Dopravný podnik testuje farebné linkové displeje

Rozlišovanie liniek podľa farieb by v budúcnosti mohlo byť zavedené aj na vozidlách bratislavskej MHD.

Bratislavský dopravný podnik zaviedol v roku 2018 nový formát cestovných poriadkov, ktorý so sebou zároveň priniesol farebné označovanie nosných liniek MHD pre rýchlejšiu a prehľadnejšiu orientáciu cestujúcich. Každá z nosných liniek má v cestovnom poriadku svoju farbu, ktorou je daná linka vyznačená aj v schéme liniek MHD a rovnako aj v oznamoch o výlukách.

"Systém farebného označovania totiž vychádza z toho, že cestujúci sa môžu orientovať nielen podľa čísiel liniek, ale aj podľa ich farieb. Podobný systém je napríklad známy najmä z metra, no používa sa aj v mnohých mestách aj na iných linkách MHD, najmä vo Francúzsku, Belgicku, či Švajčiarsku. Na Slovensku už takisto tento systém označovania liniek MHD farbami funguje, napríklad v Košiciach a Púchove, avšak zatiaľ nie na vozidlách, len v informáciách na zastávkach," uvádza DPB vo svojej tlačovej správe.

I keď sú vozidlá bratislavskej MHD vybavené elektronickými linkovými tabuľami, doteraz používané tabule neumožňujú zaviesť farebné odlíšenie liniek aj na vozidlách, keďže sú len jednofarebné - číslo a text sa na nich dá zobraziť len zelenou farbou. Výrobcovia informačných tabulí však už dlhšiu dobu vyrábajú aj tabule, ktoré umožňujú plnofarebné zobrazovanie informácií. Pri farebnom zobrazovaní čísiel liniek tak môže cestujúci už z diaľky rozoznať vozidlo svojej linky.

Dopravný podnik Bratislava v týchto dňoch testuje nový kĺbový autobus SOR NS 18, ktorý je vybavený práve takýmito plnofarebnými tabuľami. Konkrétne ide o tabule typu BS 410 českého výrobcu BUSE Blansko. Preto dopravný podnik využil príležitosť aj na otestovanie týchto tabúľ za účelom zobrazovania čísla linky vo farbe, akou je označená v cestovnom poriadku a v schéme liniek. "DPB, a.s. si na tomto testovacom vozidle overuje čitateľnosť takto označených liniek, rôzne veľkosti písma, odtiene farieb, rozdiely v čitateľnosti cez deň a v noci. V prípade pozitívnych výsledkov bude DPB, a.s. v budúcnosti obstarávať vozidlá, ktoré už budú vybavené takýmito plnonofarebnými displejmi," približuje priebeh testovania DPB.

Prvými bratislavskými vozidlami vybavenými takýmto farebným informačným systémom by sa tak mohli stať nové autobusy, ktoré bude dopravný podnik v najbližšom čase obstarávať a ktoré by sa mohli zaradiť do premávky v budúcom roku.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Viko #18:
Ako by dopadlo zobrazovanie celého textu farbou linky? Bolo by to pri linkách ako 2, 98, 205 nečitateľné? Tam by sa potom dalo hovoriť o inverzoch.
Reakcia na: Jadran #34:
Tie nedostatky ale nesúvisia s kvalitou a prevedením displeja ale neschopnosťou niektorých zamestnancov na tom zamakať. Keď si na 4K televízore pustím video z roku 1995 nemôžem nadávať na kvalitu a technológiu.
Reakcia na: Ike #28:
No nie môj, ty tu križuješ tému B s témou A, ja som pripomienkoval aktuálne nedostatky informačných systémov, ktorým roky nikto nevenuje pozornosť, na margo toho, že sa testuje niečo na vylepšenie tých istých informačných systémov s tými istými nedostatkami, čiže to skús prirovnať k niečomu inému.
Aj keď, ujo Laminátka má pravdu, ešte nič nie je čierne na bielom a stále sa bavíme len o testovaní.
Reakcia na: dupe #31:
Veď ale ja som nikde nepovedal, že sa to nemalo/nemá testovať. Len som celý život bol zvyknutý, že nejaký vyrobok sa testuje s cieľom zistiť účelnosť a vhodnosť jeho kúpy pre dané podmienky. A tak sa - podľa mňa úplne prirodzene - spustila diskusia o tom, či v momentálnej situácii výrobok tieto požiadavky napĺňa.
Nevidím na tom nič zlé, ale veď pokojne mi ty alebo Laminátka vysvetlite, ako inak mám testy chápať.

