Zatiaľ nie je jasné, či nová trať povedie po Pribinovej, alebo po Landererovej ulici.
Magistrát hlavného mesta považuje za nevyhnutné zabezpečiť vyhovujúce riešenie verejnej dopravy v oblasti nových rozvojových projektov v zónach Chalupkova, Pribinova, Klingerka, Nové Nivy a Cvernovka. Zamerať sa chce najmä na rozvoj električkovej dopravy.
Električková trať Miletičova - Košická - Pribinova/Landererova
Spoločnosť J&T Real Estate (JTRE) predstavila v roku 2017 zámer na vybudovanie novej električkovej trate zo Šafárikovho námestia cez Pribinovu, Košickú a Miletičovu s napojením na oboch koncoch na existujúce električkové trate, čím by vznikol mestský električkový okruh. O rok neskôr spoločnosť JTRE predstavila výsledky porovnávacej štúdie, v ktorej boli posudzované viaceré varianty vedenia novej električkovej trate. Štúdia ako najvýhodnejšiu určila práve trasu cez Pribinovu a Košickú ulicu.
Na podobnom návrhu pracuje v súčasnosti aj magistrát hlavného mesta, pričom zvažuje vedenie trate popred alebo poza budovu Slovenského národného divadla. "Mesto v súčasnosti posudzuje dve varianty trasy električky v zóne Chalupkova, a to popred budovu SND po Pribinovej ul. alebo poza budovu SND po Landererovej ul. Pokračujúca časť trasy vychádza optimálne po uliciach Košickej a Miletičovej s logickým napojením na ružinovskú električkovú radiálu a tiež električkový uzol Trnavské mýto. Zámerom mesta je rozčleniť električkové trasy cez centrum mesta vybudovaním okruhu, prepájajúceho radiály medzi Šafárikovým námestím a Trnavským mýtom a zároveň preveriť trasu novej električkovej radiály do Podunajských Biskupíc a Vrakune," uvádza sa v tlačovej správe magistrátu.
Pri hľadaní optimálnej trasy novej trate magistrát berie do úvahy najmä urbanistické a dopravné kritériá. "Z urbanistického hľadiska sú to najmä vhodné pôsobenie eletričkovej trasy vo verejnom priestore mestského bulváru, námestia a predpolia SND. Z dopravného hľadiska sa zaoberáme najmä dopravnokapacitným posúdením potrieb nového mestského centra po jeho dobudovaní," priblížil magistrát.
O tom, kedy by sa mohla nová električková trať začať realizovať, je ešte predčasné hovoriť. "Po vyhodnotení optimálnej trasy podľa názoru odborného tímu na meste budeme riadne pokračovať v procesoch environmentálneho a územnoplánovacieho posúdenia navrhovaného riešenia. Rýchlosť procesu závisí od priebehu prerokovania potrebných stupňov posudzovania a projektovej dokumentácie; keďže ide o prioritnú investíciu vo verejnom záujme, mesto má záujem hľadať spoločenskú podporu pre najlepšie odborné riešenie," uviedol magistrát.
Ďalšie plánované električkové a trolejbusové trate
Mestské zastupiteľstvo na svojom júnovom zasadnutí vzalo na vedomie správu o preverení možností rozvoja električkových a trolejbusových tratí dopravným modelom. Posudzované boli trate navrhované podľa Koncepcie rozvoja mestskej hromadnej dopravy v Bratislave na roky 2013 – 2025 (aktualizácia z roku 2016). Vyhodnocovanie bolo realizované na základe Územného generelu dopravy a na základe výsledkov sa odporúča realizovať štúdie realizovateľnosti pre nasledujúce električkové a trolejbusové trate:
- ET Kamenné nám. – Dunajská – Mlynské nivy – Prievoz – Slovnaft (predĺženie do Podunajských Biskupíc sa odporúča ponechať len ako územnú rezervu)
- ET Riazanská – Tomášikova – Prievoz (tangenciálne prepojenie Račianskej, Vajnorskej a Ružinovskej radiály s napojením na trať do Slovnaftu)
- Predĺženie ET z obratiska Astronomická k plánovanej železničnej zastávke TIOP Ružinov
- TT Karadžičova – Eurovea (zatrolejovanie úseku linky 210, kde jazdí na pomocný pohon)
Pre električkovú trať do Janíkovho dvora a trolejbusovú trať v Mlynskej doline je riešenie štúdie realizovateľnosti bezpredmetné, keďže tieto projekty sú už v príprave a budú sa realizovať.
