Nová stratégia štátu chce zlepšiť verejnú dopravu v Bratislave

Stratégia má podporiť malé aj veľké zásahy do verejnej dopravy, aby bola atraktívnejšia.

Vláda Slovenskej republiky vlani schválila Strategický plán rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2020, ktorý určuje aj ďalšie smerovanie verejnej dopravy. Strategický plán vypracovalo Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR. Vláda tak splnila podmienku, aby mohla Slovenská republika čerpať prostriedky z fondov EÚ 2014 – 2020 pre sektor dopravy. Čerpanie eurofondov by totiž nebolo možné bez existencie komplexných plánov na  rozvoj dopravnej infraštruktúry, vrátane plánov udržateľného rozvoja mestskej, prímestskej a regionálnej dopravy.

Súčasťou dokumentu je aj Stratégia rozvoja verejnej osobnej a nemotorovej dopravy SR do roku 2020. Materiál predstavuje základný strategický dokument Slovenskej republiky strednodobého charakteru v oblasti rozvoja verejnej osobnej a nemotorovej dopravy a slúži aj pre potreby implementácie programového obdobia EÚ 2014 – 2020. Zjednodušene povedané, z eurofondov môžu byť podporené len také projekty, ktoré sú v súlade so stratégiou.

Viac ako 200 projektov

Stratégia rozvoja podrobne popisuje východiskový stav, analyzuje stav verejnej dopravy v jednotlivých regiónoch a v mestách nad 70 tisíc obyvateľov, jasne pomenúva aj negatíva súčasnej situácie, zároveň však navrhuje konkrétne opatrenia na zlepšenie a podporu verejnej osobnej a nemotorovej dopravy. Na regionálnej úrovni by základnou kostrou mali byť železničné trate s vysokým potenciálom (minimálne 500 cestujúcich denne), doplnené o prímestskú a regionálnu autobusovú dopravu. V rámci MHD je najdôležitejšia podpora a rozvoj existujúcich dopravných systémov, teda električkovej, trolejbusovej, prípadne autobusovej dopravy. Stratégia rozvoja však za rovnocennú považuje aj nemotorovú, najmä cyklistickú, dopravu.

V prílohe stratégie sú uvedené aj potenciálne projektové zámery a projekty, ktorých je v rámci Slovenska viac ako 200. Je medzi nimi je aj budovanie a modernizácia električkových tratí, trolejbusových tratí, nákup nových električiek a trolejbusov, nákup duobusov, elektrobusov, v oblasti nemotorovej dopravy zas budovanie cyklotrás. Podmienkou je, aby príslušný oprávnený žiadateľ vypracoval úspešný projekt. Podpora bude zabezpečená z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII - nástupca Operačného programu Doprava), resp. z Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP – nástupca Operačného programu Bratislavský kraj a Regionálneho operačného programu 2007 – 2013). Z OPII bude financovaná podpora a rozvoj dráhovej dopravy – železničnej dopravy, električkovej dopravy a trolejbusovej dopravy, z IROP dopravy autobusovej a nemotorovej.

Nielen veľké investície, aj malé zmeny pomôžu

Okrem investícií do veľkých projektov sa predpokladajú aj malé opatrenia, ktoré však verejnej osobnej doprave (VOD) môžu značne pomôcť. Mali by sa realizovať úpravy v legislatíve, tak aby verejná doprava mala prednosť pred individuálnou dopravou, stanovené by mali byť garantované štandardy dopravy. Otvoriť by sa mohli aj otázky financovania verejnej dopravy, keďže pre súčasný nedostatok financií nie je zabezpečovaná dostatočná údržba tratí a vozidiel ani adekvátny rozsah dopravy. Dodatočné zdroje by mohli plynúť aj zo spoplatneného parkovania.

Predpokladá sa vytvorenie dopravných autorít, aby sa podarilo naštartovať integrovanú dopravu. Zlepšiť by sa mali aj informácie o doprave poskytované na zastávkach, vo vozidlách, ale aj na internete a v mobilných zariadeniach.

Vo výstavbe sa popri veľkých projektoch plánujú realizovať aj menšie. Pôjde naprílad o zabezpečovanie preferencie dopravy, úpravy zastávok či budovanie prvkov upokojovania dopravy.

Aké projekty sa chystajú v Bratislave?

Stratégia rozvoja verejnej osobnej a nemotorovej dopravy SR do roku 2020 obsahuje aj prehľad projektových zámerov, ktoré by mali prispieť k jej napĺňaniu. Pri každom projekte je uvedený nositeľ projektu (realizátor), zdôvodnenie projektu a návrh operačného programu, ktorého by projekt mohol byť financovaný. Na prvých miestach sú projekty, ktoré boli vyhodnotené ako potrebné a pripravené na realizáciu pred rokom 2016. V Bratislave boli ako prioritné vyhodnotené nasledovné projekty:

Realizátor

Názov projektu

Popis

Návrh OP

DPB

Modernizácia údržbovej základne v Bratislave

Modernizácia električkových a trolejbusových vozovní, ľahkej a ťažkej údržby

OPII

DPB

Obnova vozidlového parku električiek v Bratislave

Dofinancovanie aktuálneho nákupu električiek (opcie) + nákup ďalších 60 električiek

OPII

DPB

Obnova vozidlového parku trolejbusov v Bratislave

 

OPII

Mesto Bratislava

NS MHD 1. etapa Hlavná stanica - Janíkov dvor, prevádzkový úsek Bosákova ulica - Janíkov dvor, 2. časť Bosákova - Janíkov dvor

Pokračovanie výstavby petržalskej električky

OPII

Mesto Bratislava

Modernizácia električkových tratí - Karloveská, Vajnorská a Račianska radiála

Odstránenie súčasných úsekových obmedzení rýchlostí, zavedenie preferencie električiek na križovatkách, zníženie hlučnosti

OPII

ŽSR

Terminály integrovanej osobnej prepravy (TIOP) v Bratislave

Vybudovanie nových zastávok na železničných tratiach Bratislava hlavná stanica - Podunajské Biskupice a Bratislava hlavná stanica - Devínska Nová Ves

OPII

Nasledujú príklady projektov, ktorých príprava a začiatok realizácie sú vykonateľné do roku 2016:

