DPB zverejnil výsledky minuloročného prieskumu o MHD

Prieskum žiadne prekvapivé výsledky nepriniesol.

Dopravný podnik Bratislava spolu s audítorskou firmou KPMG v roku 2014 zrealizovali prieskum spokojnosti cestujúcich s názvom Ako zvýšiť kvalitu služieb MHD v Bratislave. Prieskum prebiehal na internete a neskôr aj prostredníctvom dotazníkov v predajniach DPB.

V prieskume sa dopravca pýtal na osobný profil respondenta, jeho využívanie mestskej hromadnej dopravy, používanie cestovných lístkov, hodnotenie súčasných služieb i požiadavky na nové služby. Prieskumu sa zúčastnilo 3607 respondentov.

Využívanie MHD

Z uvedeného počtu respondentov bolo 66 % takých, ktorí využívajú MHD každodenne, ďalších 15,5 % cestuje MHD len v pracovných dňoch a zvyšní respondenti využívajú MHD iba nepravidelne. Dve tretiny z tých, ktorí využívajú služby MHD denne nevlastnia osobný automobil. Zvyšná tretina uviedla, že vlastnia automobil a MHD využívajú dobrovoľne ako hlavný prostriedok dopravy v meste.

Najvyužívanejším dopravným prostriedkom MHD sú autobusy, ktoré využíva 58 % respondentov, čo je pochopiteľné, keďže najväčšie výkony v bratislavskej MHD zabezpečujú autobusové linky. Električkovú dopravu využíva 37 % respondentov a kombináciu električka-autobus 36,1 % opýtaných. Trolejbusmi cestuje 24,4% opýtaných. Zvyšní respondenti využívajú kombináciu regionálnych liniek a MHD.

DPB sa pýtal tiež, ktorý dopravný prostriedok by respondenti využívali, keby mali možnosť výberu - z výsledkov vyplýva, že viac ako polovica (52,7 %) by rada využívala električkovú dopravu, niečo viac ako štvrtina autobusovú dopravu, 8,3 % trolejbusy a zvyšných 11,6 % by využilo vlaky na prepravu v rámci mesta. Obyvatelia najväčšieho sídliska Petržalka by najradšej využívali električkovú dopravu (50 % opýtaných), zatiaľ čo 36 % je spokojných s autobusovou dopravou.

Cestovné lístky

Medzi opýtanými bolo najviac tých, ktorí využívajú 90-dňový predplatný cestovný lístok (36,2 %). Druhou najrozšírenejšou skupinou sú cestujúci využívajúci jednorazové cestovné lístky. Na treťom mieste skončili cestujúci s mesačnými predplatnými cestovnými lístkami. SMS lístky používa len 9,4 % opýtaných.

Kvalita poskytovaných služieb a nápady na zlepšenie

Odpovede na otázky zamerané na kvalitu služieb MHD podľa dopravného podniku priniesli poznanie, že v každej oblasti je stále čo zlepšovať.

"Vo všeobecnosti sú ľudia spokojní s dostupnosťou zastávok a bezpečnosťou cestovania počas dňa, taktiež sú spokojní s prístupom vodičov. Negatívne reakcie sú väčšinou vyvolané preplnenosťou vozidiel a cenou cestovných lístkov. V prípade cestujúcich využívajúcich MHD každý deň, korešpondujú odpovede do veľkej miery s celkovým obrazom. Aj oni vnímajú preplnenosť vozidiel ako najväčší problém verejnej dopravy v Bratislave," uvádza DPB.

Tradičnými problémami bratislavskej MHD sú tiež vandalizmus a prítomnosť bezdomovcov v MHD.

Z výsledkov prieskumu vyplýva, že ak by sa zvýšila cena cestovných lístkov MHD, približne dve tretiny cestujúcich by za to požadovali väčšiu plynulosť a preferenciu verejnej dopravy, zabezpečenú napr. prostredníctvom nových vyhradených BUS-pruhov.

Prekvapením prieskumu nie je ani vnímanie nového vozidlového parku cestujúcimi - až tri štvrtiny opýtaných obnovu vozidiel vnímajú pozitívne. Zvyšok sa uspokojí aj so starými vozidlami.

Okrem nových vozidiel cestujúci ocenili aj zlepšenie prístupu vodičov a zamestnancov DPB voči cestujúcej verejnosti.

"Niektoré nápady na zlepšenie zahŕňali čiastočné zavedenie poplatkov pre seniorov cestujúcich počas dopravnej špičky, zavedenie prístreškov na obratiskách, aby sa vozidlá veľmi neprehrievali v určitých dňoch, alebo širšie využitie mobilných aplikácií v rámci verejnej dopravy v Bratislave", uvádza DPB k otázke nápadov na vylepšenie poskytovaných služieb.

