Magistrát si osvojuje vybudovanie novej električkovej trate okolo SND

Zatiaľ nie je jasné, či nová trať povedie po Pribinovej, alebo po Landererovej ulici.

Magistrát hlavného mesta považuje za nevyhnutné zabezpečiť vyhovujúce riešenie verejnej dopravy v oblasti nových rozvojových projektov v zónach Chalupkova, Pribinova, Klingerka, Nové Nivy a Cvernovka. Zamerať sa chce najmä na rozvoj električkovej dopravy.

Električková trať Miletičova - Košická - Pribinova/Landererova

Spoločnosť J&T Real Estate (JTRE) predstavila v roku 2017 zámer na vybudovanie novej električkovej trate zo Šafárikovho námestia cez Pribinovu, Košickú a Miletičovu s napojením na oboch koncoch na existujúce električkové trate, čím by vznikol mestský električkový okruh. O rok neskôr spoločnosť JTRE predstavila výsledky porovnávacej štúdie, v ktorej boli posudzované viaceré varianty vedenia novej električkovej trate. Štúdia ako najvýhodnejšiu určila práve trasu cez Pribinovu a Košickú ulicu.

Na podobnom návrhu pracuje v súčasnosti aj magistrát hlavného mesta, pričom zvažuje vedenie trate popred alebo poza budovu Slovenského národného divadla. "Mesto v súčasnosti posudzuje dve varianty trasy električky v zóne Chalupkova, a to popred budovu SND po Pribinovej ul. alebo poza budovu SND po Landererovej ul. Pokračujúca časť trasy vychádza optimálne po uliciach Košickej a Miletičovej s logickým napojením na ružinovskú električkovú radiálu a tiež električkový uzol Trnavské mýto. Zámerom mesta je rozčleniť električkové trasy cez centrum mesta vybudovaním okruhu, prepájajúceho radiály medzi Šafárikovým námestím a Trnavským mýtom a zároveň preveriť trasu novej električkovej radiály do Podunajských Biskupíc a Vrakune," uvádza sa v tlačovej správe magistrátu.

Pri hľadaní optimálnej trasy novej trate magistrát berie do úvahy najmä urbanistické a dopravné kritériá. "Z urbanistického hľadiska sú to najmä vhodné pôsobenie eletričkovej trasy vo verejnom priestore mestského bulváru, námestia a predpolia SND. Z dopravného hľadiska sa zaoberáme najmä dopravnokapacitným posúdením potrieb nového mestského centra po jeho dobudovaní," priblížil magistrát.

O tom, kedy by sa mohla nová električková trať začať realizovať, je ešte predčasné hovoriť. "Po vyhodnotení optimálnej trasy podľa názoru odborného tímu na meste budeme riadne pokračovať v procesoch environmentálneho a územnoplánovacieho posúdenia navrhovaného riešenia. Rýchlosť procesu závisí od priebehu prerokovania potrebných stupňov posudzovania a projektovej dokumentácie; keďže ide o prioritnú investíciu vo verejnom záujme, mesto má záujem hľadať spoločenskú podporu pre najlepšie odborné riešenie," uviedol magistrát.

Ďalšie plánované električkové a trolejbusové trate

Mestské zastupiteľstvo na svojom júnovom zasadnutí vzalo na vedomie správu o preverení možností rozvoja električkových a trolejbusových tratí dopravným modelom. Posudzované boli trate navrhované podľa Koncepcie rozvoja mestskej hromadnej dopravy v Bratislave na roky 2013 – 2025 (aktualizácia z roku 2016). Vyhodnocovanie bolo realizované na základe Územného generelu dopravy a na základe výsledkov sa odporúča realizovať štúdie realizovateľnosti pre nasledujúce električkové a trolejbusové trate:

  • ET Kamenné nám. – Dunajská – Mlynské nivy – Prievoz – Slovnaft (predĺženie do Podunajských Biskupíc sa odporúča ponechať len ako územnú rezervu)
  • ET Riazanská – Tomášikova – Prievoz (tangenciálne prepojenie Račianskej, Vajnorskej a Ružinovskej radiály s napojením na trať do Slovnaftu)
  • Predĺženie ET z obratiska Astronomická k plánovanej železničnej zastávke TIOP Ružinov
  • TT Karadžičova – Eurovea (zatrolejovanie úseku linky 210, kde jazdí na pomocný pohon)

Pre električkovú trať do Janíkovho dvora a trolejbusovú trať v Mlynskej doline je riešenie štúdie realizovateľnosti bezpredmetné, keďže tieto projekty sú už v príprave a budú sa realizovať.

Pre zvyšné projekty odporúča Územný generel dopravy ponechanie len územnej rezervy, takže v súčasnosti nie je potrebné ani spracovať štúdie realizovateľnosti pre trate:

  • ET Dúbravka – Bory – Devínska Nová Ves
  • TT Trnávka – Zlaté piesky
  • TT Trnávka – Avion Shopping Park (– Letisko)
  • TT Košická – Most Apollo – Bosákova
  • TT Patrónka – Tesco Lamač

Grafické znázornenie navrhovaných tratí tak, ako ich navrhuje územný plán mesta a územný generel dopravy, je možné násť v sekcii Mapy – Plánovaný rozvoj električkových tratí a Plánovaný rozvoj trolejbusových tratí.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Melange #104:
Nech sa paci, v tom ti naozaj nikto branit nebude.
Reakcia na: lostrail #103:
Tak tam už potom žiaľ niet pomoci, azda okrem návštevy špecialistu.
Reakcia na: Melange #90:
Myslim, ze touto dobou by ti uz malo byt davno jasne, ze ked napisem, ze som ziadny dokaz nevidel, tak tym myslim aj to video.
Reakcia na: Melange #96:
Len akým právom si myslíš, že práve ty reprezentuješ hlas mesta a jeho obyvateľov?
Reakcia na: Melange #100:
len co ak tebe zrovna chuti v tej podla ostatnych zlej pekarni ? 😛
Reakcia na: Viko #98:
Áno, točíme sa v kruhu. Ty na všetky argumenty reaguješ štýlom "dalo by sa to takto minimalizovať", "je to technicky riešiteľné" alebo "nebude to také hrozné", prípadne "síce to tak vyzerá, ale nemáme k tomu exaktné dáta".

To je asi akoby sme porovnávali dve pekárne, jednu dobrú a jednu zlú. Ty by si tú zlú obhajoval štýlom:
- aj v tej zlej sa občas ten chlieb podarí
- vlastne ty až tak chlieb nemáš rád
- aj tak sa ti chlieb často pokazí a vtedy je to jedno
- keď ho natrieš hrubou vrstvou nátierky, tak nie je až tak cítiť tú zlú chuť
- lepší zlý chlieb ako žiaden
- nedá sa exaktne posúdiť, ktorý chlieb je objektívne lepší a ktorý horší
- atď.

Ja by som miesto toho šiel do dobrej pekárne.
Reakcia na: Melange #96:
to je sice pravda, ale mas na vyber 2 moznosti - 1. postavi to developer za svoje v trase ktora sa ti nepaci (ale vacsina odbornej ale aj normalnej verejnosti voci nej nema zasadne namietky;
2. nepostavi sa nic pretoze mesto na taketo projekty akosi velmi peniaze nema, bude rado ak za eurofondy stihne aspon dokoncit elektricku po koniec petrzalky a v dalsom rozpoctovom obdobi EU sa uz velmi neda ocakavat zeby nam tak stedro dotovali rozvoj verejnej dopravy

a predpokladam ze ak budu predstavitelia mesta aspon trosku pricetny, tak zvolia moznost c. 1.
Reakcia na: Melange #91:
Prosím ťa, prečítaj si ešte raz, na čo reagujem.

Nikde netvrdím, že máš ponúknuť nejaké objektívne kritériá na krásu. Ale neznamená to automatickú validnosť pre dupanie nožičkami v štýle "lebo nechcem", "lebo je to fuj".
Totiž, z môjho pohľadu, ak do tmavej dlažby osadím štyri hnedé železá, prakticky to nevidno. Ak do celkového riešenia mobiliáru zakomponujem dve či štyri zvislé konštrukcie, ktoré o.i. ponesú TV, nijako to nenaruší celkové vyznenie priestoru. Jediné, čo tam viditeľne pribudne, budú drôty (a aj to, keby sme chceli byť veľmi veľkí vizionári, sa dá v tom 55m úseku preklenúť). Hádam nikto nebude taký sprostý, aby švacol zastávku do priestoru námestia, keď sa to dá omnoho bezkolíznejšie vyriešiť v tých (v)zostupných rampách.

Takže ak má byť pre teba nosnou témou emočné a umelecké prežívanie, tak sa dostaneš do toho "nejasného a meňavého" poľa, v ktorom ti nielenže veľa ľudí nedá za pravdu, ale to rovno zhodí zo stola. Mať to racionálne odargumentované je omnoho lepšie, len teda neviem, čo si tam objektívne odmeral.
O bezpečnosti v peších zónach sa tu hádame pravidelne, na podujatia som ti podľa mňa zareagoval (a áno, aj napriek predstave o mecheche cez deň, tieto podľa mňa nemajú potenciál presakovať zo stupňa dostatočne priestranných terás aj na stupeň ulice), hluk a otrasy sú v roku 2019 riešiteľné. K obsluhe sa už neviem vyjadriť presnejšie, než som sa vyjadril, lebo kým nedržíme v ruke kalkuláciu zdrojov/cieľov ciest v území a nemáme prepočítané, odkiaľ to lepšie pokryjú izochróny, tak to bude stále len dojmológia.
V reakcii na #77, "nevytočí sa" som nikde nepočul, skôr ide o počet konfliktných miest (zákrut a krížení) pri jednotlivých variantoch.
Kontinuitu umeleckých diel by ti pekne žrali na škole na kritikách, ale reálne si to bežný človek v súčasnom prevedení nemá šancu všimnúť a mať koncept pre koncept je na môj vkus zbytočne manieristické a formalistické. Priznám, že kompozícia ma nikdy extrémne nenadchýnala, ale či tu líniu k vode pretína priečna os, alebo priečna os s dráhou, je viacmenej zajedno, nie? Meditatívny priestor tiež radím do kategórie "hľadám ideu pre už hotové dielo" - ako môže byť niečo naraz meditatívne pokojné a zároveň rušné reprezentatívne? (A po Obchodnej chodím cez deň krížom krážom úplne v pohode a neumrel som, neviem, čo z toho majú ľudia paranoju).
SND s prevádzkami porovnávam práve kvôli predstave, že tam dokáže fungovať nejaké na úrovni vyžitie all day round - keď tam tých ľudí nebude nič privádzať, príde ich menej, to je holý fakt ktorý nezachráni punc prvej scény. A opakujem, priestoru je tam viac a inak nadeleného, než na E. Suchoňa, čiže tých výluk by pri rozumnom vedení mesta mohlo byť pokojne 0,0 (to by koniec koncov mohlo aj pri starom SND a Redute, keby sa využili priľahlé ulice, ale o tom pinokedy).
Zvislé značenie pešej zóny je tam - ak si prehliadol - už teraz, KDI nemá imho čo viac očakávať.

