Ako dopadlo 7 návrhov na zlepšenie MHD?

S návrhmi tretieho sektora sa mesto zaoberalo, niektoré sa budú čiastočne realizovať.

Od decembra 2011 do novembra 2012 predložili občianski aktivisti z rôznych združení vedeniu mesta sedem väčších návrhov na zlepšenie dopravy v meste. Do istej miery tak suplovali činnosť samotného magistrátu, ktorý by za bežných okolností sám mal prichádzať s novými riešeniami zodpovedajúcimi súčasným trendom.

„Mesto Bratislava víta iniciatívy tretieho sektora a možno konštatovať, že spolupráca v rámci novozriadenej komisie pre verejnú hromadnú dopravu (poradný orgán primátora M. Ftáčnika) má svoj zmysel, pozitívny rozmer. Dôležitá je však pri návrhoch nielen idea, ale najmä zodpovednosť, ktorá potvrdí idey a návrhy tretieho sektora v predkladaných riešeniach. Nehovoriac o finančných možnostiach výrazne zadĺženého mesta, ktorého bývalé vedenie rozpustilo rezervný fond určený na investičné, dopravné projekty a na prevádzkové aktivity. Musíme však zdôrazniť, že s každým návrhom sa zaoberáme a osud návrhu, ak je vhodný, je daný možnosťami rozpočtu mesta Bratislavy,“ uvádza sa v stanovisku mesta, ktoré nám poskytol hovorca primátora Ľubomír Andrassy.

Pozrime sa, ako mesto vyhodnotilo konkrétne návrhy, a ktoré z nich majú šancu na realizáciu.

1. Revitalizácia Štúrovej ul. a Šafárikovho nám. v rámci výstavby 1. etapy nosného systému

Občianska iniciatíva Lepšia doprava navrhovala zmeny v oficiálnom projekte výstavby električkovej trate do Petržalky, ktorý likvidoval doterajší prestupný uzol na Šafárikovom námestí.  Návrhy predpokladali naopak priblíženie zastávok všetkých druhov MHD na Šafárikovom nám. a úpravu Štúrovej ulice do bezbariérovej podoby podobnej Hurbanovmu námestiu.

„V rámci bohatej a zmysluplnej diskusie sa vysvetlilo, že zmena polohy zastávky bližšie k budove Univerzity sa bude riešiť realizáciu stavby Nosného systému MHD. Tím architektov neodporúča účelové riešenie Štúrovej ulice v prospech cyklistov,“ informovalo mesto.

2. Prestupný uzol Blumentál

Z dielne Lepšej dopravy je aj návrh na zriadenie prestupného uzla Blumentál v mieste dnešnej električkovej zastávky Floriánske nám. pred daňovým úradom. Táto zastávka je spolu so zastávkou Vazovova jednou zo šiestich, kde cestujúci nastupujú do električiek z úrovne vozovky resp. koľajovej trate. To je problémom nielen pre menej mobilných cestujúcich, ale zároveň aj nebezpečné, pretože cestujúcich sú často ohrozovaní nedisciplinovanými vodičmi áut.

Aktivisti navrhli zlúčenie zastávok Floriánske nám. a Vazovova do jedinej zastávky so širokými nástupišťami zodpovedajúcimi plánovanej funkcii prestupnej zastávky. V návrhoch sa predpokladalo vedenie autobusov liniek 31 3994 cez novú zastávku, čím by sa skrátili prestupy smerom do Rače, Nového Mesta, Ružinova a Petržalky.

„Projekt Integrovanej zastávky na Radlinského ul. sa dostal do projektu Operačného programu Bratislavský kraj a bude financovaný z fondov EÚ. Jeho realizácia by sa mala uskutočniť v budúcom roku.“ Podľa našich informácií sa nebude realizovať pôvodný návrh Lepšej dopravy, ale projekt zastávok tzv. Viedenského typu, pri ktorom je priestor nástupišťa pojazďovaný autami.

