Autobusové zaujímavosti z veľtrhu Czechbus 2014

Na českom autobusovom veľtrhu sa opäť predstavilo niekoľko premiér.

Po štvrtý rok sa Priemyselný palác na výstavisku v pražských Holešoviciach na veľtrhu Czechbus zaplnil novými i historickými autobusmi a elektrobusmi, dodávateľmi ich súčastí, servisnými firmami a dopravcami. Oproti minulému roku sa jeho plocha rozšírila aj do ľavého krídla paláca a tak pojala ešte viac vystavovateľov. Tento rok mu sa niesol opäť v znamení premiér, ktoré sa objavili už na veľtrhoch IAA v Hannoveri a TransExpo v poľských Kielcoch.

Autobusy

Iveco & Heuliez

Ako aj minulý rok, aj v roku 2014 mal azda najväčší stánok spomedzi výrobcov autobusov práve Iveco, ktoré predstavilo celé portfólio svojich výrobkov. Najväčším prekvapením v stánku Iveca bol však zástupca francúzskej značky Heuliez Bus, ktorá je skôr známa vo Francúzsku než v regióne strednej Európy. Práve francúzskeho výrobcu mestských autobusov zastupoval najmenší z ich portfólia - Heuliez GX 137. Tento 9,5-metrový autobus s prepracovaným dizajnom či už v interiéri alebo v exteriéri, dokáže prepraviť 14 - 17 sediacich v závislosti od výbavy.

Najmenším autobusom v stánku Iveco však bol však nový turistický minibus Iveco Daily Tourys, ktorý zaujmne moderným a jedinečným dizajnom práve prednej časti. Predstavené taktiež boli low entry autobus Iveco Crossway LE City 12M, autobus Iveco Crossway LE Line 10.8M dopravcu BusLine na prevádku liniek vrámci nového integrovaného dopravného systému Ústeckého kraja, mestský autobus Iveco Urbanway City 12M, Iveco Crossway PRO 12M a autokar Iveco Magelys.


Heuliez GX 137

Mercedes-Benz & Setra

Spoločnosť EvoBus tentoraz predstavila hneď dva autobusy, no tentokrát značky Setra - luxusný zájazdový autokar Setra TopClass S 516 HDH a prímestský low entry autobus Setra MultiClass S 416 LE business.

Nezabudlo sa však ani na výrobky materskej značky Mercedes-Benz - pred Priemyselným palácom sa predstavili minibus Mercedes-Benz Sprinter City 35 a midibus Mercedes-Benz Citaro K, obe určené dopravcovi ICOM transport a Mercedes-Benz Citaro LE Ü v nátere vznikajúceho IDS Ústeckého kraja pre dopravcu ČSAD Slaný.


Setra MultiClass S 416 LE business

Scania

Po minulom roku, keď sa švédsky výrobca autobusov a nákladných vozidiel prezentoval iba maličkým stánkom a 13,7-metrovým autokarom Scania Touring, si tento rok objednal väčšiu výstavnú plochu, kde okrem stánku postávali dva autobusy - mestský Scania Citywide LF 12 na pohon CNG a prímestský 12-metrový Scania OmniExpress 3,40. Zástupca autokarov, Scania Touring 12 postával pred palácom.


Scania Citywide LF 12 CNG

Solaris

Jednu z najväčších tohtoročných premiér priniesol poľský výrobca autobusov z Bolechowa – nové Urbino štvrtej generácie a to hneď v dvoch verziách – ako klasický mestský autobus Urbino 12 a jeho kĺbová verzia Urbino 18. Ich nová ľahšia konštrukcia sa skryla do moderného extravagantného dizajnu, ktorý je svojimi tvarom jednoducho neprehliadnuteľný. Pracovisku vodiča okrem volantu dominujú tri veľké dotykové displeje spolu tvoriace palubnú dosku a ponúkajúce všetky potrebné informácie a funkcie, ktoré vodič potrebuje. V interiéri sa toho na prvý pohľad veľa nezmenilo, najvýraznejšou zmenou však prešla celá jeho strešná časť, v ktorej sú po novom nainštalované LED svietidlá.


Nový Solaris Urbino 12

SOR

Český výrobca autobusov SOR na tohtoročnom veľtrhu ukázal viacero autobusov. Najväčšou novinkou bol určite najdlhší elektrobus z ponuky - nový 11,1-metrový elektrobus SOR EBN 11, ktorý sa nedávno predstavil aj na IAA Hannover. Rovnako ako minuloročná novinka, SOR EBN 8, aj najnovší člen rodiny sa predstavil v dizajne od Patrika Kotasa, tentokrát už aj na zadnom čele. Jeho interiér, ktorý ponúka 29 miest na sedenie a 63 na státie, je už porovnateľný s bežnými autobusmi s dĺžkou okolo 12 metrov.

