Verejná diskusia: Mesto stále nepovedalo, ako bude vyzerať Štúrova

Dopravu budú čakať ďalšie obmedzenia.

Výstavba električkovej trate do Petržalky si od 27. januára vyžiada uzávierku Štúrovej ulice, linky MHD boli presmerované už 20. januára. Na ulici sa bude najskôr v hĺbke 5 metrov stavať kolektor a nový kanalizačný zberač, preložené budú inžinierske siete. Týmito informáciami sa 21. januára začala verejná diskusia o výstavbe električky do Petržalky, ale aj o ďalších témach, ktorú zorganizovala Mestská časť Bratislava-Staré Mesto v priestoroch Starej tržnice.

Podľa úvodnej informácie primátora Milana Ftáčnika bude v ďalšej fáze od mája 2014 do marca 2015 po etapách prebiehať uzávierka Šafárikovho námestia s obmedzením dopravy križujúcej námestie z Dostojevského radu a Vajanského nábrežia. Cestná doprava bude v každom smere prevedená do jedného jazdného pruhu. Obmedzenia sa tak dotknú aj autobusových liniek 28, 50, 70, 95 a 133.

Zástupca zhotoviteľa stavby informoval, že v Petržalke väčšie obmedzenia dopravy nenastanú, keďže väčšina križovaní električkovej trate s cestnými komunikáciami bude mimoúrovňová.

Štúrova sa už ide stavať, o vzhľade sa ešte len bude diskutovať

Budúci vzhľad Štúrovej ulice doteraz nie je známy. Predstavitelia mesta sa k nemu odmietli vyjadriť s tým, že tak urobia, až keď mesto zaplatí za projektovú dokumentáciu. Napriek tomu, že za ňu doteraz nezaplatilo, stavebník podľa nej stavia, a je tiež k dispozícii na stiahnutie na internete.

Ivan Bútora z Občianskej iniciatívy Lepšia doprava konštatoval, že podľa súčasného projektu má byť Štúrova ulica z asfaltu a betónu a na križovatke s Grösslingovou a Medenou sa má opätovne vybudovať svetelná signalizácia, ktorú sa len nedávno podarilo úspešne vypnúť. Ftáčnik reagoval, že sa jedná o technickú dopravnú stavbu, čomu projekt aj zodpovedá. Prisľúbil však zorganizovať ďalšiu verejnú diskusiu práve k výslednému vzhľadu Štúrovej ulice a Šafárikovho námestia.

Doteraz nie je jasná ani definitívna poloha zastávky električiek na Štúrovej ulici. Hoci predstavitelia samospráv na diskusii vyjadrili podporu jej presunutiu pred Univerzitu Komenského, kde by bol lepší prístup na autobusovú MHD aj do Eurovea, zatiaľ sa bude stavať v strede Štúrovej ulice podľa schváleného projektu. Primátor Ftáčnik prisľúbil, že bude „diskutovať o tejto zmene formou zmeny stavby pred dokončením“. Podľa neho chcú presvedčiť Európsku komisiu, aby povolila úpravu projektu, aj keby malo zmenenú zastávku zaplatiť výlučne mesto.

K návrhom niektorých diskutujúcich, aby bolo križovanie električiek a ciest riešené mimoúrovňovo, Schlosser uviedol, že takéto riešenia sa z hľadiska ekonomiky oplatia až pri počte cestujúcich MHD viac ako 25000 v špičkovej hodine, čo sa nepredpokladá.

Všetky dostupné informácie o projekte električky do Petržalky nájdete na stránke tram.petrzalka.imhd.sk.

Električkové linky opäť odvšadiaľ všade?

Primátor sa vyjadril aj k budúcej organizácii električkovej dopravy. Podľa jeho slov bude musieť byť električková trať skolaudovaná kompletná, zatiaľ čo cestná komunikácia môže byť užívaná aj predčasne. Ak by sa jeho slová potvrdili, električky sa na Štúrovu ul. vrátia až po vybudovaní celej trate cez Starý most po Bosákovu.

Po dokončení trate do Petržalky pôjdu podľa Ftáčnika z Petržalky električkové linky do všetkých električkových radiál, a to napriek tomu, že to nebude technicky možné, na čo upozornil Martin Fundárek z Občianskej iniciatívy Lepšia doprava. Obojsmerných električiek bude totiž málo a ich počet postačí iba na jednu linku, bez rezervy najviac na dve.