3. Prestupný uzol Legionárska – Krížna

Spoločne s prestupným uzlom Blumentál bola navrhnutá aj zmena zastávky električiek Legionárska, ktorá pri prestupnom systéme električiek slúži na prestupovanie na jednej hrane medzi vozidlami smerujúcimi do Vajnorskej a Ružinovskej radiály. Cestujúci tu majú dnes k dispozícii iba úzku zastávku bez prístrešku.

Iniciatíva ešte pred zriadením prestupného systému liniek v električkovej doprave navrhovala rozšírenie plochy zastávky, jej priblíženie k nadväzujúcim zastávkam liniek 21 25 68 78210 a zriadenie cyklistického chodníka. Zatiaľ čo prestupné linky boli zrealizované, prestupná zastávka Legionárska ostala po starom.

„Návrh po odbornom i vecnom posúdení nebol akceptovaný,“ zdôvodnil zamietnutie návrhu magistrát.

Ako dopadli návrhy:

1. Revitalizácia Štúrovej ul. a Šafárikovho nám.

počas výstavby trate do Petržalky sa budú realizovať zastávky pri Univerzite Komenského, ostatné návrhy neakceptované

realizácia: do roku 2015

2. Prestupný uzol Blumentál

bude sa realizovať v upravenej podobe

realizácia: 2013

3. Prestupný uzol Legionárska – Krížna

neakceptovaný

4. Prestupný uzol Račianske mýto

pôvodný návrh neakceptovaný, na upravený návrh nie sú financie

5. Zriadenie buspruhov

bude sa realizovať 1 z 15, ostatné sú otázne

realizácia: 2013

6. Električková trať Hlavná stanica - Štefánikova - Nám. SNP

bude zahrnutá v upravenej podobe do urbanistickej štúdie NS MHD na Hlavnú stanicu

7. Prestupný uzol Riviéra – Molecova

návrh je akceptovaný, je potrebné získať financie

4. Prestupný uzol Račianske mýto

Električkové zastávky Račianske mýto sú dlhodobo terčom kritiky pre ich nebezpečnosť. Na druhom najvyťaženejšom prestupnom uzle MHD v Bratislave cestujúci do električiek nastupujú z úrovne koľajiska bez vyvýšeného nástupišťa, často sa na zastávky a ostrovček na križovatke nezmestia, chýbajú prístrešky.

Lepšia doprava navrhovala minimalistické riešenie na odstránenie súčasnej kritickej situácie, a to zväčšením priestoru pre cestujúcich, chodcov a cyklistov na úkor súčasného neúmerného priestoru pre automobilovú dopravu.

„Investičné náklady na realizáciu tejto zastávky sú veľmi vysoké a preto nie je možné očakávať, že sa bude v blízkej budúcnosti takýto projekt-návrh realizovať,“ odpovedalo mesto. Oproti pôvodným návrhom Lepšej dopravy sa však už uvažovalo s väčšími stavebnými úpravami, aby nebola automobilová doprava výraznejšie obmedzená.

5. Zriadenie buspruhov

Jednou z prvých úloh novozriadenej Komisie verejnej hromadnej dopravy (poradnej komisie primátora mesta) bolo v máji 2012 určenie vhodných úsekov pre zriadenie buspruhov. Tri dopravné občianske združenia sa zhodli na návrhu vyhradenia pätnástich dlhších či kratších vyhradených jazdných pruhov pre trolejbusy a autobusy. Jedným z navrhovaných úsekov bola aj Štefánikova ul., kde sa pri septembrovom experimente preukázala úspora tretiny jazdného času MHD v špičke. Zaujímavosťou je, že združenia nenavrhovali buspruhy na Moste SNP ani na Staromestskej ulici, ktoré nakoniec mesto v septembri pokusne zriadilo z vlastnej iniciatívy.

„Empirické skúsenosti sme získali obojstranne počas týždňa mobility a v roku 2013 sa bude pokračovať s realizáciou na Štefánikovej a možným testovaním na iných úsekoch cestnej mestskej siete (napr. Most SNP),“ informovalo mesto na margo návrhov. Osud zvyšných 14 navrhnutých buspruhov tak zostáva nejasný.

