okrem nových S55,65 rovnako a nereflektuje sa na zvýšený dopyt aj v iných časoch ako to majú rokmi zaužívané.

V Bratislave a iných metropolách dosť ludí začína v administratíve od deviatej. Je to pekne vidieť aj na vyťaženosti MHD.
Reakcia na: fanatikmhd #34:
Nejdú všetci na Blumentál a aj 75 je slušne vyťažená, ale skutočne štvorminútovka v Rači ráno nestačí. Cez deň a poobede je 5 minút v poriadku. Vozy sú úplne optimálne vyťažené.
Reakcia na: si #26:
Zrušil to Vallo team, rovno týždeň po voľbách, keď ešte ani nebolo ustanovujúce zastupiteľstvo nového MsZ a primátor ešte ani nezložil sľub 😂
A všetci prekvapení sú, že prečo tie tlačenky sú ... Žeby o tri spoje na hodinu mimo špičky spravili svoje? Žeby odborníci od "váľľova" sa ukázali ako to zmanažovať a zas ušetriť na cestujúcom?
Reakcia na: johnnyjanko #22:
Bude po rekonštrukcii električkovej trate.
Reakcia na: david1 #36:
ZSSK má dogmu? Ani po desiatkach rokov nevieš kto objednáva vlaky a schvaľuje ich časové polohy? Nie? Tak je to tragické. Neviem v akom svete žiješ, kde sa chodí do práce na 9tu, v každom prípade nemálo ľudí chodí do práce aj na 7:00 a ja osobne musím povedať, že kto skôr príde, ten skôe končí a má ešte kus času z poobedia pred sebou a nie len zabiť poobedie prácou, cestou, klochnením za šporheltom a príp. kusnutím pri bedni z ktorej mäkne mozog. RegioJet má nebodaj rannú špički inú ako ZSSK? 😃 Houby ... Ale bušme vecní keď už. Tí, ktorí začínajú v práci edzi 8:00 a 9:00 a cestujú napr. zo smeru Semec majú v ponuke nasledovné vlaky (príchody): 4706 (7:39), 4650 (7:52), 4708 (8:24), 1878 (8:30). Je to snáď málo? Príp. aj 1878 (7:30) by som ratal keďže spravidla k vlaku ber potrebu presunu s MHD cca 30min (čakanie na spoj + cesta MHD + meškanie). Kde je teda problém potom? Okrem teda toho, že sa problémy vymýšľajú a tie skutočné sa neriešia ...
Reakcia na: fanatikmhd #34:
Keď ti nestačí fotodokumentácia tak choď sa osobne presvedčiť na pár dní osobne.

DPB sám píše , že chcel jazdiť ako v minulosti až do Rače aj s L7 no chýba tam obj.od mesta. Teraz prebieha už X-té sčítavanie a garantujem ti že L7 sa tam vráti.

K L59 - jediná argumentácia na skrátenie prevádzky boli zápchy.
Do práce a nielen do obchodov sa už dávno chodí vo veľkej miere na 9:00. Ak by sme všetci spolu zo školákmi chodili na ôsmu tak tá MHD už úplne skolabuje.

Preto aj špička nekončí o 7:30 ale o hodinu neskôr.

Takto skoro ukončuje možno špičku už len ZSSK , ktorý ju začína už od štvrtej. Ten má stále dogmu odviesť smenárov a školákov a hotovo.
Reakcia na: fanatikmhd #34:
Áno, interval 4 minúty v úseku Komisárky-Vinohrady je slabý. Vedenie mesta robí čo môže, aby dostalo ľudí z MHD.

Jeseň 2018:
L3 v intervale 8 minút,
L5 v intervale 8 minút,
L7 v intervale 4 minúty,
t.j. výsledný interval 2 minúty.

Jeseň 2019:
L3 v intervale 4(5) minúty,
L5 nič,
L7 nič,
t.j. výsledný interval 4(5) minúty.