Realizátor

Názov projektu

Popis

Návrh OP

Mesto Bratislava NS MHD 1. etapa Hlavná stanica - Janíkov dvor, prevádzkový úsek Hlavná stanica - Šafárikovo námestie Modernizácia existujúcej trate pre potreby nosného systému MHD OPII
DPB

Modernizácia dopravného dispečingu v Bratislave

Vybavenie dispečingu, zlepšenie komunikácie s vozidlami, stavebné úpravy

IROP

Mesto Bratislava

Cyklotrasa Eurovelo 13, Devínska cesta (Karlova Ves – Devín)

Vybudovanie cyklotrasy

IROP

Uvádzame aj príklady projektov, ktoré bude potrebné ešte dopracovať:

  • modernizácia prestupných uzlov a zastávok v Bratislave vrátane združených zastávok
  • zriadenie dynamickej preferencie VOD na križovatkách a priechodoch riadených svetelnou signalizáciou v Bratislave
  • modernizácia električkovej trate - Ružinovská radiála
  • vybudovanie koľajovej trate Stará Vajnorská – Senecká cesta – železničná stanica Vajnory
  • vybudovanie koľajovej trate Dunajská ul. – Mlynské nivy (Prievoz)
  • vybudovanie koľajovej trate Saratovská – Dúbravčice – Bory – Eisnerova (Devínska Nová Ves)
  • dobudovanie koľajového prepojenia na Nosný systém MHD - Kutlíkova, Šintavská, Smolenická
  • NS MHD 2. etapa Americké námestie – Ružinov – zapojenie do železničnej trate + zapojenie na Letisko + prestupový terminál Hornbach
  • dobudovanie prepojenia električkových radiál – Račianskej, Vajnorskej a Ružinovskej radiály prostredníctvom dobudovania električkovej trate cez Zátišie – Pluhovú a Tomášikovu ul. v trase „Račianska – Pluhová (Zátišie) – Vajnorská – Trnavská"
  • trolejbusové trate Košická – Most Apollo – Petržalka, Drotárska, Patrónka – Karlova Ves, Trnavská cesta – Súhvezdná (Ostredky), Rožňavská - Tesco Zlaté piesky, Karadžičova - Dostojevského - Pribinova – Eurovea, OC Avion – Letisko, Trenčianska - Prievozská
  • zriadenie vyhradených jazdných pruhov pre VOD a cyklistov
  • cyklotrasy v meste a regióne
  • tarifno-informačné zabezpečenie IDS
  • upgrade tarifných systémov dopravcov zapojených do IDS BK
  • budovanie terminálov integrovanej dopravy v prestupných miestach IDS na území Bratislavy (v lokalitách Ružinov, Rača, Patrónka, Zlaté piesky/Jurajov dvor)

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: TTV01 #108:
obnova = vymeni sa stara za novu. Pochybujem, ze EU bude platit rekonstrukciu z T3SUCS na T3P

pre nove trate = nakup novych salin pre nove trate, cize do Petrzalky. Navysi sa tym stav elektriciek.
Reakcia na: Valec #99:
Normalne ma ani nenapada, aku nadavku mam napisat ?
Reakcia na: Valec #118:
Električky idú po každej službe pred odstavením cez údržbový kanál kde sú kontrolované.
Reakcia na: Solider #116:
Ak nie je nutné vykonávať na električkách nejakú formu údržby (a teraz nemyslím akožeupratanie) každý deň, tak by sa dala v západnej časti mesta naprojektovať taká vozovňa, ktorá bude primárne určená pre autobusy, ale zároveň v nej bude 800 m odstavných koľají pre nejakých 20 vlakov, ktoré tam tých 5-6 hodín prenocujú. Ušetrí to nejaké výjazdové a dojazdové km, v prípade plánovaných výluk bude možné zabezpečovať dopravu aj na časti radiály vozmi odtiaľ vypravovanými... akurát pri tvorbe grafikonov bude potreba zohľadniť obehy tak, aby voz tam začínajúci končil v riadnej vozovni.
Reakcia na: Solider #116:
Bory a Dúbravčice je jedna a tá istá lokalita pokiaľ viem. A ak by sa vybudovali (čo sa asi nestane) všetky tu spomínané trate, tak podľa mňa tie 4 depá budú akurát.
Reakcia na: Kobenhavn #104:
Je medzi tým nejaká súvislosť? Podľa mňa štyri vozovne na sotva 50 km budúcej električkovej siete je veľký luxus. V kontexte toho, že sa má električková sieť rozširovať prioritne v Petržalke a vo východnej časti mesta, nestačí vybudovať nové kapacity napríklad len v Petržalke? Ak opomenieme fakt, že Janíkov dvor bol nakreslený veľkolepo s obrovskými priestormi, ktoré by spôsobovali vysoké prevádzkové náklady. Alebo sa deponovaním 25 električiek v západnej časti mesta vyrieši otázka efektivity električkovej dopravy v Bratislave?

A zaujímalo by ma, kedy sme sa dostali k Borom, dlhodobo sa spomínala lokalita Dúbravčice. Skôr ako električkovú vozovňu potrebuje západná časť odstavné plochy pre autobusy, páliace denne tony nafty na manipulačných jazdách skrz celé mesto, čo spôsobuje väčšiu ekologickú záťaž, než manipulačné električky. To považujem za dôležitejšiu vec.
Reakcia na: Jezo #114:
Pre mňa obnova je skôr oprava- rekonštrukcia resp modernizácia a nie nákup nových.
Ale vo výberovom konaní sa môže vhodnou kombináciou slov aj nákup nových ako som písal.

Ano je to hra zo slovíčkami súhlasím a tiež radšej by som bol za nákup nových len niekto sa môže do toho obuť a napadnúť. Veď stačí sa opýtať 3 právnikov a každý dá iný názor na dané slovo ?

