Opýtali sme sa mesta, ako sa budú modernizovať električkové trate

Naďalej nie je známe, ako budú nové trate vyzerať. Nedávno opravované úseky sa modernizovať nebudú, revitalizovať sa nebudú ani uličné priestory.

Mesto Bratislava sa chystá obstarávať zhotoviteľa projektovej dokumentácie na modernizáciu električkových radiál Vajnorská, Karloveská a Ružinovská, o čom sme písali v januári. Oslovili sme preto magistrát s trinástimi otázkami, v ktorých sme sa pýtali na bližšie informácie o pripravovaných modernizáciách električkových tratí. Odpovede, ktoré nám zaslal hovorca mesta Stano Ščepán, zverejňujeme v plnom znení.

Ako by ste v stručnosti predstavili a popísali pripravované rekonštrukcie električkových radiál?

Základné atribúty sú uverejnené v oznámení, pri jednotlivých častiach vždy odsek 1 (pozri vedľa hlavného textu – pozn. red.). Z nich možno ešte doplniť ďalšie hlavné prvky napríklad: dynamické riadenie s preferenciou MHD na svetelne riadených križovatkách s novou svetelnou signalizáciou, zastávky, ktoré by mali byť bezbariérové (nástupište je v rovnakej výške ako podlaha nízkopodlažného vozidla – pozn. red.), aj keď ministerstvo dopravy môže vydať výnimky z normy – pozri zastávky na trati Radlinského – Kýčerského, kde nesúhlasilo MDVRR s výnimkou a umožnila sa výška hrany zastávky na 200 mm nad temenom koľajnice, z dôvodu používania starých typov električiek –, informačné tabule na zastávkach, riešenie zastávok a priechodov pre peších podľa potrieb ŤZP a pod..

V ktorých rokoch sa plánujú rekonštruovať jednotlivé radiály?

2016 – 2020.

Vo viacerých prípadoch sú na modernizáciu navrhnuté aj pomerne nové úseky rekonštruované v rokoch 2001 - 2013, konkrétne Karlova Ves - Hanulova, Legionárska - Líščie nivy, Bajkalská - Zátišie a obratisko Ružinov. Aký je dôvod na rekonštrukciu týchto úsekov?

Trate na nových úsekoch sa nebudú modernizovať. Na týchto úsekoch bude predmetom vybavenie tratí.

Porovnalo mesto alternatívu opravy a zabezpečenia riadnej údržby tratí rekonštruovaných v rokoch 2001 - 2013 namiesto ich navrhovanej výmeny? Ak áno, s akým výsledkom?

Posúdenie bude predmetom projektových prác, z ktorých vyplynú aj konkrétne riešenia.

Použije mesto eurofondy aj na rozširovanie siete električkových tratí? Ak áno, na ktoré trate?

Áno, na všetky vypísané (bližšie informácie o tom, ktoré trate sú „vypísané“, mesto neuviedlo – pozn. red.).

Nebolo by podľa mesta účelnejšie využiť eurofondy na väčšie rozširovanie siete električkových tratí než na opravu existujúcich?

V prvom kroku treba vytvoriť kvalitné podmienky na existujúcich tratiach z dôvodu nových električiek. V druhej etape a podľa finančných nárokov potrebných na modernizáciu tratí sa pristúpi aj na rozširovanie električkových tratí. Mestské zastupiteľstvo prijalo rozvoj elektrickej trakcie v júni 2013.

Opis modernizácie Dúbravsko-karloveskej radiály

Cieľom modernizácie električkovej trate je nahradenie zastaraných a opotrebovaných konštrukcií električkovej trate za nové a progresívne prvky. Jedná sa hlavne o opravu geometrickej polohy oblúka pod mostom Lanfranconi, čím sa zabezpečí dosiahnutie maximálnej prevádzkovej rýchlosti na predmetnej trati v = 65 km/hod. Z dôvodu zníženia hluku a vibrácií sa navrhuje inštalácia antivibračných podložiek/rohoží a obložení koľajníc pozdĺž celej dĺžky modernizovaného úseku električkovej trate a mazníkov v obratisku Karlova Ves.

Opis modernizácie Vajnorskej radiály

Cieľom modernizácie električkovej trate je nahradenie zastaraných a opotrebovaných konštrukcií električkovej trate za nové a progresívne prvky. Z dôvodu zníženia hluku a vibrácií sa navrhuje inštalácia antivibrčných podložiek/rohoží a obložení koľajníc pozdĺž celej dĺžky modernizovaného úseku električkovej trate a mazníkov v obratisku Zlaté piesky.