Ale dobre. "Koľko ľudí reálne ide z jura/pezinka, a končí medzi komisárkami a vinohradmi". Tak potom môžeme zrušiť zastávky prímestských autobusov v Rači.
Reakcia na: si #32:
Sem tam som nútený využiť a nepostrehol som osobne žeby tam nebolo miesto, skôr nelogické roztrúsenie ľudí vo dverách a v uličkách nikde nikto...o batôžkároch ani nehovorim.

david1:
fotka na vinohradoch naozaj nič nerieši.
L59 ide 07:15, možno bude znieť debilne, ale kto tvorí drvivú väčšinu cestujúcich v špičke? Študenti a pracujúci. Všetci potrebujú byť do 08:00 v mieste školy/práce. Cesta trvá z rače do mesta cxa pol hodinu. Bus idúci 07:15 je akurát, nie? Keby šiel trbárs posledný 45, v meste by bol po osmej, to už je dosť neskoro, nie?
75 ide na východ, ale ľudia nejdú všetci na blumentál. Takže tam ide časť ľudí, rýchlejší idú vlakmi, preto sa pýtam či je naozaj slabý interval 4 minúty veľkokapacitným vozidlom v úseku Komisárky-Vinohrady?
Druhá otázka, linka 3 a nasadenie 3xT celodenne
Reakcia na: fanatikmhd #31:
Takto pred rokom bol ráno int. 2 min. do Novembra už z Rače.
Potom do Júna 2,66 min.
Teraz 5 min. okrem 1 hod. ráno kedy je 4 min.

Nikto z mesta či magistrátu nepovedal dôvod oslabenia kapacity. To platí aj pre ostatné linky.

Úsek Vinohrady - Blumentál je teraz ok vďaka L7. Stíha to brať aj nárazový dopyt z vlakov. Aj , keď nie všetko do prvého spoja. Vlaky prídu každý deň ináč vďaka meškaniam čiže pravidelná posila je namieste. Trojička by nič nevyriešila.

No aj podla fotiek je vidieť , že do L3 sa už nedostaneš. Pre zastávky za Vinohradmi je nepoužitelná.

L59 končí z Rače už o 7:15 , aby netrčali spoje v zápche. Tento posledný už pravidelne mešká...

L75 prepája východné radály. Smer centrum je nepoužitelná. Tak isto trčí v zápche a nie len na Račianskej.

Reakcia na: fanatikmhd #31:
chod sa skusit v rannej spicke napasirovat do vozidla na zastavku pekna cesta, pripadne sa skus spytat dalsich spolutrpiacich co si myslia o tomto "zlepsenom" intervale
Reakcia na: Dave177 #29:
Predtým si mal 5ku v intervale dve minúty?
7cku v intervale 2 minúty?
3ku v intervale 2 minúty?
11tku v intervale 2 minúty?

Ak si dobre pamätám bol tam tesne pred zmenou nejaký 8 minútový na tri linky = výsledný interval bol okolo 2,5minúty. Teraz idú dve linky, s intervalom 4 minúty = výsledný sú dve minúty.

To s račou je mi jasné, ale zase koľko ľudí reálne ide z jura/pezinka, a končí medzi komisárkami a vinohradmi, aby nesli vlakom ale sli autom+ tram? to uz sa bavime o obrovskej spadovej oblasti ale s obrovskym poctom alternativ dopravy.

