Električky sú pomalé aj kvôli tratiam

Zníženie rýchlosti MHD sa vykonalo aj na žiadosť obyvateľov.

To, že mnohí uprednostňujú autá pred MHD, nie je len otázkou komfortu a spoľahlivosti, ale aj rýchlosti. A práve v tej majú značnú rezervu všetky druhy bratislavskej MHD električky nevynímajúc. O pripravovanej preferencii na svetelne riadených križovatkách sa často hovorí, no výsledky vidno iba v ojedinelých prípadoch. Nezmizla ani anomália, keď na viacerých križovatkách dávajú prednosť električky autám a nie naopak. No nezanedbateľný podiel na rýchlosti električiek má aj stav koľajových tratí.

Obmedzení sú desiatky

Mnohí cestujúci električkami si zaiste všimli viacero úsekov, kde električka pribrzdí a okrem áut ju predbehnú ešte aj autobusy MHD. Ťažko sa potom vysvetľuje, že električka je ten pravý nosný dopravný systém. V súčasnosti je v meste 24 obmedzení maximálnej povolenej rýchlosti.

Najčastejším dôvodom obmedzení sú chyby v geometrickej polohe koľaje. To cestujúci cítia ako kývanie vozidla zo strany na stranu, prípadne ako jazdu po húsenkovej dráhe. Ďalším z problémov sú zjazdené koľajnice. Zaujímavosťou je zníženie rýchlosti o 40% na rovnej Ružinovskej ul. v podjazde popod Bajkalskú ul. Dôvodom je znížená výška trolejového vedenia.

Nová trať, staré problémy

Obmedzenia sa nevyhýbajú ani novším tratiam. Jednou z nich je trať z Karlovej Vsi k Iuvente, ktorú rekonštruoval sám DPB v roku 2001. Dnes sa po nej jazdí rýchlosťou 30 km/h miesto pôvodných 50 km/h. „Na otvorených tratiach však pôvodnú rýchlosť môžeme vrátiť až po prevedení geometrickej úpravy koľají (strojné podbitie). Toto platí aj úsek medzi Karlovou Vsou a Krčacami. Trať v tomto úseku sme opravovali vlastnými kapacitami, práce boli vykonané kvalitne, avšak je nutné vykonať aj pravidelnú úpravu geometrie,“ tvrdí DPB. Práve spomínaná trať na Krčacoch je ukážkovým príkladom, že pri nedostatočnej údržbe ani rekonštrukcia tratí nepomôže. Pri dobrej starostlivosti majú trate životnosť desiatky rokov.

Pomalé rýchlosti odbúdajú a pribúdajú

Doteraz bola najhoršou trať na Hlavnú stanicu, ktorá je už pol roka uzatvorená. Na jej rekonštrukciu nie sú prostriedky. Tento rok sa začali opravy kratších úsekov na iných tratiach: „V Karlovej Vsi a na Račianskej ulici sme v priebehu posledných týždňov začali vymieňať v koľajových oblúkoch opotrebované koľajnicové pásy (Borská – MiÚ Karlova Ves, Nad lúčkami – Segnerova a Segnerova – Jurigovo nám). Uvedené opravy prebiehajú aj na úsekoch s obmedzenou rýchlosťou,“ uvádza vo svojom vyjadrení DPB, a. s. Opravy prebiehajú bez výluk počas nocí. Dopravný podnik plánuje v auguste až októbri tohto roka opraviť ďalších 7 úsekov.

Len počas spracovávania tohto článku došlo k opätovnému zvýšeniu rýchlosti na viacerých úsekoch – napríklad nad zastávkou MiÚ Karlova Ves sa už nejazdí rýchlosťou 20 km/h, ale 40 km/h, pod Segnerovou sa rýchlosť zvýšila z 30 na 40 km/h a pri Pedagogickej fakulte na Račianskej sa už opäť jazdí maximálnou rýchlosťou 50 km/h (miesto 30).