Ďalšou novinkou, ktorá práve na Czechbuse mala svoju výstavnú premiéru, bola predĺžená verzia prímestského low entry autobusu SOR CN 12 - SOR CN 12.3, ktorý bol vytvorený na základe požiadaviek integrovaného dopravného systému Ústeckého kraja. Ten môže ponúknuť až 80 miest na sedenie. Na tomto autobuse taktiež český výrobca predstavil drobný facelift v okolí 1. dverí a okna pri sedadle vodiča určený pre vozidlá rady BN, CN a EBN. Výstavku výrobcu v Priemyselnom paláci doplnil autobus SOR LC 12 určený pre diaľkovú dopravu.

Výrobca z Libcháv predstavil aj ďalšie dva autobusy - low entry autobus na pohon CNG SOR BNG 10,5, ktorý nás prekvapil bratislavským poťahom na sedadlách, a mestský nízkopodlažný kĺbový autobus na pohon CNG - SOR NBG 18.


SOR EBN 11

Škoda

Výrobca električiek, trolejbusov a autobusov s hybridným alebo elektrickým pohonom sa narozdiel od minulého ročníka predstavil v samostatnom stánku, kde prezentoval novú verziu svojho elektrobusu na podvozku v súčasnosti vyrábaného autobusu Solaris Urbino 12 tretej generácie - Škoda 26BB HP známejšieho pod názvom Škoda Perun High Power. Ten oproti minulý rok predstavenej verzii Škoda Perun High Energy má batérie s nižšou kapacitou (78 kWh oproti 222 kWh), ale vďaka novej LTO (lítium-titanát-oxid) technológii batériových článok sa dokáže už do 5 až 8 minút dobiť na plnú kapacitu výkonom 600 kW, resp. prúdom až 1000 A.


Škoda Perun High Power

Volvo

Tento rok sa švédsky výrobca autobusov Volvo rozhodol odprezentovať hybridný mestský kĺbový autobus Volvo 7900A Hybrid. Jeho pohon zabezpečuje kombinácia naftového motora Volvo D5K s výkonom 240 kW a elektromotora Volvo I-SAM s maximálnym výstupným výkonom 150 kW spolupracujúceho s lítium-iónovými batériami. Jeho interiér pojme až 154 cestujúcich, z ktorých 41 môže sedieť.


Volvo 7900A Hybrid

Troliga Bus

Tohtoročný nováčik na veľtrhu, slovenský výrobca autobusov z Levoče Troliga Bus, predstavil najmenší autobus zo svojho výrobného programu - 10,2-metrový prímestský autobus Troliga Pegasus vybavený naftovým motorom Cummins spĺňajúcim normu Euro 6, ktorý poskytuje kapacitu pre 49 sediacich a 37 stojacich cestujúcich.


Troliga Pegasus

Minibusy a midibusy

Buzola Bus Design – Otokar & Mercedes-Benz

Ďalšia z mnohých firiem vyrábajúcich midibusy na podvozku Mercedes-Benz - spoločnosť Buzola - predstavila svoje novinky, a to Mercedes-Benz Sprinter Pardus Maximo M, Pardus XXL a Mercedes-Benz Sprinter Full Comfort. Tureckú značku Otokar zastupovali autobusy Otokar Vectio T a dva midibusy Otokar Navigo T, ktorých dodávateľom je Buzola.


Autobusy Otokar Vectio T a Navigo T

Isuzu

Spoločnosť Turancar oslavujúca 10 rokov na trhu, ktorá je súčasne dílerom autobusov značky Isuzu pre slovenský a český trh, ani tento rok nechýbala na veľtrhu. V pôsobivom bielom stánku v pravom krídle predstavila nový 9,5-metrový zájazdový midibus Isuzu Visigo s motorom Cummins spĺňajúcim normu Euro 6. V priestranstve pred Priemyselným palácom sa zas návštevníkom ukázal 7,3-metrový midibus Isuzu Novo Ultra.


Isuzu Visigo

Rošero-P

Slovenský výrobca midibusov zo Spišskej Novej Vsi - Rošero-P predstavil midibusy na podvozkoch Iveco Daily - turistický Iveco First FLHI a low entry Iveco FCLEI určený pre prímestskú dopravu, tentoraz už v novom dizajne s motormi Euro 6.