Ak je to skutočne tak extra vychytané, čo tak viesť v rannej špičke vložené poradia linky 3 s trojičkami, čiže od vinohradov interval 0,7 minúty, pričom tieto spoje od námestia SNP prejdú manipulačne na jesenského-štúra-šafko-a zas od námesti SNP ao 3ka (čiže nebudú prechádzať na 9)
Reakcia na: fanatikmhd #27:
v Raci bezne odstavovali auta ludia dochadzajuci zo smeru od PK a prestupovali na elektricku
ta spadova oblast ktora tu trat vyuziva(la) je o dost vacsia...
sucasny stav velmi posudzovat uz nemozem, predsalen pohlad na to z auta je trosku iny ako ked som bol vo vozidle... ale ta sardinkaren (aj v lete) bola uz neunosna...
Reakcia na: fanatikmhd #27:
Problém je predĺžený interval z dvoch na štyri minúty. A z Rače necestujú len obyvatelia Rače.
Reakcia na: si #26:
Nuž k.tomu už dodať len jedno. Čo si ľudia zvolili, to majú.
Reakcia na: si #26:
Uhm, ale to je len jedna linka. Prečo berieš pre súčasný stav jednu linku (3) keď tam jazdia dve linky, a porovnávaš s minulým stavom (tri linky). Však to zrátaj so 7čkou. Ako som videl fotky, bola tam súprava T3G, takže kapacita 2xT = rovnaká ako na 3ke. Takže máš 2xT každé dve minúty. Problém?
Ja nechcem nič hvooriť v zlom, ale fakt mi chceš povedať že z rače po vinohrady ide za hodinu viac ako 5250 osôb len električkou? však keď ide o šietej, siedmej a osmej tak máš hádam viac než je počet obyvateľov toho zadku rače. Žiadne autá, autobusy (zruš 75, 59, 65, 54, 56, SlovakLines, ZSSK...)
Reakcia na: fanatikmhd #25:
sucasny stav v raci je ze ide suprava/skodovka kazde 4 minuty a to nestaci, pred rokom bolo vidno ze ked tam potiahnes nieco kazde 2 minuty, ze ked si na to ludia zvyknu sa zaplni aj to (ponuka vygeneruje dopyt), avsak potom prisli volby a slavny vallo team takuto vymozenost zrusil.....
Reakcia na: si #24:
Lenže to je súčasný stav. 3ka ide každé 4 minúty, a 7čka ide každé 4 minúty. Keď ich preložím tak "niečo" ide každé dve minúty. Meškania nemôžeš brať ako fakt že je interval väčší. logicky, ak prvý a tretí spoj ide načas, a druhý mešká, tak medzi prvým a druhým síce bude kľudne aj 3 minúty, ale medzi druhým a tretím bude len 1 minúta. Opäť si v priemere.
Spočítaj počet odchodov za hodinu. Všetky 3ky má kapacitné vlaky 2xT alebo škodovka, 7cky sú zmeska, 2xT, K2S, a bohvie čo všetko . Takže v intervale 2 minúty medzi vinohradmi a blumentálom máš spoj za spojom, nemáš šancu vyfajčiť cigaretu (Ak nie si vodič mhd zvyknutý stiahnuť cigu za 30 sekúnd....)
Reakcia na: fanatikmhd #19:
vzdy lepsie mat interval 2 minuty z coho budes mat polovicu k2s a polovicu supravy/skodovky, ako interval 4 minuty s rovnakymi supravami/skodovkami len bez tych k2s....
Reakcia na: johnnyjanko #22:
tam elektricku pustam vzdy aj ked som na hlavnej, zmena prednosti by na skodu nebola
stopky by som tam ale nedaval, hlavne pri rychlosti ktorou sa tam elektricky vyplazia z obluka nehrozi zeby sa ju nedalo vcas zbadat....
Inak tá križovatka Detvianska - Čachtická je totálny fail. Tam netreba žiadnu preferenciu, len prehodiť dopravné značky, aby električka bola na hlavnej ceste. Autá by mali stopku, ideálne s tým svietivým žltozeleným orámovaním, nech je to moderné, a k tomu ešte spomaľovací prah. A je to. Vybavená vec.
Reakcia na: Author #14:
Treba vrátiť hlavne pôvodný interval na celú špičku aj poobednú a nielen na jednu hodinu ráno.

Aspoň každú druhú L7 v čase 7 - 8:30 viesť už z Rače. Označil by som ju 7R.
Aspoň sa vrátime na pôvodný stav pred Júnom.