Podobne aj nákup nových 3 systémových rušňov 6+10 opcia je od začiatku novembra napadnutý na UVO a doteraz som nenašiel rozhodnutie. Ano tender bol písaný presne na 380 /Sǩoda 109E/.
Reakcia na: TTV01 #108:
Ale ani v tomto texte nevidim nic pisane o rekonstrukcii! Je tam pouzity vyraz obnova! A z kontextu to vyzera skor na nahradu existujuceho parku novymi vozidlami.
Mi to pripomina skolkarsky telefon, kde si kazdym prepisanim niekto nieco upravi ako mu vyhovuje a na konci to dospeje k podobnej hovadine ako je uz vcelku zauzivane a rozsirene "Solaris s klimou lacnejsi ako SOR bez klimy." kde povodna info hovorila o oboch vozidlach bez klimy.
Reakcia na: Petto #112:
Ospravedlňejum sa, toto som veru nevedel, ale privítam ich tu vpohode. Radšej síce niečo trojčlánkové, ale asi chcem veľa.
Reakcia na: Kobenhavn #111:
Tusis zle. Nejde len VarioPLUS rad urobit na 1000tku, obycajne ide.
Reakcia na: TTV01 #110:
Vario sa tuším nedá urobiť na 1000 mm. Keď tak najstaršie T3 na T3R.PLF (je aj v Liberci), najstaršie K2S na EVO2 (tiež Liberec), ale pri našom DPB to ajtak vidím T3 na T3P ?
Reakcia na: Kobenhavn #109:
Ja by som skôr privítal buď na Vario LF alebo staršie K2S na Vario LF2, ale ako som písal Brnenské sa mi viac páčia ako z Kassa a Koťasky Sorry pre mňa je to vrchol nevkusu, ale proti gustu žiaden dišput .

Ale pri šikovnosti by sa do formulácie mohlo zmestiť aj nové možno nejakou dobrou vetou.
Reakcia na: TTV01 #108:
Ak je tak, tak to budú asi T3SUCS na T3P...
Reakcia na: Jezo #107:
Link v članku na Stratégia rozvoja verejnej osobnej a nemotorovej dopravy SR do roku 2020

v Prílohe hneď na 2 strane ID 113

"Súčasný priemerný vek električiek je 21 rokov s
0-% podielom nízkopodlažných vozidiel a 26-%
podielom vozidiel s rekuperáciou elektrickej
energie. Rozsah: využitie opcie na 15
jednosmerných a 15 obojsmerných električiek +
12 obnova + 48 pre nové trate"
Reakcia na: TTV01 #105:
Mohol by si uviest, kde je udavanych tych 12 rekonstrukcii? Lebo neviem nic take najst.
Reakcia na: TTV01 #105:
Aj keď, tak dáš do nového depa 12 modernizovaných a 48 nových električiek.
Reakcia na: Kobenhavn #94:
Len pripomenie to čo som už tu písal pár príspevkov nižšie že v danom dokumente je len 48 nových električiek a 12 rekonštrukcií tak hlboko pochybujem že kúpia 60 nových.
Reakcia na: Solider #103:
To už je vec mesta, len keď chcú rozširovať električky, treba aj nové depo ?
Reakcia na: Kobenhavn #102:
Odkiaľ mesto zoberie peniaze na vykúpenie súkromných pozemkov, ak tam niekedy v tomto storočí bude nutnosť predĺžiť trať?
Reakcia na: 810zssk #101:
Ešte nech vyškrtne niekto aj depo v Boroch a dielo skazy je dokonané ?
Reakcia na: Valec #99:
Ak to tak je naozaj tak potom predmetny nemenovany predstavitel mesta zacina konkurovat Durkovskemu v mnozstve napachanej skody na jeden rok vo funkcii..
Reakcia na: Valec #99:
Toto je neskutočné...
Reakcia na: 810zssk #97:
JPP info: Keďže jeden predstaviteľ mesta (dajme mu meno HDI) tvrval na tom, že depo musí byť na 1435 mm a to aj napriek tomu, že hlavný financovateľ s tým nesúhlasil, tak sa z projektu vyškrtlo úplne.
Reakcia na: 810zssk #97:
Ani ja som nič podobné nenašiel, len nikde nebolo zmienené ani to prekonvertovanie.
Reakcia na: Kobenhavn #96:
Aha, no ja som nejak predpokladal ze automaticky sa skonvertuje na 1000 mm, lebo informaciu o zruseni planov na vystavbu depa som nikde nenasiel.
Reakcia na: 810zssk #95:
Ja som dedukoval podľa toho, že v článku k 2. etapy eliny do Petržky http://imhd.sk/ba/doc/sk/12875/II-etapa-vystavby-elektricky-do-Petrzalky.html sa v nerealizovaných častiach spomína len depo pre 1435 mm, ktoré sa nebude realizovať, takže bohvie, budúcnosť ukáže ?
Reakcia na: Kobenhavn #94:
Pokial viem, Janikov dvor sa nadalej planuje spolu s druhou etapou elektricky. Praveze o Boroch som nepocul uz davno nic (hoci tam by sa ta vozovna tiez hodila).
Mňa napadlo, že či náhodou nie je tých 60 električiek plánovaných pre nové depá v Boroch, alebo Janíkovom dvore... Aj keď je pravda, že tieto depá (minimálne Janíkov dvor) sa už dlhšie nikde nespomínajú.
Reakcia na: Mike #92:
Priechody pre chodcov by pri normálnom plánovaní dopravy mali byť na všetkých štyroch ramenách križovatky, obzvlášť pri očakávaných intenzitách chodcov.
Reakcia na: Solider #90:
Priechod pre chodcov od Orbána mal byť preložený o pár metrov severnejšie oproti vyústeniu Páričkovej čím by bol zachovaný prirodzený peší ťah Dunajská - Malý trh - autobusová stanica (vchod je rovno oproti Páričkovej). Okrem toho mal byť v križovatke Mlynské Nivy - Karadžičova vybududovaný nový priechod pre chodcov a to od koníka cez Karadžičovu na Mlynské Nivy -po južnej strane križovatky - ktorý tam dnes nie je. Teda aspoň podľa tých projektov ktoré som videl ja.
Reakcia na: Solider #90:
V tomto prípade to zrušenie priechodu je navrhnuté na základe metodiky dopravno-kapacitného posudzovania z dielne Ing. Mikuša, a teda presadzuje to samo mesto.
Reakcia na: JaSomTu #64:
Vzťah medzi mestom a súkromným investorom je nerovný. Mesto totiž na rozdiel od investora disponuje právomocou. Preto neexistuje dôvod, pre ktorý by malo mesto diskutovať s investorom. Podľa môjho názoru je to jednoznačne investor, ktorý by mal v prvom rade s niekým diskutovať. Tento vzťah nie je ekvivalentný k nákupu v obchode ani k firemnému mítingu. Mesto riadi oblasť územného plánovania, preto má právo a zároveň aj povinnosť dodržiavať určité zásady, ktoré z tohto postavenia vyplývajú. Investor nevlastní cestu a nemá ani žiadne právo postaviť si to, čo on uzná za vhodné.