Voči nesvietiacemu elektronickému papieru som inak skôr skeptický. Keď si človek za dňa porovná viditeľnosť žiarivkového DOTu a rozsvietenej DOT-LED, je tam nezanedbateľný rozdiel (btw, osobne si myslím, že ak DOT-LED celý deň prisvecuješ, ako je tu praxou, nevyjde ti to ich percento úspory).

Za technické info vďaka.
Reakcia na: S499.1023 #30:
Presne, panely su sucastou testovacieho SORu, skoda nevyskusat.
Reakcia na: Viko #29:
Ja to vnimam tak, ze az v priebehu posledneho roku-dvoch padla cena adresovatelnych LED na naozaj smiesnu uroven. Par rokov dozadu nebol riadiaci cip tak miniaturizovany aby mohol byt v samotnom tele LED. Riesilo sa to takto - riadiacimi cipmi WS2811 + LED, https://www.xmas-land.de/1-PCS-WS2811-RGB-Full-Color-Pixels-digital-adressierbare-LED-5Volt. Je jasne ze postavit panel tak aby bol pri kazdej LED cip, ktory sam o sebe stal cca 50 centov je vacsi problem a aj cena by bola ina. To je aj dovod, preco v poslednej dobe vyrobcovia cpu do vsetkeho RGB, lebo je to naraz dostupne - PC vybavenie: RGB skrinky, ventilatory, RAM, mysi, klavesnice, stoly,...

Dala by sa na cip samozrejme dat aj jednofarebna LED, ale uz to nie je take elegantne riesenie a asi by bol o to velmi maly zaujem, ked za nizsiu cenu by bolo RGB. A zase by sa nadavalo preco sa uz v rovnakej cene nekupilo RGB.

S aliexpresom nejdem porovnavat, preto som dal maloobchodne ceny LED z renomovaneho obchodu, z ktoreho verim, ze nakupuju aj vyrobcovia velkosti BUSE. Na riadenie tychto LED netreba arduino, staci aj cip z neho, napr. Atmel-ATMEGA328P, alebo aj Attiny85 https://www.tme.eu/sk/details/atmega328p-pu/modelovy-rad-avr-8-bit/microchip-atmel/
Cipy sa pouzivaju aj v automatizacii, takze sa nejedna len o riesenie typu: urobme to na kolene a nakupme z aliho.

Pri mojich uvahach vychadzam samozrejme z toho ze telo panelu a rovnako aj komunikacia je z hladiska ceny rovnaka / podobna ako pri DOT LED. Takze jediny rozdiel je vo vymene tercikov za LED a zjednodusene riadenie.

Suhlasim ze podnik ma vela problemov a informacne systemy by vedeli fungovat lepsie. Ak je vsak za porovnatelnu cenu RGB variant, preco ho neotestovat? Rovnako by sme mohli povedat ze sa neoplati kupovat nove autobusy, ked sa podnik nedokaze postarat o tie co uz mame.