Aj preto som to zial vzdal a aj vzhladom na vyluku v KV jazdim autom do prace...cca 20 minut 🙃 Natankujem za 25 E plnu nadrz a sa vozim. Ta tlacenka ma vobec nelaka 😞
Reakcia na: si #18:
No s K2S tam bdueš mať kaapcitné problémy vždy.
Reakcia na: fanatikmhd #17:
a skus dat pocas celej spicky 2minutovy interval uz z race, a uvidis ze do polroka mas opat kapacitny problem pretoze to ludia akosi zacnu vyuzivat...
len sucasne vedenie mesta sa evidentne snazi hlavne o represie voci iad bez toho zeby vedelo ponuknut nieco ine pouzitelne....
Reakcia na: Author #14:
Viem kam smeruješ, ale vlaky sa opakujú, takže sa bavme o 6tej hodine (najviac vlakov).
Trojička potrebuje na obeh mesta koľko? 30 minút stačí? čiže 2x za hodinu, resp pri dvoch trojičkách 4x za hodinu.
Jednoznačne máme 6xx/7xx rýchlik (záleží od hodiny). 13 vozňov, jasná vec.
druhý spoj k 8xx z bystrice, a dva vhodne k RExom.
Tvoje rozmýšľanie je síce zásadne logickejšie, ale v mojom prípade treba 2 vlaky + 2 vodičov, v intervale menšom ako 2 minúty treba ooomnoho viac. Obávam sa, že to skrátka nemáme.
Som rád, že konečne vyšiel článok, kde sú jasne pomenované problémy. Doterajšie články na tému "jednolinkový variant" ignorovali zhoršenie celosieťového intervalu a aj previazanosť dvoch radiál. Konečne to niekto aspoň spomenul. 👍
Reakcia na: Author #14:
Áno, kebyže 7ka ide každé 2 minúty, to by asi aj šlo 🙂
V 5.hodine pride na ŽST Vinohrady 11 vlakov,
V 6.hodine pride na ŽST Vinohrady 13 vlakov,
V 7.hodine pride na ŽST Vinohrady 10 vlakov,
V 8.hodine pride na ŽST Vinohrady 10 vlakov,
ku ktorému z nich pristaviť trojičku, resp. koľko trojičiek by ich bolo treba?
Viem, že nie všetky vlaky sú rovnako silné, ale pri takýchto počtoch vlakov už treba najmä atraktívny a pravidelný následný interval a to 2 minúty spĺňajú.
Z môjho vysledovania oblasti čo som si všimol, tak problém sám o sebe nastáva len keď príde vlak na Vinohrady, a 300 ľudí chce nastúpiť do tej chudery K2S....k tomu príde plná 3ka, a ende...

Nemalo by zmysel zostaviť jednu-dve trojičky, linku 7 točiť proti smeru hodinových ručičiek, a obe trojičky nechať stáť na vnútornej koľaji tak, aby keď príde vlak, a vyvalí sa tá masa, išli ako vložené poradie mimo CP? príde vlak, ľudia prídu na zastávku, trojička vylezie, naberie, a ide, stočí sa v meste alebo na stanici (osobne by som preferoval ju značiť ako linku 17, s točením dakde na štúra alebo kde ale kludne aj na stanicu nech sa to nerozbija) a vráti sa, kľudne aj poprázdno (môže, nemusí) a zas bude čakať daľší vlak. Ráno by dve trojičky vybehali cxa 3 kolá každá, a poobede podľa potreby...
a to este perlickou na torte bude asi tento piatok, kedze v Raci zacina vinobranie...
Na predĺženie intervalov som poukazoval tu na imhd skoro pri každom článku, čo k tomu bol... Bolo jasné, že to takto na Račianskej dopadne.
Reakcia na: Električkár #7:
Prepáč, ale to je blbosť, že minutové meškanie v Rači už do centra nedobehneš.
Reakcia na: si #6:
Pomôže, ale nevyrieši. Kebyže električky tak nemeškajú, tak nenastáva situácia, že napr. 7 minút žiadna nejde, lebo prvá išla ešte včas, druhá ale už mešká 3 minúty, kvôli spomaleniam na križovatkách. Za tých 7 minút sa nakopí veľa ľudí a je veľká šanca, že sa tam proste všetci nevojdu. Samotná prepravná kapacita zostáva rovnaká, ale komfort sa zvyšuje.