Autobusy na Šafárikovom námestí „drnčia, autá sú tichšie“

S návratom autobusov na Šafárikovo námestie sa už nepočíta. Starostka Starého Mesta Tatiana Rosová zhodne s hlavným dopravným inžinierom mesta Tiborom Schlosserom tvrdili, že autobusy sú hlučnejšie ako autá, a preto na námestí vhodné nie sú. Tento problém nie je nový, už v roku 1964 obyvatelia námestia svoju nespokojnosť s hlučnosťou riešili vylievaním kakaa na autobusy na konečnej zastávke.

K námietke občana, že vylúčenie autobusov je len zámienkou na to, aby sa mohol na mieste súčasného obratiska vybudovať vjazd do pripravovaných garáží, Rosová uviedla, že pri garážach skutočne uvažujú s prístupom cez Dostojevského rad alebo Štúrovu a námestie. Ak však toto nebude akceptované, od projektu garáží ustúpia.

Rosová tiež nesúhlasí s povrchovým parkoviskom na Šafárikovom námestí počas výstavby trate. Ftáčnik doplnil, že médiá priniesli nesprávne informácie, a od návrhu dočasného parkoviska sa upustilo. Paradoxne o vzniku parkoviska ako prvá informovala práve webstránka magistrátu prostredníctvom zverejneného projektu organizácie dopravy.

Budúcnosť električkovej (a trolejbusovej) dopravy

Diskutujúci sa dotkli aj budúcnosti električkovej dopravy. Primátor informoval, že existuje dohoda s Európskou komisiou,  že výstavba trate bude od Bosákovej ulice kontinuálne pokračovať do Janíkovho dvora, takže plánované dočasné obratisko pri Rusovskej ceste postavené nebude. Na to však ešte treba zmeniť projekt.

Rosová zase vyjadrila podporu výstavbe električkovej trate na Hlavnú stanicu cez Štefánikovu ulicu.

Ftáčnik priniesol aj nové informácie o obnove vozidlového parku električiek a trolejbusov. V súčasnosti existuje opcia na nákup 40 trolejbusov a 30 električiek nad rámec už objednaných 80 trolejbusov a 30 električiek. Z riadiaceho orgánu Operačného programu doprava 2007 – 2013, ktorým je ministerstvo dopravy, podľa primátora mesto dostalo ponuku čerpania eurofondov aj na dodatočné vozidlá z opcie. V prípade trolejbusov už mesto vyjadrilo záujem o zakúpenie ďalších vozidiel, čím by bol obnovený celý vozidlový park tejto trakcie. V prípade električiek sú otázne možnosti výrobcu. Všetky vozidlá totiž musia byť dodané do konca roka 2015, kedy sa skončí financovanie z eurofondov programového obdobia 2007 – 2013, a výroba električiek je časovo náročná.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: marian555 #41:
V Bratislave nic nie je tak, ako sa to prezentuje...
Som za to, aby sa pre rakuskych dochodcov naslo nejake ine miesto nez na pesej zone. Vojenske prehliadky mozu byt takisto kdekolvek (hadam sa neviazu na ten kus cerveneho kamena pred Redutou ale na oslobodenie ako take, vence sa tam daju klast aj bez historickej techniky)
Dajme tomu, ze lokomotiva bola jednorazova akcia, co vsak neznamena, ze sa pre nu nemohlo najst lepsie miesto, ale tak Vivat Bratislava...