"Z realizovaného prieskumu je teda zrejmé, že mladší ľudia a predovšetkým tí, ktorí nemajú deti, najviac využívajú služby MHD. Nástroje preferencie ako aj priamejšie a expresné spoje, môžu priniesť výhodu používania MHD," uvádza DPB v zhodnotení prieskumu.

Related stories

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Error 0x007 #13:
? ? ?
Reply on: Valysdr #8:
Vážený pán Valysdr,
dúfam že si uvedomujete, že sme v Bratislave a nie v Brne. Ak sa chcete stažovať na DPMB, prosím vyhľadajte k tomu príslušnú českú stránku. Pekný deň
Reply on: Petto #11:
Za 4 x 26.90=107.60 € si možno už aj luxusnú limuzínu objednať, nie len taxík. ☺
Reply on: Valysdr #8:
Co keby si nabuduce porovnal mesacny listok namiesto jednorazovych ?
Reply on: Dopravný podnik #9:
Masterpiece! ?
Dopravný podnik

Dopravný podnik

Reply on: Valysdr #8:
Dobrý deň pán Valysdr,
V prvom rade Vám chceme poďakovať za Váš názor. Aj kritika je skúsenosť. V našom podniku sa riadime heslom kto sa slušne pýta, slušne sa mu odpovedá. Berte však prosím v úvahu, že súčasné vedenie DPB prevzalo podnik v neutešenom stave. Žiaľ vysoká miera vandalizmu nám zvyšuje náklady a čierny pasažieri znižujú tržby.

K vašim pripomienkam
Ceny JCL sú nastavené tak, aby zvýhodňovali pravidelných cestujúcich s PCL. V prípade, že máte trvalý pobyt v Bratislave ušetríte ešte viac s Bratislavskou mestskou kartou. Čo sa týka zvyšovania cestovného JCL, momentálne s týmto návrhom nepočítame. Oproti Viedni sú však ceny JCL menej ako polovičné. Pochopte preto prosím, že aj kvalita MHD v Bratislave je oproti Viedni menej ako polovičná. Vedenie dopravného podniku však verí, že nízkymi cenami cestovných lístkov MHD dokáže motivovať cestujúcu verejnosť k väčšiemu podielu využitia MHD. To že je táto úvaha správna sa nám potvrdilo aj dvojnásobne plnšími vozmi MHD oproti Viedni. DPB navyše pristupuje k postupnej obnove vozového parku vozidiel MHD. Do konca roka 2016 bude v Bratislave premávať 120 nových trolejbusov, 60 nových električiek a 100 nových autobusov. DPB verí že sa týmto zvýši kultúra cestovania MHD.

K zastavovaniu na zastávkach.
Je pravdou, že po vážnej nehode vozov nosného systému MHD na zastávke Lafranconi, DPB pristúpil k rôznym opatreniam, ktoré mali zvýšiť bezpečnosť MHD. Avšak po vlne kritiky a dôkladnom prehodnotení opatrení, ktoré DPB v minulosti schválil, pristúpil k ich zrušeniu za účelom zatraktívnenia MHD. V prípade, že sa k Vám nesprávame slušne neváhajte nás kontaktovať na non stop linke 0917 101 102.

Čo sa týka autobusov Mercedes ich obstarávanie prebehlo ešte za bývalého vedenie DPB. K Vášmu tvrdeniu o príkaze používania bŕzd sa vyjadrovať nebudeme, nakoľko toto tvrdenie sa nezakladá na pravdivých skutočnostiach.

O tom, že sa DPB stále snaží zatraktívniť cestovanie MHD svedčí aj zhlukovanie vozidiel, ktoré sa nám počas takmer 120 ročnej histórie nesmierne osvedčilo. Zhlukovanie vozidiel na Šancovej ulici prispieva k rovnomernejšiemu zaplneniu vozov cestujúcimi a zvýšeniu kapacity jednotlivých liniek. Sme nesmierne potešení, že si práve cestujúca verejnosť všíma tohto javu a oceňuje aktivity DPB.
Ďakujeme za pochvalu, podnecuje nás to k ďalším krokom.

