Dopravný podnik si pripomína 110. výročie trolejbusovej dopravy

Trolejbus Škoda 25 Tr #6703 bol pri tejto príležitosti odetý do historického šatu.

Neodmysliteľnou súčasťou dnešnej bratislavskej mestskej hromadnej dopravy je trolejbus. Tento dopravný prostriedok si obyvatelia vtedajšieho Prešporku mohli vyskúšať už v roku 1909 zásluhou nadšenia niekoľkých podnikavých obyvateľov mesta, ktorých cieľom bolo sprístupnenie rekreačnej oblasti vo Vydrickej doline širokým vrstvám obyvateľov mesta, čo by podnietilo i výstavbu rekreačnej kolónie v tejto oblasti. Keďže nemali dostatočný kapitál na výstavbu pôvodne zamýšľanej električkovej trate, na základe pozitívnych skúseností zo susedného Rakúska sa rozhodli zriadiť lacnejšiu elektrickú dráhu, ktorá nepotrebovala koľajnice ‒ elektrickú automobilovú linku s vrchným vedením.

DPB si pripomína 110. výročie trolejbusovej dopravy

Spomienkové podujatie k tomuto výročiu zorganizoval Dopravný podnik Bratislava v sobotu 20. júla 2019 na Železnej studničke, na mieste konečnej zastávky prvej bratislavskej trolejbusovej linky.

Na Železnej studničke bola pre návštevníkov lesoparku pripravená výstavka troch trolejbusov - historického vozidla FBW-Tüscher-Oerlikon #80, prvého bratislavského nízkopodlažného trolejbusu Škoda 21 Tr #6401, ktorý by sa mal po 10 rokoch opäť vrátiť do premávky, a kĺbového trolejbusu Škoda 25 Tr #6703, na ktorý bol aplikovaný polep vo farbách trolejbusov z dôb minulých. Trolejbus #6703 by mal v tomto šate premávať do konca tohto roka. Pri tejto príležitosti bol na linku 43 na Železnú studničku nasadený aj jeden historický autobus TAM 272 A 180 M. Na linku 207 boli v tento deň vypravené rôzne typy trolejbusov, ktoré cestujúcich odviezli bezplatne - išlo o typy Škoda 9 Tr, Škoda 14 Tr, Škoda 15 Tr, Škoda 25 Tr, Škoda 30 Tr a Škoda 31 Tr.

Prítomných na Železnej studničke s históriou trolejbusovej dopravy v Bratislave oboznámili predstavitelia dopravného podniku a hlavného mesta. Dopravný podnik pri tejto príležitosti vydal spomienkovú brožúru so stručnou históriou bratislavských trolejbusov.

Väčšie oslavy trolejbusového výročia pripravuje dopravný podnik na september počas tradičného Dňa otvorených dverí v DPB.

Z histórie trolejbusov v Bratislave

Výstavba prvej trolejbusovej trate zo začiatku dnešnej Pražskej ulice cez Patrónku na Železnú studničku prebehla v prvej polovici roka 1909. Do prevádzky bola slávnostne uvedená 19. júla 1909. Na trati premávalo spočiatku 6 trolejbusov systému Mercédès-Électrique-Stoll, z toho štyri s otvorenou karosériou pre letnú prevádzku a dva s uzavretou karosériou pre prevádzku v nepriaznivom počasí. Neskôr pribudol aj tretí uzavretý trolejbus, ktorý vznikol prestavbou nákladného trolejbusu, vzhľadom na to, že plánovaná nákladná doprava na trati sa napokon nezaviedla.