6. Električková trať Hlavná stanica - Štefánikova - Nám. SNP

Združenie Tram Štefánikova pred mesiacom prezentovalo návrh obnovenia električkovej trate na Štefánikovej ul. ako najkratšieho a najrýchlejšieho spojenia Hlavnej stanice s centrom. Štúdia si dávala za cieľ ponúknuť alternatívu k uvažovanej prestavbe predstaničného priestoru tým, že by nebolo potrebné ešte viac zaťažovať už dnes preťaženú Pražskú a Šancovú ulicu. V neposlednom rade sa mala ku staničnej budove priblížiť aj zastávka MHD Sokolská, čím by sa zlepšilo spojenie Kramárov, Patrónky, Lamača, Dúbravky a Devínskej Novej Vsi s Hlavnou stanicou.

„Návrh je zaujímavý a mesto sa ním zaoberalo. Predpokladá sa, že v rámci urbanistickej štúdie Nosného systému MHD na Hlavnú stanicu sa bude študovať realizácia cez Americké námestie ako aj trasa cez Štefánikovu, ale asi v trocha inej polohe pod Hlavnou stanicou ako ju navrhuje tretí sektor,“ uviedlo mesto.

7. Prestupný uzol Riviéra – Molecova

Zatiaľ posledným návrhom Lepšej dopravy je navrhnutá zmena prestupného uzla Riviéra – Molecova. Súčasné rozdrobené električkové, trolejbusové a autobusové zastávky by sa podľa návrhu mali dostať do jedného bodu a pri prestupovaní by nebolo potrebné prechádzať cez cestu.

„Technické riešenie sa akceptuje, problém sú však voľné finančné zdroje a preto nie je istý presný termín realizácie tohto pozitívneho návrhu,“ uzavrelo svoje stanovisko mesto.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Ámos #44:
Prevadzkova u Solarisu Trolino 12 (solo) je 11,6-14,1 t ?

http://www.solarisbus.pl/cz/trollino,26,Solaris_Trollino_12.html
Co sa tyka tej hmotnosti pri sole bez APU

do 11t ma vozidlo 6 bodov
od 11-18 t ma vozidlo 0 bodov
nad 18 t vozidlo automaticky vylucene

Reakcia na: 810zssk #45:
nie je ich par. je ich 120 s opciou. A dnes ked je nudza o zakazky...
Reakcia na: Ámos #43:
Hej, ale kto to bude robit kvoli par trolejbusom?
Reakcia na: 810zssk #39:
ale napr. som si isty, ze taky Solaris intezivne pracuje na tych 300 kilach, ktore mu prevysuju cez 11t.
mozno pouziju na skelet miesto ocele hlinik ?
Reakcia na: AAA #40:
ja neviem ako je to v inych mestach, ale DPB snahu mat viac dverove vozidla ako bolo doteraz zauzivane prezentuje uz davno a to aj konkretne pri vyvoji BN12.
Akykolvek vyrobca busov, musi mat dostatocne kapacity, aby dokazal pridat dvere do vozidla. Chapem ze s hmotnostou je to tazsie, ale dvere?! Uz som to pisal, napisem to znova, dokaze to neoplan, dokazal to SOR (vyrobca lowcost busov), takze by to mali dokazat aj ostatni.

Amos a ivanbuto.

Teraz neviem ci sa mylim ja. Vecer to skontrolujem v podkladoch

Body navyse su tusim za hmotnost do 11 t, ale max. povolena je 12t.
Reakcia na: AAA #40:
Resp. 4 dverové sóla.
Reakcia na: Ámos #38:
Napríklad samotných 5 dverí je naozaj zaujímavá najpodstatnejšia podmienka tendra. Odkedy SOR vyrába práve takéto vozidlá, tak v mnohých slovenských mestách sa robia tendre práve na päťdverové vozidlá. To je fakt.
Reakcia na: Ámos #38:
Ups.
Reakcia na: ivanbuto #37:
11? ja som, neviem preco, mal pocit ze 11,5t.
Cize okrem SORu to nesplna nik iny.
A odborne zdovodnenie? nechcu tazke vozidla? ?
OK toto je podozrive!
Reakcia na: Ámos #33:
Hranica v súťažných podmienkach pre získanie bodov je 11,0 t. Kto iný to spĺňa okrem SORu? A hlavne, aké je odborné zdôvodnenie takéhoto kritéria a konkrétnej hranice?
Reakcia na: Ámos #35:
Pozri sa, ak by sa ta nahoda udiala raz nic nepoviem. Ale ked sa pravidelne "nahodou" tender presne hodi SORu tak tomu skratka nebudem verit, lebo take nahody sa nedeju 😉

