Ako bude vyzerať električková trať na Špitálskej po rekonštrukcii?

Dopravný podnik plánuje počas letných mesiacov rekonštrukciu električkovej trate na Špitálskej ulici, ktorá je v súčasnosti v havarijnom stave. Počas opravy bude premávka električiek na tejto ulici úplne vylúčená, linky pôjdu výlukovou trasou cez Obchodnú


Foto © Solider


Havarijný stav električkovej trate si v uplynulom čase vyžiadal zníženie traťovej rýchlosti na viacerých úsekoch z pôvodných 30 km/h na 10 km/h. Dopravný podnik preto na rok 2017 naplánoval rekonštrukciu takmer 650 metrov dlhého dvojkoľajného úseku od zastávky Kamenné námestie až po zastávku Americké námestie.

Koľaje boli naposledy kompletne zmodernizované v roku 1988 v investičnom náklade 19 700 000 Kčs, pričom boli vymenené aj inžinierske siete a povrch komunikácie v celej dĺžke ulice. Vtedy tiež bola presunutá poloha časti trate tak, aby bola oddelená od automobilovej dopravy.

Čiastočné rekonštrukcie sa týkali Kamenného námestia (1998), výmeny výhybiek pri Metropolke (2002) či výmeny koľajového oblúka pri vyústení Lazaretskej ulice pri Dvoch levoch (2011).

Opäť asfalt

Nová trať bude riešená formou pevnej jazdnej dráhy, vymenená bude jedna zjazdová výhybka a dve rozjazdové výhybky, ktoré budú elektricky prestaviteľné prostredníctvom trolejového kontaktu a takisto aj bezdrôtovým systémom VETRA. Opravy sa dočká aj esíčko na Americkom námestí, ktoré vykazuje znaky značného opotrebovania koľají, a ktoré sa pôvodne plánovalo premiestniť do novej polohy počas modernizácie trate do Ružinova.

Zakrytie trate bude riešené formou asfaltobetónového krytu, okrem priecestia s Ulicou 29. augusta, kde je uvažovaný cementobetónový kryt. Súčasťou rekonštrukcie je aj výstavba káblového prepojenia pozdĺž trate.



Zastávka Mariánska na novom mieste

Pôvodný nástupný ostrovček zastávky Mariánska v smere do centra (pri Dvoch levoch) nie je možné predĺžiť na technickou normou požadovanú dĺžku 65 metrov a nachádza sa ďaleko od plánovanej zastávky pod „Manderlákom“ ako aj od konečnej trolejbusov pri Rajskej ul., preto sa pristúpilo k preloženiu zastávky do novej polohy medzi ulice Hollého a Mariánska, oproti existujúcej zastávke Mariánska v opačnom smere.

Zastávka bude mať po novom nástupište riešené vo forme tzv. viedenskej zastávky, čiže na zvýšenom jazdnom páse vozovky, podobne ako je to na zastávke Blumentál. Jazdný pás bude zhotovený metódou Creteprint v štandardnej bordovej farebnej úprave. Cestujúci budú na spoje čakať na neveľmi širokom chodníku spolu s okoloidúcimi chodcami. Na tejto strane zastávky sa neuvažuje s prístreškom, bude tu však namontovaná obojstranná elektronická informačná tabuľa informujúca o  aktuálnych odchodoch električiek. Vjazd motorových vozidiel do priestoru zastávky bude regulovaný cestnou dopravnou signalizáciou v režime kmitavá žltá – červená.

Zastávka v smere von z mesta ostáva na pôvodnom mieste, pričom nástupný ostrovček sa predĺži na 65 metrov. Na tomto nástupišti bude inštalovaný prístrešok, automat na cestovné lístky a obojstranná elektronická odchodová tabuľa.  K obom nástupištiam bude zabezpečený bezbariérový prístup s dlažbou pre nevidiacich, ktorý bude nasvietený prídavným LED osvetlením. K nástupišťu v smere z centra pribudne peší prístup aj v zadnej časti, nedôjde však k celkovej úprave priestoru Špitálskej ul. pri vjazde na parkovisko ministerstva práce.  Povrch ostrovčeka bude tvorený betónovou dlažbou, od vozovky ho bude oddeľovať zábradlie.