Veríme že sa nám podarilo objasniť Vám Vaše pripomienky a veríme že cestovanie so spoločnosťou DPB bude pre Vás príjemnejšie. V prípade akýchkoľvek otázok, kritík či návrhov neváhajte opätovne kontaktovať portál imhd.sk
ážený DPMB. Ako chcete splniť hlavnú myšlienku Mesta dostať ľudí z automobilov do MHD, keď tie sú preplnené a za cenu lístka 90 centov /a to uvažujete o zdražení/ sa 4 cestujúci 4 x 0.90=3.60 € sa pohodlne odvezú taxíkom a nehovoriac o vlastnom aute. Máte zlé intervaly. Z jednotlivých uzlov /Račianske Mýto, Trnavské Mýto, Trhovisko a pod./ odchádzajú vždy všetky spoje pokope a potom dlho nič. Napríklad na Zastávke SAV smerom od stanice na Pražskú včera o cca 14. hod Stali 1. autobus a dva trolejbusy a ďalší autobus idúci z Hlavnej stanice zablokoval križovatku, pretože nemohol odbočiť doprava na túto zástavku. Teda tam boli v rovnakom čase 4 spoje na zástavke, kde sa ledva zmestia dva spoje.
Tento problém má DPMB odjakživa, minimálne 40 rokov. Nikto to nerieši. Ak cestujete MHD a prichádzate na zastávku tak vidíte ako sa tam tlačia všetky spoje a ujdú Vám pred nosom a potom čakáte a čakáte. A najnovší fór od MHD. Ak idete električkou a chcete predstúpiť na tú čo je pred Vami, ZABUDNITE. DMPB zaviedol po nehode električky princíp, že druhá električka nemie zastavovať za predchádzajúcou ale musí počkať kým odíde. A tak neprestúpite a niekedy takto čakajúca električka trčí do priechodu pre chodcov. No a posledná perlička DPMB, ktorá zabezpečuje, že aj nové autobusy /napr. Mercedesy/ sa po pár mesiacoch rozdrnčia ako Ikarusy. Vodiči totiž majú príkaz šetriť brzdy a spojkové obloženie. Výsledok Vodič jazdí systémom spojka plyn a dupnutie na brzdu. Výsledok pri rozbehu trhnutie dopredu pri zastavovaní zasa mykanie dopredu dozadu, podľa toho koľkokrát brzdu stlači a zasa uvoľní. Niečo strašné. Ak náhodou toto autobus nerobí, tak je to preto, že je vodičkou žena. Záverom môžem skonštatovať, že úroveň DPMB sa za 40 rokov nezmenila a ak tak k horšiemu. Viete, že už minimálne pred 30 rokmi mal DPMB Elektronickú svetelnú mapu, kde boli všetky linky a idúce spoje a tak mali prehľad o tom kde jednotlivé spoje sú a v spojoch sa oznamovali jednotlivé zastávky? A viete prečo to stroskotalo? Vodiči, ktorý to mali obsluhovať a nedostali za to žiadne príplatky, začali ničiť zariadenia, aby to nemuseli obsluhovať až to DPMB zrušil. DPMB myslí iba na seba a nie na cestujúcich. Ak je niekde oprava cesty tak zrušia zastávku bez náhrady, pričom o pár metrov ďalej by ju mohli presunúť, ale pre nich je jednoduchšie ju zrušiť a hotovo. Človeče poraď si sám. Páni z DPMB toto Vám posielam ako môj prieskum za 40 rokov a mate ho bezplatne a máte tam aj odpovede na, ktoré ste sa nepýtali. PS: O kúrení v spojoch ani nehovorím, väčšinou sa nekúri. Nech žije otužovanie.
Reply on: 810zssk #6:
"To sa nerobi tak ze nahodne zozbieram nejake data a hodim do Excelu."

Ale však presne tak ten prieskum robený bol. Navyše, na niektoré otázky ani neboli jednoznačné odpovede.
Reply on: Ari #5:
1. Nie, nemohlo. Pokial viem, mesto ani DPB nemaju kvalifikaciu na robenie prieskumov. To sa nerobi tak ze nahodne zozbieram nejake data a hodim do Excelu.

2. Z prieskumu vyplynulo ze vsetko je v poriadku a DPB si robi svoju pracu uzasne.
nebol ten prieskum len vyhadzovaním peniaz?
akú pridanú hodnotu dalo participovanie na tom KPMG?
ten jednoduchý prieskum mohlo urobiť mesto (alebo DPB) aj samo a otázka je čo vlastne vyplýva s výsledkov toho múdreho prieskumu
Reply on: Žáržo #3:
"sa uspokojí aj so starými vozidlami.." šotouši by prefereovali odpoveď: "staré vozidlá boli oveľa lepšie!" ?
Reply on: Error 0x007 #1:
A z toho sú asi 900 respondentov šotouši (až tri štvrtiny opýtaných obnovu vozidiel vnímajú pozitívne. Zvyšok sa uspokojí aj so starými vozidlami.)?
Reply on: Error 0x007 #1:
voz 3607 bol volakedy dlhodlhodielsky nocak, serbel CNG ?
3607 respondentov? To je velmi reprezentativna vzorka...