Sprístupniť Vydrickú dolinu sa podnikateľom síce podarilo, ale očakávaná výstavba vilovej kolónie v tejto doline sa nerealizovala a tak prvá trolejbusová trať zostala odkázaná výlučne na záujem výletníkov o návštevu Železnej studničky, ktorý bol výrazne ovplyvnený letami s nepriaznivým počasím, ktoré sa vyskytovali počas existencie tejto trolejbusovej trate. Každým rokom rastúce náklady na údržbu trolejbusov napokon spôsobili, že po piatich rokoch trolejbusová trať zanikla. Hoci sa predstavitelia spoločnosti prevádzkujúcej trolejbusy snažili trolejbusovú trať zachrániť, vypuknutie prvej svetovej vojny všetky nádeje pochovalo. Doprava na prvej bratislavskej trolejbusovej trati bola ukončená v závere roka 1914.

Návrat trolejbusov do Bratislavy, konštrukčne už oveľa vyspelejších, sa začal pripravovať v roku 1939, paradoxne v roku vypuknutia druhej svetovej vojny. Vojnové pomery tento raz zavádzaniu trolejbusovej dopravy priali, keďže na ich pohon nebolo potrebné dovážať nedostatkové suroviny zo zahraničia. Prvá linka moderného trolejbusu v Bratislave bola sprevádzkovaná 31. júla 1941 a viedla z Hlavnej stanice do centra mesta k Redute. Vzápätí boli vybudované aj trolejbusové linky na Patrónku a Kolibu. Trolejbusová sieť vybudovaná v rokoch 1941 ‒ 1943 vytvorila základ modernej trolejbusovej dopravy v Bratislave.

V priebehu ďalších desaťročí sa pohľad na trolejbusovú dopravu menil v závislosti od politickej a ekonomickej situácie. Po počiatočnom živelnom rozvoji trolejbusovej dopravy sa v 60-tych rokoch 20. storočia vážne uvažovalo s likvidáciou trolejbusovej dopravy (nielen) v Bratislave. Záchranou pre trolejbusy sa však stali kopcovité oblasti mesta, v ktorých im autobusová doprava nedokázala konkurovať. Prežiť toto neľahké obdobie trolejbusom pomohla aj pomalá, resp. nerealizovaná výstavba plánovaných električkových tratí, ktorá neumožnila v tom čase zrušiť trolejbusy vo všetkých rovinatých častiach mesta.

Vzápätí prišla ropná kríza, ktorá dala na začiatku 80-tych rokov 20. storočia rozvoju trolejbusov opäť zelenú. Vypracované boli plány na rozvoj trolejbusov najmä vo východnej časti mesta (Dolné hony, Prievoz, Slovnaft, Podunajské Biskupice), ale aj do rekreačných oblastí (Kamzík, Železná studnička). Počítalo sa však aj so zavedením trolejbusov do iných častí mesta. Výstavba naplánovaných tratí a súvisiacej infraštruktúry postupovala veľmi pomaly a tak sa z nich podarilo zrealizovať len malý zlomok. S príchodom Nežnej revolúcie a zmenou politicko-hospodárskej situácie sa budovanie nových tratí utlmilo, keďže mesto nemalo dostatok financií na tieto projekty.

S rozširovaním trolejbusových tratí počítajú územnoplánovacie dokumenty aj v súčasnosti, ale ich príprava a výstavba napreduje veľmi pomaly. Čiastočné oživenie výstavby nových tratí priniesla možnosť čerpania finančných prostriedkov z fondov Európskej únie. Viac sa o histórii a vývoji trolejbusovej dopravy v Bratislave budete môcť už čoskoro dočítať v pripravovanej publikácii o bratislavských trolejbusoch, ktorú pripravujeme.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Áno... podľa mojich informácii dorábajú len interiér a do dňa otvorených dverí by mal byť hotový. 😁 Ale info je z apríla!
Reakcia na: pharel #1:
SANOS je vraj skoro hotový, takže áno 🙂
Reakcia na: pharel #1:
Sanos by mal príležitostne jazdiť ako teraz 9Tr-ky, pevne dúfam, že to bude častejšie ako raz do roka 🙂
Ta skoda 25Tr mala akoze nahradit Sanos? Mi trosku pripomina prave ten. A neviete, ci sa stale vkladaju investicie do opravy Sanosu aby aj ten mohol jazdit niekedy pri vynimocnych udalostiach? Dik