Na druhej strane, magistrát nefunguje a schvália všetko, čo im predložia – či už spomínané uletené vjazdy alebo zrušenie priechodu pre chodcov od Orbána k vúbečke, pretože im to 'nevychádzalo' v priepustnosti križovatky. Nepredstaviteľné a arogantné. Okrem toho magistrát je zodpovedný za organizáciu verejnej dopravy na území mesta, preto je povinný vytvárať podmienky aj na jej rozvoj, čo sa týka aj takej samozrejmosti, ako vyznačenia trate do tak základného dokumentu, akým je územný plán mesta.
Reakcia na: TTV01 #88:
Mne sa K2S páčia iba po dizajnovej stránke, nepáči sa mi na nich už ale ich vysokopodlažnosť, podľa môjho gusta nevkusný interiér a nešťastne riešený ovládací panel, kde vodič musí sedieť rozčapený ako žaba, po ľavej ruke páka, po pravej ruke tlačidlá zatvárania/otvárania dverí a zvonca, uprostred má tlačidlá na blokovanie a prestavovanie výhybiek. Je to nepraktické, na rozdiel od starých súprav T3 či T6, ktoré všetky tieto potrebné tlačidlá majú na jednom mieste pokope.

Ak sa nemýlim, na zrýchlovačový "pohon" sú T3SU a T3SUCS. T3M-SU a T3G majú síce tiež pedálové ovládanie, ale nepoháňa ich zrýchľovač. Možno sa mýlim, ak áno, opravte ma. T3P ako modernizované vozy majú samozrejme ručný radič.


Možno ma budete mať za debila, ale ako rekonštrukciu by som privítal VarioLF2

nakoľko tie Brnenské sa mi viac páčia ako z Kassa LF2+

Brno: http://imhd.sk/transport/galeria-media/2465/pragoimex-variolf2.html?#48035-VarioLF2R-E-1069

tie K2S ešte v tom jednotnom - červenom nátere to ujde, ale ináč, / no je to len môj názor / ten prílepok na čelo a zadok je pre mňa vrchol nevkusu. SORry.

Ale to sa ozvalo moje šotoušenie, doteraz som fotil vlaky trochu lietadlá ale teraz 2 týždne dozadu aj električky lebo postupne môžu byť zrušené, práve idem spracovať dnešné a hodiť na Flickr / mám to ako externý disk /.

PS tie zo zrýchlovačom sú CS SSU a SUCS ? viem že T3P sú už s pákou. Vďaka
Reakcia na: Mike #86:
Oprava - stavať sa začala jeseň 2013..
Reakcia na: TTV01 #84:
Skutočnosť je taká, že na prvú etapu eliny - ktorá je dajme tomu pre tieto účely už istá - bude treba tak maximálne do 20 30Tčiek. Zvyšných 40 vozov bude obnova namiesto zrýchlovačových T3 súprav a možno 3 starých súprav TV1.
Ak by bolo reálne uvažovať ďalších 60 nových vozov, tak vtedy môžme predpokladať, že sa s elekitrčkou pohne ďalej - v ideálnom prípade po Janíkov Dvor - ale to "zožerie" opäť tak 20-30 vozov a zvyšok bude obnova.
Ostatné trate nemôžeme uvažovať, že by do 2020 boli postavené, keď už len petržalská električka sa projektovala od 2004 a stavať sa začala jeseň 2012 - to je 8 rokov. A hotová bude nech by 31.12.2015 - čiže 11-12 rokov od začiatku projektu po postavenie. Aj keď môže byť že projekty iných, kratších, pripravenejších tratí môžu byť rýchlejšie, ale o 5, ani 6 rokov stáť nebudú...
Reakcia na: TTV01 #84:
Iba 12 kusov obnoviť, to je trošku málo, čakal som, že to bude viac. Teraz vyzniem asi príliš šoto, ale tento zámer s nákupom ďalších nových 60 električiek ma znepokojil najmä preto, lebo ako prvé ma napadlo, že to bude náhrada za T6, ktorých je dokopy 58 kusov. Naopak, električky typu K2S je otras, aj keď vyzerajú moderne... A 48 kusov pre nové trate - neverím, že všetky trate, ktoré tu chcú postaviť ako sa spomína v článku, tu aj do roku 2020 budú.
Práve som prebehol "Stratégia rozvoja verejnej osobnej dopravy SR do roku 2020"
link je v texte
kukol som aj prílohu a jedna vec ma zaujala

na tejto stránke je napísané:

"...Dofinancovanie aktuálneho nákupu električiek (opcie) + nákup ďalších 60 električiek..."

v danej prílohe je text:

"...Súčasný priemerný vek električiek je 21 rokov s
0-% podielom nízkopodlažných vozidiel a 26-%
podielom vozidiel s rekuperáciou elektrickej
energie. Rozsah: využitie opcie na 15
jednosmerných a 15 obojsmerných električiek +
12 obnova + 48 pre nové trate..."

