Na vybraných vozidlách sa budú dvere zatvárať fotobunkou

Prínosom by mala byť zvýšená tepelná pohoda vo vozidlách i možnosť skoršieho pristavenia vozidla na východiskovú zastávku.

Bratislavský dopravný podnik začína využívať riadenie zatvárania dverí pomocou fotobunky pri vozidlách, ktoré sú touto funkcionalitou vybavené už od dodania. Ide o všetky nízkopodlažné električky Škoda 29T a 30T (60 ks), autobusy Mercedes-Benz CapaCity (41 ks) a MAN NG 313 (5 ks). Doteraz sa zatváranie dverí na fotobunku používalo iba sporadicky, odteraz sa bude používať pravidelne. Týmto systémom budú už vybavené aj všetky nové vozidlá, ktoré bude DPB v budúcnosti nakupovať.

Princíp fungovania

Pri zatváraní dverí pomocou fotobunky sa otvorené dvere automaticky zatvoria v prípade, ak pri nich fotobunka po istú dobu nezaznamená pohyb osôb, spravidla po troch sekundách. Každé dvere majú vlastnú fotobunku, takže dvere sa nemusia zatvárať všetky naraz, ale postupne ako pri nich ustane nástup a výstup cestujúcich. V prípade, ak vozidlo ešte zo zastávky neodchádza, prichádzajúci cestujúci si stlačením tlačidla "Otváranie dverí" môžu dvere opäť otvoriť.

Ak by sa dvere začali zatvárať v momente príchodu cestujúceho, fotobunka ho zaregistruje, zatváranie dverí automaticky preruší a dvere sa znova otvoria. Nehrozí preto privretie cestujúceho do dverí. Rovnako sa netreba obávať náhleho zatvorenia dverí v prípade pomalšie nastupujúcich cestujúcich. Prerušenie zatvárania dverí je možné vyvolať aj stlačením tlačidla na otváranie dverí.

Pre správnu funkčnosť tohto systému je potrebné, aby sa cestujúci po nástupe, v prípade ak to situácia vo vozidle dovoľuje, nezdržiavali v priestore dverí, čím by bránili automatickému zatvoreniu dverí. V čase dopravnej špičky, kedy sú vozidlá plnšie, bude pred odchodom zo zastávky naďalej zatvárať dvere vodič centrálne, keďže automatické zatváranie by v takomto prípade zbytočne predlžovalo pobyt vozidla na zastávke.

Výhody automatického zatvárania dverí

Pri všetkých spomínaných vozidlách ide o plne klimatizované dopravné prostriedky, preto používaním automatického zatvárania dverí sa v lete zabráni zbytočnému úniku vychladeného vzduchu cez otvorené dvere. Rovnako v zime sa zníži únik vykúreného vzduchu. Cestujúci teda automatickým zatváraním dverí získajú väčšiu tepelnú pohodu vo vozidlách MHD.

Ďalšou výhodou tohto systému je možnosť pristavenia vozidla na východiskovú zastávku v predstihu pred časom odchodu. Prvou linkou, na ktorej je táto možnosť zavedená, je električková linka X6, na ktorej sú električky v predstihu pred odchodom pristavované na zastávku Molecova. Cestujúci tak nemusia čakať na nástupišti, ale môžu nastúpiť do klimatizovaného vozidla, čo ocenia najmä v týchto horúcich letných dňoch.


28.6.2019
-mhd-

Komentáre

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

dupe2.7.2019 20:13 #16 Re:
Denne sledujem ci vodici fotobunky na zatvaranie pouzivaju. Pri vsetkych doterajsich cestach ich bud nepouzivali, alebo ludia nastupovali tak rovnomerne, ze to nebolo poznat ci je funkcia aktivna, alebo nie. Ale dnes pri ceste do prace aj Capacity aj 30T funkcia aktivna. Zaroven to fungovalo tak dobre ze si to nikto z cestujucich ani neuvedomil. 👍
shaggy2.7.2019 10:26 #15 Re:
Reakcia na #13 od Andy:
Podľa mňa narážal na začiatky Capacity v Bratislave, kedy šofér nechal aj 5x otvoriť/zatvoriť dvere, lebo bol plný autobus a stáli tam ľudia (a rozčuľoval sa). Tiež som z toho nadobudol pocit, že ich nevie zatvoriť sám.
lostrail1.7.2019 21:07 #14 Re:
Reakcia na #13 od Andy:
https://media2.giphy.com/media/xl5QdxfNonh3q/giphy.gif
Andy1.7.2019 10:40 -1 +2#13 Re:
Reakcia na #12 od pharel:
Vodič má tlačítko, ktorým môže zavoriť dvere, aj keď fotobunka niekoho vidí.
pharel1.7.2019 10:36 #12 Re:
Snad to nebude vyzerat tak, ze bude napraskany bus a ludia stojaci v dverach budu blokovat ich zavretiu, a sofer bude stale kricat dozadu aby ludia neblokovali fotobunku 🙂
mack29.6.2019 11:26  +1#11 Re:
Takto to funguje:
https://youtu.be/oqEbzmHp5_E
Vladimír28.6.2019 22:55 -1 +3#10 Re:
Výborná správa!
Viko28.6.2019 22:39  +2#9 Re:
Reakcia na #8 od gejza:
... a pritom by stačilo od blbej Žiliny odkukať nápis "Odjazd o xy min" 😃
gejza28.6.2019 18:39 -1 +2#8 Re:
Reakcia na #3 od Andy:
.... hej .... niektorí totiž na prvej zastávke nastúpia a budú sa dožadovať okamžitého odchodu .... 😃 😃 😃 😃
Sor2328.6.2019 18:12 -2 +9#7 Re:
Mám pocit, že za tento čas čo je M. Dekánek ako predseda predstavenstva, sa spravilo toľko pozitívneho a prínosného pre MHD, ako sa tu nespravilo za 10 rokov. Super nápady, jeden za druhým. Zatiaľ je to nové vedenie mesta fakt parádne. Len tak ďalej! 🙂
TeBeCe28.6.2019 17:19  +2#6 Re:
Reakcia na #4 od Kanarcan:
Bolo doplnene.
Max28.6.2019 17:11  +2#5 Re:
Neverím! Konečne zdravý rozum v DPB. Wau
Kanarcan28.6.2019 16:56 -1 +3#4 Re:
Reakcia na #2 od 810zssk:
Treba čítať poriadne, je to uvedené priamo v texte, že to budú mať všetky novo objednávané vozidlá.
Andy28.6.2019 16:47  +1#3 Re:
Reakcia na #1 od Ričard:
Prečo, má to nejakú nevýhodu?
810zssk28.6.2019 16:45 -1 +2#2 Re:
Super. Dúfam že to zároveň znamená že s fotobunkou sa už budú objednávať všetky nové vozidlá.
Ričard28.6.2019 16:36 -6 +2#1 Re:
Ježišmarjá... tohto som sa bál.