Medzitým však pribudli aj nové obmedzenia. Odbočenie do Jesenského ul. z Kamenného nám. je obmedzené na 10 km/h, za zastávkou Nová doba v smere k Polusu sa jazdí 15-kou miesto 50 km/h. Od pondelka 30. apríla sa na Záhumeniciach jazdí rýchlosťou 5 km/h namiesto dovtedajších 25 km/h či pôvodných 40 km/h.

Obmedzenia sčasti zostanú

Výhľad na zlepšenie stavu tratí je hmlistý. Z 21 úsekov tratí s obmedzeniami, ku ktorým sme získali vyjadrenia DPB, sa okrem spomínaných 7 úsekov v pláne opráv pre tento rok uvádzajú 3 pre budúci rok a 3 sa na rekonštrukciu pripravujú. U 8 úsekov sa však ani neplánuje zrušenie obmedzenia. To, že niečo v Bratislave nie je v poriadku, napokon dokazuje obmedzenie pri zastávke Pionierska z pôvodných 50 km/h na 10 km/h. Dôvod? Sťažnosti novoprisťahovaných obyvateľov „amerického bývania“ na hluk pri prejazde električiek. Len takéto jedno obmedzenie predlžuje cestu do Rače o 100 sekúnd. Električka už totiž kvôli obmedzeniu rýchlosti na blízkej križovatke nestihne „zelenú“ ako kedysi.

 

Úsek

Smer

Dĺžka
[m]

Pôvodná
rýchlosť
[km/h]

Súčasná
rýchlosť
[km/h]

Rok
výstavby

Dôvod
obmedzenia

Plánovaný
termín
opravy

Pri kríži – Hanulova

oba

1715

50

30

1986

závady v GPK (najmä
vertikálny smer), systém
BKV

pripravené
na
rekonštrukciu

Dolné Krčace – obratisko Karlova Ves

oba

477

50

30

rekonštrukcia
2001

závady v GPK

8-10/2012

pri obratisku Karlova Ves

oba

130

30

20

rekonštrukcia
2001

závady v GPK

8-10/2012

Borská – MiÚ Karlova Ves

oba

220

50

40

rekonštrukcia
1992

závady v GPK

8-10/2012

Nad lúčkami – Segnerova

oba

280

50

40

rekonštrukcia
1992

závady v GPK

8-10/2012

Segnerova – Jurigovo nám.

centrum

190

50

40

rekonštrukcia
1992

závady v GPK

8-10/2012

Jurigovo nám. - Segnerova

Dúbravka

190

50

40

rekonštrukcia
1992

závady v GPK

8-10/2012

Riviéra

oba

190

30

20

rekonštrukcia
1992

zvýšené
opotrebenie
koľajníc

zostáva

križovatka Botanická – Mlynská dolina

oba

50

50

30

rekonštrukcia
1992
(oprava 2003)

zlý tech. stav prejazdu

8-10/2012

Most Lafranconi – zastávka Lafranconi

centrum

100

50

40

rekonštrukcia
1992
(oprava 2003)

oblúk
bez prevýšenia, rýchlosť
podľa projektu

 

oblúk pri zastávke Chatam Sófer

oba

80

50

40

1993

zvýšené
opotrebenie
koľajníc

zostáva

križovatka Špitálska – 29. augusta

oba

40

30

15

rekonštrukcia
1988

zlý tech. stav prejazdu

príprava
na
rekonštrukciu

Americké nám. pri parku

centrum

55

30

20

rekonštrukcia
1988

zvýšené
opotrebenie
koľajníc

zostáva

Americké nám.

Floriánske
nám.

180

30

25

1974

zlý tech. stav

príprava
na
rekonštrukciu

Račianska ul. pri zastávke Pionierska

oba

40

50

10

rekonštrukcia
1991

Oblúk R = 120 m,
prevýšenie 100 mm
projektovaná v = 50

Sťažnosti obyvateľov
na hluk pri prejazde.

 

križovatka Račianska – Sliačska

Rača

30

50

30

rekonštrukcia
1991

závady v GPK

2013

Nám. Biely kríž

oba

100

40

30

rekonštrukcia
1991

závady v GPK

2013

Hybešova – Hečkova

centrum

130

50

30

rekonštrukcia
1992

závady v GPK

2013

Záhumenice

oba

210

40

25

1988

Porušenie GPK vplyvom
horizontálneho a vertikálneho
posunu panelov BKV.