A teda teší ma, že si motivovaný, ale začínam mať pocit, že sa točíme v kruhu... Dokola rovnaké tehly textu (spolučítajúcim sa ospravedlňujem) a žiaden posun.
Reakcia na: Melange #94:
Bože dobrý... Áno, samozrejme, že sa všetky veci na planéte Zem prispôsobujú aktuálnemu vývoju s cieľom dosiahnuť čo najvýhodnejšie usporiadanie - dokonca aj zákonom chránené stavebné celky čas od času prechádzajú istým typom zásahov. Lebo jednoducho tak to je, že postupom času sa zmení kontext miesta, objavíme lepšie materiály, dokonalejšiu techniku, príjemnejšie stvárnenie, ľudia začnú od priestoru očakávať inú funkciu, zmení sa vnímanie prírodnej zložky... Príde mi normálne od reprezentatívnych priestorov očakávať, že nebudú len časovou konzervou, ale významu adekvátne stvárnenou prezentáciou toho najlepšieho, čo momentálne dokážeme.
Či pán je fanúšik "stredovekého" Hlavného námestia bez jediného stromu? Lesnej kulisy na Nám. SNP? Zámkodlažbového peklíčka na priemernom eurofondovom rínku? Alebo čo je ten dokonalý reprezentatívny úzus, ktorého sa treba držať, aby sme neprekročili tieň dobových predstáv o formovaní verejných priestorov?
Reakcia na: si #95:
O verejnej doprave má rozhodovať mesto a jeho obyvatelia, nie developer a jeho komerčné záujmy.
Reakcia na: Melange #91:
potom prosim chod tie objektivne kriteria obhajovat pred tych co budu stat v zacpach na cestach, pretoze realne sa ma otazka tak ze bud pojde elektricka tade kade ty nechces alebo nepojde do danej lokality v dohladnom case vobec....
predpokladam ze ta potom velmi rychlo omlatia tou krasnou betonovou a kamennou dlazbou....
Reakcia na: Minko #93:
Čiže ak ti dobre rozumiem, každých 20 rokov vytvoríme nový reprezentatívny priestor a tie staré budeme prebudovávať? Ak áno, kde je ten nový, moderný, "dnešný" reprezentatívny priestor?
Reakcia na: Melange #91:
ak si takto ako to tam dnes vyzerá predstavuješ reprezentatívny priestor a "námestie" (kopa betónovej/vydláždenej plochy s minimom zelene) tak máš veľmi chabú predstavu reprezentatívneho priestoru v prostredí modernej architektúry. Možno tak max. do 90. rokov by sa to ako reprezentatívny priestor dal chápať. Dnes je už koncept reprezentatívneho priestoru ale úplne inde.
A ešte odkaz pre mínuskovačov - absolútne nijako vám to nepomôže, ani ma to nijako neodradí, ba naopak, ďakujem vám za motiváciu. 🙂
Reakcia na: Viko #88:
Ak objavíš nejaké objektívne kritériá, na základe ktorých možno objektívne povedať, že niečo je pekné a niečo škaredé, tak podľa mňa dostaneš všelijaké svetové ceny a budeš na titulkách časopisov. Podľa mňa každý normálny človek vidí, že ak na čisté, reprezentatívne a dôstojne pôsobiace námestie bachnem koľajnice, stĺpy, káble a zastávku, tak sa to tam nehodí. Ak sa odo mňa chce, aby som nejako matematicky dokázal, prečo sa to tam nehodí, tak je omyl na strane pýtajúceho sa. A samozrejme, okrem estetických argumentov odzneli aj argumenty zníženej bezpečnosti, hluku, otrasov, kolidovania s podujatiami, menšej obslužnosti územia atď. - to všetko sú objektívne merateľné veci, žiadne emócie.
Reakcia na: lostrail #89:
"jedine, co sme sa nedozvedeli, je jeden skutocne padny a logicky dovod, preco ta elektricka tadial nemoze ist."
Treba si pozrieť to video, pači sa, tu je odkaz: https://www.facebook.com/ludskamierka/videos/1321092524721427/
Reakcia na: Melange #86:
Podla teba maju, podla mna nie. A to je prave ten problem. Ty tu prezentujes svoj nazor ako slovo Bozie a beries ako hotovu vec, ze ta elektricka tadial ist nesmie. Ja tvrdim, ze by ten priestor este pomohla poludstit a mozno aj pritiahnut ludi viac (ked aj kvoli cestovaniu). Ohladom vyuzivania tohto priestoru ludmi v sucasnosti sme ti tu uz popisali dost.

Co sa tyka mojho nicku, ked nevies, preco som si ho zvolil, takze to skor ty nevies, co znamena, resp. chyba ti kontext. Ale ved vlastne to nie je az tak vzdialene od hlavnej temy, vsakze...

Konkretne k teme ti tu uz popisali ini, no ale po tvojich prispevkoch skonstatujem len tolko, ze viac casu so stratenymi pripadmi travit nemienim.

Ale ked to tak zhrniem, dozvedeli sme sa od teba cele tvoje dusevne rozpolozenie okolo priestoru pred SND, stupen psychickeho vyvoja tvojej osobnosti, ba dokonca sme zistili aj uroven argumentacnych schopnosti, ale jedine, co sme sa nedozvedeli, je jeden skutocne padny a logicky dovod, preco ta elektricka tadial nemoze ist.
Reakcia na: Melange #86:
Pre mňa je problematické to, že keď si vezmeš tak subjektívne pole, ako je hodnotenie architektúry, a ideš ho realizovať na základe emócie, tak potom ti aj fyzicky hodnotné stavby ako Istropolis vyjdú ako barabizne na zbúranie, lebo ľudia si tam pamätajú zjazdy. Nemali by sme si preto striktne vyberať hodnoty len podľa pamäti mesta ani len podľa "racionálnej" hodnoty, ale hľadať nejaký konsenzus. A ten podľa mňa spočíva v tom, že emočná hodnota SND (ak nejakú stihlo za 13 rokov získať) je viazaná skôr na budovu samotnú, ako na jeho pôsobenie skrz os Pribinovej; architektúra by "zásah" dobre navrhnutou traťou zvládla a dobe poplatný urbanizmus ocení lepšie riešenie - preto mi vychádza, že tá hystéria nie je namieste.

(Samozrejme, PKO boli výstavné haly bez svetovej architektonickej hodnoty, ale to nič nemení na tom, že SND napriek slušnej postmodernej prednej fasáde obsahuje kvantum detailov, ktoré ho robia užívateľsky nepríjemným. A jeho spoločenskú hodnotu podľa mňa len pramálo ovplyvnia štyri železá v zemi a dve vo vzduchu.)
Reakcia na: Melange #85:
Si dobrý!!! Len pozor na toto https://youtu.be/IUR5vFOp7s4
Reakcia na: lostrail #81:
Áno, budova SND a to námestie podľa mňa majú ešte väčšiu architektonickú a symbolickú hodnotu ako PKO. A ja som vravel, že aj vtedy sa našli takí ako ty, ktorí povedali, že vzťah Bratislavčanov k tej budove nie je argument. Ty zase hovoríš, že moje argumenty sú "nejasné a meňavé", lebo sú postavené aj na emočnom a umeleckom prežívaní. Čo s tebou.

No a mrzí, že sa ťa dotýka preklad tvojho nicku do slovenčiny. Akurát neviem, prečo si si potom zvolil taký nick. OK, možno si nevedel, čo to znamená, ale tým by som sa tiež moc nechválil.
Reakcia na: S499.1023 #83:
Tak toto neviem, odkiaľ si si vycucal, ani neviem, ako to súvisí s touto debatou. Navštívil som zatiaľ 34 krajín a významných miest ešte oveľa viac.
Reakcia na: Melange #79:
Výborne, tak povedz, aká päťdesiatročná tradícia akých konkrétnych podujatí je na Nám. M. R. Štefánika, že si dovoľuješ porovnávať jeho spoločenskohistorickú stopu s PKO.
Reakcia na: lostrail #58:
Myslím si, že je pomerne symptomatické, že nás tu ide poučovať o svetovosti niekto, kto navštívil prvýkrát v živote pomerne významné mesto, vzdialené od Bratislavy 130 km, pred troma mesiacmi. Ale zasa je osvietený, za tri dni hneď objavil všetky jeho klady aj zápory.
Reakcia na: Melange #79:
Ľuďom, ktorí takto diskutujú (používajú tzv. Breviár úspešného diskutéra, ktorý okrem iného hovorí: Vezmeme myšlienku, ktorú protistrana ani len nevyslovila (búranie PKO) a roznesieme ju na kopytách) sa hovorí proste hajzel.
Reakcia na: Melange #79:
To namestie je otrasne bez toho, ci si to ty napisal alebo nie.

To vazne si dokazal porovnat kompletne zburanie historickej budovy a stavbu skleneneho mordoru na jej mieste s tym, ze popred pomerne novu budovu akurat pojde elektricka (ale nic sa nebude burat)? Gratulujem, prerazil si nove dno. Ja som bol tiez proti buraniu PKO, ale ked nedokazes rozlisovat medzi tymito dvoma pripadmi, pomaly sa prestavam cudovat, preco reagujes tak ako reagujes.

Koncept umeleckeho diela je jedna vec a samozrejme nieco take mi nie je cudzie. Lenze ty si si to zasa raz prekrutil po svojom. Ale teda, ak ja nerozumiem konceptu umeleckeho diela, nerozumeju tomu zrejme ani dalsi ludia v ovela vyspelejsich krajinach a to aj takych, kde si umenie vazia (ale zaroven si vazia aj hodnotu verejnej hromadnej dopravy), a mozem nad tou rypavou poznamkou len mavnut rukou. Zjavne nedokazes ani len priblizne posudit, co vsetko beriem do uvahy (a co vsetko brali do uvahy oni, lebo si potrebujes ist svoje za kazdu cenu). Jasne, elektricka je super len kym nejde na nejake nase bolave miestecko, vtedy je zla, hlucna, rusiva, kazi vyhlady (a ine bullshity). Pripomina mi to situaciu, kedy by kazdy chcel dialnicu do svojej dediny, ale ak ma ist popod jeho okna, uz spisuje peticie a robi zive barikady. Tak typicke pre Slovakov.

Snivaj si dalej ten svoj zvlastny sen, ale ten bude vzdy natolko vzdialeny realite, ze uz teraz mozem celkom bezpecne napisat, ze je vacsia pravdepodobnost, ze tam nebude ziadna elektricka, ako ze pojde po Landererovej. Lebo tak trochu si zabudol na realitu. Realita je taka, ze J&T chcu vyjst mestu v ustrety, aby k ich nehnutelnostiam neboli zapchy (nemalo by to vyzerat, ze oni robia mestu sluzbu, ale bohuzial vdaka nekompetentnosti vsetkych doterajsich vedeni mesta to tak vyzera a dokonca aj je). A ak by mesto trvalo na tak zasadnej zmene ako odklon elektricky na Landererovu, zrejme celu tu vec s elektrickovou tratou stiahnu, lebo im to odkloni aj cast zakaznikov. A my utrieme hubu. Potom si budes moct gratulovat, ako si zachranil umenie.