Ak nevyhra SOR tak holt shit happens...
Reakcia na: 810zssk #34:
ano kavntum neoficialnych info. Ako o elektrickach. Magistrat chce bombardier, dpb siemens a ministerstvo 15T. a kedze pravdepodobne niekto z tychto troch to vyhra tak je po slovensky jasne, kto zobral uplatok. Lebo proste ludia su presvedceny o korupcii aj tam kde mozno nebola.
Ja som zvedavy co urobis, ked to ten SOR nevyhra. ? aj ked teda....
Reakcia na: Ámos #33:
Tie hodnoty mas odkial? Ja som cital o inych.

Ano, vidim, ze dodavali aj predtym a nevadili mi ziadne dodavky z ferovych tendrov. To co sa predvadza v poslednej dobe vsak je vsetko len nie ferove. Okrem toho co uz bolo uvedene, existuje kvantum neoficialnych informacii, ktore to potvrdzuju. Takze nemas argumenty ktore by ma presvedcili, bohuzial.

Opakujem, nemam v principe nic proti SORkam, povazujem ich za celkom fajn vozy (aj ked rad BN bol podla mna vydarenejsi ako NB) a nemal by som nic proti ich obstaraniu ak by som bol presvedceny ze podmienky su nastavene ferovo.
Reakcia na: 810zssk #32:
je evidentne nastavene tak aby ho splnil prave SOR a nikto tazsi -prepac, ale to uz hranici so stihomamom.
hranica je 11.5tony pri 12m ak si dobre pamatam
SOR - 10,2t; Trolino 11,3t takze komu sedi tak tesne?
Si proste presvedceni o korupcii, lebo JaT vlastni SOR a JaT su proste predstavitelia diabla.
To ze uz SOR dodaval do Bratislavy davno predtym ako ich JaT kupili nevidis. Nehodi sa ti to do konstruktu.
Reakcia na: Ámos #31:
Nemam dokaz, keby som mal dokaz tak ti zarucujem ze by som to neriesil na tomto DF, ale na policii.

Mam vsak rozum a nie je to prvy krat co bol tender usity na mieru SORu. Myslis, ze to je vzdy nahodou? V kombinacii s prepojenim existujucim medzi SORom a J&T nemam dovod sa tak domnievat.

Ano, aj Trollinu sedi. Lenze SORu sedi tesne, je evidentne nastavene tak aby ho splnil prave SOR a nikto tazsi.
Reakcia na: 810zssk #30:
Ale kde mas dokazy o korupcii?
Je tam dverove kriterium ktorym sa ohanas. Opakujem, ze moznost vyrobit vozidlo so 4/5 dverami ma akykolvek vyrobca. Ked to zvladol SOR, byvaly vyrobca polnohospodarskych strojov... Zvlada to aj neoplan.

Dalsie o com hovoris je vahove kriterium. Podstrkujes tu svoj nazor, stylom "nahodou sadne na sor" ale uz nepovies, ze sadne aj na trollino. nesplna ho citelis, lebo je to vseobecne najtazsi NP bus.
to ako je na tom hess, van hool sa mi vyhladat nepodarilo.
Reakcia na: Ámos #27:
Ak by si si precital moje prispevky k tejto teme zistil by si ze kecas. SOR mi nevadi, povazujem ich za fajn vozy. Vadi mi korupcia. Preto som sa VIAC KRAT pytal aj na elektrickovy tender.

To ze klima a APU naraz sa neda siria sotousi. Mozne to je, ale dokazane nie.
Reakcia na: 810zssk #20:
Opravim ta, hmotnost je aj bodove kriterium aj podmienka . Pri klbaku nemozes dodat vozidlo tahsie ako 28 ton. Tym 28 ton som si nie presne isty, je to v tych sutaznych podkladoch,ktore teraz k dispozišn.