chcel by som sa aspoň takýmto spôsobom poďakovať každému, kto zahlasoval za moju fotku v ankete. Nečakal som, že sa niekedy prebojujem do finálnej desiatky, takže som stále milo prekvapený.
Verím, že aj tohto roku napriek neľahkej dobe pribudne čo najväčšie množstvo kvalitných fotiek od čo najviac autorov.
Ešte raz vďaka všetkým, ktorí mi dali hlas a hlavne ďakujem každému, kto pomáha tvoriť obsah našej sekcie
Alebo ultimátne rozčleňovanie priestoru konečných na výstupné a nástupné zastávky, pričom pustiť cestujúcich do vozidla dávno pred časom odchodu by bolo porušením desatora...
Ja sa priznám, že nikdy som nepochopil tú česko-slovenskú posadnutosť zastávkovými zálivmi a ideálne v kombinácii s kasselákmi a vjazdami pod veľmi ostrým uhlom voči nástupnej hrane... Bohužiaľ, táto nákaza je oveľa rozšírenejšia, než by bolo zdravé...
Univerzitu treba riesit komplexne, to nie je len o nike. Zastavky boli totizto kedysi priamo v telese vozovky, podobne ako pri Druzbe. Este vidiet ich pozostatok, asfaltovy podklad nastupistia cestujich sa nachadzaju cca v strede stareho internatu. Zastavka, kde sa parkuje teraz, sluzila povodne ako parkovisko pre obchodne prevadzky. Existuje k tomu aj projekt, pretoze potrebne je takisto presmerovat prud chodcov - studentov, ktori logicky nebudu po vystupeni z vozidla (smer S3) priestor obchadzat, ale prechadzaju priamo vozovkou. A to sa jedna o stovky studentov radovo v minutach. Pri novych nikach by ale bolo potrebne mysliet na zhorsenie vyjazdov MHD, kedze tymto krokom sa opat priorituzuje IAD. Na masarykovej som priniesol navrh zmeny prednosti vjazde s prioritou pre MHD, no neujalo sa to.
A ešte doplním, že rekonštrukciu by si zaslúžila aj zastávka Vukov v smere na konečnú, ktorá sa v tomto projekte nenachádzala, pričom zastávka je v zlom stave a nástupná tam hrana prakticky ani neexistuje (podobne ako svojho času na Clementisovej). Ešte horšie je na tom zastávka Prešovská univerzita, o ktorej sme sa bavili už viackrát. Tam by som upriamil pozornosť. No a samozrejme ešte Sabinovská a Duchovičovo nám.
Projekt na niku pri Družbe a Volgogradskej je už od roku 2018, ale tam so stopou problémy nebudú, vedenie je umiestnené na prevesoch, nie na výložníkoch, takže by za normálnych okolností postačilo len presunúť stopy na jednotlivých prevesných lanách. V projekte sa tak či tak ráta s preložkou stĺpov, takže vedenie v týchto úsekoch bude vynútene upravované.
Zacul som, ze sa ide robit zastavkova nika pri Druzbe. Sucasna trolejova stopa umozni vybocenie spoja az ku buducemu kasselaku, ci to dopadne podobne ako na Budovatelskej?
Práve sa prehrabávam starými dopraváckymi materiálmi (roky sa ich márne chystám potriediť a digitalizovať) a pod ruku mi prišiel kultúrny mesačník z februára 1991, ktorý na poslednej strane priniesol vtedy platný CP nočných liniek. Vzhľadom na to, že sme tu prednedávnom diskutovali o nočných linkách, napadlo mi, že ho sem pre zaujímavosť prepíšem:
Nočný spoj 1: Šebastová - Hlavná - Žel. stanica - Solivar
* z Šebastovej o 23:20, 0:10, 1:00, 3:00B, 4:30, 4.50PR, 5:30SN, 6:30SNT
* zo Solivaru o 23:45, 0:35, 2:30, 4:00, 4:50PR, 5:00SN, 6:00SN
Nočný spoj 2: Žel. stanica - Hlavná - Sabinovská - Sídlisko III - Hlavná - Žel. st.
* zo Žel. stanice o 22:45, 23:25, 0:00, 0:45, 1:45, 3:05, 3:45, 4:45, 5:30S, 5:45N
* zo Sídliska III o 23:00, 23:40, 0:15, 1:00, 2:00, 3:15, 4:00, 5:00SN, 5:45S, 6:50N
Nočný spoj 3: Trojica - Žel. stanica - Pod Šalgovíkom
* od Trojice o 22:30SN, 23:10, 0:00, 1:30, 2:30, 3:15, 4:00, 5:20SN, 6:20N
* spod Šalgovíka o 22:45, 23:30, 0:20, 1:50, 2:50, 3:35, 4:35, 4:50X, 5:40SN, 6:40N
Vysvetlivky:
PR - pracovný deň
S - premáva len v sobotu
N - premáva len v nedeľu
B - prechádza na Budovateľskú
T - premáva po Trojicu
X - v pracovných dňoch zo zastávky L. Novomeského ako linka č. 33
Už som to tu písal.
V Prešove už síce vyše roka a pol nežijem, nočákom som šiel naposledy pred rokom, no predpokladám, že na Solivar a N. Šebastovú sa vozí ešte väčší vzduch. A na tom najvyťaženejšom úseku mohlo počas leta ubudnúť cestujúcich pokojne na jednotlivých spojoch, nieto celkovo. Veď tá diera 72´ po poslednej L8 hovorí za všetko...
Mne osobne prekáža ten prístup, kedy si nielen v Prešove nevieme v okrajovej prevádzkovej dobe priorizovať prepravné prúdy.
V čase, kedy sú auto a taxík veľmi dostupné si nemyslím, žeby každý čakal na verejnú dopravu (a teda plošnú dopr. obsluhu) ako na spasenie...
V noci pred nepracovným dňom je môj návrh do cca 01:30 hod. a možno hodinu pred dennou prevádzkou nejako takýto:
N1
Solivar → Šváby → ŽST (prestup N3) → OM → Poliklinika (na úrovni zastávky v smere na S2 pred Levočskou 21, prestup N3) → Sabinovská → S3 → NKP (prestup N3) → OM → ŽST (prestup N3) → Šváby → Solivar;
N3
Sibírska → ŽST (prestup N1) → centrum → Poliklinika (prestup N1) → NKP (čakačka na N1 od Sabinovskej a od konečnej na S3) → centrum → ŽST (prestup N1) → Sibírska;
N2
Pod Šalgovíkom → Šváby → Čierny most (čakačka na N4) → Sabinovská → S3 → centrum → Šváby → Pod Šalgovíkom;
N4
N. Šebastová → Sibírska → Rusínska → Čierny most
Veľká pošta (čakačka na N2) → Rusínska → Sibírska → N. Šebastová.
Všetko v hodinovom intervale.
Po tejto dobe len:
N2 a N8 v trase Sibírska → Šváby → centrum → Centrál → Marka Čulena → S3 a späť. V hodinovke.
V noci pred pracovným dňom skôr len prosté predĺženie L4, L8(?) a L38 do cca 23:30.
Jur@j