Prečo jazdia na Hlavnú stanicu „len“ dve električkové linky?

Menej je niekedy viac.

Po opätovnom sprevádzkovaní električkovej trate sa objavili pripomienky cestujúcich k počtu električkových liniek jazdiacich na Hlavnú stanicu. Keďže diskusie na tému počtu liniek často skĺznu do neodbornej, ba až politickej roviny, prinášame odborný pohľad na túto tému.

Počet liniek ešte neurčuje kvalitu obsluhy

Hoci sa často subjektívne kvalita dopravnej obluhy vníma cez počet liniek, ten nie je jediným faktorom. Dôležité je aj to, koľko spojov na linke premáva, aká je rovnomernosť dopravy, aká je spoľahlivosť dopravy, a tiež aj to, či je priame spojenie rýchlejšie. Pozrime sa teda podrobnejšie na tieto faktory.

Počet spojov a ich rovnomernosť

Pôvodne jazdili na Hlavnú stanicu 4 električkové linky v intervale 12 minút, na ktorých bolo spolu 20 spojov za hodinu. Momentálne jazdia na Hlavnú stanicu 2 linky v intervale 8 minút, tzn. spolu 15 spojov za hodinu. Zatiaľ čo pri pôvodnom systéme vzhľadom na jeho komplikovanosť jazdili linky v zhlukoch a odchádzalo viac spojov naraz a potom dlhšie obdobie nešiel žiaden spoj, teraz je zabezpečený pravidelný 4-minútový interval. Aj pri nižšom počte spojov sa tak podarilo udržať rovnomernosť dopravy, resp. ju aj zvýšiť.

Rýchlosť spojenia

Ak si porovnáme rýchlosť spojenia jednotlivých električkových radiál s Hlavnou stanicou, prídeme k záveru, že napriek tomu, že električka ide na Hlavnú stanicu bez prestupu, je pomalšia ako spojenie s prestupom. Môže za to trasovanie električkovej trate, ktorá je s výnimkou cesty na Obchodnú a Radlinského ulicu pre každú inú trasu okľukou. Ďalším faktorom je nezrekonštruovaný spodný úsek trate na Hlavnú stanicu, kde je rýchlosť električiek obmedzená na 15 km/h.

Porovnanie trvania cesty električkou a inými druhmi verejnej dopravy s prestupom

Spojenie

Električkou

Autobusom/trolejbusom

Hlavná stanica – Dúbravka (Damborského)

30 min

peši + linka 83/84 zo SAV: 20 min

linka 93, prestup na SAV na 83/84: 25 min

Hlavná stanica – Karlova Ves (Molecova)

20 min

linka 32: 16 min

Hlavná stanica – Račianska (ŽST Vinohrady)

19 min

linky 61/74/201, prestup na Račianskom mýte na električku 3/5/6: 17 – 18 min

Hlavná stanica – Vajnorská (Polus City Center)

16 min

linky 61/74/201, prestup na Trnavskom mýte na električku 2/4: 14 – 15 min

Hlavná stanica – Nemocnica Ružinov

16 min

linky 61/74/201, prestup na Trnavskom mýte/Saleziánoch na električku 8/9: 14 – 16 min

Poznámka: V tabuľke sú tučným písmom sú zvýraznené rýchlejšie spojenia.

Spoľahlivosť dopravy

Električková doprava je v Bratislave zväčša segregovaná od ostatných druhov dopravy, a tým aj najspoľahlivejšia, pretože zväčša nestojí v dopravných zápchach. K posunu k horšiemu však prišlo aj v tejto oblasti – na Radlinského ulici sa z dôvodu vyznačenia jazdného pruhu na električkovej trati dostali električky do zápchy.

Cesta autobusom či trolejbusom na úsekoch, kde sa vyskytujú dopravné zápchy, je väčším rizikom. Na druhej strane pri prestupe môže cestúci využiť akýkoľvek spoj idúci daným smerom a nemusí čakať na konkrétnu linku. Časové straty spôsobené prestupom a prípadnou dopravnou zápchou sú tak kompenzované kratším čakaním na spoj ako pri cestovaní bez prestupu.