Iveco FCLEI

SKD Trade - Stratos

Český výrobca midibusov značky Stratos na podvozkoch Iveco Daily ukázal midibus pre prímestskú dopravu Iveco Stratos LE 37 a mestský midibus na pohon stlačeným zemným plynom Iveco Stratos LF 38 CNG.


Iveco Stratos LF 38 CNG

Ostatné

Czechbus však nie je iba o samotných autobusoch. Vystavovali tu aj výrobcovia prevodoviek Voith, klimatizačných jednotiek Webasto a Eberspächer, rôzne záujmové združenia a mnoho iných výrobcov ponúkajúcich rôznu techniku slúžiacu napríklad pri servise vozidiel.

Nechýbala ani spoločnosť Anvi Trade oslavujúca 20 rokov na trhu, ktorá je známa svojimi protišmykovými podlahovými krytinami Altro, ktoré sú používané viacerými výrobcami autobusov. Vo svojom stánku predstavila nové vzory podláh pre prostriedky hromadnej osobnej dopravy.

Príležitosť predstaviť svoje výrobky nezmeškali ani výrobcovia informačných systémov do vozidiel. Spoločnosť Ing. Ivo Herman, CSc. vo svojom stánku predstavila napr. nový palubný počítač pre Plzeňské městské dopravní podniky, či exteriérový displej s najbližšími odchodmi zo zastávky, ktorý bol vyvinutý pre Dopravný podnik Bratislava a inštalovaný na zrekonštruovanej trati v Dúbravke. Známejší výrobca informačných systémov Bustec predstavil celú plejádu riešení - od LED a LCD displejov do vozidiel po označník zastávky s integrovanými LED a LCD displejmi zobrazujúcich nie len najbližšie odchody zo zastávky. Spoločnosť Mikroelektronika zase predstavila novú sériu označovačov Vega a palubný počítač s pokladňou Synergy Compact pre prímestskú dopravu.


Exteriérový displej pre DPB

Prezentovalo sa tiež mnoho spoločností vyrábajúcich sedadlá do vozidiel - C.I.E.B., ITAP, Kiel aj Ster. V spoločnom stánku s Kiel sa prezentovala i slovenská spoločnosť Molpir. Tá je dodávateľom zábavného systému Funtoro, či USB nabíjačiek pre cestujúcich, ktoré sa objavili i v mnohých vystavených autobusoch.

Rovnako ako minulý rok, aj tento sa tu objavilo aj zopár historických autobusov. Pred palácom sa popri moderných nových autobusoch ukázali i historické ako Škoda 706 RTO CAR a Karosa C 734 od MHT Kladno, či Škoda 706 RTO LUX patriaci Anvi Trade. V historickom Priemyselnom paláci svoje miesto našli aj Praga RN, či Gräf & Stift 120 O uprostred rekonštrukcie.


Gräf & Stift 120 O uprostred rekonštrukcie

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Tatranka #7:
Ja osobne som trošku skôr sklamaný (čakal som trošku viac asi ? ), ale na konečné hodnotenie si počkám na prvé sériové kusy...
Solaris ma milo prekvapil dizajnom. ?
Reakcia na: gejza #4:
Tak, nedá / neoplatí sa hneď predstaviť celý svoj výrobný program a všetky jeho možnosti výbavy naraz vrámci takého pomerne malého veľtrhu...

Na takom IAA Hannover je to už trošku iné... napr. MAN:
https://www.flickr.com/photos/86223174@N03/15464784566/in/photostream/
mne chýba priestor, všetko čo teraz vyrábaju, sú samé kamrlíky. Nové vlaky, nové busy, vyrábaju a aby znížili naáklady, tak len na mieste šetria a sme tam jak sardinky v oleji.
Reakcia na: Dispecer #3:
neviem ako si na to prišiel, ja som predsa vo svojom príspevku konštatoval nedostatok invencie u takmer všetkých výrobcov a konkrétne som nemenoval žiadneho producenta ....
Vy dvaja (LC & gejza) ste sa tu našli, čo? ?
A cenu za najhnusnejsi dizajn a najhorsi interier vyhrava ... chvilka napatia ... ANO najekologickejsia vlecka v CSR krySOR. ?
chýbajú mi tam 5-dverové busy ... to už fakt nikto nesleduje aktuálne svetové trendy ? .....