Reklamy znepríjemňujú výhľad z vozidiel aj zbytočne

Dopravnému podniku reklamy prerástli cez vozidlá.

Uprostred slnečného dňa nastúpite do vozidla MHD a ponoríte sa do šera. Nejde o náhle zhoršenie zraku, ale ocitli ste sa v električke či autobuse s celoplošnou reklamou. Už dlhšiu dobu sa väčšina celoplošných reklám na dopravné prostriedky MHD aplikuje aj s prekrytím okien čiastočne priehľadnými fóliami. Takéto riešenie so zhoršenou priehľadnosťou okien a rozostreným obrazom cestujúcim znepríjemňuje cestovanie a sťažuje orientáciu, čo si myslí 65 % respondentov ankety imhd.sk, ktorej sa zúčastnilo 1178 hlasujúcich.

Reklamy však prinášajú dopravcom príjmy, preto sa ich neradi zbavujú aj vo vyspelejších krajinách. Napríklad vo švajčiarskom Zürichu má dopravca povolené prenajímať na reklamné účely tri vozidlá a aj to bez prekrývania všetkých okien. Prekrytie okien reklamami je výnimočné aj v iných mestách, ktorým záleží na získavaní nových cestujúcich vo verejnej doprave. V Bratislave sú do reklám zahalené desiatky dopravných prostriedkov a až na výnimky aj s prekrytím okien. Reklamy sa vyhýbajú iba vozidlám zakúpeným cez eurofondy.

Umiestnenie reklamy na vozidlá sa dá vykonať rôznymi spôsobmi, Bratislava si vybrala ten s maximálnym polepením vozidla vrátane okien fóliami. Ako sa ukazuje, často zbytočne. Jedna z najnovších reklám ukazuje, že zo siedmich polepených okien cestujúcich na pravej strane vozidla šesť nesie iba bielu farbu a žiadny nápis, vizuálny prvok či reklamné posolstvo. Dve tretiny cestujúcich touto električkou budú pociťovať zhoršenie cestovania, hoci účinok takto vyhotovenej reklamy sa nijako nezvýši.


Zo siedmich polepených bočných okien nesie šesť iba bielu farbu

Reklama na tú istú značku sa dá robiť rôznymi spôsobmi

Americký nealkoholický nápoj mal reklamu na bratislavských električkách aj v čase socializmu a postupom času sa jeho reklama dostala až k prekrytiu celého vozidla. Zatiaľ čo v Bratislave posledná z reklám zhoršuje výhľad z vozidiel, vo Washingtone DC vedia držať reklamu na rovnaký nápoj na uzde.


Počas socializmu boli reklamy doménou električiek a ich strešných reklamných panelov (foto: Jan Horník)


V 1990-tych rokoch začali byť rozšírené celoplošné reklamy, okná však neprekrývali alebo prekrývali iba čiastočne (foto: Recar)


S nástupom veľkoplošných fólií sa začali prelepovať celé okná, aj v tom prípade, ak nenesú žiadnu reklamnú informáciu (2013)


Hlavné mesto USA dokáže umiestniť na vozidlo reklamu na rovnaký nápoj bez toho, aby zhoršovala výhľad z autobusu (2015)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Budte radi že nemáte metro ,tam by ste nevideli uplne nič len tmu,tak ako ked idete cez tunel. Teraz vidíte aspoň niečo.
Reakcia na: Miro #26:
?
Reakcia na: tosomzaseja #25:
Sú aj také, kde je reklama na opačnej strane - teda na tej "dobrej". Najčastejšie je to podľa toho, kde je elektrika, alebo kade ju viesť aby museli čo najmenej kopať do zeme.
Reakcia na: tosomzaseja #25:
Práveže rozmýšľali až veľmi dobre. Dali reklamu na tú stranu, kde sa cestujúci viac pozerá.
Reakcia na: Rady #23:
A pritom by stacilo tak malo, reklamu dat na druhu stranu pristresku. Ale to by niekto musel rozmyslat.
Reakcia na: 801zssk #1:
dnes v SOR #2228 reklama na pomaranc na bocnom okne. nebola to A3, skor dve A4 vedla seba, ale presne vo vyske hlavy. dakujem DPB.
najhorsie su zastavky ked reklama je akurat na strane kde cakajuci potrebuju vyhlad na prichadzajuci spoj
Reakcia na: gejza #21:
A to tvrdili ze nebudu pustat reklamu v tych "telkach" v SORkach ale dokumenty. Ale viackrat som videl reklamu, naposledy dnes na Jasnu.
ďakujem autorovi za príspevok, ako úvod do problematiky je to vynikajúce ? ? ? ?

