Električky vo Vysokých Tatrách majú nedostatočnú kapacitu

Stav sa má podľa ZSSK zlepšiť až po dodávke nových vozidiel v roku 2022.

Elektrické vlaky (ľudovo električky) na tratiach Tatranských elektrických železníc (TEŽ) dlhodobo trápi nízka prepravná kapacita. Návštevníci Tatier sa o tom mohli presvedčiť aj počas uplynulých vianočných prázdnin, kedy sú Vysoké Tatry plné návštevníkov. Električky v čase najväčšieho náporu jazdia preplnené, cestujúci musia stáť aj v miestach, kde je to zakázané, takže o kultúre cestovania sa nedá hovoriť. Zaujímali sme sa preto, či dopravca plánuje túto nepriaznivú situáciu zlepšiť.

Výrazný nárast cestujúcich bez zvýšenia kapacity

"Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) dlhodobo upozorňuje na fakt, že doprava v Tatrách dlhodobo trpí nedostatkom kapacít, pričom ZSSK jazdí v sezóne bez záloh. Navyše je v porovnaní s rokom 2014 na tatranských tratiach ročne prepravených až o 35 % viac cestujúcich," informoval nás Tomáš Kováč, hovorca ZSSK. Výrazný nárast cestujúcich súvisí aj so zavedením bezplatného cestovania vlakmi pre vybrané skupiny cestujúcich v roku 2014. Vozidlový park ani infraštruktúra tratí však nedovoľuje v súčasnosti výrazne zvýšiť ponúkanú prepravnú kapacitu električiek. "Jediným reálnym spôsobom vyriešenia vysokej frekvencie cestujúcich vo vlakoch je zvýšenie cestovného, ktoré by odradilo ľudí od cestovania našimi vlakmi. O tomto kroku však určite neuvažujeme," doplnil Tomáš Kováč.

Železničná spoločnosť Slovensko, ktorá prevádzkuje dopravu na tratiach TEŽ, v súčasnosti vlastní 15 elektrických jednotiek Stadler GTW 2/6, ktoré boli uvedené do prevádzky v rokoch 2001 až 2006 a nahradili staršie električky EMU 89.0. Pri tejto obmene vozidlového parku nastalo výrazné zníženie ponúkanej prepravnej kapacity, keďže starých a kapacitnejších električiek bolo 18. Vozidlá EMU 89.0 mohli odviezť 120 sediacich a 156 stojacich cestujúcich, zatiaľ čo nové nízkopodlažné električky Stadler GTW 2/6 ponúkajú 88 miest na sedenie a 92 miest na státie. V prípade súprav električiek pozostávajúcich z dvoch jednotiek, ktoré sa používajú na najvyťaženejších spojoch, je rozdiel v ponúkanej prepravnej kapacite oproti minulosti nižší o takmer 200 miest.

Do roku 2022 pribudne 5 nových vozidiel

V roku 2018 spoločnosť ZSSK objednala 5 nových elektrických jednotiek Stadler GTW s hybridným pohonom, primárne pre obnovu vozidiel ozubnicovej železnice Štrba – Štrbské Pleso, kde nahradia doterajšie tri ozubnicové súpravy (riadiaci+motorový vozeň). Vďaka hybridnému pohonu budú tieto nové vozidlá môcť premávať aj na tratiach TEŽ zo Štrbského Plesa do Popradu, resp. Tatranskej Lomnice, takže čiastočne pomôžu zvýšiť kapacitu električiek. Vozidlá budú určené pre prepravu 160 cestujúcich, z toho 90 sediacich a 70 stojacich. "Vďaka vyššiemu komfortu cestovania v nových vozidlách a možnosti operatívneho zvýšenia kapacity (tzv. zdvojenie vozidiel) aj na ozubnicovej železnici predpokladáme, že cestovanie na tratiach bude omnoho príjemnejšie a pohodlnejšie," uvádza hovorca ZSSK.