No a kedze vidim, ze uz dokazes len osocovat ako 8-rocny chlapec (robit si srandu z prezyvky, neskutocny dokaz zreleho chlapa) a nedokazes debatu udrzat vo vecnej rovine (co zasa vela vypoveda o tebe), myslim, ze som uz k teme napisal dost.
Reakcia na: Melange #79:
postav sa na poschodie v eurovea tak aby si na toto cele namestie videl s skus si odsledovat ako sa tam ludia spravaju...
nejaka "kulturna" hodnota namestia moze byt vecsine ukradnuta, pokial je ta cast namestia prakticky nepouzitelna....
a odporucam sledovanie spravit cim skor, lebo v zime by si sa este mohol vyhovarat na to ze tam nik nebol pretoze bola zima.... 🙂
Reakcia na: lostrail #78:
Neviem, či máš problém s porozumením textu, ale ja som nikdy nikde nenapísal, že to námestie je otrasné. To je zase len nejaký zablúdený myšlienkový výtvor stratenej koľajnice. Ja som napísal, že síce na 100% nebola dodržaná pôvodná idea, ale to neznamená, že preto máme to námestie zhovaďovať viac a viac.

Pred pár rokmi sa diskutovalo o zbúraní PKO a áno, okrem architektonických hodnotách tej budovy sa hovorilo aj o tom, že Bratislavčanom prirástlo k srdcu, mnohí v ňom mali stužkové, zažili v ňom koncerty a podobne. Bratislavčania mali PKO radi. A takí ako ty to akurát cynicky označili za akési sentimentálne taľafatky a že to nie je argument. Lebo stratená koľajnica je arbiter toho, čo je argument a čo nie je argument. Ak sa to stratenej koľajnici nepáči, tak to nie je argument a ak sa jej to páči, tak to je argument.

Už vôbec nehovorím o tom, že to, ako sa staviaš k argumentu umeleckého konceptu diela, je veľmi výpovedné o kultúrnosti teba ako človeka.
Reakcia na: Melange #75:
V jednom s tebou suhlasim. Je to strateny cas. Akurat v opacnom garde. Nema zmysel diskutovat s niekym, kto sa snazi "argumentovat" nejasnymi, menavymi vecami, ako emocne vazby, ci umelecke pocity a toto stavia na najvyssiu priecku. Navyse prave taketo veci ma kazdy nastavene inak a neviem, kde beries tu istotu, ze si az taky ubermensch, ze prave tvoje emocne prezivanie je dolezitejsie a relevantnejsie, ako u inych. Nech uz je ako chce, pri tomto argumente bude na tej istej urovni hociktory elektrickovy sotous.

A kedze si zacal s osocovanim na zaklade nicku, potom si si ty musel svacnut poriadnu davku korenia z Arrakisu, ked dokazes davat taketo haluze ako argumenty.

Tak este naposledy:

Nepovedal by som, keby to namestie pred SND bolo naozaj pritazlive a hojne navstevovane ludmi (zasa raz reakcia typu "aby sme ho nezhovadili este viac" je dalsia rana vyrokovej logike, kedze zhovadit by sa dalo 100 roznymi sposobmi, ale zasa raz tam elektricka nepatri, no hlavne napisat, ze "sice je uplne otrasne, ale radsej ho nechajme takto otrasne ako rovnako otrasne s elektrickou", vypoveda o kvalitnom matrosi), ale je to kamenna neosobna ploščaď (emocie, pocity, to ty rad). Keby som to mal porovnat, nie je to uplne odlisne od namestia pred operou v Parizi (tam maju dokonca rusnu krizovatku a vhod do stanice metra), v trochu mensej mierke kamenne peklo v La Defence, hluchy priestor pred muzeom fotografie v Porte, ci zasa raz v mensej mierke namestie republiky v Minsku.
Ked sa nahodou vyskytnem v Eurovei a prechadzam medzi budovami, vidim postavat tak troch styroch ludi pri fontane, a vsetkych ostatnych ist na tej istej trase ako ja (len prechadzat cez namestie, rovnobezne s buducou tratou). Funkcia nakupaku sa s funkciou kultury na tomto mieste akosi neintegrovala (ty si ten, ktoreho zaujimaju miestne pomery a odmietas cokolvek zo zahranicia, lebo predsa oni o nasich nuansach nic nevedia, tak nech sa paci), takze ta elektricka tam nikoho a nic rusit nebude.

Jedina nevyhoda, oproti ktorej vidim podzemne vedenie ako lepsie (ale urcite nie vedenie po Landererovej), je celkova rychlost prejazdu tym uzemim. Ale kedze som videl vela miest vonku, kde elektricka v pohode brazdi ulice centra a ovela vacsie pesie zony ako v malinkej Bratislave, nerobim si z toho tazku hlavu.

A mimochodom, ak chces na tomto nieco zmenit, mal by si sa poponahlat, lebo to vyzera tak, ze Vallo je nakloneny aktualne navrhovanemu rieseniu (bohuzial aj s inymi chybami, co ma netesi).
Reakcia na: Viko #76:
"predstavy esíčiek horedolu poza divadlo a nebodaj späť"
Esíčka nepovažujem za ideál, podľa mňa by električka mala ísť po Dostojevského a Landererovej. Áno, počul som, že sa to tam údajne nevytočí... nuž, nepoznám detaily, ale myslím, že v Rači máme onakvejšiu zákrutu a hlavne treba chcieť. Isteže IAD by musela byť obmedzená, ale to je niečo, čo chceme asi všetci.

"z pôvodnej idey je dnes už len fragment"
Pôvodná idea nie je na 100% dodržaná, ale to neznamená, že poďme ju zhovadiť ešte viac. Dobre, tak Kaskáda nemala byť jama, ale je to taký strašný problém? Podstata vodnej línie je zachovaná. Ide o fontánu od sochára Petra Rollera a treba ju vnímať ako súčasť súboru fontán od divadla až k Dunaju. Prameň je umiestnený v budove SND medzi činohrou a operou, voda ide okolo základného kameňa divadla, symbolicky pokračuje okolo sochy Tanečnica od Vilkovského so Skočekom, nasleduje Kaskáda, potom veľká fontána medzi budovami Eurovei, až sa voda symbolicky vlieva do Dunaja. Spolu ide o akúsi apoteózu slovenského vodstva. Električka by túto vodnú líniu preťala v blízkosti monumentálnej fontány Tanečnica.

"Na urbanizme nám žiaden pojem pasovania neobjasnili"
Ide o spomínanú monumentalitu priestoru, spomínal to aj p. Bauer vo videu svojím charakteristickým spôsobom, že ide o meditatívny priestor, kde by som mal nechať na seba celý vesmír pôsobiť. Ten priestor by mal mať aj určitý pokoj, pomalé tempo, slobodu - možnosť stáť, kde chcem, posadiť sa, kde chcem, obdivovať, kochať sa... Po električke to samozrejme nebude možné. Viď Obchodnú ulicu, kde je síce de iure pešia zóna, ale de facto sa dá chodiť iba po chodníkoch, lebo inak ma zrazí električka.

"choď sa porozprávať s dlhoročnými prevádzkarmi"
Budem veľmi rád, ak kultúrny stánok SND nebudeme porovnávať s krčmami a obchodmi. Tu ide o to, ako sa staviame k národnému divadlu, teda hlavnému kultúrnemu stánku celého národa.

"sa celé Nivy stavajú s hlavnými ťažiskami úplne inde"
Človeku, čo sa potrebuje dostať do tej zóny, je vcelku jedno, kde sú ťažiská, on sa potrebuje dostať do Sky parku, do Centra Bottova, do Panorama City atď. Zastávka na Landererovej je preňho praktickejšia ako zastávka pri SND. Do SND sa chodí iba po šiestej/siedmej večer na predstavenie a do Eurovey bežní ľudia chodia taktiež mimo pracovnej doby (s výnimkou obednej pauzy).

"už teraz to nie je jeden priestor"
Prinajmenšom od Kaskády k SND to je jeden súvislý priestor. Ja hovorím o preseknutí tohto priestoru. Áno, samotné námestie je na viacerých miestach prerušené, napríklad Kaskádou alebo fontánou medzi budovami Eurovei, ale napríklad si možno všimnúť, že obe fontány majú rovnakú šírku a bočné spojnice (lemované stromami) sú neprerušené. Električka by prerušila aj tieto spojnice.

"to fakt niečo potrebuje mať červený koberec až za Pribinovu?"
Nejde tu o červené koberce, ale vadí nám, keď sa každú chvíľu robí výluka na Mostovej, tu to nebude iné. Navyše priestor sa nevyužíva tak, ako by sa mohol. Vstupné priestory divadla by sa mohli využívať aj mimo predstavení, toto vravel sám Bauer, že taká bola ich idea, že by to bolo otvorené a cez deň by tam mohli byť akcie pre deti alebo dôchodcov alebo bohviečo. To tam stále môže byť. To, že sa to nerobí, je druhá vec.

"môže to stále vypáliť ako plnohodnotný prvok celkového konceptu"
Hej, jasné, káble vo vzduchu sú čistá krása. Univerzita Komenského v BA, Tivoli v Brne či La Scala v Miláne vďaka tomu úplne žiaria.

"Či prehliadol som niečo závažné?"
Neviem presne, aké požiadavky by mal napr. KDI, asi prinajmenšom na začiatku a na konci pešej zóny by muselo byť zvislé značenia, ale závisí aj od toho, či by v priestore bola zastávka - a zrejme by bola, inak načo by tam bola trať? Prinajmenšom by musela byť označená električková zastávka v oboch smeroch. Potom nehovoriac o klasickom zastávkovom príslušenstve, ale áno, to už nepatrí pod dopravné značenie.
Reakcia na: Melange #75:
Rozumiem, že pokladáš svoju činnosť za ušľachtilú, ale stavať na prvé miesto emočnú zainteresovanosť je naozaj na úrovni obyvateľov Rovniankovej, ktorým by električka zabila venčiace sa psíky. Ale nevadí, môžeme si aspoň tie argumenty rozobrať.

"trasovanie od A po Z nesprávne" - lokálne možno, ale z širšieho pohľadu je priamejšie, menej kolízne a určite aj menej krkolomné, než predstavy esíčiek horedolu poza divadlo a nebodaj späť.

"proti ideovému konceptu, umeleckému zámeru" - už samotný dnešný pôdorys zástavby je proti, námestie malo byť kus širšie, vlajkové stĺpy mali tým pádom mať kompozične zmysluplnejšiu pozíciu a kamenná jama mala byť kaskáda na teréne. Takže si dovolím tvrdiť, že z pôvodnej idey je dnes už len fragment (proste nejaký prechod k rieke zostal) a nemá zmysel sa ním v tomto smere tak silno oháňať.

"urbanisticky nepasuje" znamená čo? Na urbanizme nám žiaden pojem pasovania neobjasnili... Je to neadekvátna funkcia / mierka / materiálovotechnické / kompozičné riešenie? Alebo čo vlastne sa tam urbanisticky naruší, keď do existujúcej priečnej osi vložíš inú formu dopravy? Lebo ok, prevádzkové vzťahy sa pozmenia, ale podľa mňa jemný posun k diskomfortu (pozrieť sa okolo seba) vynahradia ostatné prevádzkové benefity.