Opis modernizácie Ružinovskej radiály

Cieľom modernizácie električkovej trate je nahradenie zastaraných a opotrebovaných konštrukcií električkovej trate za nové a progresívne prvky. Z dôvodu zníženia hluku a vibrácií sa navrhuje inštalácia antivibračných podložiek/rohoží a obložení koľajníc pozdĺž celej dĺžky modrenizovaného úseku električkovej trate a mazníkov v obratisku Astronomická.

Zdroj: Vestník verejného obstarávania

V západnej Európe sa bežne budujú zatrávnené trate a trate, po ktorých jazdia autobusy a trolejbusy a majú spoločné zastávky s električkami, aby bol uľahčený prestup. Budú tieto prvky použité aj v Bratislave, a kde konkrétne? Budú takéto zlepšenia požadované aj od projektantov už v zmluve o dielo?

Tieto varianty budú riešené v projektovej dokumentácii a podľa efektívnosti využitia ako aj nákladov na prevádzku a optimalizácie údržby.

Aké iné zlepšenia, ktoré v Bratislave momentálne nemáme, budú mať modernizované trate?

Sú zodpovedané v 1. otázke.

Viaceré z relatívne nových tratí sú zanedbané a je na nich znížená rýchlosť. Aké kroky mesto vykoná, aby sa rovnaký scenár neopakoval aj v prípade modernizovaných tratí?

Podmienkou modernizácie tratí a ich financovania z EU fondov je zabezpečenie pravidelnej údržby tratí, ktorou sa mesto zaviaže.

Prečo nie je predmetom modernizácie aj Račianska radiála, ktorá je podobne stará ako ostatné radiály? Kedy sa bude táto radiála rekonštruovať a ktorý subjekt bude túto rekonštrukciu financovať?

Podľa podkladov z DPB je táto radiála najzachovalejšia. Jej modernizácia by mala byť po roku 2020.

V zahraničí vzniká množstvo nových električkových tratí. Ku ktorej z nich by ste prirovnali modernizácie bratislavských tratí?

Nezaoberali sme sa touto otázkou. Každé mesto je špecifické, ale hlavné zásady ako v iných mestách budú aj na našich modernizovaných tratiach.

Bude súčasťou rekonštrukcií aj revitalizácia priľahlých uličných priestorov? Aké sú v tomto smere predstavy mesta?

Nie, z dôvodu neoprávnených nákladov.

Predstaví mesto projekty modernizácie električkových tratí verejnosti pred ich definitínym dokončením? Bude môcť verejnosť projekty pripomienkovať nad rámec toho, čo určujú zákony?

Prvá časť otázky: áno. Druhá časť: áno, ak bude verejnosť zastúpená autorizovaným inžinierom v danej problematike.

Related stories

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Jasné... Račianska po 2020... čiže nikdy...
V Bratislave sa všetko robí naopak a tak to potom aj vyzerá. Chtiac alebo nechtiac sa mesto vzdáva svojich kompetencií pri plánovaní podobných záležitostí. Čerešničkou na torte potom býva pompézne zvolaná verejná diskusia, na ktorej si však ľudia môžu maximálne zanadávať, lebo im je vysvetlené že sa s ich námietkami už nedá nič robiť. Viď postup pri viacerých projektoch v posledných rokoch.
Reply on: Mike #26:
Vajanskeho nabrezie uz horsie je ?
Reply on: Stapfel #25:
V meste budú do pár rokov horšie iba Vajanského nábr., špitálska a Americké nám. Aj keď je fakt že na tých zvyšných, ktoré boli nedávno komlpet rekonštruované, by sa mala robiť pravidelná údržba, ináč sa aj ich stav môže zhoršiť..
Tak ma zaujíma že kedy sa začne oprava resp udržba tratí aj v oblasti mesta .... lebo načo nam budu mega radialy ked bude polka mesta odstavená koli zlému tech. stavu?
Reply on: ivanbuto #21:
Idu komunalne volby. Ak by sa kritika tejto "pedantnej" prace objavila v mediach, mozno by doslo k naprave.
Reply on: mark178 #18:
To nieje od toho či sú využívané a či nie. Zlúčením 2 zastávok do jednej budeš mať akurát viac využitú 1 zastávku a ušetrís cca 30 sekúnd, keďže na ďaľšej nemusíš stáť. Od Molecovej po Karlovu ves by sa mohli ubrať také 2 zastávky
Reply on: ivanbuto #21:
Po treťom slove si ten príspevok mohol kľudnej ukončiť. ?
Reply on: 810zssk #14:
Bolo opakovane sľubované, že tie zadania prejdú dôkladnou diskusiou a pri nových projektoch sa už nebudeme vyhovárať na to, že niečo sa muselo kvôli časovej tiesni narýchlo urobiť (príklad Dúbravka), ale že tie projekty budú maximálne kvalitné.
Reply on: ivanbuto #19:
Co bude stat na novej zastavke Radlinskeho ? Smer Racko a aj smer Obchodna.