Tiež by ma zaujímalo ako to skončilo s ideou trojičiek k príchodom viacero vlakov na Vinohrady.
Reakcia na: 5210 #5:
Defenzívna, ofenzívna jazda, prečo takéto nezmysly? Autor článku sa pravdepodobne vôbec nezaoberal bežným prevádzkovým meškaním, ale skupinou vodičov, ktorá svojou úmyselne pomalou jazdou ignoruje platný cestovný poriadok a spôsobuje zhlukovanie vozov dokonca na tej istej linke. A aby mali aj laici prehľad o tom, ako sa to prejavuje: odchod z východzej zastávky buď na konci minúty odchodu alebo po odchode, rýchlosť 30 km/h na medzizastávkových úsekoch, púšťanie svetiel, nadmerne dlhé staničenie v zastávkach. Tým pádom, ak nie je dodržaný rozostup medzi spojmi (interval), toto zmeškané vozidlo naberá cestujúcich z nasledujúceho spoja. Meškanie ďalej narastá.

Pri takejto technike jazdy je prirodzené, že jazdné doby nie je možné dodržať a cestovný poriadok sa pre cestujúceho stáva zdrapom papiera.
Vodičov električiek s večne pomalou jazdou spočítam na prstoch jednej ruky (ak nerátam zácvik). A čo znamená ten aktívny prístup vodiča..., no jednoducho, netreba porušovať predpisy, stačí vždy zatvárať bez milosti "pred nosom" dobiehajúcim, nakoľko ide fakt o sekundy. Každopádne súhlasím s 5210. Chytíš minútovú stopku na jednom semafore v špičke najmä v Rači do centra a už sa môžeš aj potrhať, nemáš šancu 🙃
by ma dost zaujimalo ako pomoze preferencia (hoc aj absolutna) tomu aby neboli spoje prepchate bez toho ze sa zmeni (zahusti) interval a/alebo kapacita suprav
akurat to moze vies este k vacsiemu preplneniu spojov kedze na cesty sa toho nasledne zmesti menej....
a tvrdit ze sa to neda vyjazdit s vacsim spojom suprav za hodinu (hoc aj za cenu obcasnych vlacikov) nech radsej neskusaju, pred rokom to slo a bolo to 100x lepsie ako sucasny stav....
Takže problémom je aj vodič???...citát z článku : Nepravidelnosti v premávke električiek spôsobuje aj rozdielny spôsob jazdy jednotlivých vodičov električiek. Niektorí svojou pomalou jazdou naberajú meškanie. Sú však aj vodiči, ktorí sa svojim aktívnym prístupom snažia vzniknuté meškania minimalizovať Ten kto písal tento článok by si mal sadnúť za panel električky a skúsiť si jazdu v špičke z Ružinova do Rače. Je tak nadstavený grafikon ktorý sa defenzívnou jazdou a dodržaním rýchlostných obmedzení pribúdajúcich cestujúcich , áut a kopu iných zdržaní nedá stihnúť.... Áno ten kto sa snaží vyrovnať meškajúci čas ide ofenzívnou jazdou, pri ktorej sa nedodržuje nič a môže len dúfať, že ho nikto nebude kontrolovať.
Eôeltričky chytia červenú pravidelne aj na križovatke Račianska-Pionierska/Jarošova v smere do centra. Zelený signál čo dostávajú odbáčajúce autá od Rače smerom na Pioniersku by mali prehodiť na neskôr, eliny by stihli prejsť cez križovatku a až potom dať signál odbáčajúcim autám (prehodiť ich navzájom).
Reakcia na: Lurnak #2:
tak tým pádom je to jasné - problém nie je v električkách, ale v rýchlikoch 😃 😃
bol by som za ak by L7 sla do Race namiesto Vinohradov. Popripade by mohla ist na kazdy druhy spoj smer Komisarky a potom nasledujuci by koncil na ZST (ako L4). Tie elektricky su natrieskane jak sardinky v plechovke ked dojde Rychlik z Juhu alebo Kosic/Ziliny.
V poslednom čase, mám pocit, funguje divne aj preferencia pri vozovni a tiež pri bývalej AB kozmetike 😕