"degraduje priestor" - choď sa porozprávať s dlhoročnými prevádzkarmi na ktorejkoľvek ulici centra, ako im električka degraduje priestor a ako "oslavujú" každé vylúčenie premávky tohoto mestotvorného prvku...

"obsluhuje menšie územie" - ok, na izochróny určite, akurát ak sa celé Nivy stavajú s hlavnými ťažiskami úplne inde (nábrežie, wannabe bulvár Mlynské nivy a "mestská" Továrenská ul.), tak Landererovej obávam sa zostane podoba neatraktívnej, prudko dopravnej ulice. Pri menších intenzitách by som si povedal ok, je to cesta ju poľudštiť, ale nárast IAD jednoducho niekde bude musieť byť vidno (preto aj mnohí hovoríme, že tu by to hrozne komplikovali všetky odbočenia a križovania) a nemyslím si, že električka to dokáže z hľadiska vnímania pobytu zachrániť.

"presekáva priestor" - sorry, ale choď sa tam niekedy na pol hodinu postaviť. Sleduj, kde sa ľudia hýbu, zmapuj si bariéry v hornej časti (taxíky, podivné zábradlia, sústava schodísk k bezúčelným teraskám SND, fontána a la protitanková priekopa atď.) a možno pochopíš, prečo tvrdím, že už teraz to nie je jeden priestor. Električka nijako nezmení, že predpolie SND v samotnom polkruhu hrá úplne inú rolu, než dolná časť za sochou MRŠ.

"koliduje s podujatiami" - to fakt niečo potrebuje mať červený koberec až za Pribinovu? Nedá sa na slávnostný nástup z áut využiť veľké schodisko zboku pri pokladnici a ťahať červenú vytrvalostnú trať po terase pred Činohrou, keď nám je zídenie k hornej fontáne málo? Aké iné podujatie to obmedzí? Spomínaný štart maratónu sa imho viac hodí na (rekreačné) nábrežie, než pred najväčšiu scénickú ustanovizeň krajiny.

"rušivé stĺpy pre vedenie" - ak sa neosadia pozinky od Elektrovodu Senec ale niečo premyslené, môže to stále vypáliť ako plnohodnotný prvok celkového konceptu. Lebo ako som spomínal, uznávam argument rizikom zmeny priehľadov, ale aj s tým by sa schopný odborník dokázal pohrať tak, aby sa čo najviac eliminovali škody a pôsobilo to tam organicky.

"dopravné značenie" - akéže značky prosím ťa máme na Obchodnej? Kapucínskej? Jeden pás tmavšej dlažby pre nevidiacich ako "hranica"? Hotová sodoma gomora... Či prehliadol som niečo závažné?


Dúfam, že ti nebude ľúto stratiť čas na to odpísať, keď už máš ten dostatok argumentov 😉
Reakcia na: lostrail #74:
Musím uznať, že stratená koľajnica je pomerne výstižný nick pre teba. Ale však ja som trpezlivý.

"Tymto si dal jasne najavo, co su tvoje "argumenty", resp. ze ti dosli."
Nepochopil si to. Mňa označiť z nedostatku argumentov je viac než srandovné. Ale hovorím, že je zbytočné sa špárať v technických riešeniach, ako by mohla ísť električka po Pribinovej, LEBO - na základe množstva prezentovaných argumentov - to trasovanie je od A po Z nesprávne. Je to proti ideovému konceptu, proti umeleckému zámeru, urbanisticky to tam nepasuje, degraduje to ten priestor, presekáva ho na dve časti, obsluhuje to menšie územie ako Landererova, je to nebezpečné, koliduje to s podujatiami, vizuálne by tam pribudli rušivé stĺpy pre vedenie, dopravné značenie... ale však preto som točil to video, aby aj stratené koľajnice spoznali argumenty a nemusel som strácať čas vypisovaním si s nimi.

"J&T by sa na celu elektricku mohli aj vykaslat, kedze z toho im prijmy nepojdu" 😃 Tak toto musí byť fóra roka 2019 na celom IMHD.sk. 😂
A kto myslíš, že vlastni Euroveu 1 aj Euroveu 2? Janko Hraško? Však práve preto tam oni tú električku silou-mocou chcú, lebo v tom vidia prachy. A oni majú v paži nejaké národné divadlo alebo nejakú architektúru.

"Ty by si vlastne bol uplne spokojny, boli by tam sice zapchy a poza SND, na Landererovej, ale aj samotnej Pribinovej by bolo pocut same trubenie a hucanie motorov"
Jasné... zápchy a trúbenie áut, presne to je môj sen.
Reakcia na: Melange #73:
Ty si zjavne stojis na vedeni. To, ze sa niecim inspirujes neznamena, ze to skopirujes komplet aj s chybami. Ved predsa vies posudit, ktore riesenie je nakolko dobre, resp. co je na nom dobre a co nie. Zase tu projektujes nieco, co nikde nikto nepisal a zbytocne sem tahas extremy. Mimochodom, La Scalu si si vybral ty. Ja som o nej nikde nic nepisal (a uz vobec nie to, ze prave ta by bola dobry priklad).

"Podľa mňa špekulovať o technických riešeniach je v tomto prípade dosť zbytočné, lebo električka tam proste nemá byť a hotovo"

Tymto si dal jasne najavo, co su tvoje "argumenty", resp. ze ti dosli. To je asi ako ked matka dietatu nieco zdovodni "lebo som povedala". V podstate si touto vetou zhrnul vsetko.

"A možno to predsa len niekoho presvedčí. Podľa mínusiek a plusiek sa zdá, že aspoň jeden človek tuná je na mojej strane."

Nejde o to, kto je alebo nie je na tvojej strane alebo koho si presvedcil. Ide o to, ze aj ked ten projekt ma svoje muchy, vedenie elektricky pred budovou SND medzi ne NEPATRI. O to, koho si presvedcil pojde vtedy, ked na magoriat dorucis harky s niekolkotisic podpismi. Mozno sa ti to podari, pretoze pospolity lud povacsinou nerozumie verejnej doprave, ci urbanizmu.

"Názor protistrany je vyše dvoch rokov omieľaný na rozličných fórach, bežia vizualizácie, videjká... a ak má protistrana pocit, že jej názor je málo počuť, tak to nie je môj problém, ale problém protistrany. Ja to robím zadarmo a vo voľnom čase, kľudne si to nazvi lobingom, ja za to nemám žiadne peniaze, iba sa snažím niečo ochrániť. Myslím, že protistrana má na svoj lobing ďaleko väčšie prostriedky, tak mi príde smiešne tvrdiť, ako som im nedal ja priestor."

Problem je v tom, ako to tu prezentujes, t.j. konkretne, ze si tym nieco vyvazil. Nie, nevyvazil si nic, len si prilial olej do ohna, zahral si si odvetny zapas, ale ako si napisal, urobil si to vo svojom case, o ktorom som uz raz napisal, ze si ho mohol vyuzit aj lepsie. Kto ma ake prostriedky a na co, je jedna vec a ta druha zasa je, ze J&T by sa na celu elektricku mohli aj vykaslat, kedze z toho im prijmy nepojdu. Ty by si vlastne bol uplne spokojny, boli by tam sice zapchy a poza SND, na Landererovej, ale aj samotnej Pribinovej by bolo pocut same trubenie a hucanie motorov, no ta hnusna, tazka a hlucna elektricka by sa toho ojedineleho a jedinecneho kulturneho stanku ani nedotkla. Teda pardon, mozno by bolo obdalec, z Landererovej, v tom vsetkom hluku, pocut este aj jej zvonenie. Fakt blbe pre tych, ktori by sedeli v zadnej casti divadla. A mozno by to brali ako street performance, keby ta budova uz nebola odhlucnena.

5. Ano, ten motiv si "vysvetlil". Nema tam byt a hotovo, lebo si povedal. Velavravne.
Reakcia na: si #72:
Hej, poučme sa od druhých. Napríklad ako ktosi napísal na Facebooku, že veď aj pred La Scalou ide električka. A pred La Scalou ide nielen električka, ale je pred ňou celkom rušná ulica - autá, motorky... Záber z Google street view: https://tinyurl.com/y4w27sn5
Takže keď to tak majú v Miláne, určite je to dobré a mali by sme to isté chcieť aj my.
...ktovie prečo mi to pripomína scénku s "americkými sirkami" z Pelíškov? 🙂
https://youtu.be/Qm0BdYHfPN8
Reakcia na: Melange #71:
ta elektricka tam mala byt uz v case otvarania centra eurovea, ale tak co uz, radsej neskor ako nikdy... a nevidim dovod preco sa nepouzit od druhych ale radsej robit tie iste chyby na ktorych sa museli v minulosti pouzit inde iny....
a nasim financnym skupinam nefandim (ani jednej) ale to neznamena ze ked konecne pridu aj s niecim rozumnym, ze to budem kvoli tomu hanit....
Reakcia na: lostrail #70:
Už sa to dosť opakuje, ale veď dobre.
1. Ešte raz, každé prirovnanie kríva, z mnohých dôvodov. A ako som už písal, to, že niekde niečo nejako je, neznamená, že to tak má byť aj u nás. Keď chceš, kľudne si rob porovnania, ja na to nemám čas a ani ma to veľmi nezaujíma, lebo ja nežijem ani v Brne, ani v Paríži, ani v Osle, ale v Bratislave. Mňa zaujíma, ako to bude u nás. A mám argumenty, ktoré hovoria nie.
2. Podľa mňa špekulovať o technických riešeniach je v tomto prípade dosť zbytočné, lebo električka tam proste nemá byť a hotovo. Trasovanie po Landererovej je omnoho logickejšie, užitočnejšie, bezproblémovejšie, jednoduchšie, menej rušivé.
3. Nie, video nie je určené pre toto fórum, sem som to dal len pre informáciu. A možno to predsa len niekoho presvedčí. Podľa mínusiek a plusiek sa zdá, že aspoň jeden človek tuná je na mojej strane.
4. Názor protistrany je vyše dvoch rokov omieľaný na rozličných fórach, bežia vizualizácie, videjká... a ak má protistrana pocit, že jej názor je málo počuť, tak to nie je môj problém, ale problém protistrany. Ja to robím zadarmo a vo voľnom čase, kľudne si to nazvi lobingom, ja za to nemám žiadne peniaze, iba sa snažím niečo ochrániť. Myslím, že protistrana má na svoj lobing ďaleko väčšie prostriedky, tak mi príde smiešne tvrdiť, ako som im nedal ja priestor.
5. Toto som vôbec nepochopil, ale vlastne to ani nevadí. Primárny motív som dúfam už vysvetlil.
Reakcia na: Melange #69:
OK, k jednotlivym bodom:

1. Jedna elektrickova trat cez namestie este nic nezabije (v Brne to napr. zije aj napriek tomu a pri tvojej cudesnej logike okolo miestnych pomerov je to mesto, ktore ma s Bratislavou vela podobneho) a co sa tyka hluku (ktory sa da technicky riesit bez vacsich problemov), co s tymto ma historicky kontext? Co ma s budovou (mimochodom architektonicky taky lepsi priemer), ktoru zacali stavat v 80. rokoch minuleho storocia historicky kontext? Ked uz, to je potom vacsi problem sucasna trat na Jesenskeho prakticky tesne popri historickej budove SND. Ibaze nie je (nanajvys kvoli Redute a s tym suvisiacim zastavovanim dopravy).