 

podjazd Ružinovská – Bajkalská

oba

80

50

30

rekonštrukcia
1991

Bezpečnostné hľadisko -
znížená výška trolejového
vedenia pod nadjazdom
s Bajkalskou ulicou.

 

Zdroj: DPB, a. s. a imhd.sk, stav k 25.4.2012

Vysvetlivky:

  • GPK - geometrická poloha koľaje
  • BKV – typ koľajovej trate s umiestnením koľajníc na betónových paneloch
  • R – polomer oblúka
  • v – rýchlosť

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 810zssk #26:
Je to mozne ,ale cez "starý"oblúk si to všetci predtým vychutnávali na plno a dobrzďovali až pred guličkami... ? Asi si ho teraz šetria ,aby im dlhšie vydržal...

Ešte by sa hodilo opraviť pred Figarom priecestie tiež sa tam zbytočne dobrzďuje a zase rozbieha v smere do Rače.
Reakcia na: 810zssk #26:
asi to bude tým... lebo naozaj z mojej takmer každodennej skúsenosti vyplýva, že vodiči tú zvýšenú 40ku rešpektujú. "Zo zvyku" radi jazdievajú 20kou cez nasledujúci oblúk pri pedagogickej fakulte, ale postupom času od jeho opravy takí vodiči našťastie miznú a v poslednom cca mesiaci som sa už s takým ani neviezol.
Reakcia na: david1 #25:
A nejdu tade pomaly preto ze na semafore maju "stoj"? 🙂
Reakcia na: 810zssk #24:
Je tam sice 40-tka ,ale niektorý vodiči idu tade zo "zvyku" tak 10-15km. ?
Reakcia na: dutu #23:
Po reko obluka tam je 40... tak neviem ci to naozaj suviselo s Manhattanom...
Reagujem na ten na pionierskej!Pre boha ved je to novostaavba a malo by to byt odhlucnene urcite su tam plastove okna nie ako ja mam este stare a byvam par desiatok metro od tohto komplexu.A ked boli staznosti tak to mal prist nekto zmerat.Myslim ten hluk.
Na Kamennom nam. pribudli zlte terce "pomaly" jednosmerne v smeroch Jesenskeho -> Nam. SNP a Spitalska -> Jesenskeho kvoli poskodenym srdcovkam na jednej z krizovatiek.
Reakcia na: Pilgrim #20:
Oba tvary sú gramaticky správne.
Pomalé rýchlosti "ODBÚDAJÚ" ? panebože, Ľudovít Štúr sa musí v hrobe obracať ? ? . UBÚDAJÚ!!!
tie staznosti obyvatelov su skutocny dovod spomalenia v tomto useku??? ? to sa mi nechce ani verit - v spodnej casti domu je predsa len restauracia, bytove jednotky su umiestnene az od cca 3-tieho podlazia (?). V Raci elektrickova trat prebieha aj rovno popod okna domov a nikde sa rychlost z tohto dovodu zrejme neznizovala.
Je ubohe, ze sa zase raz ustupilo developerom. Pretoze tych par byvatelov, ktorych ten hluk moze naozaj obtazovat, by si po case zvykli (alebo nasli ine riesenie)
Reakcia na: Martin Fundárek #17:
Takže kvôli sťažnostiam napríklad posunuli označník asi o 20 metrov do zastávky? V čase, keď tam narezali koľaj, s ktorou asi 3 týždne nič nerobili? Myslím si, že aj v tomto prípade je to skôr problém GPK. Račianska radiála je v celkom dobrom stave, ale nezaškodilo by ju aspoň raz do roka podbiť.
Reakcia na: Solider #13:
DP by mal dať trať do poriadku, to je bez debaty. Na druhej strane, keď niekomu vadí hluk z električkovej trate, prečo je taký tupý a kúpi si byt rovno nad ňou? A prečo majú kvôli nemu tisíce cestujúcich strácať čas?
Reakcia na: OBUS #14:
Predpísaná rýchlosť v jazde proti jazykom je znížená ako v smere do odbočenia, tak aj priamo; jednoducho preto že to nie je priama trať, ale výhybka (ktoré sú v BA často v dosť žalostnom stave).