Smer Racko - 31/39 ?
Smer Obchodna - 94 ?
Reply on: kecho #17:
Apríl tohto roku, podľa všetkého už bol aj dohodnutý termín odovzdania staveniska.
Reply on: Tedomík #16:
ale zase treba brať do úvahy či sú zastávky využívané... lebo ak by neboli.. redukcia by mala význam ale ak sú v dostatčnom počte vyuívané celodenne tak môžu aj tak ostať.. síce 1-2 zastávky by sa dali zredukovať ale..
Reply on: Mike #7:
tumu ani nemozem uverit 🙂 a v ktorom roku ? 😉
Reply on: 810zssk #13:
Snáď sa mesto ešte zobudí. Však len keď zoberiem do úvahy zastávoky, tak od Karlovej vsi po Molecovu čo je 2km úsek zastavuje električka na 7 zastávkach ? To je úplny nonsens. Vážne priemerne každých 300 metrov. Toto má byť Nosný systém?
Reply on: Error 0x007 #12:
Inac, ked uz chcu znizovat hlucnost, travnik tlmi vibracie a tym padom aj znizuje hlucnost trate ? Ale pre nasich politikov by to bolo asi moc zelene...
A este by ma strasne zaujimalo ako je mozne ze mesto kupuje macku vo vreci, ked na jednej strane objednava projektovu dokumentaciu, ale na druhej strane si nevie zadefinovat uplne zakladne veci co ma ten projekt splnat.
Reply on: Error 0x007 #12:
Dost som sa tesil ked sa mesto rozhybalo s pracami na novych tratiach a rekonstrukciach, ale tie projekty su tak neuveritelne zle spravene, ze mam dojem ze rovno sa nemusi robit nic.

Prazska - v konecnom dosledku len uskodila dopravnej obsluhe (41 odnikial nikam)
Patronka - v poriadku (hoci mierne sfusovana, vid to nestastne odbocenie z Mlynskej doliny), akurat opat s dosledkom zhorsenia dopravnej obsluhy (linka 20 konciaca in the middle of nowhere namiesto Patronky)
Petrzalka - cele zle, od zaciatku do konca, navyse nulova komunikacia s obcanmi
Dubravka - ziadne zlepsenia, napriek tomu ze ta trat si vyslovene pyta mimourovnove krizovatky tak nic take tam nie je, zastavky zostanu zanedbane a nevhodne umiestnene, ignoracia modernych trendov
Vajnorska, Ruzinovska, Karloveska - ignoracia modernych trendov, nadalej prehustene zastavky, absolutna absencia kvalitnych rieseni prestupnych uzlov (a to vratane takych vyznamnych bodov ako Molecova ci Novy most)

A to ani nehovorim o tom ze sa ide robit uzemny generel dopravy a zrejme sa v nom uplne odignoruje tak dolezita trat akou by bola Dubravka - Patronka - hlavna stanica (ano, viem ze vystavba je v tejto chvili nerealna, lebo by to bolo sakra drahe - ale generel dopravy je koncepcny dokument, ktory mysliet aj na buducnost, uz ked tam mozu byt take nezmysly ako Most Kutlikova, tak tam moze byt aj toto).
"...zastávky, ktoré by mali byť bezbariérové..."
-> To znamena co? Ze podla standardov 21. storocia by mali byt, ale kedze musime setrit (aby sa dali prachy"vyuzit" inde) nebudu?

Otazka č.7 -> "Tieto varianty budú riešené v projektovej dokumentácii a podľa efektívnosti využitia ako aj nákladov na prevádzku a optimalizácie údržby."
-> Takze sanca na zatravnenie niekde pri 0,5%?

"Podmienkou modernizácie tratí a ich financovania z EU fondov je zabezpečenie pravidelnej údržby tratí, ktorou sa mesto zaviaže."
-> A bude EU aj poriadne kontrolovat, ci sa udrziavaju trate?

"Bude súčasťou rekonštrukcií aj revitalizácia priľahlých uličných priestorov? Aké sú v tomto smere predstavy mesta?" "Nie, z dôvodu neoprávnených nákladov."
-> Ako to je naozaj? Lebo minule sa Schlosser vyjadril, ze podchod na zastavke OD Saratov sa nemoze (bezbarierovo) modernizovat, kedze by to bol neopravneny naklad (❓) nesuvisiaci s elektrickovou tratou...

"Predstaví mesto projekty modernizácie električkových tratí verejnosti pred ich definitínym dokončením?" "áno"
= informovanost ako pri Petrzalskej radiale?
Reply on: Ámos #10:
V normálnom meste by takýto rozhovor obsahoval aj mená zúčastnených osôb ?
?
V normalnom meste su tieto odpovede na okmazite rozviazanie pracovneho pomeru!