Prehľadnosť systému MHD

Základom úspešného systému MHD je jeho prehľadnosť. Čím viac liniek v sieti existuje, tým je systém menej prehľadný a tým sú intervaly medzi spojmi dlhšie. Navyše na spoločných úsekoch dochádza ku zhlukovaniu spojov, pretože každý si na inej linke „prinesie“ iné meškanie a aj keď je cestovný poriadok správne spracovaný, v praxi ide viac spojov naraz a po nich nič. Linky by preto mali byť vedené tam, kde sú najrýchlejšie, dokážu obslúžiť najviac cestujúcich a kde je dostatok cestujúcich na to, aby bol zabezpečený hustý interval.

Záver

Aj keď na Hlavnú stanicu jazdia „len“ dve električkové linky, k zhoršeniu dopravnej obsluhy nedošlo. Električky jazdia v tých smeroch, kde sú konkurencieschopné a v iných smeroch je časovo výhodnejšie spojenie s prestupom. Navyše jazdia rovnomernejšie ako predtým.

V prípade menej častých ciest s ťažšou batožinou, kedy je namáhavé prestupovať na zastávkach typu Trnavské mýto, je možné využiť prestup medzi električkovými linkami na jednej „hrane“ nástupišťa. Ide o  zastávku Vysoká pre smer do Karlovej Vsi a Dúbravky, zastávku Blumentál pre smer do Rače a zastávku Legionárska pre smer na Zlaté piesky a do Ružinova.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Povodne 4 linky?
1, 2, 3, 8, 13, 14 - aj ked je pravda, ze to moje "povodne" sa datuje do zaciatku 90-tych rokov.
Reakcia na: 810zssk #21:
Ja som nevedel,že niekto nechodí domov .....? mne stačí aj 15min lístok v súčastnosti. Ozaj a prečo by sa nedalo do Ružinova dostať za 15min.? Povie mi to niekto ?? ?
Reakcia na: volod #22:
No zo stanice si len tak ako píšeš mirnix-dirnix nemôže odísť. Odchody tam riadi dispečer. Asi by vypadol další spoj tak tento pustili na tzv.medzičas... ZV 7085 tam bolo?

Mne sa tá low cost rekonštrukcia pozdáva. Dokonca aj stĺpy na čom sú zavesené semafory už boli natreté. Celé nástupište vysvietené. Zabudli však na výmenu trubíc v nadchode. Eskalátor neprekvapil čiže nefungoval ani jeden.

Smerom hore idú električky aj na novom úseku krokom. Pri tej 15km rýchlosti im vychádza zelená vlna... ? Jednotka prichádzala celkom slušne naplnená.
Dvojka doviezla vždy do 10 cestujúcich.
Reakcia na: Ari #28:
doslova napisal:
"teraz by eliny blokovali auta ako teraz blokuju trolejbusy"
z toho je jasne, ze myslel ze auta by blokovali elektricky a nie elektricky by blokovali auta, kedze teraz tie auta blokuju trolejbusy.