Výška nástupnej hrany v smere z centra bude 20 cm, to znamená, že pri nástupe do nových nízkopodlažných električiek bude nutné naďalej prekonávať výškový rozdiel. S výškou nástupnej hrany 25 cm, ktorú stanovuje Koncepcia rozvoja MHD na roky 2013 – 2025 schválená mestským zastupiteľstvom, nesúhlasilo ministerstvo dopravy ako príslušný orgán verejnej správy vo veci dráh. Ministerstvo tak rozhodlo napriek tomu, že má vlastnú stratégiu rozvoja verejnej dopravy schválenú vládou SR, kde je ako jedno z opatrení rozvoja definovaná modernizácia zastávok s ohľadom na bezbariérovosť. Výška nástupnej hrany zastávky viedenského typu v opačnom smere bude vzhľadom na požiadavku Krajského dopravného inšpektorátu 15 cm.

Miesto, kde sa bude nachádzať nové nástupište zastávky Mariánska v smere do centra mesta.

Posledné zúžené miesto ostáva

Počas tejto rekonštrukcie bola možnosť odstrániť posledné zúžené miesto na Špitálskej ulici a to smerovým posunom električkovej trate tak, aby toto miesto zaniklo. Keďže trať ostáva v pôvodnom smerovom vedení, zúžené miesto pri Špitálskej č. 51 ostane naďalej spôsobovať problémy chodcom, cyklistom, ako aj vodičom áut a električiek.




6.6.2017
-Solider, mhd-

Komentáre

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

Solidervčera, 22:08 #55 Re:
Úspešný uchádzač na rekonštrukciu trate: 1) Eurovia – cena 2 532 067,71 EUR. Druhý v súťaži skončil Metrostav.
Solider26.6.2017 17:20 #54 Re:
Reakcia na #53 od Ámos:
Tmavé a úzke je to Metropolky až po Rajskú, čiže trávnik by mohol byť tak na zvyšnej tretine úseku od Rajskej po Kamenné. Mohol, keby niekto chcel. Ono aj ten asfalt tam nemusel byť, mohla tam byť estetickejšia žulová dlažba, ktorá stojí asi rovnako, ako asfalt, ak nie aj menej, ale opäť platí, keby niekto chcel...
Ámos22.6.2017 14:09  +1#53 Re:
Reakcia na #52 od Solider:
Mas pravdu, od dvoch levov je to tmave. To je vsak iba 1/3 rekonstruovaneho useku.
Je jedno aky velky by ten usek bol. Aj 100 metrov by moholo oku, priestoru vseobecne a tiez klime v oblasti.
Je mi jasne, ze tu to nevyriesime a ze Spitalsku pred asfaltom uz nic nezachrani. Chcel som poukazat na to, ze sa to da aj na takej ulici ako je Spitalska. Inak existuju aj tienomilne travy a existuju aj riesenia pouzite na zelenych strechach, ktore nie su narocne na polievanie.
Solider22.6.2017 13:40 #52 Re:
Reakcia na #51 od Ámos:
Otoč si kameru na opačnú stranu. Ja som narážal na tento úsek. Pri Tescu by trávnik mohol byť. Aj keď len kratúčky úsek.
Ámos22.6.2017 13:27 #51 Re:
Reakcia na #50 od Solider:
https://goo.gl/maps/dktWjB5ACNP2 tato slnkom zaliata nepresvetlena ulica?
Od Kamenneho po Mariansku je to horuci ostrov, kedze tam chybaju stromy.
Solider22.6.2017 9:32 #50 Re:
Reakcia na #47 od Ámos:
S týmto som sa osobne ešte nestretol, väčšinou sa električkové trate v takýchto úzkych a dostatočne nepreslnených priestranstvách nezatrávňujú.
Ámos21.6.2017 22:20 #49 Re:
Reakcia na #48 od Viko:
Mne to pride ako rovnaky sposob uchytenia. Aj ked do trati sa rozumiem, ako koza do piva... Takze nech sa vyjadria, co o tom nieco vedia.

