Ministerstvo dopravy podporilo štúdiu realizovateľnosti pre Dunajbus

Katamarány by mohli v budúcnosti premávať z Devína cez Bratislavu do Vojky nad Dunajom a Kyselice.

Združenie obcí pre miestnu dopravu po Dunaji - Pro Danubia pripravuje projekt pravidelnej osobnej lodnej dopravy medzi Devínom, Bratislavou a Vojkou nad Dunajom. Pravidelná miestna osobná lodná doprava po Dunaji by mohla zabezpečiť komfortnú a rýchlu dopravu, odľahčiť preplnené cesty a podporiť rozvoj cestovného ruchu prepojením cyklotrás na oboch brehoch Dunaja.

Zo Šamorína do centra Bratislavy za 25 minút

V rámci projektu nazvaného Dunajbus sa uvažuje, že na uvedenej trase bude zabezpečovať osobnú dopravu šesť lodí katamaránového typu, pričom na trase je plánovaných 9 zastávok. Popri existujúcich prístaviskách v Šamoríne, Hamuliakove a Čunove sa plánuje v rámci projektu vybudovanie šiestich nových prístavísk Kyselica, Vojka nad Dunajom, Eurovea, Petržala - Aucafé, River park a Devín.

Katamarány by mohli v čase špičiek premávať v atraktívnom intervale 15 minút a cesta medzi Šamorínom a centrom Bratislavy by podľa plánov mala trvať 25 minút. Jedno plavidlo by malo odviezť približne 140 cestujúcich a 30 bicyklov.

V roku 2017 vypracovala Žilinská univerzita na základe prieskumu verejnej mienky Štúdiu odhadu využiteľnosti pravidelnej osobnej lodnej dopravy, podľa ktorej by navrhovanú lodnú dopravu denne využívalo medzi Šamorínom a Bratislavou okolo 6000 cestujúcich, z ktorých väčšina v súčasnosti cestuje osobným autom. Dunajbus by tak pomohol odľahčiť vyťaženú cestu na tejto trase o 1500 osobných áut. Záujem o lodnú dopravu vyjadrilo aj nemalé množstvo cyklistov, ktorí by ju využívali nielen na prepravu medzi cyklotrasami, ale aj na cestu do zamestnania.

Združenie zároveň vyvíja snahy aby bol Dunajbus v prípade jeho realizácie súčasťou integrovanej dopravy v Bratislavskom kraji, čo by jeho atraktivitu ešte viac zvýšilo.

Príprava projektu s podporou eurofondov

Pred realizáciou projektu je potrebné vypracovať tzv. Štúdiu realizovateľnosti, či je tento projekt vôbec z ekonomického hľadiska vôbec realizovateľný. Na vypracovanie tejto štúdie získalo Združenie Pro Danubia nenávratný finančný príspevok z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra v hodnote 92 200 €. Zmluvu o poskytnutí finančného príspevku podpísalo Ministerstvo dopravy a výstavby SR v piatok 30. novembra 2018. Štúdia by mala byť vypracovaná do februára budúceho roka.

Bratislava má unikátnu možnosť využitia vodnej cesty pre osobnú prepravu obyvateľov dochádzajúcich za prácou alebo za iným účelom do hlavného mesta. Na tomto projekte ešte musíme pracovať, ale vzhľadom na jeho ekologickú povahu a kritickú dopravnú situáciu má moju plnú podporu,“ uviedol pri príležitosti podpísania zmluvy o NFP minister dopravy Arpád Érsek.

Okrem Štúdie realizovateľnosti si dalo Združenie Pro Danubia vypracovať aj Dokumentáciu EIA pre posúdenie vplyvov projektu na životné prostredie a Posudok vplyvu stavby rýchlostnej cesty R7 na udržateľnosť pravidelnej vodnej linky Dunajbus.

Projekt spustenia premávky lodí po Dunaji by mal podľa našich informácií stáť viac ako 60 mil. €, čo je viac, ako stála prvá etapa výstavby električkovej trate do Petržalky vrátane mosta cez Dunaj. Zatiaľ tiež nie je známe, kto by sa podieľal na financovaní premávky Dunajbusu.

Združenie Pro Danubia založili v roku 2015 obce a mestá Šamorín, Hamuliakovo, Vojka nad Dunajom, Kyselica a Bratislava - Čunovo.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
EIA pre Dunajbus
http://www.enviroportal.sk/sk/eia/detail/-pravidelna-osobna-vodna-doprava-po-dunaji-dunajbus-

V texte zameru su okrem cestovnych poriadkov aj nejake dalsie technicke info.
Reply on: Valec #23:
Prečo nie? V slabšom smere pôjdu lode vo viacnásobnej trakcii 😅 .
Reply on: 810zssk #22:
To by tam hádam boli už aj poznámky ...
Reply on: 810zssk #22:
Tam by určite nespravili CP, kde je v jednom smere o dva spoje viac ako v druhom. 😁
Reply on: Valec #20:
To kreslili v Slovak Lines? 😁
Reply on: Pajo #19:
Prečo blbosť? Vlaky na 131 sú za hranou kapacity a druhá kolaj sa tam zatial nechystá..