... teraz by sa ešte zišlo rozpitvať:

- vzťah magistrátu a RECAR-u
- zle umiestnená reklama na zastávkach
- reklamný smog vnútri vozidiel - plastové držadlá / papierové visačky
- reklamný smog na zastávkach - "rádio"
- reklamný smog na obrazovkách vnútri vozidiel
- v rámci spomienok uviesť "úchylku", keď na BUSE tabuliach bol namiesto názvu zastávy / trasy linky reklamný text

vopred ďakujem a už teraz sa teším
Reakcia na: Pajo #15:
A zabudol som, že súčasný model vzťahov bol aj minulým vedením DPB oceňovaný, keďže obstaranie polepov, ich realizáciu a manažment klientov si zabezpečuje Recar a DPB len zhrabne peniaze a nemá náklady. Ale to, že tie peniaze sú smiešne, už zabudli dopovedať.
Reakcia na: Pajo #15:
IvoN by mohol začať napríklad nelegálne polepeným prístreškom zastávky električiek na Trnavskom mýte.
Reakcia na: Salomon #14:
Možno to bude tým, že ten Adelholzener je na modrých vozidlách MVG taký nenápadný. Mníchov síce nie je môj druhý domov, navštevujem ho menej, než by som chcel, ale je to jedno z mojich najobľúbenejších miest vo svete.
Ďalším faktorom je, že keď prší, tak cez tie okná polepené reklamou už nie je vidno vôbec.
https://www.odkazprestarostu.sk/bratislava/podnety/17596/reklama-na-vozidlach-mhd?done=updated
Prelepené okná na vozidlách MHD, a to tu ešte neboli spomenuté tie úplne nepriehľadné, sú podľa mňa neakceptovateľné aj keby všetky príjmy išli DPB a boli by aj 10-krát vyššie ako dnes. V Bratislave, akoby na výsmech, sa všetkým tým, ktorý udržujú toto mesto ešte ako tak v pohybe tým, že zvolia MHD namiesto IAD, sa dajú klapky na oči. A to obrazne a skutočne v tomto prípade.
Reakcia na: Solider #8:
Som rád, že tu niekto spomenul aj informáciu, kam idú príjmy z týchto obťažujúcich polepov cez ktoré máme z výhľadu veľký *** a súčasne poznám ľudí, ktorých bolí hlava pri dlhšom pozeraní cez takéto bodky po všetkých sklách. Ďakujem aj za príklady iných polepov, ktoré dokazujú, že to ide aj inak. Takže peniaze vo výraznej väčšine prúdia na účty súkromnej firmy, a nie do DPB za účelom zlepšenia kvality MHD. ?

Preto keď pán IvoN (dáva_to!) rieši vizuálny smog, môže tiež riešiť smog ktorý vytvárajú jeho vlastné podniky. Ale až po tom, keď sa bude dať aspoň peši chodiť po Starom moste (myslím že vo februári alebo marci) ?
Reakcia na: S499.1023 #11:
Neber to v zlom! Máš pravdu ale už iba polovičnú lebo reklama Segmüller bola najfrekventovanejšia do roku cca 2009. V priebehu toho roku už bola postupne až do dnes najrozšírenejšia reklama Adelholzener. Segmüller je už iba na taxíkoch,zastávkach a ojedinele MHD. Do konca od minulého raka sa Adelholzener dáva aj na vozidla súkromných dopravcov ktorý spolupracujú s dopravným podnikom SWM/MVG. Mníchov je môj druhý domov a všímam si detaily ? ?
Reakcia na: Solider #8:
Zmluva je na dobu určitú. V 2007(?) sa Za(á)hadník chválil, že je na 10 rkov. Ale pôvodný Recar http://orsr.sk/vypis.asp?ID=24653&SID=2&P=1 je už niečo iné a súčasný Recar http://orsr.sk/vypis.asp?ID=167246&SID=2&P=1 má s DPB novú zmluvu?
Dobré ráno stará mama. Keď to tu pri každej príležitisti kritizujem, tak to všetci ignorujú. Najlepší gól do vlastnej je každoročná súťaž na imhd.sk o najlepšiu reklamu.

Ešte by som toho mohol napísať veľa, ale stačí si prečítať o jeden príspevok nižšie príspevok od prispievateľa Solider.

Ale však dobytok znesie všetko.
Reakcia na: Salomon #9:
Povedal by som, že bezkonkurenčne najfrekventovanejšia pohyblivá reklama v Mníchove (nielen MHD ale aj desiatky taxikov) je Segmüller.