Poruchovosť midibusov môže viesť k obmedzeniu prevádzky liniek

Niektoré oblasti sú sólo autobusmi ťažko prístupné a používané midibusy sú značne poruchové.

Niektorí cestujúci môžu ostať stáť na zastávkach, nakoľko ich spoj nepríde. Je to zapríčinené vysokou poruchovosťou midibusov Iveco First, ktoré Dopravný podnik prevádzkuje od roku 2009.

Napríklad v nedeľu 16. novembra podvečer už nejazdil ani jeden z piatich midibusov, pričom potrebné boli iba tri. Vozidlo #371 má prasknutú hlavu motora, #372 mala donedávna zlomenú prednú nápravu, po oprave sa však pokazil prítlačný tanier na spojke. #373 čaká na náhradné bočné okno, #374 sa v nedeľu pokazila počas dňa a musela byť nahradená klasickým autobusom. Zapožičaný midibus #9097 je na tom o kúsok lepšie, jeho odstavenie zapríčinil „iba" informačný systém. Koncom mesiaca však poputuje tam, odkiaľ prišiel a je otázne, ako dokáže DPMP vykryť výpravu. Je všeobecne známe, že Iveco dodáva niektoré náhradné diely aj pol roka.

Linka 22 tak neobslúžila nový úsek medzi Slávičou a Terchovskou. Na daný úsek totiž klasický autobus nevojde. Rovnako mohol byť problém s otáčaním sa v križovatke na Hviezdnej. Ak je aspoň jeden midibus prevádzkyschopný, nasadí sa prioritne na túto linku.
Problémy sa ale pre nevhodne zaparkované autá môžu vyskytnúť aj na Dúbravskej ulici (kadiaľ premáva linka 12) či na Borkúte (kam premáva linka 42). Tým pádom by boli odrezané od MHD ďalšie oblasti.

Čo je však zvláštne je to, že DPMP sa aj naďalej usiluje o nákup 6 nových midibusov, ktoré už ani nie je veľmi kam zaradiť a vyžaduje v nich napríklad mechanickú 6-stupňovú prevodovku, ktorá podľa vodičov vôbec nie je do mesta vhodná. Požiadavku však viac výrobcov kratších autobusov nevie splniť.
To, čo sa ušetrí na pohonných hmotách, pôjde na náhradné diely poruchových midibusov. V konečnom dôsledku sa neušetrí nič.

S týmito midibusmi nie sú spokojní ani cestujúci. Je síce dobré, že sú lacné, no ich jazdné vlastnosti nie sú ani z ďaleka najlepšie. Ak cestujúci stojí v nízkopodlažnej časti, určite si všimne, že v danej časti vozidlo nadmerne skáče a o pohodlnosti sa nedá hovoriť. Ďalšou nevýhodou je nízky podiel nízkopodlažnosti. Do nízkopodlažnej časti vojde len 1 kočiar či invalidný vozík. Do vozidla ho dostaneme manuálnou výklopnou plošinou, ktorá však môže byť na niektorých miestach krátka, nakoľko sa dvere otvárajú smerom von a midibus musí zastaviť pomerne ďaleko od nástupnej hrany a sťažuje sa tým prístup aj cestujúcim, ktorí nepotrebujú pomoc. Ak chcete nastúpiť cez predné dvere, musíte prekonať dva schodíky. To sa už v dnešnej ére nízkopodlažnosti nenosí.
Čo sa týka dverí, tým trvá aj pomerne dlhý čas, kým sa otvoria a zavrú, čo premávku zdržiava.

Ani košický DP nemá s týmito midibusmi najlepšie skúsenosti. Nie je ani tak odvážne tvrdiť, že ich midibusy viac stáli na poruchy ako jazdili. Prvý z košických „miďákov" bol definitívne odstavený v apríli 2014 a druhý o dva mesiace na to. V priebehu augusta ich ponúkol na odpredaj, no nikto nemal záujem a dodnes stoja v garáži dopravcu.