Pokiaľ doriešia návoz/zvoz k prístavom či pontónom tak to bude ok.

Pozri si plánovaný CP od Valca. Budeš mať aj "zrýchlené" spoje..
A plánujú sa aj REXy či všetko to budú zastávkové ehm pontónové osobáky? 😂

Blbosť na kvadrát, to zdvojkoľajnenie trate 131 dáva oveľa väčší zmysel. ❗ ❗ ❗
Reply on: 810zssk #8:
Ale ved na to treba tu studiu za 92k, aby povedala, ze treba taku zastavku postavit. To totiz nikto inak nevie ;-P.
Reply on: omg123 #16:
dnes rano si jeden vodic urobil P zastavku medzi autobusmi pred Auparkom... nic ta tak nepreberie do pracovneho dna
Reply on: Ike #15:
piss and shit? 😮
Reply on: 3533 #12:
V mojej predzáhradke majú vodiči trolejbusov tiež P&S 😂
Reply on: 810zssk #8:
Eurovea mne pride na mestskej strane teda lepsi "zastavkovy bod" vzhladom na novu obrovsku stvrt kde bude X pracujucich co pri Moste SNP ani desatina. Jedine ak prestup na MHD smer Petrzalka/KV/Patronka, ale aj tak vacsina pracujucich v petrzalke pojde len do Aupark/Digital parku co vystupia pri AUCAFE na petrzalskej strane.
Reply on: omg123 #5:
Ešte dobre, že nie park & sink 😂
Mna by celkom zaujimalo financne porovnanie so skapacitnenim 131.
Reply on: Mhr1 #9:
Keďže ide o 15 krát recyklovaný projekt tých istých pánov (kapitánov v pravom slova zmysle) o ktorý sa snažia už cca 10 rokov, tak už boli k tomu aj nejaké veľmi orientačné výpočty. Tarifa IDS s dotáciou na km, akú má napr. Slovaklines im nevychádza a to sa bavíme iba o akceptácií jednorázových lístkov. Ak by tam mali platiť PCL, tak to už im nevýde ani omylom.
Bolo by to pekné, keby... Tých "keby" je viac. Porovnávam s Londýnom, kde som tým občas chodil z hotela do kancelárie.
1. V Londýne tečie Temža raz tam, raz sem (podľa prílivu a odlivu), takže sa lode pri pristávaní neotáčajú. Pri silnom prúde Dunaja by to v BA asi nešlo a lode by sa museli otáčať, čo by bolo určité zdržanie pri ceste "dolu" - ako spomínal dupe.
2. Rýchlosť toku Temže a Dunaja sa porovnávať nedá. Dunaj je veľtok, Temža umelo rozšírená riečka.
3. Vznášadlo typu katamaránu by pri rýchlosti toku Dunaja muselo mať naozaj veľmi výkonné motory, aby išlo dostatočne rýchlo.
4. Chýbanie zastávky v centre na ľavom brehu JE problém.
5. Kto to zaplatí? 6 lodí nie je málo - viď porovnanie ceny s 1. etapou električkovej trate do Petržalky vrátane mosta. To už možno postaviť električku cez Slovnaft do Pod. Biskupíc a tam záchytné parkovisko.
6. Kto zaplatí prevádzku - zaujímalo by ma, na koľko by vyšiel nedotovaný lístok, a teda, koľko by sa priplácalo z rozpočtu (peniaze nás všetkých) na každý lístok, aby bol cenovo prijateľný.
7. V Londýne jeden zľavnený lístok na Oyster Card (alebo pri použití bankomatovej karty) len na cestu z jedného brehu na druhý (ako prievoz) stál okolo 3,50-3,90 Ł. Nebyť toho, že prievoz bol v cene hotela, nepoužil by som to. River Bus na dlhšie vzdialenosti stál adekvátne viac. Pre porovnanie - cesta metrom z Canary Wharf (východ Londýna) na Heathrow (západ Londýna) stál mimo špičky (jan. 2018) tiež 3,90 Ł. Celodenný lístok v centrálnej zóne okolo 6 Ł, do 6 zón okolo 9 Ł. Takže lístok bude buďto veľmi drahý, alebo naň budeme všetci riadne doplácať.
Takže, bolo by to fajn, keby...
Mne sa paci ze to uplne vynecha centrum mesta kedze na jeho urovni to bude zastavovat pri Au Cafe. Doplnenie zastavky pri Moste SNP (na mestskej strane) by mal byt zaklad. Aj z pohladu nadvaznej dopravy mi pridu polohy zastavok v Bratislave nevhodne.
Reply on: dupe #6:
Zastavovať sa bude len pri jazde proti prúdu 🙂

V Budapešti lodná doprava je a práve toto pristávanie zaberá najviac času. Nehovoriac o tom, že keď som to používal naposledy toto leto, cestovný poriadok bol tak pro forma, meškania boli vyše hodiny...