2. Jasne, ze by bolo ine, keby sa po namesti po novom nedalo pohybovat, keby sa cely ten priestor vyriesil nejako nevyhovujuco, ci barierovo. Su ale moznosti (ani to zapustene riesenie nie je uplne od veci). Ako som uz byval napisal, prave v zahranici je mozne sa inspirovat, ako sa taka elektricka da velmi pekne zapracovat do centralnych parterov bez toho, aby vaznejsie rusila. To je otazka technickeho / urbanistickeho riesenia a nie emocnych vazieb, resp. cele si to zasa postavil na totalne prevratenej logike.
Preco by mal mat Francuz emocny vztah k SND v Bratislave, aby bolo mozne sa u neho inspirovat, pripadne preco by si ty mal mat nejaku emocnu vazbu k divadlu v Albansku? Ved asi staci, ze ma nejaku vazbu k divadlu u nich doma, popred ktore ta elektricka chodi, nie? Myslim, ze prave Francuzi su velmi citlivi na vlastnu kulturu a umenie, preto by sa logicky dalo ocakavat, ze elektricka popri stankoch umenia bude mat vsetky technicke riesenia zamerane na to, aby co najmenej rusila. Ved napokon aj APS system je vynalez Alstomu - poziadavkou bolo, aby troleje nenicili vyhlady na pamiatky. Urcite, je to drahe. Vozidla tiez nepatria medzi najlacnejsie. Z toho mozeme usudzovat, ze Francuzi su az krcovito posadnuti estetikou a na takej inspiracii rozhodne nie je nic zle, kedze okrem ineho taku uroven nedosiahneme aste najblizsich 50 rokov (scasti aj preto, ze na to jednoducho nebudu peniaze). Takze ak uz emocna vazba, potom u kazdeho doma, lebo to plne postacuje. Tvrdit, ze to nemozeme urobit, lebo oni nepoznaju nas historicky kontext a nemaju emocne vazby k nasmu divadlu, je cista demagogia.

3. Cisto z technickeho hladiska tato diskusia sice verejna je, ale chodia sem viac-menej ti isti ludia, ktori sa o problematiku zaujimaju. Cize, ak si chcel mat co najsirsi zaber, je volba prave tejto diskusie prinajmensom podivna, ale beriem, asi si chcel pichnut do osieho hniezda, ze co si vytvoril na FB.

4. To video je tendencne a nazorovo nevyvazene a ak by naozaj malo byt podnetom do verejnej diskusie, chyba nazor protistrany (ako medium funguje aj same za seba, nie len v kombinacii s inymi pisanymi prispevkami, ci videami). Takto je akurat podnetom do diskusie o jeho celkovom prinose. Tak trochu uz zavana lobingom, ale nastastie je to len taky neurcity odor. Ako som uz predtym napisal, zorganizuj peticiu, mozno tak realne nieco zmenis. Kadejakych kratkych videi tu uz bolo... Argumentov na jednej aj druhej strane je dost, staci ich spisat do jedneho textu.

5. Musel si vediet, co pride, tak potom neviem, co bol primarny motiv (tu historku o vyvazenosti nazorov sme uz viackrat vyvratili a z toho videa je jasne, ze o vyvazenosti velmi nemoze byt rec, cize sa to da skor povazovat za hodenu rukavicu).
Reakcia na: lostrail #67:
Omylom som príspevok odoslal skôr, tak ešte raz:
- porovnávania so zahraničím sú legitímne, ale osobne nemám rád tento typ "argumentu", lebo vždy ide o iný kontext, inú historickú skúsenosť, skrátka každé porovnanie kríva - ale hlavne, to, že niekde niečo nejako je, neznamená, že to tak má byť aj u nás
- oslovení majú k územiu vzťah, dvaja z nich sú autori toho priestoru, takže ťažko možno nájsť niekoho, kto to územie pozná lepšie; nejakí experti z Francúzska alebo Nemecka nemajú žiadnu emočnú väzbu k Slovenskému národnému divadlu, rovnako ako ja nemám vzťah k povedzme k Dánskemu alebo Albánskemu národnému divadlu
- o využití môjho voľného času našťastie rozhodujem ja a ja si myslím, že vo verejnej diskusii tu chýbali názory a argumenty, ktoré zazneli vo videu
- petícia je tiež nástroj, podľa mňa síce už dosť otrepaný, ale najmä petícii by mali predchádzať argumenty, nech si ľudia môžu vytvoriť vlastný názor, resp. či si osvoja jeden alebo druhý postoj, prípadne iný alebo žiadny; to video je príspevok do verejnej diskusie
- presvedčiť ľudí na tomto fóre sa nesnažím, to mi je jasné, že je zbytočné, ale keď už diskutujeme, tak reagujem na príspevky druhých
Reakcia na: lostrail #67:
- porovnávania so zahraničím sú legitímne, ale osobne nemám rád tento typ "argumentu", lebo vždy ide o iný kontext, inú historickú skúsenosť, skrátka každé porovnanie kríva - ale hlavne, to, že niekde niečo nejako je, neznamená, že to tak má byť aj u nás
- oslovení majú k územiu vzťah, dvaja z nich sú autori toho priestoru, takže ťažko možno nájsť niekoho, kto to územie pozná lepšie
Reakcia na: Melange #60:
To ty sa zobud. Pointa je v tom, ze inde to v pohode takto moze fungovat a kulturny zivot funguje, len s prepacenim zaprdene Slovensko zasa riesi megakauzu elektricky pred SND. OK, prekaza to niekolkym nasim odbornikom (naozaj neviem, ci to slovo nepatri do uvodzoviek, ale s tymi ludmi zatial nemam ziadne spory a ani skusenost z prvej ruky, preto som ich tam zatial nedal) a este mozno tebe (vzdy su odporcovia a aj ti, ktori su s riesenim spokojni, no to niec nevypoveda o tom, ze to riesenie moze byt rovnako kvalitne, ak nie kvalitnejsie, ako elektricka na rusnej stvorprudovke). Tvoj "argument", ze predsa sa nepojdes pytat mimo, lebo elektricka ma byt v Bratislave je asi tak platny, ako keby si napisal, ze v case, kedy by na Slovensko mala prist prva svetelna krizovatka, sa predsa nepojdes pytat do zahranicia, ako to tam maju uz davno vyriesene (lebo maju skusenosti s prevadzkou), ale radsej sa spytas niekoho, mozno aj odbornika na cesty, aky je jeho nazor. No hadaj, co je asi relevantnejsie. Ak si myslis, ze to druhe, nema zmysel s tebou o nicom dalej diskutovat.

V takychto pripadoch prave byva dobrym zvykom poobzerat sa, ako to funguje vonku, kde take nieco uz maju v prevadzke a nie pytat sa ludi, ktori suhlasia s tvojim nazorom na nieco, co je zatial len nakreslene na papieri (ergo realne nezazite) a len preto, aby si akoze dodal vahu k tvojim argumentom. Prave tu by bolo namieste pytat sa ludi, ktori ziju niekde, kde to takto uz je (a napr. chodia za kulturou MHD, maju pristup k realizacnym projektom, ci boli nejako zainteresovani vo vystavbe, ak sa da).

Ked porovnam situaciu pred tvojou anketou a po nej, nic sa nezlepsilo, ani sa nejaka pomyselna "objektivna" vaha nenaklonila viac na tvoju stranu, resp. na stranu odporcov. Je to preto, lebo zasa ide len o nazor. Skutocnym argumentom by vahu dodalo prave to "zazite" a nie nazor spraveny na zaklade nejakej predstavy.

Preto si myslim, ze si mohol ten cas vyuzit aj efektivnejsie. Napr. ak ti tak velmi vadi elektricka pred SND, mozes svoj nazor konfrontovat priamo pomocou peticie. Podla mna a dalsich v tejto diskusii bude sice uplne nezmyselna z hladiska logickych argumentov, ale mozno nazbieras dostatok podpisov na to, aby mesto zacalo hladat ine alternativy, cim si uplatnis svoj kusok demokracie a zaroven sa nebudes zbytocne snazit presviedcat nas, ktori sme uz nieco videli a nad komentarmi typu "asi sa nebudem pytat inde, ked projekt ide doma" mozeme akurat tak krutit hlavou.

Alebo teda pre koho bola ta anketa?
Reakcia na: Viko #65:
Bolo by to na dlhú debatu (hlavne čo sa týka toho prvého odseku), ale aspoň krátka reakcia.

"Ak tebe povedali niečo čo mne nie, resp. sa ich stanovisko zmenilo, radšej to povedz priamo" - schválne som nechcel tlmočiť ich stanovisko, lebo to bol diskrétny rozhovor, ale poviem aspoň to, čo asi môžem povedať. Preto som napísal, že to nie je celá pravda, lebo nebolo to, že "jeden nie a druhý áno", ale "jeden nie a druhý možno".

"Chápeme sa?" - chápeme sa, určite sú aj nejakí odborníci, čo sú za, ale mojím cieľom bolo dať priestor tým, čo sú proti. Výstavba električky je de facto nezvratný proces, preto aj keby to bolo povedzme 50:50 (napr. výsledok nejakého hlasovania alebo argumenty za vs. argumenty proti), tak výsledok má byť zachovanie statusu quo. To nie je ako pomenovanie zastávky či farba zábradlia, čo sa dá kedykoľvek ľahko zmeniť, ak sa potom zistí, že je s tým nejaký problém.
Reakcia na: Melange #64:
Ale veď nikto ti nekáže ich propagovať. Ešte raz, ak nechceš vyzerať ako Slávik, väčsí zmysel má zobrať ich argument, použiť váš protiargument a doložiť tvrdé dáta, ktoré ho podporujú. Lebo pomedzi všetkých tých bikeparkouristov v zákaze, 30+ metrový červený koberec, diletantský generel a električku medzi maratóncami sa stráca odborná rovina, a nezachráni to ani doc. Húsenicová s dobrými postrehmi o urbanistickom pôsobení priestoru. Myslím si, že "argumentácia" predostieraním kataklizmy akurát vybičuje verejnú mienku do iracionálnych sfér (čo sa koniec koncov v komentoch už začina diať).

S kategorickými vyhláseniami by som brzdil - azda nechceš tvrdiť, že som pred polrokom tú otázku kládol iným K&P? Vtedy vyslovene z ich úst zaznelo, že (v kocke) pre jedného o.i. ich pôvodný koncept zniesol toľko zmien, že sa nedá odvolávať na nejaké narušenie a vie si predstaviť ďalšie fungovanie, kým druhý vravel, že by to pravdepodobne malo negatívny vplyv. Ak tebe povedali niečo čo mne nie, resp. sa ich stanovisko zmenilo, radšej to povedz priamo, takto to vyzerá len ako snaha ohnúť fakty.