Či však výsledný vozidlový park pozostávajúci z 20 vozidiel, z ktorých 5 bude môcť premávať aj na ozubnicovej železnici, bude dostatočný na zabezpečenie komfortnej prepravy návštevníkov Vysokých Tatier, ukáže až prax. Súčasná kapacita jednej starej zubačky pozostávajúcej z riadiaceho a motorového vozňa je 250 cestujúcich, takže opäť pôjde o zníženie kapacity v porovnaní so starými vozidlami.

Zásadnejšia rekonštrukcia tratí sa nechystá

Súčasný nevyhovujúci stav na tratiach Tatranských elektrických železníc je spôsobený aj infraštruktúrou, ktorá nedovoľuje výraznejšie zahustiť premávku električiek, či zvýšiť ich rýchlosť. Obrátili sme sa aj na Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), ktoré sú správcom železničnej infraštruktúry, či neplánujú zlepšenie infraštruktúry vo Vysokých Tatrách.

"V rámci prípravy modernizácie koridoru č. V v zmysle pôvodnej štúdie realizovateľnosti sa v okolí mesta Štrba pôvodne uvažovalo s predĺžením existujúcej Ozubnicovej železnice do novej polohy. Uvažovalo sa so zabezpečením väzby medzi koridorovou traťou a ozubnicovou železnicou. Avšak z dôvodu požiadavky zástupcov EÚ (EIB-Jaspers), bola štúdia prepracovaná bez ďalšej nadväznej úpravy existujúcej, alebo vypracovania novej projektovej dokumentácie. Na základe uvedeného nie je v súčasnosti definovaný rozsah úprav železničnej infraštruktúry v predmetnom území. Výhľadovým  zámerom ŽSR je  zaviesť na tratiach Tatranských železníc diaľkové riadenie dopravy. S významnou rekonštrukciou trate TEŽ a ani s zdvojkoľajnením zatiaľ ŽSR neuvažujú," informoval nás hovorca ŽSR Ľubomír Mitas.


9.1.2019
-mhd-

Komentáre

Login: Heslo:

🙂😃😁😂😅
😆😉😊😋😛
😎😗😍🤪🙃
😶😐😏🤔🤨
🙄😣😥😮😲
🙁😕😖😫😞
😭🤐😴😬😨
😱😵😠🤬🤑
😷🤒🤕🤮😇
🤓😈💀👽🤖
❗❓💗👍👎

K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

Radob113.1.2019 20:47  +1#7 Re:
Diaľkové riadenie dopravy (o ktorom ako jedinom opatrení zatiaľ ŽSR uvažujú), spôsobí ušetrenie výpravcov na žst. a výhybniach, (čo ušetrí mzdové náklady) ale hlavný prínos spočíva v tom, že vo všetkých výhybniach sa bude dať križovať počas celých 24hod. (čo dnes nie je možné, lebo nepretržitá pracovná doba nie je vo všetkých výhybniach). Pri terajšom 30 min. intervale, ktorý sa uplatňuje cez špičku, sa už na jednokoľajnú trať v úseku Starý Smokovec - Štrbské Pleso nezmestí ani zastrúhaný vlas, kapacita jednokoľajky je tým úplne vyčerpaná, možno si pozrieť tu na grafikone (link je na konci príspevku). Najslabšie miesto je úsek Štrbské Pleso - Vyšné Hágy, s jazdnou dobou 14,5 min. v jednom smere. Kedysi na tomto úseku bola ešte jedna výhybňa. No ako vidno z grafikonu, rozmiestnenie terajších výhybní nie je optimálne a pri 30 min. intervaloch dochádza k zbytočne dlhým čakacím dobám. Na úseku Poprad - Starý Smokovec sú výhybne bližšie pri sebe a tak nie sú naplno využité, ŽSR aby ušetrili, na nich zavádzajú "výluku dopravnej služby", čiže nie je tu služba počas celých 24 h. ako suž bolo spomenuté. Tá pracovná doba je navrhnutá tak hlúpo, že napr. vlak 8165 čaká v Starom Smokovci cca o 10 min. viac, než by stačilo, ak by pracovná doba vo Veľkom Slavkove končila o cca 1/2 hodinu neskôr a tak by sa mohol vykrižovať s protiidúcim vlakom 8126 tu (teraz sa križujú vo Veľkom Slavkove). Možno tu je priestor, kde by mali ŽSR troška pouvažovať ... či o rekonštrukcii, či o optimalizácii pracovnej doby. Lenže na to treba peniaze, a aj keby sa bezplatné cestovanie zrušilo, z vybraného cestovného by sa - najmä tá rekonštrukcia - zrealizovať dala asi len veľmi ťažko.
http://gvd.cz/data1/ncp/112.pdf
Dispecer12.1.2019 16:49 #6 Re:
Reakcia na #5 od stefco:
OK, týmto spôsobom by si pomohol odľahčeniu električkám v úseku Starý Smokovec - PP ľuďmi z električiek Tatranská Lomnica - Starý Smokovec.