A ako tak nad tym rozmyslam, doubledecker argument by sa mohol vyuzit pri boji za moznost otacania tu NAD. Pri dostatocnej propagacii by sa mozno podarilo pohnut iste veci a pootvarat oci ludom, aj ked mozno to je naivne ocakavanie...?
Reply on: 810zssk #40:
+ RE #39 Viko :
Hej, dlažba na Jesenského nie je robená na pojazdy autobusov, ale na verejné ukážky bojovej techniky pri výročiach oslobodenia Bratislavy, zájazdové návštevy rakúskych dôchodcov do historickej budovy SND, alebo prepravy a následnej ukážky rekonštruovanej parnej lokomotívy na nákladnom ťahači,... a aby som nezabudol na pravidelné linky prezentačných jázd zapožičaných poschodových autobusov.
Ale určite nie pre MHD. ? *verejnosťbytozneužila *taktosatonikdynerobilo ?
Reply on: Viko #39:
Pri kratkodobych vylukach tade busy chodili.
Reply on: 810zssk #38:
Kompetentni si vsak taky obrat predstavit nevedia, lebo ta dlazba na Jesenskeho/Hviezdoslavku vraj na to nie je stavana. Staci sa pozriet, ako dlazba vyzera medzi Carltonom a SND, a to tam nie je frekvencia klbakov v takte adekvatnom nahrade petrzalskej radialy (no dobre, o adekvatnej NAD asi mozme snivat...? )
Chapem, ze sa brania pojazdovaniu i pri kratkodobej vyluke, pretoze by to vytvorilo precedens a potom by kadekto vykrikoval, aby isli autobusy po Jesenskeho pri kazdej prilezitosti.
Reply on: Martin Fundárek #33:
Ja si viem (pri kratkodobej vyluke) predstavit obrat NAD v smere Stary most - Safko - Jesenskeho - Namestie L. Stura - Stary most. Pri dlhodobej cez Dunajsku (ako X5) s tym ze busy by mali vynimku z prikazaneho smeru jazdy.
A ako to mysleli s tým, že „bude musieť byť električková trať skolaudovaná kompletná, zatiaľ čo cestná komunikácia môže byť užívaná aj predčasne. Ak by sa jeho slová potvrdili, električky sa na Štúrovu ul. vrátia až po vybudovaní celej trate cez Starý most po Bosákovu.“ ?
To ako koľko mesiacov máme čakať? Nie je normálne.
Urobili uzávierku, tak logicky by bola priorita pôvodný stav vrátiť. Rozkopať, urobiť, sprevádzkovať. Koľajnice do Petržalky viesť cez križovatku k mostu ešte, tam nechať pripravené a šafko môže fičať. A za cestou, cez most a ďalej sa môžu hrať koľko potrebujú.
Je to veľmi smutné ako je to celé nezorganizované. ?

Však ani nevedia čo ako chcú, to čo vedia je v rozpore s potrebami a možnosťami, o nejakých veciach ani nemajú páru ako majú fungovať. Veľmi som zvedavý ako sa to celé dodrbe zas.
Je tu možnosť urobiť niečo nové. Starý most bude opäť vyzerať ako starý, len bude zváraný miesto nitovania a bude mať ktovie akú o ničom farbu. Nehovorím, históriu treba podporiť, to mohol ten most byť čisto pre peších. Tu ide o úžitok ale...
Obratisko či neobratisko, sa bavia ako by to stálo 5e, však dajme ho, nedajme, netreba ho. Tak ako to majú naplánovane? ... kto to vlastne riadi. Little big city - little logic big fail
Reply on: Martin Fundárek #34:
Ojrofondy, ako obvykle 🙂 Clovek by sa uz nemal divit, ze tu je bordel a prava ruka nevie co robi lava.
Martin Fundárek

Martin Fundárek

Reply on: 810zssk #16:
Zaujímavé je, že zástupca zhotoviteľa sa vyjadril, že obratisko bude a bude na Bosákovej ... Chaos, bordel, anarchia.
Martin Fundárek

Martin Fundárek

Reply on: 810zssk #24:
Ideálne by bolo čo najbližšie k mostu, pretože pri prípadnej výluke (plánovanej či neplánovanej) bude problém s NAD práve v úseku Bosákova-Šafko. Prestupný uzol na Šafku je zrušený, takže kde by sa NAD točila? Ak pri Eurovee, tak prestup na električky nebude nič moc. Ak by mala ísť až na Štúrovu, najbližšia možnosť otočiť autobus (podľa súčasného značenia) je vyjsť cez SNP a otočiť to na Kollárovom nám.
Ak by bolo obratisko pri TPD, tak tam sa môžu busy NAD bez problémov otočiť okolo Billy.
Reply on: david1 #31:
bolo by možné točiť sa v tom parčíku pred trhoviskom .. aj tak tam väčšinou len sedia ožratí rumuni, žobrú a kšeftujú s kradnutým tovarom ...
Reply on: Valec #26:
Tak ako existuje prirodzená posila od Karlovej vsi či od Vinohradov to isté je aj v bode Technopol. Ružinovská radiála má dosť silný bod Saleziáni. No tam to nie moc ,kde otočiť. V sedle a večer by tam kludne mohla končiť jedna z Ružinovských liniek pri súčasnom linkovaní+záloha pre výluky a pod.