a ten text ? 12 obnova ? ma vykolajil" ? ❓
Reakcia na: Mike #82:
Myslim ze Liscie udolie, lebo pri jeho vyusteni je vedla elektrickovej trate novy obrubnik (evidentne stavany v inom case ako obrubnik v susednych usekoch) 🙂
Reakcia na: CraneMan #81:
To a ešte pred ním bolo zrušené priecestie na Botanickej tušim oproti vyústení Svrčej (alebo Líščieho) navzdory intenzívnym protestom tam bývajúcich obyvateľov..
Reakcia na: Mike #80:
Tam boli ešte nejaké iné priecestia, okrem tých súčasných? Veľmi matne si spomínam na priecestie pre IAD pri atletickej dráhe FTVŠ, pred mostom Lafranconi. Aké iné priecestie v tom úseku ešte bolo?
Reakcia na: Petto #79:
A to sa v tom úseku dve igk priecestia cez trať už zrušili.. ?
Reakcia na: pharel #78:
Asi treba viac burcovat magistrat. Inak ako byvam v Karlovke tak za tych par rokov sa pekne natiahla jazdna doba v CP medzi Kapucinskou a Molecovou. Pamatam si este ze to stihali za 7, no dnes je krasnych 10 minut, podla CP (vyveseneho na Kapucinskej pre L5) preferencia jak lusk.
A kedy uz konecne povolia zvysenie rychlosti elin na koncoch tunela v dennych hodinach kedy neprekracuju hranice hlucnosti? je to taaaak otravne. dik
Reakcia na: TTV01 #76:
alebo.... Tych moznosti je vela. Napr. minimalna hodnota zakazok v krajinach EU zaposledne tri roky.
Reakcia na: Ámos #75:
Neviem nie som si istý lebo zmenšíš vybratím "vložených dielov " aj podiel nízkej podlahy cca o 1/3 a predné a zadné otočné diely zostanú "vysoké" a tam je riziko že % nízkopodlažnej časti sa priblíži k Variu.

Skôr všetky dvere musia mať nízkopodlažný prístup v tomto má Vario len 2 a 2 už majú schodík.
Reakcia na: Petto #67:
Vario vyradis podiel NP podlahy.
Reakcia na: 810zssk #69:
Veď o tom sme sa už bavili ? Ja by som bol aj za električku HlSt - Šantová - Račko - TrMy - Rožňavská - Zlaté Piesky ? Príp. Odbočka cez Galvaniho k Avionu a letisku.
Reakcia na: Petto #68:
Neviem ale jedine toto je tam pod Tram

http://www.stadlerrail.com/en/vehicles/broad-gage/
oprava v k K2S nie L3-1 ale L9-1 sorry
Raz som rátal rozloženie elekt. z tejto stranky niekedy po prezentácii 30T a vyšlo mi nasledovné

K2S: L1-5 L2-7 L6-15 L3-1 suma:28

T6: L5-16 L6+L9-5 suma:21-párov

T3: L3+L8-16 L4-20 L5-3 L6+L9-8 suma 47-párov

Spolu 96

Samozrejme možno som som sa niekde sekol to nevylučujem, ale asi veľký rozdiel nie je.

Väčšinou sa kupujú 5-7 dielne električky / aspoň podla videií čo pozerám.

a pre info 3člankové sú v:

Besançon /inauguracia trate a a elektr. 30.8.2014/ CAF Urbos 3 :

https://www.youtube.com/watch?v=_3ou2XdSdZY

Pesa Foxtrot pre Moskvu / tuším robený s niekym v Rusku/:

https://www.youtube.com/watch?v=9gv8emu9WPQ

Alstom Citadis 302 pre Moskvu / tuším tiež robený s niekym v Rusku/:

POZOR je tam 3 ale aj 5 článková

3-članková:

https://www.youtube.com/watch?v=BidV8OuSoxI

5-článková:

https://www.youtube.com/watch?v=eOOfDYHyHN4

Alstom Citadis 301 Petrohrad:

https://www.youtube.com/watch?v=F7RK6dNUAhU





Reakcia na: Jezo #63:
Co ja viem, zas ak by to koncepcne vychadzalo z 29T/30T a malo to tie iste suciastky, tak v tom nevidim problem.
Reakcia na: Kobenhavn #66:
Ja viem ze ty nie 🙂 Pridaval som sa k tvojmu nazoru
Vie niekto s akym vozidlom planoval vyhrat svajciarsky STADLER jednosmerne elektricky pre BA ?
Reakcia na: Jezo #63:
Tam by sa nejednalo o novy typ elektricky, kedze komponenty by boli na 99% zrejme rovnake. Len aby pri sutazi na nahrady K2S nevyhralo nahodou to kosicke vario ? . Hoc viem ze VarioPlus je len pre 1435 rozchod.
Reakcia na: 810zssk #42:
Ja netvrdím, že kam ide t-bus nemá ísť elina, po Pražskej by šli spolu, len v konci by sa delili: električka do Dúbravky a T-bus do Lamača ?
Reakcia na: Jezo #63:
Takéto vozy by ale výhľadovo našli využite aj inde, ako na L2 (a aj L2 realne spotrebuje viac, ako 7 vozov), menej kapacitné vozy sa hodia aj na L6 a L7, príp. v budúcnosti na nejakej špičkovej posilovej linke z Petržalky (napr. Technopol - centrum? ).
No dobre, ale mesto by aspoň mohlo diskutovať s investorom o budúcom využití cesty na koľaje električiek. Investor tiež potrebuje spoluprácu mesta a je si toho vedomý. A mesto by už konečne malo pracovať na zmene územného plánu, o potrebe potiahnutia koľají k AS sa už hovorí dlho.
Reakcia na: TTV01 #55:
Nemam pocit, ze by bolo vyhodne kvoli 7 vozidlam na L2 (kde jedine maju mozno opodstatnenie) kupovat dalsi typ elektriciek.

Ale zaujimalo by ma cca kolko by takato sranda vysla. Aj v porovnani s nakupom v Kosiciach.
Reakcia na: TTV01 #55:
škoda že to nevyrába SOR 😃 😃 má to málo dverí 😃 😃
Reakcia na: Petto #60:
Na to rozširovanie tratí som ozaj zvedavý. O Petržalke nepochybujem, ale ten zvyšok, ako výstavba novej električkovej trate do Prievozu, Vajnor či Devínskej mi príde viacmenej v rovine sci-fi. A keby predsa, neverím, že to všetko stihnú do roku 2020.
Reakcia na: CraneMan #57:
Vzhladom na rozsirovanie trati, Petrzalka urcite, cast T6 zrejme zostane (alebo nove supravy T3P) aby malo co jazdit do Petrzky a na pripadne zalohy. Velmi rad by som este videl nejaku staru supravu na konci Petrzalky vo vozovni Janikov dvor. ?
PS z tejto stranky som sa dočítal z "ZÁPISNICA Z VYHODNOTENIA SPLNENIA PODMIENOK
ÚČASTI A Z ÚPLNÉHO VYHODNOTENIA PONÚK
PRED ELEKTRONICKOU AUKCIOU" :
Uchádzač 3 - ŠKODA TRANSPORTATION a.s
1.6 Max. pozdĺţny sklon trate – 70‰ C.1.6, str. 239 70‰, OK

http://crdvo.uvo.gov.sk/index.php?ID=110181
Reakcia na: CraneMan #57:
Dobrá otázka okrem nej by ma zaujímalo už tieto čo prídu ktoré padnú za "obeť" typujem že T3P zostanú.