Keď povieš "odborníci sú proti", je to iné, než povedať "niektorí odborníci nesúhlasia, toto sú ich argumenty". Chápeme sa?

A ešte posledná vec, keď už si si vzal za cieľ ľudskú mierku, v dobrom dúfam, že budeš s minimálne podobnou vervou (a lepšou formou) napádať aj ďalšie, omnoho nemestotvornejšie aktivity 🙂
Reakcia na: Viko #62:
Argumenty za električku poznám (aj z tohto fóra napr.), považujem ich ale za omnoho slabšie ako argumenty proti a s mnohými z nich nesúhlasím. Nechápem, prečo by som ich mal vo svojom voľnom čase a za svoje vlastné peniaze propagovať. Ja nie som nestranný, ja som veľmi jednoznačne vyhranený.

"z dvojice Kusý&Paňák jeden ti povie áno a druhý nie" - toto nie je celá pravda a viem to, lebo som sa s nimi o tom bavil.

"Takže by bolo fajn, keby si to nestaval do tendenčnej roviny hlúpi developeri vs. vzdelaní odborníci." - ja hovorím, že sú tu odborníci, ktorí sú jasne proti. A samozrejme aj veľká časť verejnosti.
Reakcia na: Viko #62:
Errata, vypadla mi myšlienka, že aktivizmus vo forme kričania z barikády sa mi javí kontraproduktivnejší, než nestranné zhodnotenie rôznych pohľadov s výsledným dôkazom, že nami presadzovaný postup prekoná kvalitu postupu protistrany (viď napr. OI LD a Štúrova). Preto ten odstavec k nestrannosti.
Reakcia na: Melange #55:
Tak sa nám vyrozprávali štyria ľudia, nikto ich nekonfrontoval s faktom, že generel je zúfalý, nikto sa ich nepýtal na širší kontext obsluhy (či fakt potrebujem dosiahnuť Nivy z Landererovej, ak bude trať na Košickej a túžime aj po Karadžičke...), nehovoriac o tom, že napriek svojej odbornosti nepoznajú príklady dobrej praxe a radšej k validným bodom miešajú emotívne pseudoargumenty o bicykloch, maratóncoch a červenom koberci.

Celkovo, ja si nestrannosť predstavujem skôr tak, že k vyjadreniu jednej strany priložím vyjadrenie protistrany a urobím ešte vlastný fact check, nie že nechám hovoriť len jednu stranu "lebo veď druhá už niekedy niekde niečo povedala"...
Vieš, už len keď by sa išlo s otázkami ďalej, napr. z dvojice Kusý&Paňák jeden ti povie áno a druhý nie. Takže by bolo fajn, keby si to nestaval do tendenčnej roviny hlúpi developeri vs. vzdelaní odborníci. Lebo hádam nie je jeden zo štyroch autorov diletant ani nemá na háku vlastné dielo, nie?
Reakcia na: Melange #60:
Električka pôjde pred divadlom a registrované partnerstvá budú schválené.
Reakcia na: lostrail #58:
Jasné, keď riešim električku v Bratislave pred Slovenským národným divadlom, tak sa pôjdem pýtať na názor do Francúzska, Nemecka alebo Česka... Sa zobuď.
Pritom práve už len logicky väčší dopyt bude po električke popred obchodné centrum než po takej čo je odsadená do dôležitejších bodov záujmu. a pritom pri Eurovei má vyrásť prvý BA mrakodrap čiže je možné očakávať Ďalší nárast dopytu tak po IAD v okolí ako aj MHD. Vzhľadom na Potrebu električky do podunajských biskupíc má väčší zmysel ťahať električku tak, aby bol po nej dopyt na prepravu nielen po celej trase ale aj úsekovo.
Reakcia na: Melange #57:
Aha, takze vo Francuzsku nemaju odbornikov, v Nemecku nemaju odbornikov, dokonca ani v CR nemaju odbornikov, lebo len tu mame odbornikov a jedine a prave tych, ktorych si sa spytal. Kiezby si bol byval tvoj cas investoval zmysluplnejsie.
Reakcia na: Solider #56:
A čo som ja novinár, že je moja povinnosť robiť nestranné reportáže? Však toto je aktivizmus.
J&T masíruje videami už vyše dvoch rokov, vo verejnej diskusii chýbal práve opačný hlas. A nie je náhodou, že jeho nositeľmi sú skutočne fundovaní odborníci.
Reakcia na: Melange #55:
A prečo si oslovil len tých, ktorí sú proti? 😅
Čo si o električke pred SND myslia odborníci? Proti trati po Pribinovej a za trať po Landererovej sa vyjadrili Jarmila Húsenicová (vedúca katedry architektúry Stavebnej fakulty STU), Peter Žalman (autor Urbanistického atlasu Bratislavy), Branislav Kaliský (hlavný architekt Eurovey) a aj Peter Bauer (spoluautor budovy SND).
https://www.facebook.com/ludskamierka/videos/1321092524721427/
Este k tej J&T trati: ona nenahradi potrebu ET na Mlynskych Nivach. Zaroven suhlasim s tvrdenim, ze trat treba tahat, kde je na to miesto. A preto aj v pripade, ze sa nakoniec trat cez Pribinovu postavi, samostatna trat by mala viest cez Dostojevskeho rad a Karadzicovu, ked je na to miesta dost (samozrejme by bolo treba zabrat do pozemkov susednych budov, ale napr. Allianz ma zbytocne velke nadvorie napriklad). Ak by vznikol problem s vytazenostou krizovatky Nivy, este je alternativa elektricku tahat cez Tovarensku (aj ked pri tomto sa nuka viacero moznosti, napr. aj zrusit prave odbocenia uplne, ked sa da prejst cez Tovarensku a napr. k VUB sa aj tak lepsie da dostat z Parickovej, od Niv zasa umoznit prejst doprava popred VUB na Parickovu a odtial potom smerom na Kriznu, od Karadzicovej zo severovychodu odbocit cez Maly trh a od Dunajskej cez 29. augusta, co by urcitu cast aut z Niv rozlozilo na vacsiu plochu. To samozrejme nie su jedine riesenia.).
Reakcia na: Solider #52:
To mi je jasné, ale rýpnuť si môžem, či radšej nie? 😏
Reakcia na: trolejbus6207 #50:
Obávam sa, že tam bude jazdiť všetko 😂
Reakcia na: dns.mk #43:
Nemusí, ani to nikde netvrdím. Osobne by som vyhnal autá z celej Štúrovej, čiže by nebolo po Dunajskej veľmi kam smerovať.
Skôr mi ide o to, že tam sú dva problémy - prvý: segregovanú trať + miesto pre nutnú obsluhu + chodníky schopnej šírky + dostatočné cyklopruhy tam ťažko narveš (hlavne pri maďarskej škole a pri križovatke s Lazaretskou). Druhý: ak veľa Bratislavčanom* pripadá dopravný model Obchodnej (neširoká ulica + hustá premávka MHD ) ako niečo obťažujúce, neopakoval by som rovnaký model ale išiel radšej trasou, kde je dosť miesta na plnohodnotné rozčlenenie priestoru.
Lebo predsalen, ísť zo stanice 4,1km cez pokojnú Dunajskú alebo 4,8 cez nábrežnú štvrť s veľkým dopytom podľa mňa nie je taký dramatický rozdiel, aby sa to oplatilo duplikovať a už vôbec nie nábrežie obísť úplne. A ten, kto sa ponáhľa, aj tak radšej pôjde tri kiláky po Karadžičke a Šancovej (aspoň si myslím, že kvôli novopreťaženým Nivám tam chtiac-nechtiac budú musieť zaviesť buspruhy). Pri existencii Štefánikovej by samozrejme trolejbus o toľko kratší nebol, ale bohužiaľ silno pochybujem, že ju v blízkej dobe niekto postaví, všetci zostali vyplašení z hystérie okolo tej buspruhovej akcie.

(* disclaimer - ja sa k nim neradím, úprimne tomu postoju nerozumiem. Lenže mesto nie som len ja, takže nechcem pretláčaať môj názor ako jediný správny)

Druhá vec, treba myslieť aj na širšie hľadisko. Podľa mňa nestačí hurá štýlom si povedať "jéj, pekná rovná ulica čo ústi v zaujímavom bode" a hneď jej aj prikladať nejaký závratný význam. Či už ide o budovanie NS MHD, alebo ambiciózne predstavy o rozťahovaní pešej zóny. Lebo veď fajn, spraví sa pešie Nám. slobody aby bol celistvý kampus STU, spraví sa peší bulvár na Radlinského lebo Obchodná č.2, spraví sa pešia zóna na Mickiewiczovej lebo si neželáme tranzit cez centrum, spraví sa obmedzený režim na Špitálskej nech tam ide len koncová doprava, spraví sa pešia zóna na Dunajskej kvôli koľajám - a hoci každé jednotlivo neznie zle, výsledok podľa mňa nebude mať dokopy želaný efekt, lebo naše mesto nie je tak zaľudnené a ekonomická sila nedosahuje úroveň, aby sa zrazu uživila prevádzka za prevádzkou, ktorá by motivovala pestrý pohyb a la miliónové metropoly na takej veľkej ploche.
A keďže ľudia - nielen u nás, ale aj vo svetovej praxi - nenávidia radikálne rezy a dramatické prestavby, radšej by som volil cestu miernych postrčení - ak spravíme z ulíc širšieho centra kultúrne jednosmerky, kde bude správna deľba priestoru, dostatok rastlinstva pomedzi nutné minimum parkovacích boxov, príjemné povrchy, vhodné osvetlenie, mobiliár motivujúci zastaviť sa a tráviť čas, miesto na letné terasy a rôzne drobné aktivity... tak ľudia časom aj sami zistia, že tie zvyšné štyri boxy nepotrebujú a radšej si tam spravia čojaviem stánok; že možno im do "nového" fungovania viac zapadá nemať v tej ulici ani jedno auto a kopať si na bývalej ceste loptu...
Lenže keď mesto ani MČ nemajú na to, aby každý rok opravili hoci len jednu ulicu do takejto formy complete street (lebo na rovinu, Števčík bol tiež dosť autoslavský), tak je podľa mňa nezmysel očakávať obrovské dopravné stavby. A preto chápem postoj magistrátu, že volí trasu najväčšieho dopytu, kde je navyše potenciál získania mimorozpočtových zdrojov viac než veľký.

