Zatiaľ nie je jasné, či nová trať povedie po Pribinovej, alebo po Landererovej ulici.
Magistrát hlavného mesta považuje za nevyhnutné zabezpečiť vyhovujúce riešenie verejnej dopravy v oblasti nových rozvojových projektov v zónach Chalupkova, Pribinova, Klingerka, Nové Nivy a Cvernovka. Zamerať sa chce najmä na rozvoj električkovej dopravy.
Električková trať Miletičova - Košická - Pribinova/Landererova
Spoločnosť J&T Real Estate (JTRE) predstavila v roku 2017 zámer na vybudovanie novej električkovej trate zo Šafárikovho námestia cez Pribinovu, Košickú a Miletičovu s napojením na oboch koncoch na existujúce električkové trate, čím by vznikol mestský električkový okruh. O rok neskôr spoločnosť JTRE predstavila výsledky porovnávacej štúdie, v ktorej boli posudzované viaceré varianty vedenia novej električkovej trate. Štúdia ako najvýhodnejšiu určila práve trasu cez Pribinovu a Košickú ulicu.
Na podobnom návrhu pracuje v súčasnosti aj magistrát hlavného mesta, pričom zvažuje vedenie trate popred alebo poza budovu Slovenského národného divadla. "Mesto v súčasnosti posudzuje dve varianty trasy električky v zóne Chalupkova, a to popred budovu SND po Pribinovej ul. alebo poza budovu SND po Landererovej ul. Pokračujúca časť trasy vychádza optimálne po uliciach Košickej a Miletičovej s logickým napojením na ružinovskú električkovú radiálu a tiež električkový uzol Trnavské mýto. Zámerom mesta je rozčleniť električkové trasy cez centrum mesta vybudovaním okruhu, prepájajúceho radiály medzi Šafárikovým námestím a Trnavským mýtom a zároveň preveriť trasu novej električkovej radiály do Podunajských Biskupíc a Vrakune," uvádza sa v tlačovej správe magistrátu.
Pri hľadaní optimálnej trasy novej trate magistrát berie do úvahy najmä urbanistické a dopravné kritériá. "Z urbanistického hľadiska sú to najmä vhodné pôsobenie eletričkovej trasy vo verejnom priestore mestského bulváru, námestia a predpolia SND. Z dopravného hľadiska sa zaoberáme najmä dopravnokapacitným posúdením potrieb nového mestského centra po jeho dobudovaní," priblížil magistrát.
O tom, kedy by sa mohla nová električková trať začať realizovať, je ešte predčasné hovoriť. "Po vyhodnotení optimálnej trasy podľa názoru odborného tímu na meste budeme riadne pokračovať v procesoch environmentálneho a územnoplánovacieho posúdenia navrhovaného riešenia. Rýchlosť procesu závisí od priebehu prerokovania potrebných stupňov posudzovania a projektovej dokumentácie; keďže ide o prioritnú investíciu vo verejnom záujme, mesto má záujem hľadať spoločenskú podporu pre najlepšie odborné riešenie," uviedol magistrát.
Ďalšie plánované električkové a trolejbusové trate
Mestské zastupiteľstvo na svojom júnovom zasadnutí vzalo na vedomie správu o preverení možností rozvoja električkových a trolejbusových tratí dopravným modelom. Posudzované boli trate navrhované podľa Koncepcie rozvoja mestskej hromadnej dopravy v Bratislave na roky 2013 – 2025 (aktualizácia z roku 2016). Vyhodnocovanie bolo realizované na základe Územného generelu dopravy a na základe výsledkov sa odporúča realizovať štúdie realizovateľnosti pre nasledujúce električkové a trolejbusové trate:
- ET Kamenné nám. – Dunajská – Mlynské nivy – Prievoz – Slovnaft (predĺženie do Podunajských Biskupíc sa odporúča ponechať len ako územnú rezervu)
- ET Riazanská – Tomášikova – Prievoz (tangenciálne prepojenie Račianskej, Vajnorskej a Ružinovskej radiály s napojením na trať do Slovnaftu)
- Predĺženie ET z obratiska Astronomická k plánovanej železničnej zastávke TIOP Ružinov
- TT Karadžičova – Eurovea (zatrolejovanie úseku linky 210, kde jazdí na pomocný pohon)
Pre električkovú trať do Janíkovho dvora a trolejbusovú trať v Mlynskej doline je riešenie štúdie realizovateľnosti bezpredmetné, keďže tieto projekty sú už v príprave a budú sa realizovať.