veta: "teraz by eliny blokovali auta" sa takto vytrhnuta da pochopit obidvoma sposobmi.
Reakcia na: S499.1023 #25:
doslova Jozefzba napísal: "teraz by eliny blokovali auta"
Ak napísane "A blokovali B", prvé čo napadá je: A blokovali, a B boli blokované, a nie naopak.
Reakcia na: volod #22:
treba napisat staznost na DPB nie tu.
Kazdy obyvatel a nastevnik Bratislavy ma samozrejme na vyber. Nie si ziadnym rukojemnikom. Zober si taxik, bicykel, chod pesi.
Reakcia na: Valec #16:
hej hej, ked to tak robia vsetci, asi to bude najlepsie, bez ohladu na to, co chcu cestujuci a pri akych podmienkach su ochotni nechat auto doma.?
Reakcia na: Ari #23:
Máte problém s pocohpením textu? Jozef píše, že električky by boli na Štefánikovej blokované autami tak, ako sú nimi dnes blokované trolejbusy. Vyhradený pruh ho asi nenapadol a o spojení dvere - dvere nepadlo ani slovo.
Reakcia na: jokl #20:
To "ako" si mohol vynechať, o tebe niet pochybností.
Reakcia na: Gryzly65 #18:
Podľa mňa význam toho čo napísal pán Jozef práve taký:
"Ja potrebujem električku rovno od môjho bytu do mojej cieľovej destinácie aj keď to je v pešej dostupnosti. Ale inač elektricky, dokonca i trolejbusy sú len prekážkou pre automobilovú dopravu". Niekto môže úprimne povedať že pochopil to nejako inak?
Včera som večer pricestoval vlakom - rýchlikom od Žiliny, mala isť jednotka z hlavnej stanice do mesta o 18.43, voz aj vodič prítomný a len tak mirnix dirnix si odíde z konečnej o 18.48 akoby sa nechumelilo, zrazu z displeja zmizla 1 s odchodom o 18.43 a a nabehol ďalší odchod o 18.58 a pritom električka vôbec neodišla. Ešteže to ale dopadlo takto, lebo 15 min čakať na ďalší spoj na Jesenského to už by bolo moc, keďže rýchlik meškal 40 minút od Žiliny. Cestujúci v MHD Ba=rukojemník DP. O improvizácií celej tejto rekonštrukcie je asi zbytočné hovoriť, stačilo sa pozrieť ako je natreté to nástupište - prístrešok na červeno, farba je aj tam kde nemá byť a tam kde má nie je......
Reakcia na: jokl #20:
Ako na tom, prosim, "viac zarobia"? Jednorazove listky nepouziva skoro nikto a 15-minutove by na vacsinu cielov kam teraz treba prestupovat nestacili.

Sucasne linkove vedenie vyrazne zjednodusuje dopravu pre vacsinu cestujucich - som zvedavi ako by sa ti podakovali desiatky ludi co cestuju elektrickou do centra, keby si im ju zrusil a nahradil prazdnou elektrickou na stanicu, ktoru by nikto nepouzival - lebo tak to bolo kedysi.
To aby viac zarobili,a človek ako debil s batohom sa nie jednoduchšie niekam dostal,ale čo komplikovanejšie a pracnejšie .... ? ... hnus!!!
Reakcia na: Gryzly65 #18:
To určíte, od súčasného vedenia mesta márne čakať niečoho zmysluplného
Reakcia na: Ari #15:
Nič také nepovedal. A stále nemôžem pochopiť, že tú trať vidíte reálne... Ja sa neviem zbaviť pocitu, že je to čistá utópia. A ďalších pekných pár rokov sa tej trate nedočkáte.
Reakcia na: Martin Fundárek #13:
No narážal som práve na to, že by nebol rovnomerný interval na radiále. Ale zasa máš pravdu, že by sa dali lepšie koordinovať prestupy na linky s redšími intervalmi, čo je dôležité.
Reakcia na: Ámos #10:
Keďže veľa systémov má sieťový interval 10 min. tak ten 8 min. na tom až tak zle nebude.
Reakcia na: richardhudec #8:
Ten pán asi chce mať aj električku hneď od vchodu do vlastného bytu priamo do stanice aj, ak ide autom, aby mu v ceste neprekážali rôzne električky smerujúce niekam inam
Reakcia na: Martin Fundárek #13:
Konecne, niekto ma rovnaky nazor jak ja ?
Reakcia na: TomJ #11:
Pri 7,5 min. by sa horšie robili preklady? Vôbec nie. Len by na radiálach nebol pravidelný interval 4 min. medzi spojmi, ale 1x3 + 3x4. (Ostatne, na niektorých radiálach sa nedá urobiť 4 min. ani dnes.)
7,5 min. má inú výhodu - pri koordinácii prestupov na iné linky sa dajú napasovať linky s redšími intervalmi - 15, 30, 60 (príp. 120). 8 min. neskoordinuješ so žiadnym redším zapamätateľným intervalom - buď rezignuješ na koordináciu prestupov, alebo na interval na redšej linke (pozri 57).
Reakcia na: TomJ #11:
V com sa robia zle preklady pri 7,5 ? s cim ?
Reakcia na: Ámos #10:
No 8-min interval je fakt ťažko zapamätateľný, no pri 7,5-min by sa zasa horšie robili preklady a 6 min by bol okrem rannej špičky asi luxus.
k tomuto sa da snad len jedno:
Prehľadnosť systému MHD - a teda prehladnost a 8 minutovy interval je samozrejme lepsie ako to co tu bolo predtym s 12 min intervalom. No az ked naberu v DPB a magistrate odvahu na tr3mp-ho dogmu a 4 minutovy interval, tak ludia prestanu nadavat na nutnost prestupov.
Ved je dokonca studia ak ma pamat neklame, ze 8 minutovy interval je na samom konci akceptacie cestujucej verejnost s intervalom spojov MHD. Tak preco mame nosny system nastaveny na chvoste prijatelnosti cestujucimi?