Pre zvyšné projekty odporúča Územný generel dopravy ponechanie len územnej rezervy, takže v súčasnosti nie je potrebné ani spracovať štúdie realizovateľnosti pre trate:
- ET Dúbravka – Bory – Devínska Nová Ves
- TT Trnávka – Zlaté piesky
- TT Trnávka – Avion Shopping Park (– Letisko)
- TT Košická – Most Apollo – Bosákova
- TT Patrónka – Tesco Lamač
Grafické znázornenie navrhovaných tratí tak, ako ich navrhuje územný plán mesta a územný generel dopravy, je možné násť v sekcii Mapy – Plánovaný rozvoj električkových tratí a Plánovaný rozvoj trolejbusových tratí.
Viko
"trasovanie od A po Z nesprávne" - lokálne možno, ale z širšieho pohľadu je priamejšie, menej kolízne a určite aj menej krkolomné, než predstavy esíčiek horedolu poza divadlo a nebodaj späť.
"proti ideovému konceptu, umeleckému zámeru" - už samotný dnešný pôdorys zástavby je proti, námestie malo byť kus širšie, vlajkové stĺpy mali tým pádom mať kompozične zmysluplnejšiu pozíciu a kamenná jama mala byť kaskáda na teréne. Takže si dovolím tvrdiť, že z pôvodnej idey je dnes už len fragment (proste nejaký prechod k rieke zostal) a nemá zmysel sa ním v tomto smere tak silno oháňať.
"urbanisticky nepasuje" znamená čo? Na urbanizme nám žiaden pojem pasovania neobjasnili... Je to neadekvátna funkcia / mierka / materiálovotechnické / kompozičné riešenie? Alebo čo vlastne sa tam urbanisticky naruší, keď do existujúcej priečnej osi vložíš inú formu dopravy? Lebo ok, prevádzkové vzťahy sa pozmenia, ale podľa mňa jemný posun k diskomfortu (pozrieť sa okolo seba) vynahradia ostatné prevádzkové benefity.
"degraduje priestor" - choď sa porozprávať s dlhoročnými prevádzkarmi na ktorejkoľvek ulici centra, ako im električka degraduje priestor a ako "oslavujú" každé vylúčenie premávky tohoto mestotvorného prvku...
"obsluhuje menšie územie" - ok, na izochróny určite, akurát ak sa celé Nivy stavajú s hlavnými ťažiskami úplne inde (nábrežie, wannabe bulvár Mlynské nivy a "mestská" Továrenská ul.), tak Landererovej obávam sa zostane podoba neatraktívnej, prudko dopravnej ulice. Pri menších intenzitách by som si povedal ok, je to cesta ju poľudštiť, ale nárast IAD jednoducho niekde bude musieť byť vidno (preto aj mnohí hovoríme, že tu by to hrozne komplikovali všetky odbočenia a križovania) a nemyslím si, že električka to dokáže z hľadiska vnímania pobytu zachrániť.
"presekáva priestor" - sorry, ale choď sa tam niekedy na pol hodinu postaviť. Sleduj, kde sa ľudia hýbu, zmapuj si bariéry v hornej časti (taxíky, podivné zábradlia, sústava schodísk k bezúčelným teraskám SND, fontána a la protitanková priekopa atď.) a možno pochopíš, prečo tvrdím, že už teraz to nie je jeden priestor. Električka nijako nezmení, že predpolie SND v samotnom polkruhu hrá úplne inú rolu, než dolná časť za sochou MRŠ.
"koliduje s podujatiami" - to fakt niečo potrebuje mať červený koberec až za Pribinovu? Nedá sa na slávnostný nástup z áut využiť veľké schodisko zboku pri pokladnici a ťahať červenú vytrvalostnú trať po terase pred Činohrou, keď nám je zídenie k hornej fontáne málo? Aké iné podujatie to obmedzí? Spomínaný štart maratónu sa imho viac hodí na (rekreačné) nábrežie, než pred najväčšiu scénickú ustanovizeň krajiny.
"rušivé stĺpy pre vedenie" - ak sa neosadia pozinky od Elektrovodu Senec ale niečo premyslené, môže to stále vypáliť ako plnohodnotný prvok celkového konceptu. Lebo ako som spomínal, uznávam argument rizikom zmeny priehľadov, ale aj s tým by sa schopný odborník dokázal pohrať tak, aby sa čo najviac eliminovali škody a pôsobilo to tam organicky.
"dopravné značenie" - akéže značky prosím ťa máme na Obchodnej? Kapucínskej? Jeden pás tmavšej dlažby pre nevidiacich ako "hranica"? Hotová sodoma gomora... Či prehliadol som niečo závažné?
Dúfam, že ti nebude ľúto stratiť čas na to odpísať, keď už máš ten dostatok argumentov