BTW BUSE uvadza ze DOT-LED ma spotrebu na urovni cca 20% oproti LED panelom.
http://www.buse.cz/cs/informacni-system-pro-cestujici/informacni-panely-vnejsi/tercikove-dot-led-panely-bs-210

Stale si myslim, ze lepsim riesenim by bol vyhladovo elektronicky papier - podsvieteny len v noci, cez den prakticky nulova spotreba energie. Ale technologia na toto pouzitie este nedorastla a cena nepadla na rozumnu uroven. Ak chcete vidiet farebny elektrinocky papier nazivo, alza ma z neho niektore cenovky.
Mne sa zdá, že tu tvoríte priam konšpiračné teórie. Proste nikto ponúkol DPB na testovanie, prevdepodobne bezplatne, Full-RGB panel. A už sa tu rieši, či by sa to malo kupovať, či by sa radšej nemali kúpiť, čo ja viem, gumové kačičky.
Reakcia na: dupe #27:
Len malá úvaha, ak sú RGB naozaj o toľko lepšie a dostupnejšie, čo je príčinou, že v zahraničí málokto objedná full rgb a pokrok vo vybavenosti zostáva skôr v rovine bielych panelov alebo RGB len na čísla? Nebude to aj o spotrebe energie pri jednej LED na bod vs. trom LED na bod? Zároveň, asi niečomu technicky nerozumiem, ale iba RGB sa dajú zapájať adresovateľne, jednofarebné nie?

Druhá vec, cenová politika výrobcov dopravnej informatiky je vzhľadom na šírku trhu určite mierne nafúknutá, ale porovnávať výkonovú elektroniku s basic produktmi z aliexpresu apod. je dosť zábavné.

A súhlasím, že kým nevedia s vozidlovou informatikou adekvátne narábať, darmo sa hrnú do vychytáviek. Áno, pôsobilo by to efektne a budilo dojem, že sme spravili nejaký pokrok, ale napriek všetkému si myslím, že momentálne sa viac zíde energiu investovať inam.
Reakcia na: Jadran #26:
Ideš si kúpiť auto. Máš budget a vyhliadnutú výbavu. Vo výbave je však parkovací asistent, ktorý nepotrebuješ. Začneš teda rozmýšľať, či takto poskladané auto kúpiš, alebo nie, resp. či je výbava hodná tvojich potrieb napriek tomu, že je tam nie najlacnejší prvok, ktorý nepotrebuješ ale v princípe nie je zlý.

A do rozhodvacej analýzy zaradíš myšlienku "ha! radšej bys om mal porýľovať záhradu".
Neviem co ma spolocne testovanie RGB panelu spolocne s hlasenim, klimatizaciou, vnutornymi panelmi, vyhorenymi a naburanymi autobusmi, (doplnte si vlastny hejt),...

Ja skor vidim ze diskusia by sa mohla stocit smerom:
- ci netlacit na vyrobcu, aby boli LED umiestnene hustejsie = vyssie rozlisenie = lepsia citatelnost a vyssi jas / kontrast
- Ci radsej neuvazovat nad cipmi RGBW - vdaka tomu bude mat biela dlhsiu zivotnost, vyssi jas, lepsiu farbu nez pri RGB cipe, kde dochadza k zmiesavaniu vsetkych farieb aby sa vytvorila biela...

Prislo vozidlo s RGB panelom, ktory vie DPB vlastnymi silami testovat, programovat a upravovat farby. Keby sa tu hejtovalo, ze sa panel neotestoval vobec, to by som chapal. Z pohladu komplikovanosti a pouzitych suciastok by mohol byt RGB panel vyrazne lacnejsi ako DOT-LED. Aku cenovu politiku ma BUSE, to neviem. Ak by bol RGB panel naozaj lacnejsi, bola by velka chyba, keby si ho DPB pred objednavkou neotestoval.