Ved zmena linkovania v Petrzalke v 2005 je toho dokazom. Bohuzial odvtedy prislo k viacerym politicky podmienenym zmenam, no interval v rannej spicke 4 minuty dotiahli davy cestujucich.
Reakcia na: Ari #4:
Aby 10 ludi bolo spokojnych a inych 15 aby si nastval ze im neobnovili 3 a 8 na HS.
Reakcia na: jozefzba #7:
Jozef, niečo ako vyhradený pruh pre električku a autobus Vám niečo hovorí? Či darmo sa snažím? ?
Pekny vecer.
Mne aj dalsim ludom, ktori museli za kazdeho pocasia slapat po Stefanovicovej je elina velka pomoc. Pesi trvalo 15 az 20 min. teraz len 6 az 8 min. Som vdacny za to, ze uz nemusim chodit pesi. Ako mlady som chodil elinou po Stefanikovej, teraz by eliny blokovali auta ako teraz blokuju trolejbusy. Je to tak dobre ako je.
Jozef
Reakcia na: Ari #4:
Priecna os je chyba a ja osobne som toho nazoru ze sa rekonstruovat ani nemala - v tejto podobe ta trat skutocne nema zmysel, na vsetky smery je to rychlejsie busom. Zmysel by mala trat na Stefanikovej.
Reakcia na: Ari #4:
Pise sa tam, ze na Obchodnu a Radlinskeho je elektricka rychlejsia. Ale inak dobra otazka, bolo by dobre sa spytat autorov napadu s Priecnou osou, ktorym sa podarilo skantrit elektricku na Stefanikovej.
z tej analýzu vyplýva že akýkoľvek iný spôsob dopravy na Hl.St. je lepší čím elektrickou, načo vôbec ona vtedy potrebná?
Reakcia na: Zvero #1:
Ono to staci len pocas semestra. A takych plynovych serblov je stále dost na negarantovane NP sluzby 32. Ale 32tku odlahci aspon trochu nova 1+9 na Druzbu na chvilu, no kym si na to zvyknu , uz im to ja zrusia. ?
Pre mňa je to fajn, chodím na STU na stavebnú a bol problém dostať sa čo najrýchlejšie do školy z obchodnej, lebo električky stáli až na Blumentáli, takto 1-tka stojí na STU a tak isto dostať sa z STU na hlavnú stanicu bolo fakt na nervy, lebo buď sa trepať na Račianske, čo je zas až zo zastávky Blumentál, na opačnú stranu sa to neoplatilo, keďže X13 z Kollárovho bola zrušená, a potom jedine peši, čo keď sa ponáhľate alebo máte veľkú batožinu bolo o ničom. ?
Myslim, ze problem nie je ani tak v tom, preco jazdia na HlSt iba dve linky, ako v tom, ze tam kedysi mali ludia zo vsetkych kutov priame spojenie - z Dubravky, Ruzinova, Race a zrejme ocakavali ze sa tento standard vrati naspat. Bohuzial, elektricka v tychto pripadoch nie je schopna konkurovat rychlejsej autobusovej doprave. Priklad (aj ked trocha vytrhnuty z kontextu): autobus 61 Hlst-Trnavske myto 5 minut, elektricka 11 min. Ostatne, spojenie do tychto casti je mozne aj elektrickou, len si treba prestupit.

Druha vec je, ze 32-ka by si zasluzila posilnit - v piatok poobede a v nedelu navecer je to zle. Otazne je vzdy z coho a ako.