Reply on: diwi #29:
Aj aj . Novych 15ks elektriciek (typ 30 T) bude nasadenych do Petrzalky. A dalsich 15 ks elektriciek (typ 29T) rozstrusenych po celej starej mestskej sieti,cim nahradia cca 15 starych suprav 2xT3 - nevedno však este ktora linka. Ak by sa vyuzila opcia, co vyzera ze ano - tak pribudne este dalsich 30 novych elektriciek
Mam taku mozno otazku, ktora tu uz bola s odpovedou, po dodani novych SKODA T30 elektriciek, povodne stare budu vyradene? alebo obnovene budu nasadene do prevadzky?
Reply on: Mike #27:
Čiže využitie by bolo tak jeden víkend za 5 rokov. ?
Reply on: Valec #26:
No v prípade výluky na obratisku na Pošni, ako bola tá ostatná, by premávali oboje linky iba po tú nemocnicu.. ?
Reply on: david1 #25:
Nezmysel... ako Petržalská, tak Ružinovská radiála nemá ani 20 km (aby sa tým niečo výrazné ušetrilo), ani miesto, kde by dochádzalo k výraznému zlomu v počte cestujúcich (ako napr. Molecova). Však už mi len povedz, čo a kedy by si v dnešnej dobe ukončil na obratisku v Ružinove.
Reply on: Valec #21:
Práveže aj v pravidelnej premávke by sa hodilo ako som už písal jedno pri Technopole. Na posilnenie kapacity radiály v jej prvej polovici. Samozrejme by sa využívalo pri údržbe či mimoriadkach. Ružinovu tiež chýba. Tam by sa jedno hodilo pred nemocnicu alebo polikliniku.
Reply on: pressburger #19:
S tym poctom obratisk to zas neprehanajme, podla mna by bolo idealne jedno pri Technopole.
Reply on: Juro_BA #22:
Dat sa to samozrejme da, lenze to ze sa nieco da este neznamena ze to je pre danu situaciu vhodne. Prevadzkovat T3ky systemom PX do Petrzalky mi pride dost sialene - ked uz pre nic ine tak kvoli kapacite. V akom intervale by to malo jazdit ak by sucasne cestujucich mohol prepravovat len jeden vozen? Kde by sme na to zobrali supravy?

A nezabudajme na poltretina faktor.
Mimochodom, dalo by sa prevádzkovať staré električky na petržalskej radiále aj bez obratiska. V Ostrave to ide, neviem, prečo by to nešlo aj v Bratislave. http://www.youtube.com/watch?v=5kXueb71-bU
Reply on: pressburger #19:
Stačilo by koľajové prepojenie... v pravidelnej premávke tam nemá veľký zmysel niečo ukončovať, a pre výluku (s obojsmernými vozidlami) to stačí. Rovnaké riešenie by bolo vhodné aj pre ostatné radiály, obzvlášť pre Karloveskú.
Reply on: Valec #18:
myslím, že takí primitívi neboli ani v Detroite ...
Podľa mňa by tam tých obratísk malo byť viac. Aspoň na Bosákovej a pri Technopole. Lebo náhodou sa stane nejaká nehoda alebo iná výluka a celá radiála bude mimo prevádzky. Takto by aspoň časť v prevádzke byť mohla bez ohľadu na výpravu linky
Reply on: Zobudeny #11:
Ani nie tak finančne, ako skôr priestorovo... jedine, že by ten zberač bol v jednom jazdnom pruhu. ? Ale s tým Bostonom máš pravdu, Bratislavu možno skôr k Detroitu prirovnávať.
Reply on: 810zssk #16:
A keď sa pokračovať plynulo ďalej nebude? V takom prípade, aspoň som to tak ja pochopil, to obratisko vybudujú. Ale ak bude zverejnený zvukový záznam, ak si to môžeme vypočuť znova.
Reply on: Tedomík #15:
Bolo tam povedane ze v projektovej dokumentacii je, ale bude vypustene kedze sa ma plynulo pokracovat dalej.