Ja to beriem z nasledovneho pohladu:
DOT/DOT-LED panely su tu s nami od zaciatku 1990-tych rokov. Vsetci vieme ze terciky casom vyblednu, zasekavaju sa, prestanu sa preklapat, alebo sa preklapaju vyrazne pomalsie a panely tak pripominaju nahodne zhluky bodov: https://imhd.sk/ba/galeria-media/update/13239/trojicka-na-sedmicke-13-5-2019/218082/7949-linka-7-Spitalska-ul?&ref=ba%2Fgaleria%2Fupdate%2F13239%2Ftrojicka-na-sedmicke%3F

Tercik je vyrobne vyrazne drahsi nez RGB led. Ak viete cenu terciku kludne napiste.
Navyse riadenie panelu ci uz s tercikmi, alebo s jednofarebnymi LED maticami je komplikovanejsie. Napr. na kazdu maticu treba samostatny riadiaci cip, resp. na kazdy riadok, alebo stlpec. Z toho plynu rozne obmedzenia. https://howtomechatronics.com/tutorials/arduino/8x8-led-matrix-max7219-tutorial-scrolling-text-android-control-via-bluetooth/

Bezna adresovatelna RGB LED stoji pri nakupe 1000 ks cca 8-16 centov za kus, zalezi od puzdra. https://www.tme.eu/sk/katalog/led-diody_100684/?search=2812&s_field=1000014&s_order=asc&limit=20¤cy=EUR&page=1

Skusim v jednoduchosti vysvetlit riadenie panelu RGB LED a jednoduchost. Kazda LED ma v sebe riadiaci cip. V praxi jej tak staci 3 pinovy kabel - 5V, GND a Data IN/Data OUT. Datovy kabel sa zapoji seriovo, z jednej LED do druhej. Po pripojeni elektriny sa tieto LED medzi sebou dohodnu, ktora je prva, druha,.... Elektronika riadiaca panel cez jediny pin vysle signal ze "rozsviet LED cislo 30 bielo" a LED 30 sa rozsvieti. https://www.youtube.com/watch?v=UhYu0k2woRM

Keby ste si chceli vyrobit vlastny domaci "BUSE" RGB panel, staci k tomu Arduino, cinsky adresovatelny LED pas a napajaci zdroj. Do 30 eur sa to cele da zbuchat.
A čo tak sa namiesto farebných čísielok začať najprv venovať dlhodobým nedostatkom v zobrazovaní údajov na "nových" vnútorných BUSE-televízoroch?
Čo tak po rokoch konečne rozšíriť schopnosti tety hlásateľky zastávok v MHD a naučiť ju hlásiť veci, ktoré sú všade inde vo svete už samozrejmosťou (automatické i vodičom voliteľné v prípade potreby), ako napríklad mimoriadnosti po trase (výluky a alternatívne spojenia, zastávka je presunutá a vozidlo zastavuje mimo nej v náhradnej polohe, náhradná doprava atď...), alebo napríklad aj oznam pre cestujúcich, ktorí sedia a nechápavo pozerajú, že vozidlo stojí v zastávke a neodchádza, aby vedeli, že sa to deje v snahe dodržať grafikon ("čakám do odchodu")?
Reakcia na: lupask #6:
To by musel byť teda poriadny analfabet, aby nerozoznal ani trolejbus od električky...
Kiež by radšej najprv aspoň fungovala klimatizácia vo všetkých vozidlách, kde je namontovaná...
Záleží od hustoty lediek obrazovky, čím viac tým vyšší kontrast. Zároveň si treba uvedomiť že farený displej znamená vyššie náklady. Keby sa vedenie DPB sústredilo hlavne na zjednotenie tlačidiel, 1 tlačidlo=zástavka znamenie/otvorenie dverí. Teraz cestujúci stláčajú doslova všetko, lebo každý voz iné tlačidlá a iný postup. A tiež na urýchlené zavedenie platby CL bezkontaktnou kartou v označovači. To by mala byť priorita, aby náhodný šofér mohol jednoducho vyskúšať MHDčku a nie zháňať lístok kde kade.
Reakcia na: Ike #21:
Prvá veta vyzerá zdanlivo odporujúca si zvyšku, ale tú svietivosť v prvej vete som myslel, že transparent celkovo nemá problém so slabými diódami.
Reakcia na: 3pa3ck3 #20:
Problém podľa mňa nie je v svietivosti, ale v kontraste. Ak je číslo linky bielym v červenom rámiku, prakticky sa pozeráš na celé pole rozsvietených diód, pričom rozdiel svietivosti medzi červenými a bielymi je malý. Možno by stačilo tú červenú Dať v tmavšom odtieni, aby diódy svietili s menšou intenzitou.

