Autobusy značky SOR jazdia v Bratislave už 15 rokov
  • Táto informácia je zaradená v archíve. Aktuálne informácie nájdete v ľavom menu.

Prvé tri lastovičky začali jazdiť v roku 2000, neskôr sa začali masové dodávky SORov.


Foto © insider


V januári 2000 sa v bratislavských uliciach objavila nová kategória vozidiel MHD - midibusy. Dopravný podnik Bratislava vtedy do prevádzky uviedol prvé tri 9,5-metrové midibusy českého výrobcu SOR Libchavy, ktorý sa od prvej polovice 90-tych rokov začal zaoberať výrobou malokapacitných autobusov. Okrem menšej kapacity sa vozidlá tejto značky vyznačovali aj použitím lacnejších a ľahších dielcov, ktoré zabezpečili nižšiu cenu vozidiel a ich ekonomickejšiu prevádzku.

Prvé midibusy SOR B 9,5 boli zakúpené pre linky s menším počtom cestujúcich, kde bola prevádzka štandardných autobusov neefektívna. Pôvodne sa tak tieto midibusy objavovali na linkách 29, 35, 41, 49, 51 či 58. S pribúdajúcim počtom týchto vozidiel a ubúdajúcim počtom autobusov Karosa B 732 postupne midibusy prebrali výkony aj na ďalších linkách, hoci nie vždy kapacitne postačovali. Z typu B 9.5 bratislavský dopravný podnik zakúpil do roku 2005 spolu 33 vozidiel, čím sa stal najväčším prevádzkovateľom tohto typu v rámci mestskej dopravy.

Midibusy SOR B 9,5 vďaka svojmu tvaru, veľkosti a sfarbeniu pripomínajúcim známu detskú čokoládovú pochúťku dostali v Bratislave prezývku „kindervajcia“. Napriek počiatočným nedôverčivým názorom sa tieto midibusy ukázali ako spoľahlivé vozidlá a prvé dve vozidlá z troch aj po 15-tich rokoch stále zasahujú do premávky aj bez generálnej opravy. Dnes však už neslúžia len na menej vyťažených linkách, ale dopravca ich používa ako univerzálne vozidlá, ktoré často nahrádzajú aj najkapacitnejšie kĺbové autobusy.

Český výrobca SOR postupne rozširoval výrobný program a z pôvodných 7,5-metrových midibusov sa ponuka rozrástla aj o ďalšie dĺžkové kategórie vozidiel - 9,5 m, 10,5 m a 12 m. V roku 2004 prišla na trh aj „ekonomická“ alternatíva k nízkopodlažným autobusom, tzv. low-entry autobusy SOR, ktoré boli charakteristické neobvyklou lomenou strechou. Bratislavský dopravca sa v roku 2007 rozhodol pre nákup týchto vozidiel opäť v dĺžke 9,5-metra. Zakúpených bolo 18 vozidiel SOR BN 9,5 za prostriedky pôvodne určené na nákup ďalších trolejbusov pre dlhodielsku trolejbusovú trať. V rokoch 2008 - 2010 bolo ešte zakúpených 38 predĺžených midibusov SOR BN 10,5 a osem linkových autobusov SOR C 10,5, z ktorých tri boli v autoškolskej úprave.

Nízka kapacita vozidiel, ale aj variabilný výrobný program SORu boli častou témou sci-fi článkov na stránkach imhd.sk. Vo februári 2001 v rámci sci-fi predstavili kĺbový autobus SOR - o päť rokov neskôr vznikol prototyp kĺbového autobusu SOR, ktorý sa objavil na prezentácii aj v Bratislave. Následne bolo zakúpených 100 kĺbových nízkopodlažných autobusov SOR NB 18 a v krátkom čase k nim pribudne ďalších 50.

Do výroby sa z našich sci-fi vozidiel v upravených verziách dostali elektrobusy i trolejbusy SOR. Elektrobus SOR bol na prezentácii aj v Bratislave, ale do vozidlového parku DPB zatiaľ nepribudol. Trolejbusy Škoda s karosériami SOR by už v tomto roku mali takmer kompletne nahradiť všetky staré trolejbusy v Bratislave.