Aké midibusy mohli Prešovčanov voziť?

Molitus MidiCity S 91
Nástupca maďarského midibusu Ikarus E91. Ako je zvykom, disponuje dvomi nízkopodlažnými vstupmi vo výške 330 mm. Meria 7,9 metra a je široký 2,4 metra.Molitus MidiCity S 91

Solaris Urbino 8.9 LE
Pražský dopravný podnik zaradil v rokoch 2013 a 2014 až 18 midibusov poľského výrobcu. Cestujúcim aj vodičovi prináša omnoho vyšší komfort, než prešovské „miďáky". Nízkopodlažné sú oba vstupy do vozidla a vodič má k dispozícii priestrannú kabínu. Vodičom by mohla ulahodiť aj unifikácia s dodávanými 12 a 18-metrovými autobusmi.
Cestujúci môžu mať k dispozícii v závislosti od usporiadania interiéru až 29 miest na sedenie, z toho na úrovni nízkej podlahy 2 pevné a 2 sklápacie.
Podľa informácií od konateľa spoločnosti SOLARIS SLOVAKIA sa pre súťažné podmienky výrobca verejného obstarávania nezúčastnil. Solaris Urbino 8.9 LE 

SOR BN 8,5
Vozidlo s dĺžkou 8 400 mm a šírkou 2 525 mm. Do vozidla má vojsť až 63 cestujúcich, z nich si sadne 24. Obidva nástupné priestory sú vo výške 340 mm a midibusy je tak možné nazývať nízkopodlažnými. Zadná časť vozidla je vo výške 800 mm nad vozovkou a je prístupná po vyšliapaní dvoch schodíkov. Pražský dopravný podnik ich má 15. Okrem Prahy sa využívajú aj v Chrudimi a Frýdku-Místku. SOR BN 8,5

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
V Spišskej Novej Vsi na MHD jazdia dva Firsty FCLLI a (poklopať) sú už šiesty rok v prevádzke bez akejkoľvek väčšej závady. Ono veľa robí aj to ako sa k vozidlu správajú vodiči a žiaľ u vodičov DP obvykle spôsob jazdy je ako s tankom než autobusom.
Vidím, že ste na tom rovnako ako KE. Naše sú už druhý krát na predaj. Poruchovosť rovnaká...

SOR midi, no neviem... V BN 9.5ke je riešenie interiéru zadnej časti busu z pohľadu cestujúceho katastrofa. Zadné dvere sú viac na parádu ako funkčné, všetko natesno, úzke, samé prekážky... ?
Iveco bolo síce menšie, ale riešenie interiéru o mnoho lepšie.
Reakcia na: GUNSTER #4:
Nie krabice, ale mikrovlnky. Krabice boli Tambusy (teda aspoň v Prešove).
krabice z Tesca v Spišskej ...
Reakcia na: Davidoshmhd #2:
Ešte dodám, že viacero ľudí v DP tvrdilo, že sa čaká aj pol roka, aj to dodajú nesprávny diel, následne ešte odmietnu reklamáciu.
Reakcia na: Gryzly65 #1:
Myslím si, že na osobné problémy by si mohol používať iné komunikačné kanály, ako diskusné fórum na iMHD.

Len z diskusného fóra niekoľko príkladov:
#19877 "Čaká na dodávku náhradných dielov, ktoré nie a nie Iveco doručiť."
#17780 "Už sme to dávnejšie tu rozoberali, technická podpora zo strany Iveca je dosť mizerná"
#16044 "komunikacia s ludmi od SORu je na inej urovni ako s Iveca, poziadavky su vybavene promptnejsie a nahradne diely su dostupnejsie a lacnejsie"
"Je všeobecne známe, že Iveco dodáva niektoré náhradné diely aj pol roka."
Ja osobne si trúfam povedať, že toto je len všeobecne známy názor pána Hanušovského. ?