Akokolvek, obratisko nebude. Stromy sa nerubu pre obratisko
Reply on: Error 0x007 #14:
Ja som počul, že tam to obratisko podľa súčasných plánov byť má, avšak je možné, že sa začne pripravovať aj smer Janíkov dvor a to obratisko tam potom nepostavia. Hoci sa tam vraj už rúbu stromy teda nieje isté, že tam to obratisko nakoniec bude. Nepočul som nič o tom, že tam 100% nebude
Reply on: Tedomík #12:
"Po dokončení trate do Petržalky pôjdu podľa Ftáčnika z Petržalky električkové linky do všetkých električkových radiál, a to napriek tomu, že to nebude technicky možné, na čo upozornil Martin Fundárek z Občianskej iniciatívy Lepšia doprava."
-> Nic sa nezmenilo...
Reply on: Tedomík #12:
Nepocuval si dost pozorne.
Reply on: čumyl #5:
Prezentované bolo, že to obratisko tam má byť a preto budú tie linky chodiť na všetky radiály (hoci dúfam, že to tak nebude a dočkáme sa 1LV)
Reply on: 810zssk #7:
Schlosser sa vyjadril k obidvom sposobom. Aj to, ze by bol rad cestu zakopal pod zem, ale tiez bola odpoved, ze vzhladom na asi 4 metrov siroke potrubie kanalizacie a ine casti inzinierskej siete by aj tato moznost nebola momentalne financne mozna. Respektive povedal nieco v tom zmysle. Na druhu stranu podporuje myslienku cesty pozdlz nabrezia pod zemou, ale kazdy vie, ze nie sme Boston aby sme na to mali stovky milionov v rozpocte.
Reply on: kecho #9:
? ? ?
Reply on: Error 0x007 #6:
Rosova mi pripada ako osoba, ktora sa vzdy prikloni na stranu, kde ziska body (vid borgulovsky Novy most SNP; parkovisko pod Safkom, ktore zrazu vraj nemusi byt; parkovisko namiesto exKazacku, s ktorym vlastne nesuhlasi atd.), takze je vyjadrenia by som nebral velmi vazne
Reply on: 810zssk #7:
? Uz mam nejako toho Schlossera dost...
Reply on: Error 0x007 #6:
Hlavne Schlosser odpovedal na nieco uplne ine ako bola otazka. Otazka smerovala k zakopaniu cesty pod zem a on z nejakeho dovodu hovoril o zakopavani elektricky pod zem.
"K návrhom niektorých diskutujúcich, aby bolo križovanie električiek a ciest riešené mimoúrovňovo, Schlosser uviedol, že takéto riešenia sa z hľadiska ekonomiky oplatia až pri počte cestujúcich MHD viac ako 25000 v špičkovej hodine, čo sa nepredpokladá."
-> Je dost pravdepodobne, ze tych 25000 nikdy nebude, ked nebude ani II. etapa s mimourovnovymi krizovatkami. Elektrickova trat s MUK by tym, ze je rychlejsia ako bez MUK, podla mna pritiahla viacej ludi, a mozno by aj pocet cestujucich v spicke nakoniec dosiahol 25000 (vsak Petrzalka ma 100 000)

Inac, co je ta Tana Rosova za osobu? Prekvapila ma tym, ze podporuje vystavbu ET na Stefanikovej, ale neviem, ci jej to len nejaky expert posuskal do ucha...
Z článku: "Po dokončení trate do Petržalky podľa Ftáčnika pôjdu z Petržalky električkové linky do všetkých električkových radiál, a to napriek tomu, že to nebude technicky možné"

Teraz neviem, kde je chyba: v slovoslede alebo si Bratislava najala nasledovníkov Járu Cimrmana...
Reply on: Michal111 #3:
Projektovu dokumentaciu to samozrejme ma (precitaj si clanok) a vizualizacie pochopitelne nie su podmienkou na financovanie z eurofondov.

Ono to navrhnute vsetko je, akurat je to navrhnute zle a mestu to akosi nevadi. Pricom teraz ked to bude chciet zmenit tak ho caka tazke presviedcanie - keby to od zaciatku bolo navrhnute dobre, EU by to prefinancovala. Takto je to otazne.
Zaciname stavat nieco co ani nevieme ako bude vyzerat? no Kocurkovo v Bratialave. Ako mohla eu schvalit peniaze na nieco co nema ani projektovu dokumentaciu a realne vizualizacie? Mesto si zacina svojimi vyjadreniami pekne s**t do huby.
Reply on: 44 #1:
Schválený projekt výstavbu obratiska zahŕňa, aj keď je snaha spraviť zmenu a vypustiť ho. Tak uvidíme, ako sa situácia bude vyvýjať.
Nebude technicky mozne, aby chodili elektricky na vsetky radialy, kvoli tomu ze nebudu obojsmerne supravy??? Ved nech spravia v Petrzke klasicke obratisko a moze tam premavat aj Mysak na T2 !