10.1.2015
-mhd-

Komentáre

Login: Heslo:













K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 8 MB).
Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový popis. Pridaním súborov súhlasíte s podmienkami používania.

skopi12.1.2015 21:57 #22 Re:
Reakcia na #21 od Ámos:
6010 bol len príklad, lebo je poruchový a tuším mal už problémy s rámom, ale dobre, nebudem to riešiť, keďže moc o tom neviem. V MBCC chodím tak 2-3 krát za týždeň a také hlasité praskanie som si tam v živote nevšimol, ale dobre, nabudúce sa na to budem sústrediť. V 6010 to praská neustále a je to prvé, čo v nej človek postrehne. Navyše, praská to stále na rovnakom mieste (cca nad 3. dverami myslím) a je to dosť hlasné praskanie. Takže dobre, pre mňa za mňa, nech aj trepem, ale v iných SORkách plastové podhľady tak nepraskajú.
Ámos12.1.2015 20:48 #21 Re:
Reakcia na #19 od skopi:
boze keby si netrepal. MBCC praska rovnako a ide o trenie plastovych podhladov o seba.
Error 0x00712.1.2015 19:47  +1#20 Re:
Reakcia na #19 od skopi:
Ja sa rad odveziem novym trolejbusom, ak
1.) idem dlhsiu trasu, takze ma zmysel si sadnut
2.) je trolejbus prazdny.

Inac si neviem najst miesto na statie v tom celkom priestrannom interieri bez toho. aby som zavadzal.
skopi11.1.2015 23:03 #19 Re:
Reakcia na #18 od skopi:
Ale napríklad 30Tr majú celkom dobre vyriešené rozmiestnenie tých 4 dverí. Aj keď je tam veľa sedadiel, z každého sedadla si na krok od dverí a aj ten interiér je celkom priestranný. Koniec koncov, v 30Tr sa mne cestuje relatívne dobre, aj keď tá slabá konštrukcia sa už dosť prejavuje. Viď 6010. Tá už úplne praská.
skopi11.1.2015 22:55 #18 Re:
Reakcia na #17 od Petto:
Keď už teraz to praská, tak je fakt jedno, či tie dvere by boli tak, alebo onak Aspoň tá dostupnosť dverí by bola lepšia, tým pádom aj nástup a výstup kultúrnejší.
Petto11.1.2015 22:31 #17 Re:
Reakcia na #13 od skopi:
Aby si sekol dvere pred a za klb, to musis prekopat cely skelet. Nevravim ze to soudruzi nedokazu, ale uz teraz to praskalo pri klbe , co by to robilo potom ? 22 Tr tam mala aspon 1 schod ci mohla byt ta karoseria pevnejsia.
Error 0x00711.1.2015 20:40 #16 Re:
Reakcia na #12 od Petto:
Nuz, DPB pozadoval iste percento sedadiel dostupnych z nizkej podlahy, co neni zle. Avsak sudruzi z Libchav to vyriesili svojsky, a isli oproti autobusom do opacneho extremu, aby zostali v pretekoch. Nabuduce by mal asi DPB specifikovat, ake ma byt v interieri usporiadanie, aby zase nedoslo k regio-verzii vozidla MHD.
Error 0x00711.1.2015 20:35 #15 Re:
Reakcia na #4 od Juraj76:
Pocuvaj, teba ten clanok nejak poriadne vystresoval. Najprv by si sa mal ukludnit, a potom sa naucit davat pozor na take slovicka ako "takmer"...
skopi11.1.2015 12:56 #14 Re:
Reakcia na #11 od Sati:
To svedčí len o jednej veci. Keď sa nepomestili do starej haraburdy, kde sa v princípe zmestí viac ľudí, potom ako sa tí všetci môžu natrepať do SORky?
skopi11.1.2015 12:52  +1#13 Re:
Reakcia na #12 od Petto:
Ten interiér 2+2 by mi ani tak nevadil, keby v 31Tr bolo lepšie usporiadanie tých 5 dverí. Niečo po vzore 22Tr, kde sú 3 a 4 dvere pred, resp. za kĺbom. Najhoršie sa dostáva z preplnenej 31Tr z kĺbu, teda z priestoru medzi 3 a 4 dverami. Presne tam by to pomohlo, ale samozrejme, zišlo by sa aj zredukovať počet sedadiel.
Petto11.1.2015 12:24 -1#12 Re:
Reakcia na #10 od trolejbus6207:
Je to skor blba specifikacia interieru a poctu sedadiel. Natrepat sedadlo kde sa len da.
Sati11.1.2015 11:26  +1#11 Re:
Reakcia na #9 od Petto:
ja som šiel v piatok poobede aj starou haraburdou a ľudia sa nepomestili už na Prievozkej prosím ťa môžeš mi povedať čím tento jav vznikol
trolejbus620711.1.2015 7:35 #10 Re:
Reakcia na #9 od Petto:
to je daň za nízkopodlažnosť, absencia vysokej podlahy(tým pádom usporiadanie interiéru 2+2) má za následok absenciu miesta na státie a odloženie batožiny, na posilnenie kapacity, aby ľudia necestovali ako sardinky, jednoducho nemáme, chýba všetko - peniaze, vozidlá aj vodiči
Petto11.1.2015 0:16 -1 +1#9 Re:
Reakcia na #8 od trolejbus6207:
Aj ten SOR na 201 mi pride nevhodny, v piatok po robote z BBC1 Mileticka, som siel s tym smerom na HS, ale v tom sa nedalo hybat ...skrz kufre ludi, no chapem to, ved nemaju to kde dat, vsade podesta alebo sedadlo. . Zbytocne 4 aj pol dveri, ked na zastavkach vystupovali dookola ti isti aby sa uhli ludom co vystupovali skor pred HS.
trolejbus620710.1.2015 23:31 #8 Re:
Reakcia na #5 od Juraj76:
máme nejaké garantované nízkopodlažné trolejbusové linky?