Aj keby tento rok vyhlásili tender na nákup ďalších tak to ešte potrvá min 2 - 4 roky veď aj tento bol vyhlásený okolo 11/2012 a posledná dôjde tuším okolo 6/2016. ❓
Podľa všetkého to vyzerá, že k nákupu ďalších 60 kusov električiek predsalen dôjde. Znamená to, že príchodom nových vozov padnú T6 za obeť? Alebo tie sa ponechajú, keďže nie tak dávno už takmer všetky súpravy prešli generálnymi opravami? K2S by ale odísť tiež nemali, keďže tie sú vekovo z doterajších električiek najmladšie a najmä K2S od ev.č. 7126 nie sú staršie ako 10 rokov a sú brané viacmenej ako novostavby. Úprimne, ak to bude na úkor T6, tak ma to bude mrzieť.
Reakcia na: JaSomTu #43:
Aby mesto mohlo vzniesť námietku, musela by byť trať v územnom pláne.
Jedny vec by ma zaujímala či nákup dalších 60 ks električiek bude tiež veľkokapacitný alebo aj náhrada za K2S pohral som sa s obrázkom ako by to mohlo vypadať :

http://www.nahraj-obrazek.cz/?di=414219431449
Reakcia na: 1adad1 #53:
Malými sklonovými úpravami by sa to dalo docieliť.
Otázka je či daná investícia efektívna
/ čiastočný zárez- násyp a automatický zúženie existujúcich pruhov na ceste, lebo ďalšie rozšírenie už existujúceho zárezu ktorý tam už aj tak zničil bývalú krížovú cestu -po pravej strane ako sa ide hore a je ten vysoký oporný múr, by cenu vystrelilo ..../ .
A za tú cenu by bolo možno viacero existujúcich úsekov sa dalo zmodernizovať aj s prioritou električiek - teda prepínanie križovatiek pre plynulejší prechod viď videa zo zahraničia nap. tuto záber z kabíny na Tramway Lyon Ligne T3 :

https://www.youtube.com/watch?v=QSYH_lhEDEw

PS: v 91 a 92 keď som tam bol na stáži tak električka v Lyone neexistovala len metro.
VIdite, prazska to nesplna
Reakcia na: TTV01 #51:
Sklon Pražská BA – 8,3 %
Maximálne pozdĺžne sklony na niektorýchy tramvajových tratiach (TT) v Prahe:
TT Trojská – 8,15 %
TT Francouzská – 7,64 %
TT Klapkova (Kobylisy) – 7,65 %
TT Barrandov – max. 6,9 %
TT Ohrada – Palmovka – 6,6 %
Reakcia na: Žáržo #48:
jednym z nich bol ten mensi obytny dom pri zast. Pri podchode smerom hore
Reakcia na: TTV01 #46:
Haha bol si niekedy v Prahe? To stupanie zo zastavky Malostranska cez Chotkovu ulicu smerom na Hrad. Dokonca aj serpertiny a tie nove eliny to krasne zvladaju, vytocia to v pohode. Taktiez v Brne vedla katedraly Sv Petra a Pavla ulica Husova ma pekne stupanie a eliny zvladaju 🙂
Reakcia na: luky133 #47:
Kde boli tie posudzované miesta?
Reakcia na: TTV01 #46:
Zubačka na Pražskú? Keď štúdia z pred cca 15 rokov potvrdila fakt, že by bolo možné bez problémov v tej dobre zaviesť električkovú trať na Dlhé diely (dnes už nie lebo vtedy posudzované miesta sú už zastavané) tak Pražská by nemala byť problém. ?
Ospravedlňujem sa, ale nejak som asi mimo lebo električka na Pražskú?
nepoznám sklon pražskej ani limit električiek, ale ja to tam vidím skôr na Zubačku.
Určitá možnosť by bola tunel ako má vedľa železnica, alebo nájazdovú rampu, ale to sme v cenách za trať v danom úseku ....
Sorry a vďaka za prípadnú korekciu.
Reakcia na: Ámos #44:
Si si isty s tou ruzinovskou ? Ta sa ma len obmedzit nie uzavriet. Plus na Cintorinskej (hned oproti konecnej Rajska) vznika nova "statna" patriaca pod min.vnutra, kde sa stahuje terajsia vojenska nemocnica tento rok v septembri.
Tou tratou si myslel elektricku ci tbus ?
Vzhladom na to, ze tam kde je dnes vojenska nemocnica sa ma stavat nova nemocnica pre celu BA s tym, ze Kramare, Statna nemocnina a Ruzinov sa zatvoria, by nebolo zle uvazovat nad tratou Suche myto - Stefanikova - Prazska - Patronka - Vojenska nemocnica.
Reakcia na: Solider #36:
Ale predstaviteľov mesta volíme práve preto, aby projekty investorov zahŕňali aj MHD. Ak terajší návrh Twin City Sever obmedzuje dovedenie električkových koľají, tak treba vzniesť námietku zo strany mesta. Rozhodne by sa zišlo potiahnuť električky k AS a na Prievozskú od Šafka (prepojenie západnej BA a Petržalky koľajovou dopravou).
Reakcia na: Kobenhavn #41:
Osobne nerozumiem tejto bratislavskej teorii ze kam ide trolejbus nema ist elektricka. Ved predsa trolejbus je uplne iny druh dopravy z pohladu vyznamu v sieti MHD - ovela blizsie autobusu nez elektricke.
Reakcia na: jozefzba #27:
Ja žiadnu Patrónku nechcem ničiť, ja tade chcem viesť električku... A samozrejme som za tebou navrhovanú TT. Ale tou električkou by si odbremenil prakticky takmer všetky linky jazdiace smer DNV a Dúbravka a konečne vy ľudia nemuseli stáť v zápachch na Paržskej (ten BUSpruh nieje po celej dĺžke Pražskej). T-bus a električka by sa v trase nezhodovali, takže nevidím problém.
Reakcia na: Gryzly65 #39:
Dovod?
? ...netvrdím, že navrhované zmeny sú zlé, avšak dufam, že realizácie väčšiny z nich sa nikdy nedozijem.
Samotné testy DPB preukázali podstatný rozdiel oproti zatrávnenej trati pred betónovou/štrkovou, ale i tak ju nechcú použiť na nových modernizovaných úsekoch. ? Dúfam, že nové vedenie mesta bude mať iný názor. http://i59.tinypic.com/4qrcat.png
Reakcia na: Petto #24:
Aj trolejbus má svoj technický preukaz. V zákone slovné spojenie pomocný pohon nemusí byť. Je tam iná, dôležitejšia slovná konštrukcia. Otvoril si si niekedy vôbec predmetný zákon?
Reakcia na: Matej Balog #25:
Ak sa to realizuje v takej forme, v akej to je aktuálne prezentované, čiže so spomínaným vjazdom do garáží uprostred dnešnej cesty, ale to sa týka myslím až etapy Twin City Sever, tak električky nebudú môcť ísť stredom komunikácie ako je zvykom v Bratislave, ale napríklad budú súčasťou jazdného pruhu, napríklad buspruhu, pri okraji vozovky. Tým odpadne nutnosť budovať nové nástupné ostrovčeky a zaberať zbytočne ďalší verejný priestor, ale naopak pribudnú pravostranné napojenia od priľahlých objektov.