Ale nijako to nepomôže preťaženiu električiek už v úseku Štrbské Pleso - Starý Smokovec (resp. Štrbské Pleso - PP). A v tom je hlavný prúser.
stefco12.1.2019 14:39 #5 Re:
Situáciu s preplnenými vlakmi TEŽ by železnice vedeli trochu odľahčiť jedným v podstate jednoduchým spôsobom. Pridať viac vlakových spojov z Popradu do Tatranskej Lomnice cez Studený Potok. V súčasnosti tam jazdí vlak iba v 2-hodinovom takte, čo je vzhľadom na tatranský potenciál žalostne málo. Týmto by pomohli hlavne cestujúcim, ktorí teraz využívajú na cestu do T.Lomnice prestup v Starom Smokovci. Tieto spoje by boli priame bez nutnosti prestupovať v Studenom Potoku tak ako to je teraz. Nuž ale vieme všetci, že vlkm nepustia, a rečičky typu: "To by najprv trebalo vyskúšať" nám nepomôžu. Je tu však ešte jeden faktor, a to samotné zmýšľanie cestujúcich, ktorí do Tatier cestujú prvorado s myšlienkou povoziť sa s TEŽ-kou.
ZSSK by preto musela spustiť informačnú kampaň a riadne spropagovať spojenie Poprad - T.Lomnica cez Studený Potok, jednak slušnou vlakovou súpravou (povedzme si na rovinu, 840-ky sú vcelku fajn, ale už začínajú tiež mať svoj vek a je ich "až" 6), ďalej tým, že sa jedná o rýchle spojenie bez nutnosti prestupu, relatívne hustým taktom (samozrejme nemyslím tým každých 30 min.) a prípadne aj lacnejším cestovným, než by bolo na TEŽ-ke.
Inak bude TEŽ-ka stále jazdiť preplnená. Takže nie zvrátený názor, že ak zdvihnú cenu tak možno ľudí ubudne, (ktorý našťastie zavrhli), ale práve tlačenica vo vlaku môže spôsobiť úbytok cestujúcich, pretože niektorí cestujúci si práve kvôli tomuto "zážitku" už radšej do TEŽ-ky nesadnú. Myslím si, že aj teraz, keď prebieha Tatry Ice Masters by sa dali spraviť podobné fotky, aké sú v galérii.
S499.102310.1.2019 11:14 #4 Re:
Reakcia na #3 od piggee:
Logika ŽSR: Nedostali eurofondy = trať bude chátrať. Keby nebolo eurofondov, pominie zmysel existencie ŽSR.
piggee10.1.2019 10:52 #3 Re:
Hmmm, v podstate akakolvek odpoved ZSR je, ze s rekonstrukciou alebo rozsirenim trati neuvazuju. By ma tak zaujimalo o com teda uvazuju.
Petto10.1.2019 9:21 #2 Re:
Coby sa nedalo castejsie ? Porobit viac vyhybni a nakupit dalsie jednotky. Ci neda sa ? Lebo medved ?
Jak449.1.2019 18:38 #1 Re:
Vie niekto ako ZSSK prišla k tomu, že nákupom nových súprav sa zvýši kapacita, keď už dnes sa križuje snáď v každej vyhýbni na trati, čiže nové spoje sa zaviesť nedajú a všetky nástupištia na trase sú dĺžkou na 2xGTW?