Reakcia na: anbis #5:
Na priecestí Račianska-Kraskova sa robili za premávky opravy minulý rok minimálne dvakrát ak sa dobre pamätám 🙂 Zlý stav to napravilo len na chvíľu...
Prečo sa jazdi pomaly aj cez výhybky ktoré sú priamo? ❓
Reakcia na: kecho #2:
Ten hluk je naozaj neznesiteľný. Zábavu z občanov si najskôr robí samotný DP, ktorý si za tie roky nevie tento neštastný oblúk dať do poriadku. A samozrejme osadiť nejaké omazávacie zariadenia, ktoré by mali byť štandardom.
Reakcia na: draxter #9:
To je bývanie v jednom novopostavenom obytnom skvoste.
Reakcia na: kecho #2:
Nie je nad nezmyselné legendy.
Doplním že na Záhumeniciach je už asi týždeň v smere do Rače v 20m úseku znížená maximálka na 5km/h.
Reakcia na: Valec #8:
čo to je to americké bývanie? Nejakí komanči kempujúci vo wigwme pri električkovej trati či čo? ?
Reakcia na: Mike #7:
Tak ale ber to tak, že si vyberali americké bývanie... a keďže nikde na Manhattane predsa električky nie sú, tak prečo by si ich mali vyrušovať v tom bratislavskom.
Obyvateľom amerického bývania pekne straší vo veži.
Ja sa teda idem sťažovať na to, že ma pravidelne, keď mám otvorené okno v izbe aspoň na vetranie, ráno medzi 4:00 a 5:00 budí hluk z dieslových mašín, ktoré posunujú na kolimeter vzdialenej železničnej stanici, tiež by to mohli nejako poriešiť... A vôbec všetci čo bývajú v blízkosti staníc, obratísk alebo oblúkov nech sa sťažujú.. ? ?
Načo má potom DPB prenajaté podbíjačky keď ich nepoužíva?
Ďakujem za perfektný článok! Aby som nadviazal na moje nedávne príspevky v diskusnom fóre týkajúce sa račianskej radiály, ktorú si trochu všímam, na Bielom kríži a Sliačskej to podľa článku naozaj nie je v poriadku. Ak sa tieto úseky obnovia v 2013, tým sa dočkajú opravy tak po 4-5 rokoch ?
PS: Teraz mi napadlo, že v článku nie sú spomínané prejazdy Račianska - Kraskova a Račianska - Kominárska, kde síce nie je zavesené žiadne obmedzenie rýchlosti, ale vozne tam (v smere do mesta) tiež pekne vyhadzuje. Tento stav trvá tiež už celé roky, tiež sa tam niečo za premávky vymieňalo (možno 2009? 2010?), ale je to stále rovnaké a dúfam, že nejaká 20ka nepribudne aj tam. Oblúk na Pionierskej a "manhattan" radšej ani nebudem komentovať.
Reakcia na: majak #3:
tak či tak sa bude tá trať na stanicu stavať nanovo, tak by bolo lepšie ju vrátiť na Štefánikovu...
snad s tym teda nieco urobia a hlavne som zvedavy ci sa budu elektricky na hlavnu stanicu zapustat do zeme zo stefanovicovej alebo uz sa s takou variantou prestalo rata lebo vraj ten investor daco som dakde cital alebo mi daco dakto hovoril ze s tym nesuhlasi alebo nie su peniaze na az tak rozsiahlu rekonstrukciu...
"Sťažnosti novoprisťahovaných obyvateľov „amerického bývania“ na hluk pri prejazde električiek" to si akože manhattanci robia srandu? to je asi niečo podobné, ako sa kedysi filharmónia sťažovala na električky, a preto prehodili tuším 1-tku do tunela...
I ked je podľa mňa koľaj pri Pionierskej smerom do centra v havárijnom stave, takéto vysvetlenie obojsmerného obmedzenia som neočakával. Obyvatelia Obrdicku sa nezaprú.. ?