Problémom podľa môjho názoru je to, že verejná i odborná diskusia už zopár rokov stojí na tom, že sa s prievozskou radiálou uvažuje. Uvažovať nestačí. Osobne som nepostrehol ešte žiadnu debatu o tom, kadiaľ by presne mala viesť trať, ako bude rozdelená výstavba na etapy, aký režim bude na Dunajskej ulici, či bude z nej vylúčená doprava, alebo ako bude vyzerať prestupný terminál na Kamennom námestí.

Aj keď uznávam, že v týchto podmienkach je doslova zázrak, ak túto trať vyhodnocuje generel a objavila v strategickom pláne vlády, pokiaľ však nebude eminentný záujem o realizáciu zo strany mesta, nič sa nepohne. Už mali byť zriadené komisie, ktoré by dohliadali na prípravu týchto úsekov, aby boli do roku 2020 v prevádzke a aby jedinečné prostriedky na tento účel boli dovtedy prečerpané.
Reakcia na: Petto #19:
Pokiaľ mňa pamäť neklame, tak najdlhšie vozidlo/súprava mohlo mať 40 metrov a už aj to sa zrušilo.
Reakcia na: Petto #33:
Haha uplne by som chcel vidiet tie vyrazy tvare ked im toto povedali soferi a odisli 🙂 hlavne co si ja myslim, tych polisov tam musel niekto nastrcit kto vedel ze to nie je podla smernice ci zakona ze duobus bez elektrickeho pohonu jazdi ako autobus bez evidencneho cisla, aby tak ukazali na chybu DPB a ich neschopnost mysliet 🙂
Reakcia na: Dezerter #31:
133 chodili v prvej faze len na obrat pod Most SNP a sli na Molecku ako sluzobna jazda, neskor uz aj brali ludi. Ohladom tych fizlov , soferi povedali ze su trolejbus a ukazali max. to odvedcenie a sli prec. ?
Reakcia na: jozefzba #27:
Ako pomôže Dúbravke a DNV trolejbusová trať z Molecovej cez Patróku?
Reakcia na: Petto #24:
Ja to neviem. Ako to dopadlo? A hlavne ako ich vobec napadlo take nieco? To su az taki vsimavi nasi policajti? ?
Reakcia na: jozefzba #27:
Pretoze trolejbusy nie su kapacitne spojenie, pokial nemame 2klbove. Okrem chybajuceho prepojenia Dlhydch dielov pre L32 a AVIONu/Letiska , kusku Brnianskej pre L63 uz nema vyznam pustat sa do velkych trol.trati. Prazska ma potencial na expresnu elektricku nahradenim 21,63,83,84
Reakcia na: Petto #14:
"Okrem investícií do veľkých projektov sa predpokladajú aj malé opatrenia, ktoré však verejnej osobnej doprave (VOD) môžu značne pomôcť. Mali by sa realizovať úpravy v legislatíve"
nikde nie je napisane, ze zmeny v legislative sa nemozu tykat aj tohto.

Co sa dlzky nastupist tyka, aj to sa da poriesit ka akym vozidlom moze elektricka zastavit ako druha v rade a za akym nie.
Reakcia na: jozefzba #27:
Spravne trolejbusova. Vynechava na klavesnici j
Reakcia na: Kobenhavn #26:
Mala by sa spojit trolebusova trat z Molecovej cez Patronku. Preco nicit Prazku a Patronku elektrickou, ked su tam trolebusy.❗ Jozef
A prečo sa absolútne nespomína električka cez Patrónku, to by dosť pomohlo Dúbravke a v budúcnosti určite aj DNV...
Reakcia na: Solider #21:
Vďaka za odpovede. Nedúfal som, že by investor Twin City sám aktívne riešil električku, išlo mi skôr o to, či projekt Twin City realizáciu prievozskej radiály neznemožní alebo neskomplikuje. Neviem totiž, kadiaľ presne by električková trať v týchto miestach mala viesť a Twin City napr. plánuje vjazd do podzemných garáží uprostred Mlynských nív.
Reakcia na: Solider #23:
Je v zakone aj to slovo "pomocny pohon" . ? Lebo 1.den tbusovej 133tky si pod Mostom SNP pytali fizli technicaky od soferov 25tr, no vieme ako dopadli.
Reakcia na: Petto #19:
„Duobusy“ bez evidenčných čísel nie sú žiadna diera v zákone. Zákon určil, že trolejbus (aj s pomocným pohonom) je dráhové vozidlo a schvaľuje ho iný orgán, než klasické motorové i nemotorové vozidlá podľa 725/2004.
Reakcia na: Solider #21:
Suhlasim. Ako moze niekto len vypustit hlody typu zatrolejovanie 68cky. Primarne sa mala riesit zona Twincity , Apollo BSC 1,2 a CBC elektrickou. Uz teraz su tam zapchy v spicke - a nie je to len zuzenym Dostoj.radom pretoze pri zast.Wustenrote sa ide plynule vacsinou bez zapchy.
Reakcia na: Matej Balog #5:
Projekt Twin City s ňou nepočíta, pretože s ňou zatiaľ nepočíta ani žiaden relevantný mestský dokument. Na druhej strane nie je úlohou investora organizovať verejnú dopravu, na to slúži magistrát. Keďže na magistráte takúto politiku takmer nikto netvorí (*) a po rady si chodia k dopravcovi, vznikajú tým rôzne weigloviny typu trolejbusová trať k Tescu Zlaté piesky, či trolejbusová trať k Eurovei, pričom minimálne na Karadžičovej / Dostojevského rade je potrebná určite električka – len v krátkej buducnosti spojnica medzi CBC, Twin City, Čulenovou, Panorama City, či Euroveou, toto nikto nevyhodnocuje?