TLDR: obmedzujme autá, ale civilizovaným spôsobom, a MHD veďme s rozmyslom tam, kde sú najlepšie podmienky, nie kde je najkrajšia priamka po mape.
Reakcia na: Solider #49:
Jednoznačný súhlas, ak sa náhodou raz dostavajú Rázsochy, bude to ideálne miesto pre nasadenie dvojmotorového drátolezu 😏
Reakcia na: Peter6607 #35:
Ťažko povedať, kedysi magistrát nebol veľmi naklonený myšlienke zatrolejovania Lamača. Podľa mňa niet inej lokality mimo centra mesta, kde by zatrolejovanie malo také opodstatnenie.
Reakcia na: dns.mk #44:
Ale Dunčík, za koho sa tu chceš vydávať? A čo tu mimobežne trepeš? Keby ten istý projekt presadzovali modré gumy, tak budeš slintať od radosti.
Reakcia na: dns.mk #45:
Môžeš sa prikrývať len takou perinou, na akú máš, bratislavská MHD je brutálne podvýživená.
Naozaj fandím Vallovi, aby ju z toho marazmu vytiahol, ale nejaký obrovský rozvoj v krátkej dobe sa očakávať nedá, už len pokračovanie ET do Petržalky trvá nekonečne dlho a to je akcia, ktorá je finančne pokrytá ojrofondami. Prioritou mesta by mala byť ET do Podunajských Biskupíc, ako som písal v príspevku #28, tam je situácia s dopravou najkritickejšia.
Reakcia na: dns.mk #45:
pravdupovediac neviem no, ale tych par ciest (menej ako 10) co som tento rok v rannej spicke absolvoval L4 zo zlatych pieskov do mesta tak som len mohol ticho zavidiet kulturu cestovania oproti sardinkarni ktora byva v rovnaky cas na racianskej a tak mi riesenie paralelnej trasy z dovodu posilnenia kapacity na tejto radiale nepripada az tak urgentne potrebna....
ale moze to byt naozaj len moj individualny dojem....
Reakcia na: trolejbus6207 #28:
Inak vo vedení mesta je zmena. Pokiaľ to Vallo myslí vážne so zlepšením kvality MHD a jej rozvoja, tak by mal mať odvahú aj na takéto projekty. Druhá trať zo Zlatých Pieskov je z môjho pohľadu strategická pri preprave cestujúcich od Senca a obcí v danom smere. T.j. prídu busy zo Zálesia, Novej Dedinky a Turne a skončia na ZP kde ľudia prestúpia na električku a cez okno zamávajú tým menej uvedomelým v autách čo stoja v zapche, zatiaľ čo električka ide po vlastnom telese bez zdržania. Na smer Senec sa sťahujú ľudia, stavajú sa nové RD a menšie bytovky, co je jasný zdroj cestujúcich. Otázka teraz je, že či rozšírime električkovú sieť o nové radiály aby dostali mozgy autičkárov impulzy na premýšľanie, že auto nechajú doma, alebo to necháme tak, ako je. S Dúbrsvkou cez Patrónku to isté. Videl som X električkových tratí, ktoré všemožne podjazdami a nadjazdami štrikujú mestom a ide to. Zas nemám rád, keď pri týchto návrhoch niektorí píšu ako keby bola Bratislava nejaký brazílsky slum, kde zmestíš len auto.
Reakcia na: S499.1023 #31:
A Vašou hnacou myšlienkou je čo? Duševná porucha blúznenia o chlpáčovi a tolerancia kriminálnikov, ktorí okrádajú štát na daniach? Ak okrádaniu štátu hovoríte úspech, tak je pre Vás úspech aj to, že to zaplatí zo svojho vrecka občan, ktorý nespáchal trestný čin ekonomického charakteru. Človek, ktorý schvaľuje prenesenie zodpovednosti z vinníka na nevinného je psychopat schopný poškodiť obeť a odškodniť škodcu. Blahoželám, že ste tu diskutujúcim napľuli do tväre Vašim vyjadrením. Takže dúfam, že si "plácneme" a ja Vás prídem vykradnúť, ešte Vás aj napadnem fyzicky a verím, že vy sám svojím videním svete prehlásite seba za "hejtera", či páchateľa trestného činu a mňa prehlásite za úspešného človeka. Dobre? 🙂
Reakcia na: Viko #40:
Otázka: Musí byť nutne Dunajská prístupná pre IAD v súčasnom rozsahu? Podľa mňa nie. Ulice naokolo postačujú pre IAD a kus vyhradeného priestoru pre električku by bol plus pre MHD. IAD treba v centre obmedziť a MHD zvýhodniť ak chceme mať výsledky. Ale tie nebudú, ak pri každom riešení sa nám rozklepú kolená pri otázke :"Ale čo IAD užívatelia?" ... 20-30 rokov anarchie autičkárov stačilo, ukázali, že takto systémom 1 auto = 1 človek, to nejde, pretože tu by to došlo až do popretia fyziky a jazdilo by aj 0,5 človeka na 1 auto keby to bolo možné. Našťastie sa slovenský šofér nevie roztrhnúť.

Cez Šafko neriešim Nivy. Ak mi dorazí na Kamenné električka od Hodžka (ak bude trať cez Štefánikovu), tak vliecť ju zachádzkou cez Šafko isto nebudem a už vôbec nie U-čkom cez SND. Je to dlhšie kilometricky a tiež iracionálna zachádzka. Stačí premerať na Google Maps.
Reakcia na: lostrail #36:
volakedy som mal podobne sny, akurat usek z mesta po patronku som skor uvazoval pozemne popod kramare (s obsluhou prislusnej zastavky pri nemocnici)

hlavnym problemom su ale peniaze....
Reakcia na: Peter6607 #39:
Božínku, prečo by stavali strať zrovna na kanalizácii a výškových rozdieloch?
Veď električka nemusí viesť zásadne symetricky po pozdĺžnej osi ulice... Kde na ňu nie je kvôli sieťam vhodné podložie, tam sa umiestni cesta (veď už aj len kríženia ostrovčeka cestou dokazujú, že tá cesta ponad to môže viesť) a elina môže ísť buď po strane, alebo separé každý smer po svojom kraji.
Reakcia na: dns.mk #26:
Zas raz znova nerozumiem tvojej predstave.

Keď má nová AS hlavný vstup od rohu Košickej a Svätoplukovej, nie je dostatočné obslúžiť ju z Košickej? A akým spôsobom to znemžňuje spraviť odbočku na Mlynské Nivy smer PB?
Či naozaj je rozumnejšia voľba pokúšať sa šachovať s obmedzeným priestorom na Dunajskej (alebo nepodaj úplne šialene na Grosslingovej)? Cez Šafko tá linka na východ nedorazí? 😃
Reakcia na: Viko #38:
Čiže tá kanalizácia a výškové rozdiely, na tom sa dá len tak postaviť trať? Nie je ostrovček ako ostrovček...
Reakcia na: trolejbus6207 #30:
Podľa mňa Kazanská je z celej trasy najmenší problém. Veď v sídliskovej časti je úplne luxusný trojpruh a široké zelené pásy. Medzi novými bytovkami by sa to pri zmene usporiadania (zrušenie ostrovčeka, "viedenské" pruhy, miesto rôznych podivných trávničkov bulvárový chodník so stromoradím) vošlo tiež. Slovnaftská by zrejme potrebovala len preparkovať kamióny. Skôr si treba strážiť, aby bolo kadiaľ prejsť cez Domové role. A najväčší zádrhel je samozejme Prievoz - keďže sa zavrhlo potiahnutie Mlynských Nív, aktuálne sa v tom koridore už povoľuje výstavba a teda zostáva viacmenej len ho celý obísť po trase bývalej vlečky paralelne s Bajkalskou... 😕
Reakcia na: lostrail #36:
Niektoré Tvoje predstavy trasovania sú z ríše snov, ale budiž, takže už treba vyriešiť len maličkosť - kto to zaplatí?
Reakcia na: trolejbus6207 #28:
Elektricka cez Patronku do Dubravky utopia nie je a raz sa nou niekto urcite zaoberat bude. Jedno miesto, ktore naozaj je problematicke, je zuzenie pri muzeu dopravy. Tam by si to pytalo odvaznejsie riesenie, ako napr. celu krizovatku pri SAV a cast Prazskej zapustit a elektricku tahat ponad to (rusenie pruhov pre IAD v tomto mieste by bolo mozne iba v pripade vybudovania severnej tangenty, co by bolo potrebne porovnat z hladiska ceny s tym zapustenim).

Dalej je to ale brnkacka, ved su tam BUS pruhy, ktore moze elektricka zdielat, pripadne sa cely ansambel moze posunut do stredu a pre auta zostanu krajne pruhy.
Elektricka cez Patronku moze prejst priamo spolu s busmi na signal volno pre priamy smer (+preferencia).

Zastavka Patronka by sa cela prebudovala tak, aby vznikol integrovany uzol, pricom idealne by bolo posunut ju blizsie ku krizovatke, kde je megalomansky vela miesta na to, aby elektricky aj autobusy mali vlastne nastupiska a bolo mozne zrealizovat urovnove aj mimourovnove pesie trasy k dalsim zastavkam. Zaroven by sa zlepsil prestup na linky cez Mlynsku Dolinu a Kramare.
Aj ked to nie je nevyhnutne a ide skor o lakocinku, uplne najlepsie by bolo smer Kramare - Mlynska Dolina zapustit pod zem, lave odbocenie do mesta od Limbovej zrusit (da sa to obist okolo vojenskej nemocnice, alternativne by sa mohla zobojsmernit ulica Pri suchom mlyne a vybudovat z nej nadzemnu odbocovaciu rampu na Prazsku. Pre lave odbocenie smer Lamac by sa vybudovala podzemna vetva, ktora by vyustovala priblizne v mieste, kde je dnes rychlonabijacka pre elektrobusy.
Dalej celkove preriesenie krizovatky Limbova x Pri suhom mlyne je potrebne uz strasne dlho, lebo je extremne nebezpecna). Je to slusny kandidat na CSS v synchro z Patronkou. Osobne by som vsak bol vdacny aj za to, keby tam konecne vyriesili to chuda zrkadlo, ktore trpi tazkymi depresivnymi stavmi a pozera cele roky do zeme, co je urcite preto, lebo nema kamarata, ktory by ukazoval smer od Patronky, ktory jednoducho nevidno.

Miesto pre elektricku je aj dalej. Pri Westende by stacilo zobrat autam jeden odbocovaci pruh vlavo, aj tak je tam zbytocny. V opacnom smere by boli pruhy len dva, namiesto troch. Vyvazene by to bolo pojazdovanim elektrickoveho zvrsku autobusmi.

Zapustenim by sa docielilo, ze samotna zastavka Patronka by mohla byt priamo nad krizovatkou, co by prave cestujucim este viac ulahcilo situaciu. Na druhej strane ani riesenie na niektorej strane krizovatky by nebolo zle.

Dalej na Lamacskej ceste uz nie je problem nikde, miesta je tam na rozdavanie. Harmincova je o nieco malo tvrdsi oriesok, pretoze miesto pre elektricku moze byt len na severnej strane alebo v strede ulice po jej rozsireni (ak sa bude pocitat s rezervou).
Problem je prave na nadjazde ponad dialnicu, ktory by sa musel prebudovat tak, aby po nom mohla jazdit aj elektricka.
Napojenie na trat v Dubravke je uz jednoducha zalezitost.

Tiez by malo zmysel pokracovat elektrickou aj do Lamaca, minimalne k vlakovej stanici.