Ak je rámik RGB 100, 0, 0 a písmo 100, 100, 100 tak stále sa pozeráš na celé pole (číslo + pozadie) svietiace s intenzitou 100 %. Ak by bol rámik povedzme 50, 0, 0, rámik by svietil o polovicu slabšie.
Reakcia na: Viko #18:
Pre jednorazových návštevníkov to veľký význam asi mať naozaj nebude. Toto je ale podľa mňa cielené na miestnych, ktorý sa farbu svojej linky časom naučia a budú vedieť, aký spoj prichádza, aj keď ešte v diaľke nebudú vedieť rozpoznať presné číslo.

Inak čo sa týka týchto nových displejov, tak aj mne sa zdajú v skutočnosti ťažšie čitateľné, ale možno to chce iba čas, aby sa doladili.
Reakcia na: Viko #18:
Nezlepsi ju klucovo, zlepsi ju nepatrne. Ak je cenovy rozdiel dostatocns maly, tak preco nie?
Reakcia na: Ike #17:
Ok, neznelo mi to tak, sorry.
Jasné, ak tam nebude cenový rozdiel, tak nám odpadá jedna prekážka, ktorá dnes pokiaľ viem ešte stále je (preto sa zvykne objednávať RGB len na tých prvých 21 stĺpcov, málokto má full color displej).
Lenže, podľa mňa tam stále zostávajú ďalšie. Bolo by treba prekopať celý zobrazovací spôsob, keďže by inak museli fungovať inverzné označenia, plus teda dojazdy typu vľavo šípka vpravo číslo by mohli mať linku zas len monochromaticky.

Dúfal som, že to udržíme vo vecnom tóne, ale veď dobre, poďme si vysvetľovať elementárne veci. BUSE cestujúcemu pomohlo lepšie vidieť označenie (vzhľadom na vzdialenosť a svetelné podmienky), personálu ušetrilo starosť s distribúciou a vymieňaním tabúľ a zjednodušilo udržiavanie informácií aktuálnych, takže vo výsledku máme presnejšie informovanie. Farebné čiary v schéme sú snahou zjednodušiť "ťahanie prstu" pomedzi iks liniek, aby schému zvládoll na prvýkrát aj úplný laik.

A moja otázka stále znie - aký tomuto porovnateľný prínos sa dá nájsť pre farebné číslo priamo na autobuse?
To je nejaké uľahčenie života, že dojdem do mesta XY, tak si nájdem v schéme stredne svetlo modrú čiaru, vyhľadám CP ktorý má číslo linky v stredne svetlo modrom štvorčeku a následne si počkám na autobus so stredne svetlo modrým okienkom? Naozaj je toto vec, ktorá zjednoduší používanie MHD natoľko, že kľúčovo zlepší jej kvalitu? Lebo mne to zatiaľ na základe spomenutého príde skôr ako hračka na efekt.
Reakcia na: Viko #15:
Ja som nikde nepovedal, že by to nové mali mať. Povedal som "nech" ako protipól šoto-argumentov, ktoré tu implicitne naznačujú, že by to malo byť v celej BA pomaly hneď.

Na druhej strane, ak sa tieto displeje dostanú na podobnú cenu ako monochromatické (predpokladám, že v takom roku 1997 bola cena monochromatického neLEDkového displeja vyššia ako dnes farebného), alebo ak dospejeme do času, kedy sa budú vyrábať len farebné displeje, tak v tom nevidím problém.

Tvoja druhá otázka by sa dala aplikovať na viacero inovácií od farebných schém, cez BUSE transparenty (v 1973 neboli ani digitálne transparenty a ani pekné prehľadné schémy a ľudia predsa cestovali).