(*) – ak takúto politiku tvorí, tak vznikajú nezmysly typu zatrolejovanie jednej tretiny trasy linky 68 alebo odmietajú zatrolejovať Lamač.
Reakcia na: Ámos #17:
A keby si ich videl tu napisane aj by si tomu uveril ? ?
Reakcia na: Ámos #15:
Ak ma pamat neklame , nasa legislativa ma najdlhsie mozne vozidlo prave tych 32m , ci obideme zase nejakou dierou v zakone ako pri "duobusoch" bez SPZtiek ? Ze bude to mat 4 klby ale 40metrov ? no na to musis prisposobit aj zastavky , kedze takmer vsetky su stavane pre 2supravy . Snad niekto opravi, doplni.
Reakcia na: Ámos #17:
Budem skákať od radosti, keď sa vôbec podarí dostať tie existujúce trate na európsku úroveň a následne dlhodobo udržať ten štandard.
chybaju mi tam nove ET trate. nie len rekonstrukcie podla projektov z roku 1987

Reakcia na: pharel #11:
BID sa rozšíri a sfunkční najskôr vtedy, kedy sa skončí priame prepojenie slovaklinesu na vedenie BSK. Lebo keď sa vymení jedno alebo druhé vedenie, tak stále je šanca že si vytvoria veľmi blízke kontakty. A tie zabezpečujú, že sa čo najdlhšie bude konzervovať dnešný stav.
Resp. rozšírenie na PK a SC v rozsahu takom, ako je dnes na MA (teda iba PCL) by teoreticky aj pripúšťali, ale ...
Reakcia na: Petto #14:
a na L5 zase nieco vacsie. 5 clankova moze mat az 38 metrov alebo 7 clankova moze byt este dlhsia.

Vzhladom na technicke zazemie, by uz bolo dobre mat vozy od jedneho vyrobcu.
Reakcia na: luky133 #12:
Snad uz viac zabojuje Stadler, vela mu pri jednosmernych nechybalo k vyhre. Pouvazoval by som aj o kratsej nahrade K2S - taka 3clankova "29T" by sa hodila na taku L2 bo 32metrove vozidlo vsade naozaj netreba prip. na vikendy aj inde.
Reakcia na: Matej Balog #5:
Ty nejak vela chces od nasich spasonosnych developerov ?
Takže dokopy 120 nových električiek do roku 2020 a XX nových trolejbusov/doubusov. Keď tak rozmýšľam tak koľko starých električiek sa ponechá? Časť nových sa využije do Petržalky, možno na nejakej predĺženej trati, ale i tak pôjde o takmer kompletnú obdobu vozového parku takže ich bude prebytok na to aby ostali všetky T6A5 a K2S. ?
A mozno sa konecne dotiahne BID na smer Pezinok a Senec? Zeby? Ci az pred volbami 2020?
Reakcia na: Matej Balog #5:
Twin City nepočíta, ani neskúmal možnosť koľajovej dopravy napr. po Mlynských nivách.
Počíta sa primárne s rozširovaním komunikácií, niekedy aj na úkor chodcov.
Krasne projekty a stale malo 🙂 tie mensie by sa mohli zrealizovat, predlzenia trolejbusovych trati, pripadne elektricka z ruzinova na letisko a ta prievozska radiala fuha. No ale zas tolko moznosti nabalit sa, kto by sa netesil 🙂
Reakcia na: Matej Balog #5:
Pracujem v zone BSC APOLLO 2 , no co vidim na ulici Mlynske nivy ma priam fascunuje, tak siroky priestor pre parkovisko, kde by vosla elektricka jak lusk s napojenim na AS MN a z druhej strany na BAUMAX pri moste a dalej po trase L87 na SLovnaft a Dolne Hony .. nejake P+R pri zast. Lucna kde je miesta dost, takisto pri Kauflande na Ulici svornosti pre Rovinkarov - kde by sa presmerovala 202.
Reakcia na: Michal111 #6:
+vyhlásiť obstarávanie na nákup ďalších 60 električiek a využiť EU fondy na ich úhradu.
Reakcia na: Petto #1:
Tak tak, v tomto programe sa majú zaplatiť opčné vozidlá + vyhlásiť obstarávanie
Vzhľadom na rozvojovú činnosť v okolí Mlynských nív by bolo výborne, keby sa prievozskú radiálu podarilo dostať do realizácie. Dúfam, že s ňou projekt Twin City počíta.
S električkovým obchvatom po Dostojevského rade a Karadžičovej sa nepočíta, alebo sa ešte stále uvažuje so železničným tunelom?
Reakcia na: kecho #2:
"vybudovanie koľajovej trate Stará Vajnorská – Senecká cesta – železničná stanica Vajnory"
Zrejme hej
Este ich tie modernizacie nepresli?
"zavedenie preferencie električiek na križovatkách"
sci-fi pokračuje? 🙂
Nove elektricky 60 ks ? To sa myslia dalsie okrem uz tych 60ks dokopy 29,30 T ?