Dovod pre takuto trat je jednoduchy - Stvrt Bory pritiahne mnozstvo novych obyvatelov, pricom nie kazdy bude chciet jazdit vyhliadkovou trasou cez Karlovku. Navyse sa moze ukazat, ze busy na to v buducnosti stacit nebudu. K tomu je potrebne pridat aj zalohu trate v pripade mimoriadnej udalosti, t.j. ked sa nieco stane v Karlovke, bude mozne elektricky viest z opacnej strany a zakoncit ich napr. na obratisku v KV, ci Dubravke.
Reakcia na: Solider #32:
Budú takto konečne uvažovať aj kompetentní?
Reakcia na: dns.mk #26:
Kebyze to stavia Penta, tak tu bude super. Bohuzial sa jedna o projekt JTRE a to je vzdy tretotriedna architektura a hrozne verejne priestory.
Reakcia na: Solider #32:
S týmto samozrejme súhlasím, viď môj príspevok #25 🙂
Reakcia na: trolejbus6207 #23:
Pri 63 by som išiel cestou zatrolejovania celej linky. Za cenu potrebného počtu kĺbových parciálov sa postaví celá trať, ktorá tam bude visieť oveľa dlhšie, ako je životnosť tých trolejbusov (a ich batérií). Po racionalizácii linkového vedenia v Lamači by sme kombináciou 30 parciál + 63 tbus mohli gro Lamača odviezť trolejbusmi. Navyše súčasti trate by v budúcnosti po otvorení Nemocnice Rázsochy využili predĺžené trolejbusové linky po nemocnicu.
Reakcia na: trolejbus6207 #28:
Hlavnou hnacou myšlienkou Dunča je nenávisť ku všetkému, čo nie je štátne a ku každímu, kto je úspešnejší ako zaťatá modrá guma.
Reakcia na: Peter6607 #29:
Áno, Kazanská bola predpripravená na ET, potiahnuť pavučinu bolo jednoduchšie a hlavne lacnejšie, vtedy nikto nepredpokladal, aký autoboom zažije Bratislava. Čo sa týka možnosti prípadného trasovania ET, je to tam fakt problematické vzhľadom na zastavanosť, ako píšeš. Keďže som od prirodzenia pesimista(ja to neslušne nazývam sk..vený realista), žijem v presvedčení, že tam ET nikdy nebude 😥
Reakcia na: trolejbus6207 #28:
Keď už spomínaš Podunajské Biskupice, nedá mi nepoložiť otázku. Nikdy som nevidel žiadne dokumenty, ale nebol pre električku vyčlenený koridor na Kazanskej v smere na Dvojkrížnu úplne vpravo? Svedčil o tom aj vzhľad nadchodov. Dnes je to kompletne zastavané. Stredom tejto ulice vedie stoková sústava, je tam sútok zo všetkých priľahlých ulíc. Okrem toho je tam výškový rozdiel. Nepredstavuje to problém? Príde mi, že to nie je len tak, ako si to väčšina nadšencov predstavuje. Chceme električku, takto sa nám to páči a ideme stavať, nech to stojí, čo to stojí...
Reakcia na: dns.mk #26:
Dunčo, Ty žiješ asi v inom časopriestore 😂

Návrat električiek na Štefánikovu by bol super, len sa tým nikto nejak nechce zaoberať. A ťahať električku cez Patrónku do Dúbravky je čistá utópia, na segregovanú trať nemáš priestor, nápad ubrať z cesty Ti v Autoslave neprejde ani náhodou, aj keby to prešlo, nikto to nezaplatí. Nápad ťahať ET cez Šancovú, Trnavskú a Rožňavskú na Zlaté piesky je tiež z ríše snov, podstatne nutnejšie je vymyslieť zmysluplnú ET do Podunajských Biskupíc, pričom po Gagarinke je to podľa mňa nepriechodné
Reakcia na: dns.mk #26:
ten napad "penty" ale mal byt postaveny uz tak 10 rokov dozadu, to ze to magstrat v case vystavby eurovea nedal, nie je zrovna chybou penty....
Magistrát si osvojuje nápad kriminálnikov na úrovni Penty, "paráda". Ak sa urobí trať okolp SND, tak na trať okolo autobusovej stanice z Kamenného nám. s pokračovaním do Vrakune/PB môžeme zabudnúť. To čo by sme mohli mať uzol električkovej siete, tak z Kamenného nám. naďalej iba pešo na trolejbusy 202/205 a tak na AS a ďalej na "východ". Úplne mi absentujú úvahy a triezve nazeranie na to, že kde potrebujeme kapacitný koľajový systém oddelený od cestnej dopravy (električka) a to najmä v trasách kde je silný prúd IAD ako napr. Dúbravka - Patrónka - SAV (hl.st.) s rozvetvením na Štefánikovu a Šancovu. Po Šancovej by sa mohlo a a malo pokračovať ďalej na Trnavskú a Rožňavskú a Zlaté piesky + zároveň by sa prepojili uzly Račianske a Trnavské mýto električkou. Práve zo smeru od ZP po Trnavskej prúdia do mesta desiatky tisíc áut a MHD k tomu ponúka ako alternatívu v špičke 4 linky každých 15 minút cca, pričom dve vlezú hlbšie do Trnávky, jedna na Galvaniho ide k Avionu a ďalej premáva iba 53ka, ktorá nie je bohviečo. Ďalej je každému jasné, že 201/202 na Vrakuňu už nestačia ale ani v ich trase sa neuvažuje s električkovou náhradou. Bratislava by isto nebol prvým a ani posledným mestom, ktoré nahradilo trolejbus električkou, tak neviem prečo táto predstava niektorých tak máta. 😉

Keď je ale reč o trolejbusoch, tak by ma zaujímalo, že ako na tom stoja plány trolejbusov cez most Apollo, čo pripadá na 68ku. Isto by sa jej zmenila trasa, len neviem kam.
Reakcia na: Viko #24:
Ja som plne za, nech sa niekto konečne zobudí a urobí projekt TT až na Podháj, ale o tom veľmi pochybujem, takže si prestanem fandiť a budem sa vytešovať, že za nejaké 2-3 roky sa mooožno zatrolejuje Mlynská dolina 🙄
Reakcia na: trolejbus6207 #23:
Čomu pomôže linka po Tesco Lamač? Ak to má mať zmysel, bolo by dobré to nesekať v nejakom umelom prestupnom uzle a potiahnuť rovno až na lamačské sídlisko.

A to isté platí aj o TT do Ovsišťa. Miesto toho, čo by sa trať potiahla až na Holíčsku a mohla plnohodnotne nahradiť aj L68, sa stále vymýšľa len šotoušina bez opory v linkovom vedení.

A miesto postupných investícií na týchto trasách sa zvesela vyhadzujú prachy na krátkodobé nezmysly, ako kasselák v nevhodnej zastávke v oblúku (Markova), ktorá do štyroch rokov bude musieť aj tak meniť polohu kvôli prestupu na elinu, ak teda nechceme nechať autobusy stáť každých 200 metrov...
Reakcia na: Solider #22:
Nebásnilo sa tu v nie tak dávnej minulosti o náhrade L63-ky po Tesco Lamač trolejbusom? Ideálne pre odôvodnenie nákupu parciálov + zatrolejovania Brnianskej a Lamačskej cesty z ojrofondov...
Reakcia na: trolejbus6207 #19:
A načo by sa to zatrolejovalo, ak by tam nemalo čo jazdiť? Brniansku sa oplatí zatrolejovať až vtedy, ak bude vo výstavbe trať od Vojenskej nemocnice do Lamača, či už so zachádzkou na Rázsochy alebo bez nej. Po výstavbe TT Mlynská dolina by dokonca aj druhá lamačská linka mohla byť trolejbusová (parciálne tbusy na úsek Botanická – Most SNP), takže počet prepravených cestujúcich ako kritérium pre EÚ fondy by mohol byť dosiahnutý.
Reakcia na: Viko #18:
Myslím si, že bez existencie nemocnice v Rázsochách nemá žiaden zmysel zaoberať sa čo i len trasou k Tescu Lamač. Čo sa týka úseku, ktorý spomína trolejbus6207, tak tam by som videl zmysel napríklad pre expresnejšie spojenie KV s Hl. st., preto sa trochu divím, že to tam nie je. Veď mesto chce expresy, nie?

Kým sa vôbec začne uvažovať o parciálnych trolejbusoch, bolo by vhodné zabezpečiť, aby plánované nové trolejbusy mali aspoň možnosť krátkeho dojazdu mimo trolejové vedenie.
No to odsunutie prípravy ET na Bory je katastrofa. Územná rezerva je málo - treba naplánovať rezervu (t.j. dostatočnú šírku) do podjazdu pod železnicou. Lebo, ak sa bude počítať s mostom ponad trať, ten už nikto nikdy nepostaví. Rovnako je chybou, že sa TIOP Ružinov nerieši ako zároveň podjazd pod (nadjazd nad) železnicou, aby sa dalo dostať električkou aspoň k obchodným centrám, príp. až na letisko.
Reakcia na: Solider #15:
A nemôže sa konečne niečo v tomto Absurdistane riešiť vopred?
Reakcia na: Valec #17:
Myslím, že viacerí tu dúfame v rozumné preriešenie obsluhy v súvislosti s Bormi, Rázsochami atď.
Reakcia na: Solider #15:
A ktoré z 38 lamačských liniek by boli trolejbusové? 😉
Reakcia na: Solider #15:
Aj v čase parciálnych trolejbusov?
Reakcia na: trolejbus6207 #13:
To bez pokračovania ďalej do Lamača zatiaľ nemá opodstatnenie.
Reakcia na: lostrail #12:
Hento je ale iba zatrolejovanie L32 okolo ZOO a nie ťahu na Lamač, či?
Reakcia na: lostrail #12:
Neprehliadol, ja sa pýtam na zatrolejovanie Brnianskej od Horského parku po Patrónku
Reakcia na: trolejbus6207 #9:
Toto si prehliadol?

"Pre električkovú trať do Janíkovho dvora a trolejbusovú trať v Mlynskej doline je riešenie štúdie realizovateľnosti bezpredmetné, keďže tieto projekty sú už v príprave a budú sa realizovať."
Reakcia na: Petto #10:
Ale tak potom by sa tam uz patrilo mat elektricku od Prazskej.
Reakcia na: Ari #8:
Asi ti uslo ze Eset odkupil areal byvalej vojenskek nemocnice a ma tam vyrast IT park,ktory treba aj mhd obsluzit. Ak vsak predlzovat,tak nielen po Tesco Lamac ale az po planovanu Nemocnicu Razsochy ak to teda dalsia vlada po 2020 nezatrhne
TT Pražská - Brnianska - Patrónka nehrozí?
Mohli by aj hneď predlžiť TT do Tesca, terajšia konečna bývala vojenská nemocnica je vôbec na nič, od Patrónky vozia trolejbusy len vzduch.
Reakcia na: S499.1023 #6:
Prečo by malo?
Viedenskú kávu za tradičnú rodinu ebne 😂 .
Prečo po rokoch rozprávania o DNV, Letisku a Bosákovej tieto stále zostávajú iba v rovine územnej rezervy a nie je záujem na nich pracovať?
A Štefánikova stále nikde 😞 Rozumiem že sa nerieši trať cez Patrónku lebo to je naozaj megalománia, ale Štefánikova by mala byť prioritným projektom aj v súvislosti s ET do Petržalky (logické a priame vedenie L1).
Mňa by celkom zaujímalo, kedy sa začne realizovať tá spomínaná druhá časť v Petržalke. Ostalo akosi ticho... a čas plynie.