to, že na L210 prevažne jazdia 30Tr-ky, je snaha DPB budiť dojem u návštevníkov Bratislavy, že prišli do mesta s dopravou zodpovedajúcou 21.storočiu, čo bohužiaľ nie je pravda ani náhodou
trolejbus620710.1.2015 23:25 #7 Re:
Reakcia na #4 od Juraj76:
tie mínusky si zjavne dostal za myšlienky o rušení trolejbusových liniek
to, že je rozbitý asfalt v obratisku CV je jedna vec, dementne navrhnutá otočka v Ružovej doline vec druhá, ale tieto problémy neznamenajú, že tie linky sa budú rušiť, pokiaľ sa to nevyrieši, budú tam jazdiť staré vozy - 15TrM sa postupne preradia na Trnávku, kde na L208 ešte niečo odjazdia, takisto zatiaľ majú prežiť niektoré zgenerálkované 14Tr, takže jazdiť bude mať čo
Petto10.1.2015 22:57  +2#6 Re:
Reakcia na #5 od Juraj76:
Dobre vies ze su tie vozidla nespolahlive, mohla byt aj nehoda, nevolnost cloveka atd. Naco to riesis, chod na pivo radsej.
Juraj7610.1.2015 22:41 #5 Re:
Reakcia na #4 od Juraj76:
Nízkopodlažný trolejbus bol nahradený vysokopodlažným na line 210.
Juraj7610.1.2015 22:40 -3 +1#4 Re:
Reakcia na #1 od Juraj76:
Je naozaj zaujímavé, ako ste môj príspevok odmietli! Ak to nie je pravda, čo som napísal, prečo nové trolejbusy nejazdia na linke 208? Prečo ste písali o nevhodných obratiskách, keď to nie je pravda? Ak sa opravujú obratiská, prečo nie je nikde ani zmienka? A ako je možné, že dnes bol nízkopodlažný trolejbus nahradený opäť vysokopodlsžným a aj na ostatných poradiach sa neskôr objavil vysokopodlažný. Vaše vlatné príspevky sú klamlivé a nie moje!
Mike10.1.2015 21:41  +7#3 Re:
"Elektrobus SOR ... ...do vozidlového parku DPB zatiaľ nepribudol" .. No nestrašte... to by som z toho článku vymazal, aby sa nááhodou niekto neinšpiroval..