https://imhd.sk/ba/galeria-media/2678/rekonstrukcia-trate-mileticova-zahradnicka-2008/37400/Obluk-z-Mileticovej-do-Zahradnickej-ul?&ref=ba%2Fgaleria%2F2678%2Frekonstrukcia-trate-mileticova-zahradnicka-2008%3F

https://imhd.sk/ba/galeria-media/1702/rekonstrukcia-trate-na-kriznej-2010/65385/Nove-kolajnice-pripravene-na-upevnenie-na-betonove-panely?&ref=ba%2Fgaleria%2F1702%2Frekonstrukcia-trate-na-kriznej-2010%3F%26p%3D9

https://imhd.sk/ba/galeria-media/3346/rekonstrukcia-trate-na-vajanskeho-nabrezi-2015/145933/Upevnene-antivibracne-bokovnice-pred-zaasfaltovanim?&ref=ba%2Fgaleria%2F3346%2Frekonstrukcia-trate-na-vajanskeho-nabrezi-2015%3F
Viko21.6.2017 21:52 #48 Re:
Reakcia na #47 od Ámos:
Fu, neviem, ako by sa to konštrukčne riešilo, aby stred bol technicky uspôsobený na trávnik a kraj na nosnosť vozidiel... To už by hádam jednoduchšie bolo tam dať zatrávňovaciu dlažbu
Ámos21.6.2017 21:39 #47 Re:
Reakcia na #44 od david1:
Ok, dobry argument. Kto vsak hovori, ze musi byt cele elektrickove teleso zatravnene. Co tak len medzi kolajami, tak aby sa teda zabezpecil dostatok priestoru na prejazd.


radoslavius21.6.2017 21:19 #46 Re:
takze Eurovia...https://www.bakurier.sk/aktualne-dianie/clanok-v-sutazi-na-opravu-elektrickovej-trate-na-spitalskej-ulici-ponukla-udajne-najnizsiu-cenu-spolocnost-eurovia-sk
Solider15.6.2017 18:23 #45 Re:
Reakcia na #43 od kecho:
Na takýchto miestach zvyčajne nebýva trávnik, ale koľajová trať býva vyhotovená s pojazďovateľným zvrškom. Je pravda, že asfalt to nemusel byť, ale vždy lepšie ako betónová dlažba, keď už v Bratislave máme taký problém s klasickou a tradičnou žulovou dlažbou.
david115.6.2017 16:22  +1#44 Re:
Reakcia na #43 od kecho:
Žeby prejazdové pomery. Obchádzanie kolízií napr. záchrannými zložkami. No mohla by byť vydláždená podobne ako na Mostovej a jazdné pruhy klasika asfalt. Chodníky dlažba ako na Štúrovej no to asi nie je predmetom reko.
kecho15.6.2017 14:47  +2#43 Re:
Reakcia na #42 od S499.1023:
A dôvod, prečo by v koľajisku nemohol byť? Veľa zelene okolo?
S499.102315.6.2017 8:13 -2#42 Re:
Reakcia na #41 od kecho:
Trávnik? Na Špitálskej?
kecho15.6.2017 6:58 -1 +2#41 Re:
Reakcia na #40 od kraken:
Preco dlazba? Preco nie travnik?
kraken15.6.2017 0:35 -1 +1#40 Re:
Skoda, ze aspon na niektorych usekoch nebude dlazba. Popri medickej ci pred kostolom sv. Ladislava. Mrzi ma, ze mesto nie je orientovane na mikro detaily ani pod vedenim "pokrokoveho" primatora. Stylovost urobila kedysi Bratislavu peknym mestom, nemusime vsetko robit len ucelovo.
Error 0x00712.6.2017 0:44 #39 Re:
Reakcia na #32 od S499.1023:
Pravda, zabudol som. Aj tak, ako pises, stacia 2,75 alebo 3m...
S499.102311.6.2017 17:08 -1 +2#38 Re:
Reakcia na #37 od Ámos:
Pretože ju tam zamotal Error. Na Americkom stačia pruhy 2,75 m a jeden 3 m, to máš pravdu.
Ámos11.6.2017 16:15 -1 +2#37 Re:
Reakcia na #36 od S499.1023:
No vidis. A pritom cela debata zacala pri Americkom namesti a co sa tam zmesti a nezmesti. Tak co sem teraz tahas Karlovesku, hlavne pri clanku o Spitalskej.
S499.102311.6.2017 15:40 -1 +2#36 Re:
Reakcia na #35 od Ámos:
Opäť si nepochopil ale akceptujem tvoje obmedzenia. Naozaj je tá fotka z cesty ekvivalentnej Karloveskej?