Pre zvyšné projekty odporúča Územný generel dopravy ponechanie len územnej rezervy, takže v súčasnosti nie je potrebné ani spracovať štúdie realizovateľnosti pre trate:
- ET Dúbravka – Bory – Devínska Nová Ves
- TT Trnávka – Zlaté piesky
- TT Trnávka – Avion Shopping Park (– Letisko)
- TT Košická – Most Apollo – Bosákova
- TT Patrónka – Tesco Lamač
Grafické znázornenie navrhovaných tratí tak, ako ich navrhuje územný plán mesta a územný generel dopravy, je možné násť v sekcii Mapy – Plánovaný rozvoj električkových tratí a Plánovaný rozvoj trolejbusových tratí.
Viko
Skôr mi ide o to, že tam sú dva problémy - prvý: segregovanú trať + miesto pre nutnú obsluhu + chodníky schopnej šírky + dostatočné cyklopruhy tam ťažko narveš (hlavne pri maďarskej škole a pri križovatke s Lazaretskou). Druhý: ak veľa Bratislavčanom* pripadá dopravný model Obchodnej (neširoká ulica + hustá premávka MHD ) ako niečo obťažujúce, neopakoval by som rovnaký model ale išiel radšej trasou, kde je dosť miesta na plnohodnotné rozčlenenie priestoru.
Lebo predsalen, ísť zo stanice 4,1km cez pokojnú Dunajskú alebo 4,8 cez nábrežnú štvrť s veľkým dopytom podľa mňa nie je taký dramatický rozdiel, aby sa to oplatilo duplikovať a už vôbec nie nábrežie obísť úplne. A ten, kto sa ponáhľa, aj tak radšej pôjde tri kiláky po Karadžičke a Šancovej (aspoň si myslím, že kvôli novopreťaženým Nivám tam chtiac-nechtiac budú musieť zaviesť buspruhy). Pri existencii Štefánikovej by samozrejme trolejbus o toľko kratší nebol, ale bohužiaľ silno pochybujem, že ju v blízkej dobe niekto postaví, všetci zostali vyplašení z hystérie okolo tej buspruhovej akcie.
(* disclaimer - ja sa k nim neradím, úprimne tomu postoju nerozumiem. Lenže mesto nie som len ja, takže nechcem pretláčaať môj názor ako jediný správny)
Druhá vec, treba myslieť aj na širšie hľadisko. Podľa mňa nestačí hurá štýlom si povedať "jéj, pekná rovná ulica čo ústi v zaujímavom bode" a hneď jej aj prikladať nejaký závratný význam. Či už ide o budovanie NS MHD, alebo ambiciózne predstavy o rozťahovaní pešej zóny. Lebo veď fajn, spraví sa pešie Nám. slobody aby bol celistvý kampus STU, spraví sa peší bulvár na Radlinského lebo Obchodná č.2, spraví sa pešia zóna na Mickiewiczovej lebo si neželáme tranzit cez centrum, spraví sa obmedzený režim na Špitálskej nech tam ide len koncová doprava, spraví sa pešia zóna na Dunajskej kvôli koľajám - a hoci každé jednotlivo neznie zle, výsledok podľa mňa nebude mať dokopy želaný efekt, lebo naše mesto nie je tak zaľudnené a ekonomická sila nedosahuje úroveň, aby sa zrazu uživila prevádzka za prevádzkou, ktorá by motivovala pestrý pohyb a la miliónové metropoly na takej veľkej ploche.
A keďže ľudia - nielen u nás, ale aj vo svetovej praxi - nenávidia radikálne rezy a dramatické prestavby, radšej by som volil cestu miernych postrčení - ak spravíme z ulíc širšieho centra kultúrne jednosmerky, kde bude správna deľba priestoru, dostatok rastlinstva pomedzi nutné minimum parkovacích boxov, príjemné povrchy, vhodné osvetlenie, mobiliár motivujúci zastaviť sa a tráviť čas, miesto na letné terasy a rôzne drobné aktivity... tak ľudia časom aj sami zistia, že tie zvyšné štyri boxy nepotrebujú a radšej si tam spravia čojaviem stánok; že možno im do "nového" fungovania viac zapadá nemať v tej ulici ani jedno auto a kopať si na bývalej ceste loptu...
Lenže keď mesto ani MČ nemajú na to, aby každý rok opravili hoci len jednu ulicu do takejto formy complete street (lebo na rovinu, Števčík bol tiež dosť autoslavský), tak je podľa mňa nezmysel očakávať obrovské dopravné stavby. A preto chápem postoj magistrátu, že volí trasu najväčšieho dopytu, kde je navyše potenciál získania mimorozpočtových zdrojov viac než veľký.
TLDR: obmedzujme autá, ale civilizovaným spôsobom, a MHD veďme s rozmyslom tam, kde sú najlepšie podmienky, nie kde je najkrajšia priamka po mape.